Ik ben het even kwijt — Dutch (Netherlands)

Ik ben het even kwijt

Nikkirent
Nikkirent Berichten: 68 Member
januari 2015 aangepast in Motivatie en steun
Afvallen is nog eens een lastige zaak, vooral omdat iedereen anders is en anders traint en anders eet. Daarbij zegt iedereen ook nog eens wat anders.
Zelf doe ik niet erg veel op een dag. Ik zit letterlijk uren achter elkaar stil achter een computer. Ik heb geen fiets (de een gestolen, de ander kapot) en neem vaak de trein en bus als ik ergens heen moet. Nu sport ik natuurlijk wel, maar als de omstandigheden er niet naar zijn, is dat vaak maar 2 keer per week (in totaal anderhalf uur per week) en dat bestaat uit hardlopen en krachttraining. Beide ben ik aan het opbouwen.
Nu ben ik ook geen grote eter, nooit geweest ook. Een hele tijd geleden ben ik begonnen met mijn kcal bij te houden en toen daar maar 700 per dag uit kwam, ben ik geschrokken van mezelf en ben ik toch wat meer gaan eten. Nu zit ik vaak tussen de 1000 en 1300 in, aangezien ik geen snoep/koek/chocola eet. Probleem is, omdat ik de halve dag niks uitvoer, heb ik ook geen honger en zit ik vaak met tegenzin te eten. Ik drink ook geen kcal omdat ik enkel water en thee drink (zonder suiker).
Dan lees ik hier dat je minstens je BMR moet eten, oké, fair enough. Bij mij ligt die rond de 1500, maar ik kom er gewoon niet aan. Aan de ene kant heb ik het gevoel dat ik meer moet eten, maar aan de andere kant totaal niet omdat ik de energie toch niet lijk te verbruiken.

Is er iemand die hier goed advies over kan geven? Moet ik meer eten en zo ja, hoe kan ik dat het beste doen? Ik snack de laatste tijd al 's avonds een handvol noten en bessen om wat extra binnen te krijgen.
En misschien iemand die tips kan geven over het netto kcal? Moet je daar je BMR aftrekken om dat te krijgen en dan negatief of positief uitkomen?

Reacties

• brrigit
    brrigit Berichten: 1
    Hoe kan het dan dat je overgewicht hebt?
    Ik denk dat als je, zoals je zegt, rond de 1000-1300 kcal eet, je niet bang hoeft te zijn dat je te weinig eet. Als je altijd tussen de 1000-1300 kcal eet en nu meer gaat eten, kom je aan. Denk ik.
  • Nikkirent
    brrigit schreef: »
    Ik denk dat als je, zoals je zegt, rond de 1000-1300 kcal eet, je niet bang hoeft te zijn dat je te weinig eet. Als je altijd tussen de 1000-1300 kcal eet en nu meer gaat eten, kom je aan. Denk ik.

In eerste instantie is het overgewicht gekomen door mijn medicijnen. Eerder kwam ik ook niet aan met wat ik at, daardoor wel. Maar nu ben ik al enkele maanden gestopt met die medicijnen en ik val er ook niet meer mee af.
  • lottewiegeraad
    lottewiegeraad Berichten: 49 Member
    brrigit schreef: »

Dat was ook mijn eerste gedachte, maar het is dus door medicijnen. Hoe lang ben je al gestopt met ze? Het kan even duren voordat het lichaam helemaal is bij gekomen hiervan en daarna zal het afvallen vast wel weer op gang komen. Geef het, hoe balen dat ook is, gewoon de tijd. Ook zou ik jezelf niet dwingen om meer te gaan eten. Mits je alles weegt op een keuken weegschaal onderschat je vaak je kcal inname. Daarnaast vind ik het nooit een oplossing als je jezelf moet dwingen om te eten, dit gaat namelijk ten kosten van je relatie met eten. Het moet wel leuk blijven.

Ik eet zelf gemiddeld rond de 1000-1400 per dag, maar er zijn ook dagen dat ik maar 750 kcal eet, ik zit daar niet zo mee, aangezien ik ook wel eens 3000 kcal binnen krijg op een avondje uiteten/stappen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Je BMR is je ruststofwisseling. Dit zijn het aantal kcal dat je lichaam nodig heeft om te functioneren en dus wel degelijk verbrand. Je organen en vitale functies "consumeren" deze kcal. Dus als jij een BMR hebt van 1500, dan zou je dit minimaal moeten eten. Het lichaam is complex en als je niet afvalt met zo weinig kcal is dat opmerkelijk (dus zeg 100kcal). Dat is echt extreem laag.

Mijn advies is; houd eens twee weken EXACT bij wat je eet. Weeg dit af en schrijf dit op. Houd hierbij ook rekening mee met boter e.d. of olijfolie waar je in bakt of gebruikt in de sla. Schrijf zelf je voedingswaarde op die op de verpakking staan, want niet alles wat in MFP staat klopt. Kloppen je aannames van 1000kcal? Of is dit toch meer? Veel mensen denken een x-aantal kcal te consumeren, maar in werkelijkheid is dit vaak meer.

Maar omdat je aangeeft dat je medicijnen hebt gebruikt waarvan je aankwam, weet ik niet in hoeverre dit nog van invloed heeft. Ik ben geen dokter, dus die vraag zou je eens aan je huisarts kunnen stellen.

Meer eten hoeft nog niet eens perse, als je meer kcal wilt binnen krijgen. Je kunt ook kiezen voor calorierijke producten. Of ga meer avocado's bijvoorbeeld eten, ondanks de gezonde aspecten is het een caloriebom.
    Als je altijd tussen de 1000-1300 kcal eet en nu meer gaat eten, kom je aan. Denk ik.
    Dit kan...maar hoeft niet per definitie. Je lichaam past zich inderdaad wel een beetje aan wat je het te eten geeft en de hoeveelheid hiervan, maar in je metabolisme is dat percentage heel klein. De wet van de thermodynamica gaat in deze dan op; eet je meer dan je verbrandt dan kom je aan, verbrand je meer dan je consumeert dan val je af. Als je echter een hele tijd in zo'n laag kcal-inname hebt gezet, zou je dit langzaam kunnen opvoeren naar je werkelijke BMR. Dus bijv. 50kcal per 2 weken. Dan went je lichaam langzaam maar zeker aan meer kcal.
  • Nikkirent
    Bedankt voor de antwoorden! Ik ga eens proberen om langzaam wat toe te voegen en zien wat er gebeurd. Als ik ervan aankom, val ik wel weer terug op het oude aantal.
  • itzhanne82
    @Nikki, Ik zou eerst beginnen met wat je allemaal eet, tot op de punt bijhouden. Dat is waar je dient te beginnen. Zo kun je in ieder geval concluderen of je daadwerkelijk weinig genoeg eet om af te vallen. Ik ben totaal geen voorstander van een kcal-inname van onder de 1000! Dat is zoooo ongezond voor je lichaam en organen. Er wordt ook wel eens gezegd "ja, maar ik heb er geen last van dat ik zo weinig eet"... dat kan prima, maar dat wil nog niet zeggen dat dit gezond is. Als ik mij niet vergis is alles wat onder de 1000kcal komt een crash-dieet... en dat is álles behalve gezond voor een lange periode.

Dus ik zou zeggen; begin bij de basis: meten is weten... Vanaf daar kun je je BMR vaststellen, dus het aantal kcal wat je lichaam in rust nodig heeft om te functioneren. Is dit echt veel meer dan je altijd hebt gegeten, dan zou ik langzaam per week wat kcal toevoegen. Je lichaam dient ook weer te wennen aan een hogere kcal-inname.
    Mits je alles weegt op een keuken weegschaal onderschat je vaak je kcal inname.
    Exact, daarom geef ik ook altijd het advies; weeg het af... zo weet je exact wat je in je lijf stopt. Mensen consumeren bijna áltijd meer dan men denkt te hebben geconsumeerd en kan soms met 300kcal verschillen.
  • Nikkirent
    Ik hou al een tijdje bij wat ik eet, hoewel het niet precies in de puntjes is. Als ik ontbijt met muesli of brinta weeg ik het wel precies af, maar de rest eigenlijk niet.
    Avondeten deel ik meestal het aantal gram door het aantal personen dat mee-eet en dan rond ik het af naar boven. (altijd 100 tot 150g per persoon voor vlees 's avonds, dus schrijf ik standaard 150g op)
    Ik ga eens kijken of het nog verschil maakt als ik alles precies af ga wegen.
  • itzhanne82
    @Nikki, Ik wil je hierop niet aanvallen, maar dat is juist waar het 'gevaar' in zit. Zeggen "ik eet rond de zoveel en zoveel kcal, maar val niet af"... maar dat mensen 'gokken' wat hun inname is geweest. Zo weet je nooit hoeveel je precies binnen heb gekregen. Mijn zus denkt ook dat ze bijvoorbeeld te weinig eet en niet snapt waarom ze geen gewicht verliest. Echter luncht ze bijvoorbeeld wel eens met 4 boterhammen met pindakaas. Dit is op zich niet erg natuurlijk, maar weet wel dat dit makkelijk tegen de 600-700kcal kan lopen. Heel veel mensen zijn zich daar niet van bewust. Daarom geef ik ook aan; meten is weten en houdt exact bij (en dan bedoel ik dus exact) wat je eet. Er kunnen dan plots hele andere getallen uitkomen, dan dat je gedacht hebt. En ik weet wel zeker dat als jij t exact gaat bijhouden, dat er andere cijfers uit zullen komen. Reken altijd onbewerkte producten, dus bijv. ongekookte aardappels of je stukje kipfilet.

De wet van de thermodynamica is niet te omzeilen. Heel kort door de bocht gezegd; als je niet afvalt, dan eet je simpelweg nog steeds meer dan je verbrandt. Echter, omdat jij aangeeft medicijnen te hebben geslikt waarvan je aankwam, werkt het wellicht toch iets anders bij jou. Maar goed, ik ben geen dokter, dus kan ook niet zeggen hoe lang dit nog doorwerkt of tot hoe lang dit effect aanhoudt.