Melk ongezond / amandelmelk - Pagina 2 — Dutch (Netherlands)

Melk ongezond / amandelmelk

Opties
2»

Reacties

  • Commot
    Commot Berichten: 168 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    100 jaar geleden was het voedsel mijn inziens puurder.
    Toch waren we 100 jaar geleden minder gezond en leefden we minder lang. Al wegen daar waarschijnlijk veel andere factoren mee. Maar het is soms erg verleidelijk om te denken dat het vroeger beter was.

    Biologisch is ook grotendeels een marketing term, en ondertussen weten we nog steeds nauwelijks waar ons voedsel echt vandaan komt. Dat aspect was waarschijnlijk 100 jaar geleden wel makkelijker toen we nog bij de boer in het drop kochten. Het blijft lastig. Toch doen we het hier al snel beter dan de massa door überhaupt interesse te tonen in waar ons eten vandaan komt, wat er nou eigenlijk in zit, en wat het voor ons lichaam doet.
  • nt199419
    nt199419 Berichten: 40 Member
    Opties
    Commot schreef: »
    itzhanne82 schreef: »
    100 jaar geleden was het voedsel mijn inziens puurder.
    Toch waren we 100 jaar geleden minder gezond en leefden we minder lang. Al wegen daar waarschijnlijk veel andere factoren mee. Maar het is soms erg verleidelijk om te denken dat het vroeger beter was.

    Biologisch is ook grotendeels een marketing term, en ondertussen weten we nog steeds nauwelijks waar ons voedsel echt vandaan komt. Dat aspect was waarschijnlijk 100 jaar geleden wel makkelijker toen we nog bij de boer in het drop kochten. Het blijft lastig. Toch doen we het hier al snel beter dan de massa door überhaupt interesse te tonen in waar ons eten vandaan komt, wat er nou eigenlijk in zit, en wat het voor ons lichaam doet.

    Tegenwoordig leven we niet gezonder dan dat we 100 jaar geleden deden, de medische wereld is alleen enorm vooruitgegaan waardoor kindersterfte lager is, ouderenzorg beter is en kans op ziektes lager is, met het resultaat dat de gemiddelde leeftijd omhoog is gegaan en mensen 'gezonder' lijken.
  • iljag
    iljag Berichten: 1
    Opties
    Ktje83. Je kunt amandelmelk/rijstmelk/havermelk van de Rice-dream kopen bij de jumbo (bij de houdbare melk). Dit merk is zonder toegevoegde suikers en is bij de jumbo goedkoper dan bij de reformwinkel.
  • Kuusjuh
    Kuusjuh Berichten: 40 Member
    Opties
    Soja melk is niet zo gezond voor vrouwen die nog niet in de overgang zijn overigens. Maarja, zolang je geen pak melk per week drinkt, denk ik dat het weinig uitmaakt. Ik vind amandelmelk zo best vies. Ik gebruik het voor de havermout of als mijn vriend er is (lactose intolerant) om de lasagna mee te maken oid.
    Voor de rest gewoon half volle melk wanneer ik er zin in heb. Alles met mate.
  • mbforfree
    mbforfree Berichten: 6 Member
    Opties
    Nepq schreef: »
    Een mens hoort van nature inderdaad geen melk te drinken na de 'babyfase', daar zijn wij het enige zoogdier in die dat doen.

    Mensen zijn zeer zeker niet de enigste zoogdieren die melk van een ander dier drinken. Ook wilde katten, de zuidpoolkippen en roodsnavelossenpikkers pikken melk mee wanneer ze de kans krijgen. Daarnaast doen mensen wel meer dingen die andere dieren niet doen.

    haha,
    1. je noemt 2 vogelsoorten
    2. op geen enkele site vind ik een verwijzing dat die überhaupt melk drinken. Wat ik tegenkom is dat het 'vervelers' zijn die de neiging hebben om graag het eten van andere dieren op te eten, of wat een pinguin opbraakt te nuttigen ipv het kleintje de tijd te geven het op te eten. Ik zie wel letterlijk jouw citaat op een pagina van een jongeman staan die volgens mij wel meer dingen aan elkaar knoopt zonder bewijs. (ik drink melk, ik voel mij goed, dus het is goed :wink:

    Overigens vervang ik melk helemaal niet! Is ook niet nodig, als je maar gevarieerd eet daarnaast, met ook lekker veel groente/fruit! Als ik trouwens zou moeten kiezen zou ik ook zeker proberen om kaas te laten staan.. Daar zit niet alleen de kwalijke dingen van melk in, maar ook nog veel vet waardoor het nog slechter is voor je hart en vaten...

    Maar nu zullen er vast mensen gaan zeggen: maar ik eet het en ik voel mij er prima bij :)... haha moet je doen, zegt mijn rokende oom namelijk ook al jaren :no_mouth:
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Pffrrt... :stuck_out_tongue_closed_eyes: Die quote slaat natuurlijk kant nog wal "ik voel mij goed, dus dan is het goed"... Haha... Ik moet zeggen dat ik het met je eens ben; ondanks dat mensen zich goed voelen bij iets, wil dit zéker niet zeggen dat dit daadwerkelijk ook gezond is... In sommige gevallen ook niet in mate, zoals roken inderdaad. Maar dat is dan weer geen voeding. :stuck_out_tongue:
  • maartenleeflang
    maartenleeflang Berichten: 3 Member
    Opties
    Jullie maken je wel erg druk over een heel simpel voedingsmiddel. Tenzij je lactose-intolerant bent (5% van de bevolking in Nederland, of als je leidt aan koemelkeiwitallergie (ongeveer 2% van volwassenen), dan is er echt niets spannends aan melk of andere zuivel. Het is gewoon doodsaai eten. Een ok bron van calcium en eiwitten, die je ook uit andere dingen uit je dieet kan halen, maar da's wel duurder en meer werk.

    http://www.thedailymilk.nl/melk-ongezond/

    En dat amandelmelk beter is, dat betwijfel ik écht hoor. Zelf heb ik vooral in het voorjaar last van berkenpollenallergie. Dan kan ik een tijdje geen kiwi's eten bijvoorbeeld. Maar dan reageer ik ook op sojadrink en amandelmelk. En blijkbaar komen dit soort allergieën en reacties meer voor dan klachten na het drinken van melk. In elk geval hier in West-Europa.

    En amandelmelk voor baby's is trouwens helemaal geen goed plan. Dat gaat de opname van vitamine C tegen. In Spanje kreeg een baby daardoor laatst zelfs last van scheurbuik.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Kijk je puur naar voedingswaarde en kcal dan zit amandelmelk aanzienlijk hoger in de kcal door de extra vetten.
    Ik ben zelf nooit een melkliefhebber geweest, maar gebruik het tegenwoordig wel voor door een smoothie, of samen met een eiwitshake (hoewel ik in 99% van de gevallen gewoon water gebruik)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Kijk je puur naar voedingswaarde en kcal dan zit amandelmelk aanzienlijk hoger in de kcal door de extra vetten.
    Is dat zo? Ik gebruik de amandelmelk van Alpro (unsweetened) en daar zitten maar 13kcal op de 100ml. Dat lijkt me nou niet echt veel.
    En dat amandelmelk beter is, dat betwijfel ik écht hoor.
    Ik denk niet zozeer dat het één beter is dan het ander. Ik denk wel dat je lichaam meer heeft aan het één dan het ander, omdat er bijvoorbeeld betere voedingswaarde in zitten. Maar amandelmelk is wat dat betreft ook een beetje een wassen neus, want het percentage amandelen kun je onder microscoop bijna nog niet vinden... :wink: Maar goed, ik gebruik het als alternatief omdat ik slecht tegen zuivel kan.

  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Oh, dacht eigenlijk dat amandelmelk meer kcal bevatte haha. Weer wat geleerd
  • fxmhaast
    fxmhaast Berichten: 189 Member
    Opties
    ligt er misschien ook aan welk merk je hebt en of het gezoet is of niet ( die van itzhanne is niet gezoet )
  • xlisalangelaan
    xlisalangelaan Berichten: 1 Member
    Opties
    Als je de amandelmelk zelf zou maken zou het hoger in Kcal moeten zitten omdat amandelen gewoon veel vet bevatten. De amandelmelk uit de winkel is waarschijnlijn zo gemaakt dat het vet er deels uit is gehaald.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Als je het label bekijkt van bijvoorbeeld degene die ik gebruik, zit er maar iets van 2 of 3 procent amandelen in... tja, dat drukt het aantal kcal wel. Amandelmelk kun je inderdaad heel goed zelf maken, maar dan drink je ook echt alleen amandelen en dan tikken de kcal wel goed aan ja.... :smile:
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Als je het label bekijkt van bijvoorbeeld degene die ik gebruik, zit er maar iets van 2 of 3 procent amandelen in... tja, dat drukt het aantal kcal wel. Amandelmelk kun je inderdaad heel goed zelf maken, maar dan drink je ook echt alleen amandelen en dan tikken de kcal wel goed aan ja.... :smile:

    Ja ik vergeleek het ook met pure amandelmelk, vandaar dat ik dus dacht dat dat veel meer kcal had
  • Lenteliedjes
    Lenteliedjes Berichten: 58 Member
    Opties
    Hoi Ktje83,

    Ik maak óf zelf amandelmelk/ hazelnootmelk/ walnootmelk... of haal ik een pak ongezoete van Alpro of Rice Dream (meestal in combi met een zak noten omdat die op waren, wet van Murphy noemt men dat wel :blush:).
    En inderdaad, als ik zelf notenmelk maak, gebruik ik ook de 'magische mix' van de Groene Meisjes!
    Recepten van 'de meiden' zijn sowieso aan te raden, lekker, makkelijk en erg leuk geschreven ook!

    Ik ben destijds (lees 1.5 jaar geleden) ook rigoureus overgestapt op notenmelk omdat gewone melk zo slecht zou zijn. Ik maakte van alles met notenmelk, gebruik het ook bijv. om sauzen te maken of Smoothies. Alleen chocolademelk en cappuccino's of latte's doe ik niet meer, weet niet waarom, maar dat ging bij mij schaaktechnisch echt totaal fout... ook dat is natuurlijk weer een persoonlijke mening :smile:

    Tegenwoordig gebruik ik weer gewone melk. Mijn kerel vind notenmelk 'mentaal' niet lekker, dwz: als ik vertel dat ik amandelmelk gebruikt heb zegt hij dat hij het raar vind smaken... maar als ik niets zeg, gaat de maaltijd zonder problemen naar binnen. mjah :neutral:

    Verder... gewoon uitproberen wat je wel/niet lekker vind. Merk dat de meesten net als ik de 'gezoette' pakvariant niet te drinken vinden. Dus tja een gewaarschuwd mens... :wink: