Hartslagmeter, calorieën verbruikt etc. — Dutch (Netherlands)

Hartslagmeter, calorieën verbruikt etc.

Opties
Ik zou graag willen weten of jullie een hartslagmeter, stappenteller, activiteitenmeter, caloriën-verbruikding etc. gebruiken. Zo ja, welke gebruik je; wat ervaar je als het grootste voordeel; wat ervaar je als het grootste nadeel?

Ik zit er aan te denken om iets als de FitBit Flex te kopen en gebruiken, maar als die is niet bepaald goedkoop. Gebruikt iemand specifiek die activity tracker? Hoe bevalt dat? Wie gebruikt een ander?

Graag jullie input.
«1

Reacties

  • m1ssannthropy
    m1ssannthropy Berichten: 52 Member
    Opties
    Ik heb een Fitbit Flex en een Polar FT7 met hartslagmeter. Grootste voordeel - veel stabieler gewichtsverlies door betere inschatting van werkelijke verbranding. En ik wil ook graag weten hoe ik slaap. Nadeel - de hartslagmeter is nodig voor het berekenen van verbranding op punten waar ik niet loop/ren en de Fitbit is weer correcter in het berekenen van verbruik wanneer je wel loopt/rent omdat er meer bij komt dan alleen je hartslag. Had de Polar M400 eerder dit jaar uit gekomen had ik daar voor gekozen, alles in één en niet twee aparte produkten.

    Ik ben begonnen met de Flex en door het gebruiken van "algemene" berekende verbranding door database van Fitbit/MFP/Sparkpeople/American Heart Association/Endomondo etc, ging mijn gewichtsverlies op-en-neer omdat MFP je aanraad bij te eten - sinds ik de Polar FT7 erbij heb, gaat het veel beter. Vind ik belangrijk omdat ik ook spieren wil opbouwen. Het is nooit 100% spot-on maar een veel betere benadering. Ik heb ook een Polar F7 die werkt met de polar beat app, handig als ik mijn telefoon bij me heb.
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    Opties
    Dank voor je input. Ik ging wat googlen en kwam uit op de zopas op de markt gebrachte Fitbit Charge HR. Die vind ik bijzonder interessant klinken en ik denk dat ik even wacht tot die te verkrijgen is.

    Ik zoek inderdaad ook naar een zo betrouwbaar mogelijke opgave van mijn werkelijke kCal-verbruik. Ik gok soms wat, vind de opgave via sites en dergelijke helemaal niet juist (roeien vs. fietsen: als ik merk hoeveel inspannender roeien is dan fietsen, klopt het niet dat mijn roeimachine 'maar' 80kCal-verbruik opgeeft bij 20 min. intensief roeien). Ik wil weten wat er aan de hand is. Niet alleen om nu gewicht te verliezen, maar ook om straks op gewicht te kunnen blijven.
  • wolvinnetje
    wolvinnetje Berichten: 53 Member
    Opties
    Dat verschil van roeien en fietsen had ik ook al eens opgezocht het klopt Qua cal wel je verbruikt met roeien 11 cal per min en met fietsen 14 cal per min nu lijkt dat verschil per min niet zo groot maar als je het een half uur doet heb je toch een verschil van 90 cal (procentueel blijft het natuurlijk hetzelfde alleen het idee is anders ;-) )en daarbij bedacht ik ook dat roeien ons lichaam niet gewoon is dus dat je daar meer bij voelt als bij fietsen is wel redelijk normaal je gebruikt bij roeien namelijk je hele lichaam.
    Ben wel benieuwd wat de uitslag dadelijk is als je de FITBIT hebt ben ik wel nieuwsgierig naar, wilde hem ook kopen maar toen ik de prijs zag was ik wel genezen :-)

  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    Opties
    Het verschil in beleving is dat ik bij roeien als een gek begin te zweten na ongeveer 15minuten en mijn hartslag daarbij belangrijk versnelt (al weet ik niet hoeveel), maar ik bij rustig fietsen (iets anders kan ik niet, want ik kan heel slecht fietsen) niet in het geringste iets merk aan mijn longen, hart of zweet. Roeien staat bovendien bekend als één van de grootste energieverbruikers als het gaat om fitness. Fietsen in een recreatief tempo is daar niets bij. Vandaar mijn frons toen ik met een kwartiertje recreatief fietsen meer kCal leek te hebben verbruikt dan met 18min roeien op standje 6/10 (met zo'n 25 slagen/min). Maar inderdaad zal een goede activity tracker me wijzer kunnen maken. En die Fitbit Charge HR is niet goedkoop, maar wel behoorlijk compleet volgens mij. Het mooiste zou een activity tracker met GPS zijn, maar die vallen echt buiten mijn budget :)
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    maart 2015 aangepast
    Opties
    Ik heb een aantal jaar de Polar FT80 hartslagmeter/sporthorloge gebruikt en bij het fietsen gebruik ik de Polar CS200cad fietscomputer.

    Het grote voordeel is dat je goed kan zien wat je hartslag is waardoor je de intensiteit van de training goed kan beïnvloeden. Ook krijg je een redelijke goede schatting van de verbruikte calorieën.

    Wat ikzelf als nadeel ervaar is dat de hartslagmeter niet altijd even prettig zit en soms verschuift (vooral tijdens het hardlopen) waardoor je geen goede meting krijgt. Wat ik verder merkte was dat ik teveel op alle cijfers van mijn sporthorloge/fietscomputer ging focussen in plaats van gewoon te sporten. Daarom gebruik ik de hartslagmeter nu niet meer, alle gegevens zijn wel leuk maar uiteindelijk moet je het gewoon doen (het horloge werkt ook om de een of andere reden niet helemaal goed meer sinds ik de batterij heb laten vervangen).
    Doordat ik zolang met een hartslagmeter heb getraind weet ik nu uit gevoel hoe hoog mijn hartslag is, dus eigenlijk heb ik hem ook helemaal niet nodig ;) Mijn fietscomputer gebruik ik alleen nog als stopwatch (en af en toe ook om te zien hoe hard ik ga).
  • winstoncc
    winstoncc Berichten: 1 Member
    Opties
    Ik heb de polar v800 sinds een maand. Ik ben hier echt blij mee. In rust meet hij mijn stappen/activiteit zelfs als je staat. Tijdens de training komt hier de hr bij. Na de training geeft het horloge weer op welk moment je hersteld bent na je training. Dit kan ook veranderen als je na je training minder actief bent ( eerder hersteld) . Als je het horloge ook snachts draagt( ik heb er bijna geen last van) dan meet die ook je slaap. Een geweldig ding vind ik zelf. Ik gebruik het horloge bijna dagelijks daar ik vrij actief ben( fitness en groepslessen instructeur) en dan ook mijn herstel heel belangrijk is.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik zit heel erg te azen op de Jawbone UP3... :# Maar nog even doorsparen. Deze meet naast je verbranden calorien, ook je slaappatroon e.d. Heel interessant.
  • wannebeeslim
    wannebeeslim Berichten: 28 Member
    Opties
    Kom ik met mijn ACCUPEDO :# :p
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    Opties
    @wannebeeslim Als iets 'dom' lijkt, maar het werkt, is het beslist niet dom :smiley:
  • JorrinH
    JorrinH Berichten: 11 Member
    Opties
    Ik heb al sinds jaar en dag een Polar RS100 hartslagmeter met sinds 2 jaar een H7 sensor. Ik gebruik voor het hardlopen Runkeeper op mijn telefoon. Hier zet ik mijn schema in, zodat ik een idee heb wanneer ik moet vertragen of versnellen tijdens mijn interval trainingen. De GPS van mijn telefoon laat nog al eens te wensen over, waardoor de afstand naderhand behoorlijk aangepast moet worden.

    Voor overdag heb ik sinds kort een Garmin Vivofit gekocht. Ik wilde graag weten wat ik nou daadwerkelijk loop en aan calorieen verbruik. Ook was ik benieuwd naar mijn nachtritme.
  • Ilsje1978
    Ilsje1978 Berichten: 13 Member
    Opties
    Ik heb een polar M400, heb hem altijd om en ik zie precies wat ik doe. Als ik ga sporten doe ik de hartslagmeter om en zie daarna wat mijn resultaten zijn. Ik ben er ontzettend blij mee!! Ik heb hem dag en nacht om btw want registreert ook je slaap.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Wow... wat een súpervet ding! Ik heb mijn zinnen gezet op een Jawbone UP3, maar deze is ook wel heel erg gaaf. Ik zoek er namelijk ook eentje die naast je GPS met hardlopen, je slaap en hartslag kan registreren.
  • dcav0304
    dcav0304 Berichten: 230 Member
    Opties
    Ben tevreden met mijn 2 jaar oude Mio Alpha. Helaas kan mijn Samsung S2 niet communiceren met de Mio wegens nog geen Bleutooth 4.0 en de S2 wil het maar niet opgeven, toch maar eens per ongeluk express laten vallen?
  • Ilsje1978
    Ilsje1978 Berichten: 13 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Wow... wat een súpervet ding! Ik heb mijn zinnen gezet op een Jawbone UP3, maar deze is ook wel heel erg gaaf. Ik zoek er namelijk ook eentje die naast je GPS met hardlopen, je slaap en hartslag kan registreren.

    Dat kan de Polar m400 ook. Na je training kun je ook op de computer terug kijken waar je hebt gelopen. Ze maken dan een heel filmpje als flashback voor je. Het is echt iets waar je wat aan hebt met vele opties tegen niet zo een hele hoge prijs :D

  • carola4011
    carola4011 Berichten: 28 Member
    Opties
    itzhanne82 die jawbone is wel heel gaaf zeg.. ik zag dat hij 30-06 uitkomt.. dus we kunnen nog even sparen :D
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Niet zo'n hoge prijs!? Ik vind €200 best hoog hoor...
  • carola4011
    carola4011 Berichten: 28 Member
    Opties
    die jawbone staat voor 179 straks toch? geld genoeg.. maar las dat de jawbone je leert kennen en adviezen zelfs kan geven. ik ga der voor straks hoor. nog even wachten tot hij uitkomt!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    maart 2015 aangepast
    Opties
    Die jij hebt, de M400, is €199,- meende ik... Echt een hoop hè... En inderdaad de Jawbone ligt rond de €180,-... Ik twijfel heel erg of ik 'em zal nemen. Wat ik graag zou willen is dat hij je slaap analyseert e.d., náást je hardloopsessies, je stappen, je hartslag etc. En nu dat ik die M400 heb gezien twijfel of ik voor die moet gaan, of voor de Jawbone :smile:

    EDIT; oh nee... Ilse heeft de M400 :stuck_out_tongue:
  • carola4011
    carola4011 Berichten: 28 Member
    Opties
    ik heb momenteel een goedkope polar. niet zo spannend maar voor zo in het begin heeft hij me al redelijk geholpen. nu ik steeds fanatieker wordt vind ik dat ik het wel verdien. ik zag inderdaad dat de jawbone je hartslag ook meet. dit vind ik ideaal aangezien ik dan geen hartslagband meer om mijn middel hoef..
  • carola4011
    carola4011 Berichten: 28 Member
    Opties
    bij die polar zit geen ingebouwde hartslagmeter en moet je alsnog een band om.
  • carola4011
    carola4011 Berichten: 28 Member
    Opties
    je hebt ook nog een fitbit Surge.. alleen is deze nog duurder nl 249 euro
  • nathalifix
    nathalifix Berichten: 10 Member
    Opties
    Ik heb momenteel eentje van Geonaute, met een band. Heel simpel maar degelijk ding. Voor mij gaat het vooral om de verbruikte calorieën en het aantal minuten binnen mijn hartslagzone.
    Dus momenteel voor mij voldoende!
  • iepsje
    iepsje Berichten: 9
    Opties
    Ik weet niet wat voor een ik heb (iets van garmin), maar gebruik hem eigenlijk alleen bij hardlopen omdat ik ook een losse hartslagband om moet doen en ik het horloge echt te groot en lelijk vind voor dagelijks gebruik. ;) . Ik heb hem via marktplaats op de kop getikt :)

    Kleine opmerking voor horloges zonder hartslagband, niet bij iedereen wordt de hartslag goed gemeten over de pols (over het algemeen sowieso iets minder betrouwbaar). Dus dat kan iets zijn om voor je zelf te testen. Als je je horloge ook graag een tikje los draagt werkt het al helemaal niet meer.

    Een horloge motiveert mij wel op te trainen, het is leuk om je training terug te kunnen bekijken en groei te zien in de loop der tijd. Daarnaast is wat Nepq zei ook heel belangrijk, door op je persoonlijke hartslag te trainen kun je veel gerichter en bewuster trainen. Google wat en bereken je rust hartslag, je maximale hartslag en daarmee kun je dan ook je trainingsniveau's berekenen (liefst a t/m e, dat zijn 5 niveau's met elk hun eigen 'doel'). Na een halfjaar wel opnieuw je rusthartslag meten, want deze kan door training veranderen waardoor ook je trainingsniveau's veranderen.

    succes!
  • brom2you
    brom2you Berichten: 2 Member
    Opties
    IK hou het momenteel nog met de oude Garmin 705, die alles netjes registreert op de fiets en nadien laad ik alles naar de website met garmin connect.
  • LemmensK
    LemmensK Berichten: 4
    Opties
    Ik heb een Vivofit2 van Garmin. Hoe transfereer ik nu mijn verbruikte calorieën geteld door de stappenteller naar MFP.
    De opgenomen calorieën syncen naar de Garmin app, maar omgekeerd gebeurt er niks.
    Kent iemand de oplossing?