Hoe pakken jullie 2 dagen feest achter elkaar aan qua voeding en drinken — Dutch (Netherlands)

Hoe pakken jullie 2 dagen feest achter elkaar aan qua voeding en drinken

Ik vraag me af hoe jullie omgaan met feestjes qua voeding en drinken, en suggesties voor hoe ik het binnen de perken kan houden. Aankomend weekend heb ik 2 dagen achter elkaar groot feest, ik zit nu al te dubben, hoe ik dat ga aanpakken. :'( Zowel op zondag als maandag hebben we feest bij dezelfde mensen, met dezelfde mensen, die "bijna" allemaal houden van lekker, vet en veel eten en veel alcohol naar binnen gieten op feestjes. Met weinig tot geen alcohol heb ik totaal geen moeite, maar... ik weet al wel wat voor buffet daar wordt neergezet en wat voor hapjes er op tafel staan, en dat is alles behalve goed/gezond! :\ Ik wil mijn kilo's die ik ben afgevallen afgelopen 3 weken er natuurlijk niet gelijk weer bij hebben na het weekend, maar mijn eigen eten meenemen vind ik ook geen optie, staat toch raar!
Nu staan er ook wraps (moet ik voor ze maken), maar een hele dag alleen maar stukjes "gezonde" wraps eten, lijkt me ook niet alles. Ik zie al dat eten nu al voor mij, maar wil er wel zoveel mogelijk van af blijven! Verder staat er groentesoep, zalmsalade, rundvleessalade, ballen gehakt in saus, beenham, kippevleugels, spareribs, verschillende soorten wit brood/stokbrood plus smeersels, kaas,worst, chips en pinda's. Hoe zouden jullie dat doen? 2 hele dagen van 's ochtends vroeg tot 's nachts feesten, niet thuis komen, waar tegenwoordig een gezonde koelkast staat. Tips en suggesties zijn welkom :)

Reacties

• itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Ergens moet een beetje grinniken om je post. Want het antwoord weet je gewoon al :wink:

Goed, een paar dingen;
    Ik wil mijn kilo's die ik ben afgevallen afgelopen 3 weken er natuurlijk niet gelijk weer bij hebben na het weekend, maar mijn eigen eten meenemen vind ik ook geen optie, staat toch raar!
    Waarom staat dat raar? Waarom is het vreemd dat jij je verloren kilo's graag eraf wil houden? Waarom is het raar dat jij aan je gezondheid denkt en wil werken en daarom je eigen voeding meeneemt zodat je weet wat je binnen krijgt? Ik vind dat dus helemaal niet raar! Echt niet! Uiteraard zul je rare blikken toegeworpen krijgen, so what! Jij kiest voor je gezonde levensstijl en een 'junkdag' past daar op dit moment gewoon nog niet zo goed in. Want dat is hetgeen wat ik een beetje lees. Als je echt een graantje mee wil pikken van al dat lekkers, kun je er ook rekening mee houden in je kcal-inname en/ of macro's. Mijn ervaring is echter, maar dan spreek ik echt vanuit mijzelf, dat als ik eenmaal begin dat ik het dan moeilijker vind om er vanaf te blijven. Dus het is dit geval voor mij beter om óf het een te kiezen óf het ander (dus totaal niets daarvan eten, of mezelf een cheatdag gunnen).

Ik heb zo vaak mijn eigen eten meegenomen naar familie en/ of vrienden. Wat ze er verder van denken doet mij nu niets meer. Daarentegen weten ze het nu inmiddels, dus dan worden er eerder grapjes over gemaakt (soms tot ergernis, maar goed...) of gewoon "getolereerd". Uit sommige opmerkingen merk ik ook dat mensen echt totaal niet weten waar ik mee bezig ben en maken opmerkingen vanuit onwetendheid. Ik kies er ook gewoon zelf voor en ik doe het niet voor hen.
  • aischari40
    aischari40 Berichten: 64 Member
    Het antwoord weet ik ook wel, en vooral jouw antwoord ;). Mijn ervaring is natuurlijk ook dat als ik 1 maal begin, ook niet kan stoppen. Waarschijnlijk zit het gewoon ook tussen mijn oren dat ik het raar vind om mijn eigen eten mee te nemen, aangezien ik altijd gezelllig mee at met de rest, het lijkt mij dus idd. dat mensen je vreemd gaan aankijken en er opmerkingen over maken! Ik krijg op mijn werk al opmerkingen, en daar doen ze al lacherig over mijn eten, daar neem ik het al wel mee naar toe. ( tja...de horeca) Daar doe ik niets op uit, misschien moet ik mijn knop wel omzetten, en gewoon mijn eigen eten meenemen!! Ik zie mijzelf iig niet met mijn weegschaaltje binnenkomen om al het eten af te wegen, en om mijn kcal-inname bij te houden! Dan blijft eigen eten meenemen de beste optie :D , ik zie alle gezichten nu al voor mij, zal ik er sterk genoeg voor zijn? Toch aan mijzelf denken, en wat de rest er van zegt, so what!! o:)

Thnxx voor je reactie :)
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    Het Zen-dieet: Eet alle gerechten die je wilt eten, maar overal de helft van van wat je normaal zou nemen :smile: Het helpt om de kleinste bordjes te gebruiken die er zijn -desnoods neem je je eigen bordje mee; een ontbijtbordje is prima- en creëer een partner in crime, iemand die je welwillend toespreekt als je je te buiten gaat. Waarschijnlijk is de wetenschap dat iemand met je meekijkt al voldoende om je geweten te laten opspelen.

En vergeet niet te genieten van de feestelijkheden. :wink:
  • dcav0304
    dcav0304 Berichten: 230 Member
    Als er buffetvorm is zijn er dan geen groenten bij? Ik ga er van uit dat die feestjes bij vrienden doorgaan? Als ze iets of wat respect hebben voor jou dieet vraag dan gewoon dat ze wat groenten voorzien. Zo zou ik het alvast doen en als die vrienden dan geen rekening willen houden ermee dan zou ik zelf mijn groenten mee nemen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Dan blijft eigen eten meenemen de beste optie :D , ik zie alle gezichten nu al voor mij, zal ik er sterk genoeg voor zijn? Toch aan mijzelf denken, en wat de rest er van zegt, so what!! o:)
    Idd! Echt hoor...je doet het voor jezelf! Jij kan na die twee dagen mooi trots op jezelf zijn! En neem van mij aan; dat geeft echt een goed gevoel hoor! Ik vind het super knap van je als lekker doet wat jij denkt dat het beste is (en dat weet je wel :wink: ) In het begin is het inderdaad vervelend of lastig als mensen je ineens 'anders' zien doen, vaak reageren ze dan uit onwetendheid of jaloezie. Maar jij weet wel beter. Ik heb het naast mij neer gelegd, de opmerkingen. Ik weet waarvoor ik het doe; het is een levensstijl... Zij die van hen, ik die van mij...
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    idd ontbijtbordjes/gebaksbordjes lijken snel vol, maar de hoeveelheid die er op kan valt mee. Je zou wat dingen mee kunnen nemen om het buffet op te leuken naast de wraps. Tomaten, stukken komkommer, eitje, bruin brood, bakje dadels (ik moet er niet aan denken maar ze schijnen gezond te zijn). Allemaal niet heel duur maar kan er prima bij.Spare ribs zijn niet gezond, maar het is wel heel veel bot. Dus als je 1 stukje neemt (zonder knoflooksaus) kan dat best. Je zal zien dat de komkommer het eerste op is :p
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    januari 2015 aangepast
    Als ik naar een feest ga eet ik voor en na het feest wat minder/weinig zodat ik een wat grotere buffer heb qua calorieën tijdens het feest. Op het feest eet ik alleen wat ik normaal ook zou eten en gok dan hoeveel het ongeveer is geweest (kan gewicht van voedsel goed inschatten). Er is altijd wel wat te vinden wat je zou willen eten, toch? :P

In theorie kan je gewoon alles eten wat je maar wilt, zolang je niet teveel eet. Je komt alleen aan in gewicht als je teveel calorieën eet (of heel erg zout, maar dat tel ik even niet mee ;) ). Of het gezond is wat je eet is natuurlijk een ander verhaal.

Altijd een optie om zelf wat mee te nemen, maar dat zou ik zelf nooit doen (vind ik toch een beetje raar, vooral als je er alleen zelf wat van eet). Je zou kunnen vragen of er wat "gezonds" kan worden gemaakt (salade ofzo, maak het niet al te gek ;) )?
  • aischari40
    Bedankt voor alle reacties, jullie horen volgende week wel hoe het is verlopen :) Ik ga er over nadenken, alle ideeën hebben wel iets. Voedsel inschatten kan ik nog niet zo, zal ik met de tijd wel leren! Ik iig genieten!
  • mrs_hekate
    geniet ervan :)
  • mrs_hekate
    en hoe is het gegaan?
  • Kuusjuh
    Kuusjuh Berichten: 40 Member
    Ik plan een 24 vastendag in de dag ervoor of direct erna. Of houd er rekening mee in mijn totaal calorieën in de week. Minder eten op andere dagen dus.
    En veel water drinken tussen van alles door. Maakt je minder hongerig.
  • aischari40
    Het waren superleuke dagen! Het is redelijk goed gegaan qua eten, was wel 1 kg aangekomen, maar die is er nu al weer af, dus ik mag niet klagen! Ik heb van heel veel dingen iets gehad (vlees heb ik niet gehad), alleen wel kleinere porties. Heb de 2de dag wel redelijk veel cola gedronken voor mijn doen! (drink normaal alleen maar water, thee en karnemelk)
  • mrs_hekate
    fijn dat het zo meegevallen is :)