snelle hapjes - Pagina 2 — Dutch (Netherlands)

snelle hapjes

Opties
2»

Reacties

  • mireille76
    mireille76 Berichten: 22 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    U vraagt wij draaien:

    180gr havermout
    250gr bananen (3 kleine bananen)
    40gr kokosolie (2 eetlepels)
    45gr krenten (1/3 cup)
    40gr goji bessen (1/3 cup)
    15gr chiazaad of lijnzaad
    20gr walnoten (fijn gehakt)
    2-3 eetlepels rauwe honing

    Verwarm de over op 180 graden voor. "Pureer" de havermout iets fijner (wel dat het nog grof is) of als je wilt, houd het zoals het is. Voor de reep maakt het niets uit. Voeg vervolgens hier de bananen aan toe en pureer alles tot een gladde massa. Smelt de kokosolie op een laag vuur en voeg dit aan het mengsel toe. Voeg uiteindelijk de chiazaadjes of lijnzaad, krentjes, walnoten en de gojibessen toe. Meng alles goed. Vet een ovenschaal in en doe het mengsel in de ovenschaal. Druk alles met een lepel goed aan en plaats de repen ongeveer 25-30 minuten in de oven. Kijk na een minuutje of 20/25 even in de oven, want elke oven is anders. Laat afkoelen en snijd in repen.

    hoeveel repen haal je hier ongeveer uit? klinkt erg lekker maar ben benieuwd naar het aantal kcal per reep..
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Het aantal repen kun je in feite zelf bepalen en dus ook het aantal kcal. Ligt aan de grote van je ovenschaal en de dikte van het mengsel in die ovenschaal. Hoe kleiner je repen (of hoe licht) hoe minder kcal. Je kunt dus het beste de voedingswaarde van het hele recept nemen en dat delen door het aantal repen of het aantal grammen als je daar mee werkt.
  • mireille76
    mireille76 Berichten: 22 Member
    Opties
    ja dat begrijp ik maar ik vind het moeilijk voor te stellen hoeveel 'deeg' ik hiermee ongeveer zal krijgen. als ik er minder dan 10 repen uit kan halen (ik snap dat ik er altijd 10 uit kan halen, maar wil meer dan 1 hap per reep overhouden ;-) ), begin ik er niet eens aan want dan zijn ze me te veel kcal op dit moment.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Hoe weet je nu hoeveel kcal één reep heeft, als je niet het recept gaat uitschrijven of gaat maken? Je kan prima uitrekenen wat het totale "deeg" is (alle kcal en macro's bij elkaar optellen) en daarin kun je het aantal porties bepalen. Zo lastig is dat allemaal niet... :wink:
  • mireille76
    mireille76 Berichten: 22 Member
    Opties
    Nee dat snap ik. Ik heb ook al alles bij elkaar opgeteld en ik snap dat ik dat dan moet delen door het aantal repen. Maar dat is dus precies mijn vraag. Als ik die hoeveelheden zou nemen, zou ik het door 12 delen zodat ik repen overhoud die in mijn dagelijkse voeding passen. Anders zijn ze me dus teveel per stuk. Maar misschien hou ik dan eenhapsrepen over en in dat geval eet ik dus liever iets anders voor dat aantal kcal.

    Jij maakt ze blijkbaar vaker dus ik vroeg me gewoon af hoeveel jij er ongeveer uit haalt met deze hoeveelheden. Is dat nou zo'n moeilijke vraag? Sorry hoor.
  • mireille76
    mireille76 Berichten: 22 Member
    Opties
    Niet onvriendelijk bedoeld hoor (lijkt het wel nu ik het teruglees).

    Maar ik maak ze dan maar niet. Ik moet echt nog wat afvallen en als ik ze dan maak en het blijkt dat ik er maar 6 repen uithaal om een beetje volume over te houden, dan zit ik ermee en dat vind ik zonde.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    april 2015 aangepast
    Opties
    Jij maakt ze blijkbaar vaker dus ik vroeg me gewoon af hoeveel jij er ongeveer uit haalt met deze hoeveelheden. Is dat nou zo'n moeilijke vraag? Sorry hoor.
    Er is geen bepaald aantal wat je eruit haalt, omdat ieder zijn bakvorm anders is. En ik bedoel; je kunt zelf toch ook een beetje nadenken en rekenen? Als jij het totaal door 10 deelt en denkt "is nog teveel", dan maakt je er 12, 13, 14 of zelfs 15 van. Ik zie het probleem niet zo.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Niet onvriendelijk bedoeld hoor (lijkt het wel nu ik het teruglees).
    No sweat :wink:
    Maar ik maak ze dan maar niet. Ik moet echt nog wat afvallen en als ik ze dan maak en het blijkt dat ik er maar 6 repen uithaal om een beetje volume over te houden, dan zit ik ermee en dat vind ik zonde.
    Prima, goed dat je daarvoor kiest, het is jouw weg tenslotte :smile: