Bijtellen kCal-verbruik; hoe werkt dat bij MFP? — Dutch (Netherlands)

Bijtellen kCal-verbruik; hoe werkt dat bij MFP?

Opties
Ik gebruik op mijn smartphone (een Android-toestel) een app, Accupedo, om mijn stappen te tellen. Na een aantal dagen gebruik en fijnstellen, houdt hij nu vrij nauwkeurig bij hoeveel stappen ik zet in hoeveel tijd en welke afstand ik daarbij heb gelopen. Ook geeft hij het daarmee opgebrande kCal aan. Bijvoorbeeld gisteren: 18567 stappen; 11,81km; 2u07m; 707kCal.
De app is verbonden met MFP, zodat activiteit automatisch wordt opgenomen bij 'Bewegng'. Als ik dan kijk in MFP bij hoeveel kCal daadwerkelijk wordt gerekend, komen er 'maar' 48kCal terug in het logboek. Ik had zelf nog 160kCal opgegeven met huishoudelijk werk (tijdens welke ik mijn smartphone niet op zak heb). Die 48kCal zijn als volgt berekend, volgens MFP:
5hltyei53qvu.jpg
De uitleg bij 'Veelgestelde vragen' maakt me niet veel wijzer over het volgende:

Als ik ruim 700kCal heb verbruikt met alleen lopen én 160kCal met huishouden, en alle overige kCal-verbruik (BMR alleen al is 1465kCal) is niet vastgelegd, waarom blijven er dan maar 48kCal in de plus over? Daar begrijp ik weinig van. Iemand die dit voor mij kan verklaren?

Reacties

  • fxmhaast
    fxmhaast Berichten: 189 Member
    Opties
    je kan eventueel toch ook handmatig invoeren hoeveel cal je verbrand hebt? dan voer je in hoeveel km en tijd en cal het gekost heeft.
    zelf doe ik alleen de cal toevoegen als ik gesport heb aan mijn lijst.
  • Commot
    Commot Berichten: 168 Member
    oktober 2014 aangepast
    Opties
    In MFP geef je in de instellingen je activiteitsniveau aan. Zonder Accupedo past MFP je dagelijkse kcal doel aan op dit activiteitsniveau. Huishouden en de stappen die je op werk en binnenshuis zet zijn doorgaans al onderdeel van dit activiteitsniveau en behoren dus niet toegevoegd te worden als extra activiteit.
    • Je geeft zelf aan dat je BMR 1465 is, Accupedo geeft een TDEE van 2030, dus 565kcal (TDEE-BMR) komt uit activiteit.
    • MFP geeft een TDEE aan van 1982, dus MFP ging er vanuit dat je die dag inclusief de toegevoegde 160 totaal 517kcal (TDEE-BMR) uit beweging haalt.
    • Het verschil met de 'werkelijkheid' die Accupedo gemeten geeft is 48kcal, die krijg je dus er bij.

    Toch klopt het inderdaad niet helemaal. Je geeft aan dat je 700kcal hebt verbruikt met lopen, terwijl de screenshot maar 565 aangeeft. Misschien is de reden hiervan dat de 160kcal die je in MFP gelogged hebt van het Accupedo totaal af word getrokken, omdat ze er van uit gaan dat je Accupedo de hele dag gebruikt en ze denken dat activiteiten anders dubbel geteld worden?
    Als dat het geval is zou Accupedo dus in werkelijkheid 725kcal (565+160) aan activiteit (lopen) gemeten hebben, plus de 160kcal (huishouden) die Accupedo niet gemeten heeft. Dan zou je dus een plus van 208kcal (48+160) moeten hebben voor die dag.
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    Opties
    @Commot: wat jij omschrijft over BMR en TDEE is begrijpelijk inderdaad. Ik heb inmiddels de site van IIFYM gebruikt voor de berekeningen van deze getallen en de macro's die daar bij horen, en MFP gebruikt nu feitelijk hetzelfde getal voor mijn TDEE als de accupedo-app.

    En wat de 'ontbrekende' kCal'n betreft: er zit een pauzefunctie op de accupedo-app. Wellicht, wanneer ik een activiteit extra doe, zoals zweten op de roeitrainer, kan ik de accupedo-app pauzeren en als de tijden van de pauze en de training overlappen, worden ze misschien wel geteld. Voor vandaag te laat, maar morgen zal ik dat eens proberen. En mocht dat niet gebeuren, dan ga ik terug naar het meten van uitsluitend mijn sportieve activiteiten, zoals ik eerder deed.

    Dank jullie voor je input.
  • braammi
    braammi Berichten: 1
    Opties
    Ik heb een Human probleempje... Tot gisteren registreerde My Fitness pal ook de active colries van Human, maar nu niet meer. Er is niks gewijzigd in de instellingen. Als ik kijk in de health kit zie ik wel bij bronnen dat er helemaal geen mogelijkheid meer is voor MFP om de active calories te lezen... Iemand een idee? Kan het uiteraard handmatig toevoegen, maar automatisch was juist zo handig.