Puree — Dutch (Netherlands)

Puree

Opties
Goedeavond,


ik had eens een vraagje:

Ik heb vanavond aardappelpuree gegeten van het merk Boni. Dat is dus puree die in een kom gedaan wordt, dit moet dan vervolgens opgewarmd worden en klaar is kees.

Maar op de verpakking staat een aantal kcal per 100 gr. Moet ik deze aanhouden, ook na de bereiding?

Want mijn dilemma is dat dit minder is dan bvb verse puree.

Alvast bedankt! ;-)


mvg,


M

Reacties

  • Commot
    Commot Berichten: 168 Member
    Opties
    Ik ga er altijd vanuit dat wat op de verpakking staat geld voor het onbereide product (tenzij anders aangegeven staat). Dus voor het bereiden even wegen en dan kcals van de verpakking nemen.
  • mennekevansolt
    mennekevansolt Berichten: 37 Member
    Opties
    Ja, ik heb het wel gewogen, hoor. Maar dan moet ik daarna gewoon de kcal (per 100 gr)van de verpakking nemen dus en dit vermenigvuldigen met het gewicht van de bereide puree?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    november 2014 aangepast
    Opties
    Nee, het maakt in feite niets uit wat het bereide product weegt. Als je je houdt aan het aantal grammen wat op de verpakking staat (onbereid welteverstaan), dan zijn dat ook de kcal die je binnen krijgt die daarbij horen. Dus stel je maakt die aardappelpuree en weegt het onbereide product van 100gr af, dan maakt het niets uit wat het weegt als het eenmaal bereid is. Tenzij je er daarna van alles bij doet (bijvoorbeeld extra melk), dat dien je dan wel mee te rekenen.

    Rijst en spaghetti zijn vaak een leuke. Als je onbereid 100gr afweegt, dan weegt het bereid bijna twee keer zoveel. Maar dan nog blijven het aantal kcal staan van het afgewogen, onbereide, product.
  • Commot
    Commot Berichten: 168 Member
    Opties
    Inderdaad.

    Alleen als er specifiek bij staat dat het om voedingswaarden van het bereid product gaat reken je met het gewicht van het bereide product. Let dan wel op op welke manier bereid. Zo heb ik bijvoorbeeld een zak aardappelbolletjes, geschikt voor frituur, bakken, en oven. Voedingsinformatie op de verpakking staat zowel per 100g onbereid (196kcal) en portie (135g) bereid (310kcal). Maar de verpakking gaat dus uit van bereid in de oven. Mocht je het in de frituur gooien zou je dus alsnog onbereid moeten wegen en dan apart extra kcals toevoegen voor het frituur vet.