Bloed geven — Dutch (Netherlands)

Bloed geven

Ik ben al langere tijd bloeddonor. Morgen wil ik weer bloed gaan geven. Zijn hier bloeddonoren? Is er iets bijzonders waar ik op moet letten nu ik bezig ben met afvallen? Ik weet dat ik te voren moet eten en ook wat meer moet drinken op de dag zelf. Ook ben ik van plan om die vieslekkere roze koek te nemen na het geven :) Hah.

Maar het geven van bloed kost ook energie - ik dacht iets van 600-650kCal voor een halve liter bloed- Merk je dat sterk als je toch al een lage netto energie-inname hebt? Moet ik het melden aan de keuringsarts dat ik bezig ben met afvallen? Wie weet dit?

Reacties

  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Ik heb een keer bloed gegeven (toen ik nog niet aan het afvallen was), maar verder is er nooit meer wat van gekomen.

    Denk niet dat er iets is waar je nu extra op moet letten dan normaal. Misschien dat je iets meer last zal krijgen van flauwte/moeheid omdat je wat lager in energie zit dan normaal. Dus gewoon zoals altijd goed eten en drinken van tevoren dan moet het goed komen lijkt mij.
    Je hoeft het niet te melden aan de keuringsarts, maar het kan ook geen kwaad om het wel te doen, misschien heeft die nog wat goede tips.
  • jeffyoyo
    jeffyoyo Berichten: 12 Member
    Die paar druppels bloed maken echt niet uit ik ben al vanaf mijn dienst tijd donor dus nu al meer dan 36 jaar.
    Je kan wel proberen te wegen gelijk na afgifte met een beetje mazzel scheelt het een uurtje of zo een pond.
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    Die paar druppels bloed maken echt niet uit
    Nou... ja... paar druppels...? Het is 10% van het bloed dat je hebt. Ik kan daar toch wel last van hebben. De dag van het geven zelf en soms ook nog de dag er na: wat flauwtjes en krachtverlies in benen bijvoorbeeld. Of onderuit dreigen te gaan direct na het geven. Dat lost zich meestal gauw weer op, gelukkig :)

    Ik twijfel soms of ik nog wil gaan geven, maar ik heb een apart bloedtype (B- ; slechts zo'n 2% van de westerse bevolking heeft dat) en het is erg gewild bij de bloedbank. Ik ben ook wel tussendoor opgeroepen en zelfs een keer laat in de middag opgehaald om direct te geven in het ziekenhuis (maar dat is al weer meer dan 20 jaar geleden; dat doen ze geloof ik niet meer).
    ik ben al vanaf mijn dienst tijd donor dus nu al meer dan 36 jaar.
    Top!
    Je kan wel proberen te wegen gelijk na afgifte met een beetje mazzel scheelt het een uurtje of zo een pond.
    lol Ik denk dat ik na het geven mezelf trakteer op iets lekkers (ook om die 600kCal verlies te compenseren; dat is toch wat veel) en dat ik bij thuiskomst liever niet op de weegschaal stap :)

    Maar goed, dank voor de reactie. Ik weet nu dat ik kan gaan geven en heb mijn bord havermout al op. Straks nog een appel en wat melk. En dan op naar Drachten...
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    Het bloed geven ging goed, maar ik voel me nu toch fors beroerder dan gebruikelijk. Slap, flauwtjes, zweterig :( Iets om fatsoenlijk rekening mee te houden een volgende keer. Ik moet nog werken vanavond. Net even wat lauw suikerwater genomen met een grammetje zout er door, in de hoop daar snel mee op te knappen.