Hoeveel vet, koolhydraten en eiwitten is gezond en goed om af te vallen? — Dutch (Netherlands)

Hoeveel vet, koolhydraten en eiwitten is gezond en goed om af te vallen?

Opties
Friedaxxxxx
Friedaxxxxx Berichten: 43 Member
Hoeveel vet, koolhydraten en eiwitten is gezond en goed om af te vallen?

Dank alvast voor de hulp.

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Er is geen magisch getal voor vetten, koolhydraten en eiwitten om af te vallen. je dient minder kcal te eten dan je verbrandt; kcal in vs. kcal out. Vaak lees je dat men de koolhydraten drastisch gaat verminderen of zelfs gaat schrappen en men daarmee afvalt, alleen vergeet men dat koolhydraten vaak veel kcal bevatten; dus als men plots de aardappels in de avond wegneemt zijn dat zo 300kcal.
  • rapmusic69
    rapmusic69 Berichten: 31
    Opties
    Jep, wat itzhanne82 zegt. Probeer vooral veel eiwitten (~30%) en voedingsvezels binnen te krijgen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Voedingsvezels zijn vaak ook een ondergeschoven kindje. Ik probeer meestal zo rond de 30gr-40gr binnen te krijgen per dag.
  • scoopez
    scoopez Berichten: 12 Member
    Opties
    Er is een standaard verhouding, 50% koolhydraten, 30% eiwitten, 20% vetten.
    Dit geld niet voor iedereen :wink:
  • BlueEyez1984
    BlueEyez1984 Berichten: 67 Member
    Opties
    Denk dat het voor ieder anders werkt. Ik eet liever meet eiwitten dan koolhydraten, omdat ik dan sneller verzadigd ben. Daarbij doe ik veel aan kracht training, dus heb ik veel eiwitten nodig. Ik probeer volgende verdeling aan te houden: mijn lichaamsgewicht x2 in grammen aan eiwitten, mijn lichaamsgewicht x1 in grammen aan vetten en de rest vul ik aan met koolhydraten. Waarbij het grootste gedeelte van de koolhydraten bestaat uit groente, fruit en langzame koolhydraten. Veel succes!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Daarbij doe ik veel aan kracht training, dus heb ik veel eiwitten nodig
    Meer dan 2gr eiwitten per lichaamsgewicht heb je inderdaad niet nodig. Je hebt de 4-4-9 formule toegepast zie ik, dat is prima. :smile:
  • Kaan070
    Kaan070 Berichten: 2 Member
    Opties
    Eiwitten: 2 gram per kg lichaamsgewicht, vetten: 1 gram per kg lichaamsgewicht en wat er over is aan de calorieen vullen met koolhydraten.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Exact! :smile:
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Er is zoals itzhanne al aangeeft geen magisch getal. Dit is voor iedereen verschillend. Het schrappen van koolhydraten wat sommige doen ben ik geen voorstander van, maar als het werkt voor je, waarom zou je er dan mee stoppen als je het ook kan volhouden (Dat laatste is een reden waarom ik het niet doe)

    Ik weet alleen dat koolhydraten en proteïne per gram 4 kcal bevattten en 1 gram vet 9 kcal
    Wat ik momenteel gebruik is IIFYM (if it fit's your macro's)
    Hierbij hanteer ik 1,5 gram proteïne per LBM (lean body mass) en 1 gram vet per LBM.
    De rest inderdaad aanvullen met koolhydraten.

    Maar dit geld voor mij eigenlijk alleen op dagen dat ik sport. Op niet sportdagen merk ik dat ik minder behoefte heb aan koolhydraten en probeer ik proteïne te verhogen naar 2 gram en vet naar 1,5 gram per LBM

    Dat maakt dat ik op sportdagen tussen de 220-250 gram koolhydraten eet en op niet sportdagen tussen de 120-150 gram
    Op dit moment werkt dit prima voor mij in combinatie met mijn training.

    Ik probeer wel elke 10-12 weken te evalueren en als ik zie dat iets niet goed heeft gewerkt ga ik weer wat anders proberen.
    Dit houd het ook leuk voor mezelf

    Dat low carb diet wat je wel eens ziet, of Keto heb ik ook 10 weken gedaan. Maar dat houd ik gewoon niet vol, werd er onrustig van, snel moe. Ik viel wel goed af, maar het moe zijn en het onrustig zijn had ik er niet voor over.

    @itzhanne82 30-40 gram vezels...wauw!
    Ik heb ooit te horen gekregen van een voedingsdeskundige dat je ongeveer 10-12 gram per 1000 kcal aan kan houden. Maar ik moet zeggen ik zit ook vaker tegen de 30 aan en liefst zelfs nog meer
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ja, het is een flink aantal, maar oh zo belangrijk :smirk::sunglasses:
  • DarkLordAzagthoth
    DarkLordAzagthoth Berichten: 96 Member
    Opties
    Ik had wel al gehoord van xenomorf maar nog niet van ectomorf, mesomorf en endomorf.

    Het kan ook zijn dat naarmate je ouder wordt je behoeften veranderen waardoor deze verhoudingingen (dat wat je nofig hebt) tussen koolhydraten, vetten en eitwiiten veranderen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Dat zou kunnen, geen studie of artikel over gelezen nog. Ik weet wel dat als vrouwen in de overgang komen dat de hormoonhuishouding ook enigszins veranderd. Ik denk ook wel dat er een verschil is of iemand heel actief is, veel sport e.d. of dat iemand compleet het tegenovergestelde is.