Hoe te tellen? — Dutch (Netherlands)

Hoe te tellen?

mrs_hekate
mrs_hekate Berichten: 234 Member
Ik heb begrepen dat je ingredienten rauw weegt. Nou aten we vanavond runder gehaktballen. Ik had een kilo gehakt. 10 balletjes van 100 gram dus. Maar er gaat ook ei doorheen. 2 eieren op 10 ballen. Dat is dan 1/5 ei per bal. en ik had 1 ui. Dus 1/10 ui per bal (gemiddeld, ene bal zal meerui hebben dan de ander)
Hoe vermelden jullie dat in je lijst?
100 gr rundergehakt
0.2 ei
0.1 ui

Of vermelden jullie alleen het gehakt en is de rest verwaarloosbaar?

Reacties

  • MissMormie
    MissMormie Berichten: 35
    Een groot ei is ongeveer 100kcal, 0,2 ei is dan zo'n 20kcal. Het ligt aan jezelf of je dat verwaarloosbaar vind. Als vrouw verbruik je gemiddeld op een dag 2000 kcal, dus dat beetje ei is 1% daarvan. Niet heel veel. Maar als je zo meer een paar van dat soort ingredienten op een dag weglaat loopt het misschien wel op naar 200 kcal en dat telt wel aan.

    Persoonlijk houd ik kleine hoeveelheden groente en kruiden meestal niet bij, omdat ik het de moeite niet waard vind, maar iets als ei zou ik wel opschrijven, ook omdat er wat eiwit inzit en ik daar altijd maar met moeite genoeg van kan eten.

    Ik denk dat als je vaak ingredienten in kleine hoeveelheden gebruikt die veel calorieen bevatten je het het beste wel kan opschrijven, gebeurt het een enkele keer dan kun je het ook best overslaan. Het meten van kcal in eten en hoeveel je lichaam er ook daadwerkelijk van opneemt is niet heel erg nauwkeurig, een verschil van 1% zit dan ook zeker in de foutmarge die je toch al hebt.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Wat ik zou doen is altijd het totaal product delen door het aantal porties. Dus je 1000gr gehakt, je 2 eieren en je uit. En dan deel je die gemiddelden door 10 (of door welk aantal dan ook)
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    oke duidelijk. Dank jullie wel