Extreme vermoeidheid door heftige spierpijn? — Dutch (Netherlands)

Extreme vermoeidheid door heftige spierpijn?

Opties
Sinds kort ben ik begonnen met zware krachttraining, met als gevolg: heel erg veel spierpijn, die ook lang aanhoudt. (6 dagen per spiergroep bijvoorbeeld.....) 5 tot 7 keer per week trainen ben ik wel gewend, alleen trainde ik hiervoor meer cardio en kracht-uithouding (zoals bodypump)

Nu met de verandering van training en de spierpijn ben ik zo verschrikkelijk moe, ik heb veel meer nachtrust nodig en ook overdag is mijn energieniveau laag.

Wat ik ook merk is dat van cardio en klasjes waar je hartslag flink van omhoog gaat daar word ik altijd hyper en energiek van, dat komt waarschijnlijk door de endorfine. Nu ja hyper na zware krachttraining word ik dus niet, ik denk dan eerder aan winterslaap :-)

Ik ben benieuwd of dit herkenbaar is voor meer mensen.

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Als jij zoveel en zo lang spierpijn hebt, dan zal ik zéker wat meer gaan eten én wellicht wat meer slaap proberen te pakken. Je lichaam is aan het herstellen en dat merk je aan je gestel. Dat je dus moe bent is te verklaren.

    Enkele weken terug had ik een qualifier voor de lowlands throwdown (crossfit). Ik heb gedurende de dag 3 workouts moeten doen. Op zich voelde ik mij die avond nog steeds prima, maar toen werd ik de volgende wakker; spierpijn... en niet zo'n beetje ook. Ook was ik veel meer vermoeid. Ik heb er denk ik 2 dagen "last" van gehad. Als je veel van je lichaam vergt, merk je dat gewoon. Maar 6 dagen lang spierpijn is voor een keer niet zo erg (als je bijv. nét even iets anders gaat trainen, of nét even een andere oefening dan normaal heb gepakt), maar als dit "dagelijkse" kost is, zou ik ook even naar je voeding gaan kijken en wellicht je kcal wat omhoog schroeven.
  • Livewithjoy_
    Livewithjoy_ Berichten: 53 Member
    Opties
    Bedankt voor je comment!

    Dit is nu de 2e week van het nieuwe trainingsschema. Volgens mijn trainer moet het binnen 2 weken weg zijn, anders kan het duiden op overtraining en passen we het schema aan.

    Ik probeer inderdaad extra slaap te pakken en meer rust. Mijn kcal hebben we opgeschroefd, ik ben van 1200-1500 kcal nu naar de 1800 kcal gegaan.

    Het is wel bizar, ik dacht dat ik door het bodypumpen en alle aerobics klasjes best in vorm was qua spierkracht, maar de verandering naar minder herhalingen op maximaal haalbaar gewicht heeft fors impact! Ik ben benieuwd naar de fysieke veranderingen :-)

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    1200-1500kcal? Bij zware krachttraining? Wow, dat is wel erg weinig, of je moet echt in zo'n deficit met een reden zitten. Overtraining zou ik niet zo snel aan denken, omdat je nét begonnen bent. Mijn vermoeden is, met de informatie die ik natuurlijk van je heb, dat je 'te weinig' je lichaam voedt en je het niet voldoende voeding geeft om te herstellen. Neem bijv. na een zware krachttraining een bakje havermout met banaan o.i.d.
  • Livewithjoy_
    Livewithjoy_ Berichten: 53 Member
    Opties
    Nee de 1200-1500 kcal waren voor de zware krachttraining, toen ik veel cardio en kracht/uithouding deed. Het advies was 1500, maar ik merkte dat ik sneller afviel met iets minder kcal. Met het gevolg dat ik natuurlijk ook langzaam in spiermassa terugliep. (hoe logisch :blush: )

    Nu zit ik op 1800-2000, dat voelt wel raar. Ik wil ook nog vetmassa kwijtraken, dus maar even afwachten hoe mijn lichaam gaat reageren op de verandering van training en voeding. Ik ben het met je eens dat te weinig voeding slopend is.

    Vandaag benen getraind, ik was best lang bezig (110 minuten) omdat alles nieuw is en ik het voor het eerst alleen deed. Al tijdens de training mega honger, dus mijn lichaam geeft wel een duidelijk signaal. :smile: Uiteraard net lekker goed gegeten.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Heel verstandig! Neem anders tijdens de training een banaan, want honger is in mijn optiek altijd iets wat je dient te vermijden. Maar goed bezig hoor! Ik ga zo ook weer trainen; squats, overhead press & deadlift vanavond.
  • Livewithjoy_
    Livewithjoy_ Berichten: 53 Member
    Opties
    Dat is een goede tip, vandaag rug en biceps, dus ik neem een banaan mee :smile:

    Wat ik me afvraag, als je lichaam gewend is aan zware krachttraining, krijg je dan ook wat energie van de trainingen? Hoe werkt dat bij jou itzhanne82?

    Van cardio en hardlopen krijg je een endorfine-rush, daarna voel ik me altijd hyper en heel actief. Tot nu toe ben ik gewoon leeg na krachttraining en erg vermoeid. Gaat dat veranderen op termijn (als ik voldoende eet en slaap)?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Na een zware krachttraining ben ik wel vaak 'leeg' en voelen de ledematen die ik dan getraind heb, moe aan. Maar het kan ook wel eens zijn dat ik hyper wordt en 'wakker' ben. Dan zit er nog wat adrenaline in je lijf. Ik heb alleen nog niet kunnen ontdekken of dat bij een specifieke training is. Maar in veel gevallen dus 'moe' en 'leeg', maar op zijn tijd heb ik ook dat ik heel erg wakker ben na een zware workout.

    Bij zware, regelmatige, krachttraining is slaap en voeding heel belangrijk. Dus als je dat goed op de rit hebt, dan zit je goed. En ja, vermoeid van een zware krachtsessie zul je wellicht blijven houden. Behalve als je echt heel moe blijft gedurende dag etc., wat je vraag in eerste instantie schreef en vroeg. Blijf je lichaam peilen (ben je moe, lusteloos, heb je trek, herstel je langzaam) en onderneem dan actie op dat punt. In deze levensstijl blijft het aanpassen een terugkerend punt. Dus leer je lichaam goed kennen, want die geeft altijd aan als het 'iets mist' zeg maar. Succes!
  • Livewithjoy_
    Livewithjoy_ Berichten: 53 Member
    Opties
    Ik zit nu in week 3 en er zit progressie in! Helemaal blij :smile:

    Ik hou me goed aan de extra slaap, meer eten en extra eiwit na de training. Ook focus ik op meer water drinken tijdens de training en gedurende de dag, dat is voor mij best een uitdaging. De spierpijn wordt iets minder heftig en de hersteltijd is minder! En met sommige oefeningen ben ik al iets gewicht aan het opvoeren :blush:

    En.......ik begin de resultaten te voelen in mijn lichaam, spieren voelen steviger en je ziet iets meer vormen te komen. Voelt echt goed!!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Goed te horen. Hoeveel kcal eet je nu ongeveer? En welke voedingsmiddelen?
  • Livewithjoy_
    Livewithjoy_ Berichten: 53 Member
    oktober 2014 aangepast
    Opties
    Ik eet nu tussen de 1800 en 2000 kcal per dag (dat is eng als je van 1200 tot 1500 komt en ook nog af wil blijven vallen!). Toch heb ik een negatieve balans met mijn trainingen en voeding, alleen veel minder extreem dan voorheen.

    Met mijn voeding ben ik nog aan het spelen waar ik die extra kcal vandaan haal, wat ik lekker vind maar toch gezond is en hoogwaardig in voedingsstoffen. Ik eet praktisch lactose vrij en eet wel koolhydraten, maar alleen complexe.

    Ik ben wat aan het experimenteren met havermout (pap is jak! maar pannenkoekjes zijn jum!), als tussendoor in de middag gegrilde kip of vis met groente, smoothies (met groente, eiwit, vezels en fruit), rond of tijdens de training banaan. En ik wil nog experimenteren met zelfgemaakte repen/muffins.
    En mijn favoriet is toch de proteinebom: courgette pannenkoekjes met ei (en eiwitten), courgette, ui, boekweitmeel en een beetje knoflook gemaakt met een beetje kokosolie. Daar maak ik een stapel van en die kun je koud of warm eten.

    Het is nu vooral nog een proces en zoektocht om dingen te vinden, recepten te zoeken en uit te proberen wat voor mij werkt en past. Ik zie het namelijk niet als dieet, maar als permanente verandering van levensstijl. Ik wil nl blijvend resultaat: een gezond en sterk lichaam.

    Jaren hiervoor deed ik allerlei "idiote" (crash)diëten die ik even vol kon houden met als gevolg dat ik door de tijd heen steeds ongezonder werd en als jojo steeds dikker eindigde. Ik ben nu vanaf januari 2013 bezig met het veranderen van mijn levensstijl, steeds kleine stapjes gemaakt, ik ben nu 29,8 kilo lichter en het feit dat ik nu al bijna 2 jaar goed bezig ben geeft me kracht dat ik het zo vol kan houden. o:)

    Ik wil nog maximaal 10 kilo afvallen, maar cijfers zeggen me niet zoveel, omdat ik geen idee heb hoe mijn lichaam eruit ziet met welk gewicht. En ik wil niet dun worden, maar gezond, strak en sterk . Ik maak steeds progressiefoto's en probeer dat als richtlijn te hanteren. B)

    Overigens: de progressiefoto's zijn ook de reden dat ik naar krachttraining ben overgestapt. Ik word natuurlijk slanker, maar ik wil juist meer definitie, strakker worden en mooiere vormen krijgen!
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    oktober 2014 aangepast
    Opties
    [...] Het is nu vooral nog een proces en zoektocht om dingen te vinden, recepten te zoeken en uit te proberen wat voor mij werkt en past. Ik zie het namelijk niet als dieet, maar als permanente verandering van levensstijl. Ik wil nl blijvend resultaat: een gezond en sterk lichaam.

    Jaren hiervoor deed ik allerlei "idiote" (crash)diëten die ik even vol kon houden met als gevolg dat ik door de tijd heen steeds ongezonder werd en als jojo steeds dikker eindigde. Ik ben nu vanaf januari 2013 bezig met het veranderen van mijn levensstijl, steeds kleine stapjes gemaakt, ik ben nu 29,8 kilo lichter en het feit dat ik nu al bijna 2 jaar goed bezig ben geeft me kracht dat ik het zo vol kan houden. o:) [...]

    Dit ontroert mij tot tranen toe. Hier geef je uiting aan zo'n mooi inzicht en besef. Je hebt nu alles wat nodig is om precies zo te gaan leven als jij echt wil. Prachtig zeg.

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Dat aantal kcal is prima! En dat je complexe koolhydraten is ook top. Ik gebruik in het algemeen ook alleen complexe, afgezien van het fruit wat ik op een dag eet. Maar doorgaans zijn het alleen complexe. Havermout vind ik juist heeeeerlijk!!! Ik maak het elke ochtend en dan doe ik er ook nog eitjes doorheen. Ik weeg mijn havermout af, giet er kokend water over... goed roeren tot het best waterig is... dan tik er 1 heel ei en 2 eiwitten door. Goed roeren en dan nog 4 min. op 450watt in de magnetron (voor de eieren). Bij het eruit halen is de havermout ook meteen een stuk dikker natuurlijk. Eetlepeltje rauwe honing er door, goed roeren en nog heel even laten staan (heet!!). Daarna lekker happen!! Verder haal ik mijn kh uit groente, zoete aardappel, whole wheat wraps, speltmeel, boekweitmeel... en de geraffineerde suikers laat ik zoveel mogelijk staan.

    Het is jammer te lezen, maar dit is vaak te wijten aan te weinig of geen kennis, dat mensen soms toch kiezen voor crashdieeten, of vreemde verhoudingen (koolhydraten weglaten bijvoorbeeld) waardoor er in het begin natuurlijk veel resultaat te zien is, maar zodra men weer 'normaal' gaat eten krijg je het welbekende jojo effect. Het 'lastige' is dat het een levensstijl moet worden, een permanente aanpassing. Kost dat tijd? Ja... maar het went wel. Veel mensen blijven het een dieet noemen, wat ik 'doe', maar dat is het niet. Het is een levenswijze die ik ook nog eens voor altijd vast kan houden als ik wil. Ik kies er bewust voor, dat zeker, maar goed, daar tegenover staat ook dat ik het er voor over heb en het nodig vind voor de sport en gezondheid.

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Even over 'extreme' vermoeidheid... Afgelopen zaterdag een weightlifting clinic (workshop) gehad. Ze gaven aan dat gewichtheffen een heel ander effect op het lichaam kan hebben dan 'normaal' fitness. Zo 'belast' je je centrale zenuwsteltsel heel erg, naast je spieren uiteraard. Nou, na die clinic van zo'n 3 uur was ik he-le-maal dood... zelfs niet lekker even erna. Hele andere beleving om zo'n dergelijke vermoeidheid mee te maken. Ik zou die avond nog naar een verjaardag gaan, maar dat heb ik afgezegd. In plaats daarvan ben ik languit op de bank gaan liggen en heb heel veel thee & water gedronken... :s
  • Livewithjoy_
    Livewithjoy_ Berichten: 53 Member
    november 2014 aangepast
    Opties
    Hihi, gelukkig ben ik niet de enige. 3 uur maximaal is ook wel erg lang!

    Ik heb ook in de gym als ik echt heel zwaar ga (bijvoorbeeld met hip thrusters) als ik dan opsta, loop ik gewoon te zwalken...... (hip thrusters voor de leek: http://www.t-nation.com/training/bigger-better-glutes)

    De extreme vermoeidheid is er wel af, maar ik voel dat het belangrijk is om te blijven luisteren naar mijn lichaam, wat heb je nodig: slaap, actieve rust, eten of vocht.

    Het is wel echt amazing hoeveel resultaat ik boek met de overstap naar zware krachttraining: de cm's vliegen eraf (4 in de taille binnen 3,5 week), de weegschaal op de gym geeft aan dat ik 1 kilo spiermassa heb gewonnen, 1,8 kilo vetmassa eraf en visueel zie ik mijn lichaam zo veranderen.....de vormen worden heel anders en ik word strakker! Was ik dit maar veel eerder gaan doen.

    Het is echt een tip: als je strakker in je vel wilt zitten, of misschien juist heel veel vet wilt verliezen: zware krachttraining en een beetje cardio, goed en gezond eten (eigenlijk ook best veel calorieen...) het doet wonderen, ECHT!!

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Haha, je bent genezen van het feit dat je echt geen uren op een cardio-apparaat hoeft te staan om af te vallen. :smile: En de deskundigen zeggen het al langer; vrouwen moeten ook aan de gewichten willen ze afvallen en strakker in hun vel zitten. :+1:
  • jlvanderstoel
    jlvanderstoel Berichten: 11 Member
    Opties
    Gefeliciteerd, het klinkt alsof je officieel cardiobunny en crashdieet af bent!

    Honger na zware training is heel herkenbaar, ik ben na legday helemaal op en eet die dag dan ook altijd +-200 kcal extra.
  • lottewiegeraad
    lottewiegeraad Berichten: 49 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Als jij zoveel en zo lang spierpijn hebt, dan zal ik zéker wat meer gaan eten én wellicht wat meer slaap proberen te pakken.

    ik doe ook flink zwaar liften, maar nog nooit 6a7 dagen spierpijn gehad (hoogstens 3). Erg heftig, maar ik denk dat wat meer eten en inderdaad extra slaap pakken weleens de oplossing kan zijn.

  • lottewiegeraad
    lottewiegeraad Berichten: 49 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Heel verstandig! Neem anders tijdens de training een banaan, want honger is in mijn optiek altijd iets wat je dient te vermijden. Maar goed bezig hoor! Ik ga zo ook weer trainen; squats, overhead press & deadlift vanavond.

    even OT :p dit klinkt als stronglifts 5x5 of heb ik het mis hahaha


  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Was inderdaad stronglifts! :stuck_out_tongue: Echter ben ik daar op mijn piek mee gestopt (concept blijf ik goed vinden), omdat het continue laden van gewicht tegen mij ging werken. Ik gebruik het zo nu en dan nog wel eens, maar niet meer om elke week meerdere malen te laden.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    ik doe ook flink zwaar liften, maar nog nooit 6a7 dagen spierpijn gehad (hoogstens 3). Erg heftig, maar ik denk dat wat meer eten en inderdaad extra slaap pakken weleens de oplossing kan zijn.
    Slaap word denk ik vaak onderschat. Als lifter of stevig sporter is slaap echt heel belangrijk, net als eten... en laat ik dat laatste nou erg graag doen... :blush:
  • lottewiegeraad
    lottewiegeraad Berichten: 49 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    ik doe ook flink zwaar liften, maar nog nooit 6a7 dagen spierpijn gehad (hoogstens 3). Erg heftig, maar ik denk dat wat meer eten en inderdaad extra slaap pakken weleens de oplossing kan zijn.
    Slaap word denk ik vaak onderschat. Als lifter of stevig sporter is slaap echt heel belangrijk, net als eten... en laat ik dat laatste nou erg graag doen... :blush:

    slapen en eten <3 mij hoor je niet klagen hahaha

  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Opties
    no pain, no gain