Roeitrainer in huis. Yippie :) — Dutch (Netherlands)

Roeitrainer in huis. Yippie :)

Opties
Ik ben in mijn hele leven wel een aantal malen in een sportschool of fitnessruimte geweest. Maar ik ben behoorlijk onhandig en bovendien voel ik me gauw voor schut zitten met mijn zware lijf en dikke, rode kop. Toch wil ik naast gewichtsverlies ook wat aan mijn algehele conditie doen. Ik heb een sterk gestel en heb een gezond stel spieren (die torsen al jaren twintig kilo te veel mee immer ;) ) met onderandere een sterke rug en schouderpartij. Ik kan tillen als de beste. Maar fietsen, dat kost me bijzonder veel moeite.
Een aantal levens geleden, in mijn studententijd, heb ik geroeid. Echt geroeid, in een boot op nat water. Toen ik wat levens later af en toe in een fitnessruimte kwam, trok de roeimachine (die daar anders heet) me altijd bijzonder aan. Ik heb door het live roeien een goede techniek waardoor ik niets overbelast (polsen, rug, nek) en zoek automatisch een ritme rond de 25 slagen/min.

Sinds ik een maand terug ongeveer begon met afvallen, ben ik vooral veel met de hond gaan lopen. Daar verbrand ik behoorlijk wat calorieën mee, merk ik. En ik kan inmiddels het tempo ook goed opvoeren, zodat ik een lekker natte rug en nek heb bij thuiskomst. Toch vond ik het wat eenzijdig.
En toen kwam dat roeien weer terug :D Als idee :D En ik merkte dat ik daar wel wat mee wilde doen. Met de juiste techniek voel je na een roeitraining vrijwel je hele lijf.

Nog wat nagedacht over de kosten.... En toen prompt zo'n ding gekocht. Een hele eenvoudige, zonder aansluiting op een hartmeter of zo. Ik wil het toch rustig opbouwen en niet al te stoer meteen in de hoogste stand een uur roeien met 27 slagen/min.

Vanmiddag is hij bezorgd. Aansluitend heb ik hem (vrij eenvoudig gelukkig) gemonteerd. En vanavond heb ik tijdens het kijken naar een aflevering van een serie die ik graag zie, mijn eerste rondje 'geroeid'. Heerlijk zeg! Sodeju. Wat een genoegen. in vier sessies met steeds zo'n anderhalve minuut er tussen, in totaal 32 minuten op weerstand 3/10 (magnetisch geremd vliegwiel) met 25 slagen/min gezweet. Zo lekker even douchen. En zien hoe mijn lijf voelt morgenochtend :) Ik heb nu in elk geval geen centje last van polsen, nek of schouders of rug. Dus 'de slag' zit er volgens mij nog goed in.
En ach, die 120kCal die ik al doende verbruikte zijn ook mooi meegenomen :)

Zijn er hier meer mensen die een roeiapparaat in huis hebben? Hoe intensief gebruik je die? Hoe heb je je training opgebouwd?

Reacties

  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Wel een beetje jaloers op je ;)

    Toen ik vroeger nog naar de sportschool ging roeide ik daar ook veel, vond ik het leukste om te doen. Mijn broer heeft op hoog niveau geroeid dus ik heb van hem goed de techniek kunnen leren. Ik roeide meestal twee keer (begin en einde van training) 2000 meter zo snel mogelijk, of half uur met een tempo van minimaal 25 met om de 5 á 10 minuten één minuut maximale inspanning.

    Toen ik na enige tijd stopte met naar de sportschool gaan ben ik ook eens gaan kijken om zelf een roeitrainer te kopen. Eén merk/model vond ik als enige lekker roeien (concept 2), maar die dingen zijn zo ongelooflijk duur dat er nooit wat van gekomen is helaas. Al ben ik er net achter gekomen dat je ze ook kan huren... dus misschien heb ik er binnenkort toch nog een :).. Eigenlijk wel handig voor in de wintermaanden als fietsen wat moeilijker gaat.
  • kyanneke
    kyanneke Berichten: 19
    Opties
    Geweldig...

    Zo ben ik 11 jaar geleden ook begonnen, maar dan met een crosstrainer, de eerste was een goedkoop ding, maar achteraf blijkt dat duurkoop, Heb daarna een degelijke aangeschaft, was of is zijn geld dubbel en dwars waard geweest.. 6 jaar later was de drempel voor de sportschool niet meer te hoog en ben ik daar gaan trainen, vooral op kracht met cardio ernaast... Die sportschool ging failliet en ik kon geen andere fijne sportschool vinden, dus train nu thuis . En daarnaast ben ik gaan hardlopen.. Ik hoef niet meer af te vallen maar op gewicht blijven is net zo moeilijk vind ik.......
    Succes met je workouts :D
  • dutchandkiwi
    dutchandkiwi Berichten: 50 Member
    Opties
    Wij hebben de concept 2 thuisstaan. Mijn man had hem al toen wij elkaar leerden kennen, dus heeft mij niets gekost :-)
    Ik ben na onze wandel vakantie weer begonnen dat ding te gebruiken. Grootste probleem was de TV weer aangesloten te krijgen in wat wij de roeikamer noemen.
    Ik ben weer begonnen omdat ik toch nog weer iets anders wilde dat makkelijk even in te passen was. Ik gebruik hem 2-6 keer per week net als het me uitkomt dan roei ik een kwartiertje. Vaak als ik net thuiskom, maar ook minimaal 2 keer op mijn thuiswerk dag, immers dat is een dag dat ik niet naar mijn werk loop en dan doe ik toch wat.
  • pospit
    pospit Berichten: 48 Member
    Opties
    super!

    zelf heb ik thuis een crosstrainer staan voor de regenachtige dagen.
    dkn ER900,

    ben deze week 1e x naar fitness/sportschool gegaan
    (serieuze drempelvrees overwonnen woohoo! )

    en daar heb ik ook roei-trainers zien staan,
    nu was t gisteren nog een beetje wennen en verkennen,
    maar ik ga ze komende keren zeker eens gebruiken.

    enige tips waar ik zeker op moet letten ivm blessures?

    grtjs en succes!!
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    Opties
    Hah! Op weerstand 4/10 ervaar ik het gevoel dat ik zoek in een training. Na zo'n 200 slagen bij 25-26 slagen/min. (een kleine 8 minuten dus in tijdsverloop), heb ik rubberen benen (vooral -niet onplezierig- billen :D ) wanneer ik meteen probeer op te staan. Die stand belast mijn spieren dus echt, én ik houd het toch een tijdje vol. 4/10 Is het dus. Eerst de duur maar eens opbouwen tot een fatsoenlijke rit van zo'n half uur, en dan de weerstand weer geleidelijk verhogen.

    Zin in, jongens. Hij staat vandaag buiten. Kan ik elk moment even opstappen en een paar minuten wegslaan. Wat wil je nog meer :)
    enige tips waar ik zeker op moet letten ivm blessures?
    Vooraleerst: vraag vooral de aanwezige trainers om begeleiding. Je kunt je rug anders lelijk blesseren.
    Het is zaak op een roeitrainer om:
    1. absoluut in lijn te zitten met het apparaat, anders belast je alles scheef en dat gaat vrijwel onmiddellijk zeer doen;
    2. je polsen te allen tijde ontspannen te houden -hang aan je vingers-;
    3. je nek en schouders helemaal ontspannen te houden;
    4. je rug gestrekt te houden, behalve bij het uiterste puntje voorin <-dit is echt techniek, en zul je moeten leren;
    5. je handen en onderarmen _laag_ te houden zodat bij de uithaal je je buik aanraakt en niet je borstkas <- ook techniek;
    6. in de juiste volgorde vanuit rust omhoog te komen door je rug te strekken, je benen uit te strekken tegelijk met dat je vanuit je heupen wat achterover komt te hangen en tot slot je handen naar je buik te trekken op het moment dat je achterin je slag zit en je je buikspieren aantrekt <- weer techniek.

    Bepaal of je de roeitrainer voor cardio-training wilt gebruiken (lagere weerstand, langere duur) of voor krachttraining (hogere weerstand, interval). Ik gebruik hem op dit moment voor cardio:
    Zet in op regelmaat in je beweging en zo'n 25 slagen/min en reguleer je ademhaling in dat ritme of een veelvoud er van (ook dat is leren en wennen, zodat je enerzijds niet te kort komt en anderzijds niet gaat hyperventileren). Begin met een lage weerstand en zie wat dat met en voor je doet en verhoog de weerstand in een paar trainingen naar een niveau waarbij je echt voelt: dit was een work-out.
    Als ik eenmaal helemaal thuis ben op dat ding, kan ik (goed idee van @Nepq; zo heb ik hem nooit gebruikt) de krachttraining integreren in de cardio door binnen een duurtraining regelmatig even een paar minuten helemaal los te gaan op dat ding :) Enfin, zover ben ik nog lang niet.

    @pospit: Laat je dus vooral begeleiden. En pas op voor verslaving, want zo'n roeitrainer, mits eenmaal goed gebruikt, kan onwijs verslavend zijn. Ademhaling en roeislag komen in een prachtige kadans en je lijf, eenmaal gewend en wat getraind, houdt het schijnbaar moeiteloos vol.
  • pospit
    pospit Berichten: 48 Member
    Opties
    thanks voor de tips!

    en ik zal dan ter plekke zeker uitleg vragen,

    heb geen zin om uitgeschakeld te zijn door blessure.

    grtjs