hoe doen jullie dat op vakantie enzo? - Pagina 2 — Dutch (Netherlands)

hoe doen jullie dat op vakantie enzo?

Opties
2»

Reacties

  • aischari40
    aischari40 Berichten: 64 Member
    Opties
    Mooi dat je gisteren hebt genoten van je junkfooddag :) , super dat je al 6 kilo bent kwijt geraakt in 3 weken! Ik maar 3, maar daar ben ik ook tevreden mee :D Ook ik heb wel is een dag dat ik vet eet, ik snoep dan wel nooit, drink ook bijna nooit fris, maar ik hou van overal sausjes eten en toastjes met wat lekkers, wat vet is :# Dat eet ik nu "bijna"niet meer, ik kom er achter, nu ik een eetdagboek bij hou, dat ik eigenlijk veel te weinig eet qua calorieën, maar wel dingen eet waar relatief veel vet in zit. Dat ben ik aan het veranderen! Ik neem mijn petje af voor jou, 6 kg in 3 weken, geen fris meer terwijl je dat zoveel nam. en de pakken koekjes niet te vergeten :)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Pas wel op met zo'n junkfood dag. Zo'n junkfood-dag wordt vaak gebruikt om het hormoon leptin een zwengel te geven, omdat deze inkakt na een lange tijd 'gezond' eten. Als je na een tijdje ineens snelle suikers tot je neemt (of iig de verkeerde voeding), wordt dat hormoon in de war geschopt met als effect dat het harder gaat werken en dus inderdaad de boel een zetje geeft. Echter zou ik zoiets nog niet aanraden bij iemand met veel overgewicht. Dit soort dagen worden soms ook refeed-dagen genoemd, maar hier zit een wetenschap achter. Een refeed is niet hetzelfde als een junkfood-dag. Het wordt soms gebruikt om een plateau te doorbreken.
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    Op je eten letten in Oostenrijk valt inderdaad niet mee! Ze zijn er nogal erg weg van Bodenstandige Kost (is ongeveer synoniem voor vette hap).

    De rauwkostsalades zijn niet alleen met azijn aangemaakt, maar ook met olie. Hier kan je dus niet onbeperkt van eten. Wat erg lekker is: ze hebben er aardappelsalade zonder mayonaise, maar op azijn (in de supermarkt, pot van Kuhne). Lekker bij een stukje vlees van de bbq.

    En in een restaurant kan je voor de Naturschnitzel kiezen (wienerschnitzel zonder paneerlaag) of voor de (zwiebel)rostbraten (= rosbief). Niet teveel frietjes erbij, of kies eens voor Spatzle erbij. Echt erg lekker hoor! Niet mager, maar zeker niet zo vet als friet.

    Kies voor je ontbijt en lunch het "Duits" brood, en niet de Semmeltjes (witte bolletjes). Het Duits brood, bv Bauernbrot, is op basis van zuurdesem en vult veel meer dan een bolletje. Oostenrijkers zijn nogal weg van allerlei worstsoorten voor op brood, maar ze hebben ook heerlijke ham en schinkenspeck. Dat is heel mooi rood (dus mager) gerookt spek. Verder kan je natuurlijk broodbeleg als appelstroop en vruchtenhagel meenemen van huis. Smaakt goed op het Bauernbrot. Honing trouwens ook!

    En als je op de heen/terugreis bent en je krijgt trek? Neem een kop bouillon evt. met vermicelli of fritatten. De meeste wegrestaurants hebben ook belegde broodjes. Altijd nog beter dan een Wienerschnitzel met friet.
  • Kuusjuh
    Kuusjuh Berichten: 40 Member
    januari 2015 aangepast
    Opties
    Ik sluit me aan bij itzhanne. Die "junkfood" dag moet eigenlijk maintenance dag heten. Maw extra veel eten. Dat is natuurlijk niet hetzelfde als "dan kan ik ook junkfood". Maar je zou op zo'n dag bijv. wel uit eten kunnen en een voorgerecht pakken.
    Het komt er eigenlijk op neer, dat als je 6 dagen flink onder je BMR eet (bijv. 1000/1200 cal/dag), je de 7de dag dus een keer wel je BMR of iets extra's haalt. Bekende variant van dit "dieet" is 5x2.

    Ik snap echt niet waarom iemand op de sportschool je aanraad dan maar ongezond te gaan eten...die zouden toch beter moeten weten.
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    junkfooddag is een dag dat je niet je calorieen telt (heb ik dus ook niet gedaan) maar je ook niet propvol stopt. Ik ben met mijn zoontje naar een bbq restaurant geweest. We mochten zelf bbqen aan tafel. Ik heb sla, komkommer, tomaat en een eitje gegeten. Daarnaast alle stukken vlees en vis 1 stukje geprobeerd (waren stukken van 3 bij 2 cm dus niet heel groot) en mijn "junkfood" was een paar frietjes zonder saus en brood met kruidenboter. Normaliter waren die frietjes, brood, kruidenboter niet in de buurt gekomen, maar nu voelde ik mij niet schuldig om. Gisteren en vandaag weer netjes aan de toegestaande calorieën gehouden. Het zal wel loslopen.

    @ave die schinkenspeck is idd erg lekker. Vind ik nog lekkerder dan de worsten. Die naturschnitzel is idd wel een optie om nog een beetje lokaal eten te eten. Ik hoop dat ze er gewoon magere kwark enzo hebben. Dan is mijn ontbijt wel geregeld. De jongens kunnen aan de verse broodjes.

    @aischari40‌ mijn lichaam heeft ook wel een halve week moeten afkicken van al die suiker hoor. En het gemak. Zak snoep mee nemen als ik tank is veel makkelijk dan gewassen snoeptomaatjes. Lang leve onbemande benzine stations!!!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik snap echt niet waarom iemand op de sportschool je aanraad dan maar ongezond te gaan eten...die zouden toch beter moeten weten.
    Exact... afgezien van de reden dat iemand zoiets wil of gaat gebruiken, vind ik erg vreemd dat iemand van een sportschool ongezonde voeding promoot. maar dat terzijde.

    Ik snap je achterliggende gedachte wel mrs_hekate, maar dan nog zou ik dit nu nog niet doen. Het geeft je eerder een excuus, of vrijbrief om tóch in je 'oude' patroon te vervallen. Kijk, dat je dan een stuk minder neemt is natuurlijk heel goed, want dat vergt ook wilskracht om 'nee' te zeggen, echter zou ik dit stadium geen junkfooddag inbouwen. Is nergens voor nodig.

    Ik heb zelf een tijdje terug, om een plateau te doorbreken 1 dag in het weekeind een refeed gedaan, waarbij je dus inderdaad meer richting je onderhoudsniveau eet, of iets daarboven. Daarbij heb ik dus wel degelijk mijn kcal geteld. Dit heb ik 1 maand gedaan en het resultaat was dat ik in buikomvang was geslonken. Echter werkt een refeed niet voor iedereen, en reageert iedereen anders op een refeed. Niet iedereen kan het bijvoorbeeld elk weekeind doen.
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    Ik ben het ook niet ieder weekend van plan. Vanochtend op de weegschaal gestaan en tov zaterdag ochtend (dus voor het eten) was er toch weer 0,8 kilo af lijkt mij prima in 3 dagen
  • dcav0304
    dcav0304 Berichten: 230 Member
    Opties
    Proficiat, goed bezig!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik ben het ook niet ieder weekend van plan. Vanochtend op de weegschaal gestaan en tov zaterdag ochtend (dus voor het eten) was er toch weer 0,8 kilo af lijkt mij prima in 3 dagen
    Dat is zeker prima. Denk er alleen wel over na waarom je een junkfood dag wil inzetten of waarom dat nodig is. Maar goed, dat is hoe ik erover denk. Je beslist altijd nog zelf :wink:
  • MissMormie
    MissMormie Berichten: 35
    Opties
    Ik ben het met itzhanne eens, al is het alleen al de naam 'junkfooddag'. Dit geeft je toch het idee dat je rotzooi mag/moet eten die dag. Terwijl het juist als je echt moet afkicken van een ongezonde leefstijl het hele idee van 'hoera vandaag mag ik ongezond eten' moet los laten.

    Een refeed is vooral voor atleten die bezig zijn met cutten (het laatste stukje vet van hun spieren aftrainen), en is minder geschikt voor mensen zoals wij die nog flink moeten afvallen. Je hebt meer dan genoeg energie beschikbaar in je lijf zodat een refeed niet nodig is.

    Maar, als het idee je aanspreekt zie het dan eerder als een normale dag, of maintenance. Oftewel, eet wat je zou eten wanneer je op je ideale gewicht bent. Hierdoor wordt je niet zo getrokken naar ongezond eten en oefen je vast met wat straks normaal eten is.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik zit bijvoorbeeld ook in een cutfase, toch nog wat vet verliezen. Ik zal na een tijdje ook hunkeren naar een refeed, maar ga dit pas toepassen als ik aan mijn kracht merk dat het laag aantal kcal parten gaat spelen. En bij een refeed dien je voornamelijk KH te nuttigen, zodat je glycogeen weer flink wordt aangevuld. Het is dan echt even "op krachten" komen.