Nieuw sinds tien dagen en al enkele kilo's lichter ;-) — Dutch (Netherlands)

Nieuw sinds tien dagen en al enkele kilo's lichter ;-)

Opties
mariogios
mariogios Berichten: 0 Member
Hoi, ik kreeg deze site van mn dokter voorgesteld en ik vindt hem superhandig. Ben er zelfs een beetje aan verslaafd, want iedere hap of slok die ik neem staat in mn logboek. Ben er ook een beetje van verschoten wat voor rommel ik de laatste jaren allemaal heb gegeten. Als ik nu zie hoeveel suiker, calorieën en vet zeer veel producten bevatten ben ik een beetje ongerust om wat mijn dochtertje nog allemaal tussen haar kiezen zal steken. Deze tool helpt me mezelf en mn driejarig kind veel gezonder te leven. Ik had geen nood aan vermageren, doch na enkele dagen ben ik al een viertal kilo vermagerd. Groetjes en ik wens jullie allemaal veel succes!

Reacties

  • carineantheunis
    carineantheunis Berichten: 19 Member
    Opties
    Ook succes gewenst.Op MyFitnessPal wordt je heel goed bewust van wat je eet.Ben er ook tevreden over.
  • dcav0304
    dcav0304 Berichten: 230 Member
    Opties
    Welkom mariogios en veel succes!
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    Opties
    Welkom mariogios. Maak je om je dochtertje nog maar geen zorgen. Goed voorbeeld doet goed volgen. Dus je weet wat je te doen staat :)
  • aischari40
    aischari40 Berichten: 64 Member
    Opties
    Welkom en succes!
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    welkom hier
  • zoezoekende
    zoezoekende Berichten: 2
    Opties
    Hi ben ook sinds kort bezig op myfitnesspal, grappig ook nog een nl community, Probeer nog rond de 8 kg kwijt te raken. Ook fanaat in bijhouden van mijn eten . Alleen eet ik teveel koolhydraten. Heb ook endomondo als ik ga wheelen. Gezondheid en weer laat dat niet altijd toe.

    Allemaal succes gewenst
  • Rientje1975
    Rientje1975 Berichten: 58 Member
    Opties
    Welkom en succes!
  • Mara_
    Mara_ Berichten: 47 Member
    Opties
    Welkom en succes!
  • nicolinevdwekken
    nicolinevdwekken Berichten: 2 Member
    februari 2015 aangepast
    Opties
    Ben ook net begonnen. Ik registreer mijn beweging met een fitbit. Ik verbaas me er steeds over dat je "zoveel mag" eten, volgens MFPapp als hij je activiteiten verrekent. Ik vraag me af of dat wel klopt.
  • dcav0304
    dcav0304 Berichten: 230 Member
    Opties
    Het calorieverbruik van de activiteiten bij MFP zou ik maar met een dikke korrel zout nemen. Je moet maar eens googelen op "calorieverbruik" en dan eens de verschillende sites afgaan en steeds dezelfde activiteit gekoppeld aan lichaamsgewicht en grootte ingeven, er worden haast steeds verschillende en sterk uiteenlopende getallen weergegeven. Ikzelf doe (voorlopig) enkel cardiotraining (fietsen op hometrainer en wandelen), voor wat het fietsen betreft neem ik de waardes opgegeven door de hometrainer (deze liggen altijd lager dan de waardes op internet) en wat het wandelen betreft heb ik een gemiddelde genomen van waardes opgezocht op internet.
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    Opties
    Ik vertrouw tot nu toe op de kCal-waardes per activiteit die ik vind via internet. http://www.sportmassagedeventer.nl/calorieverbruik.html vind ik een prettige pagina daarvoor. En die pagina zal redelijk accurate waardes geven, want bij mij heeft het tot nu toe gewerkt. Ik houd zeer nauwkeurig de 'boekhouding' bij van kCal-inname versus kCal-verbruik en ik val al maanden -met soms een hormonale oprisping waardoor ik even twee weken stilsta- met gemak af. Tot nu toe 24,7kg afgevallen.

    Die nauwkeurige boekhouding vermeld ik niet voor niets. Op MFP ga ik uit van een zittend bestaan, om het rekenen te vergemakkelijken. Verdern neem ik alles op. Echt alles opnemen wat je eet en drinkt (ook die eetlepel olijfolie waarin je je courgettes roerbakt bijvoorbeeld; hup, weer 60kCal :smile: ) en dan alleen registreren wat je als plus verbruikt (sportieve prestaties; uitzonderlijke huishoudelijke klussen of intensief tuinwerk; et cetera). Dan krijg je een goed inzicht in waar je nou eigenlijk mee bezig bent.
    De eerste maanden verwerkte ik alles met de hand in MFP -en dat ging goed, hoor; ik heb geen aanmerkingen op de berekeningen vlgs die app- en later heb ik een aantal apps aangeschaft (van Runtastic) die een deel van mijn activiteiten automatisch monitoren en in MFP inboeken. Lekker makkelijk.

    Ik denk dat als je secuur te werk gaat in MFP, je enerzijds waardevolle inzichten verkrijgt in je energiehuishouding -O, dat biertje is 120kCal; vanavond even 2km verder lopen met de hond- en anderzijds het werken aan gewicht en conditie uitstekend begeleidt voor jezelf. Maar secuur werken is wel het sleutelbegrip daarbij :smiley:
  • nicolinevdwekken
    nicolinevdwekken Berichten: 2 Member
    Opties
    Oké, bedankt! Het is wellicht idd te ruim genomen. Van de andere kant is dat ook wel relaxed :) Ik ga maar even zo door, ben wel precies met registreren in het voedingslogboek. Heel fijne app deze!
  • MissMormie
    MissMormie Berichten: 35
    Opties
    nicoline > Ik gebruik al jaren een fitbit en heb eigenlijk altijd het gevoel gehad dat het verbruik dat het aangeeft redelijk correct is. Natuurlijk is het bovenal een stappenteller, dus andere activiteiten dan wandelen worden niet altijd even goed gemeten.

    Voor wat betreft kcal van activiteiten die je online vind (en op de apparaten in de sportschool) is er vaak 1 factor waardoor deze te hoog worden. Normaal op een dag verbrand je als vrouw ongeveer 2000 kcal. Grofweg 80 kcal per uur. Wanneer je een uur gesport hebt en de het aantal kcal bekijkt is dit vaak inclusief de 80kcal die je standaard al verbruikt. Tel je dit op bij de 2000 kcal op een dag, tel je deze 80kcal dus dubbel.

    Oftewel de getallen online zijn vaak niet zozeer fout, alswel dat ze fout gebruikt worden. Bij de fitbit wordt dit er in elk geval zo goed mogelijk uitgefilterd.
  • yvonnevleghels
    yvonnevleghels Berichten: 15 Member
    Opties
    Hallo Allemaal,
    Ben sinds 5 dagen begonnen en ben heeeeel enthousiast.
    Was vorige week met Dukan dieet gestart (eiwitdieet), maar ben al na 4 dagen gestopt.

    Ik vond het verschrikkelijk, had totaal geen energie meer, al na 2 dagen.
    Ik sport veel en kon helemaal niks meer bijna.
    Dit bevalt me veel beter en ben benieuwd naar het resultaat over een paar weken.
    Ook naar jullie ervaringen!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Op dukandieet.com word je begeleid en ondersteund, vind je een luisterend oor en ontdek je een effectief dieet. In de aanwijzingen staan 100 voedingsmiddelen vermeld die je onbeperkt mag eten (72 eiwitten en 28 groenten)
    Dit vind ik wel verontrustend... 100 voedingsmiddelen die je onbeperkt mag eten?

    Omdat je met het Dukan dieet gestopt bent, wat doe je op dit moment waar je zo enthousiast over bent? :wink:
  • yvonnevleghels
    yvonnevleghels Berichten: 15 Member
    Opties
    Ik volg nu dus de My fitness pal. Binnen 1 week ben ik nu een halve kilo kwijt en ruim 3 % van mijn vetpercentage. Zonder dat het heel veel moeite kost.
    Ik sport wel heel veel, moet ik zeggen.
    Doordat ik jaren geleden het Sonja Bakker dieet heb gevolgd, weet ik inmiddels welke producten ik moet nemen.

    Ik weet ook van mezelf dat ik in mijn gewicht kan schommelen, maar probeer het nooit té ver te laten komen. Ik hou nu eenmaal van lekker eten en heb van nature geen atletisch lichaam. Ik moet er al vanaf de pubertijd op letten en voel (gelukkig) me al niet lekker meer in mijn vel als ik een paar kilo te zwaar weeg, waarschijnlijk ook omdat ik nu eenmaal veel sport.

    Dat Dukandieet heeft mij geleerd dat ik blijkbaar echt koolhydraten nodig heb om me energiek te voelen. Bovendien volg ik ook een studie en merkte dat ik me amper kon concentreren door alleen maar eiwitten te eten. Ik was overigens inderdaad wel flink afgevallen maar mijn vetpercentage was gestegen, terwijl ik dat juist veel belangrijker vind dan de kilo's! Bovendien, als ik door een dieet minder kan sporten, houdt het voor mij al snel op. En ik had trouwens ook helemaal niet het gevoel dat ik gezond bezig was door al die eieren en geen groenten.

    Zijn jullie ervaringen herkenbaar?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Bovendien volg ik ook een studie en merkte dat ik me amper kon concentreren door alleen maar eiwitten te eten
    Ik gok erop dat je lichaam je spieren is op gaan eten, omdat het geen enkel koolhydraatje meer had. Daardoor kan het dus zijn dat je wel afvalt, maar je vetpercentage toeneemt. Des te meer reden dat ik die lowcarb zelf niets vind EN gewicht niet altijd alles zegt :wink:

    Ik kan je alleen mijn ervaring vertellen van mijn KH-inname die ik vorig jaar een geruime periode (4 maanden) naar 25% had terug gebracht (op sommige dagen soms nog lager). Na een paar maanden ging ik dit merken aan mijn lichaam; weinig kracht en presteerde minder. Voor mij is low-carb i.c.m. crossfit en krachttraining niet haalbaar. Nu ik sinds januari weer naar 40% koolhydraten ben gegaan gaat het een stuk beter. Dus voor mij is low-carb een no-no.
  • yvonnevleghels
    yvonnevleghels Berichten: 15 Member
    Opties
    Ik denk er precies hetzelfde over als jij!
    Ik schrok er wel echt van dat je lichaam al zo snel reageert op wat je aan voedsel naar binnen werkt. Ik merkte het verdorie al binnen 1 dag ;-)

    Zou het ook niet kunnen zijn dat sommigen lichamen nu eenmaal meer KH nodig hebben dan anderen?
    De sportinstructrice op mijn sportschool zei me ook al dat enkel eiwitten gewoon niet goed is, zeker niet als je zoveel sport.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ja, elk lichaam is anders; de een doet het beter met iets meer kh, terwijl dit bij de ander niet goed werkt. Als jij je al ellendig voelt na 1 dag zijn dat simpelweg afkickverschijnselen.

    Euhm, nee... alleen eiwitten is ook niet goed voor je lijf. Veel mensen denken dat men alleen eiwitten nodig heeft voor herstel, maar dat is maar een deel van de waarheid. Voor herstel zijn ook KH nodig. Daarnaast is het uiterst ongezond (op lange termijn) om compleet KH-loos te eten en enkel te "leven" op eiwitten en vetten.
  • yvonnevleghels
    yvonnevleghels Berichten: 15 Member
    Opties
    Thanks itzhanne82!
  • MissMormie
    MissMormie Berichten: 35
    Opties
    Doordat ik jaren geleden het Sonja Bakker dieet heb gevolgd, weet ik inmiddels welke producten ik moet nemen.

    Ik zou Sonja Bakker nooit als voorbeeld nemen van gezond eten, o.a. al die ontbijtkoek die zij mensen heeft aangesmeerd... Niet goed voor je.

    Ik was overigens inderdaad wel flink afgevallen maar mijn vetpercentage was gestegen, terwijl ik dat juist veel belangrijker vind dan de kilo's!

    Nu kan het natuurlijk zijn dat je daadwerkelijk spier verloren was, maar vergeet niet dat je vetpercentage een percentage is. Stel je weegt 100kilo, met 30% vet, oftewel, 30 kilo. Nu val je 10 kilo af, oftewel, je weegt 90kilo, bij 31% vet. Dan heb je effectief nog 27.9 kilo vet over, oftewel er is 2 kilo vet af, terwijl je % omhoog is gegaan.

    Combineer je dit met het eten van very low carb (dus ook (bijna) geen groente en fruit), dan kan je dit effect krijgen. Groenten en fruit bevatten namelijk vezels en dat houdt vocht vast, zorgt voor stevige ontlasting en dat soort dingen. Als je overstapt op (very) low carb kun je makkelijk tot 5 kilo afvallen door dat er minder volume in je spijsverteringskanaal zit. Maar je wilt geen lichtere poep neem ik aan, je wilt vet kwijt ;)

    Daarnaast is 'carb flu' heel normaal als je net overstapt op low carb. Het kost je lichaam een paar dagen om te wennen aan de verandering in dieet. Daarom voelde je je waarschijnlijk niet zo lekker. 4 dagen is dan ook te kort om daadwerkelijk te merken hoe je lichaam hierop reageert, je zou dit minstens een week tot 2 weken moeten volhouden.

    Dat gezegd hebbende, very low carb is geen houdbare dieet strategie, je kunt het tijdelijk gebruiken om snel af te vallen. Maar groenten en fruit geven je de vitamine en mineralen die je lichaam nodig heeft. Veel mensen eten echter (veel) te veel carbs, en dan vooral zwaar bewerkte dingen als chips, chocolade en dergelijke. Dan kan het de moeite waard zijn om over te stappen op kh beperkt omdat het je bewuster maakt van wat je eet.

    Daarnaast zijn verschillende mensen verschillend dus het kan ook zeker zinvol zijn om te spelen met je macros, maar doe dit wel bewust. Oftewel, eet zoals je eet, houd dit bij, en besluit na een maand om bijvoorbeeld 5-10% minder kh te eten. Doe dit dan minimaal twee weken en check hoe je je voelt. 4 dagen is voor dit soort experimenten niet genoeg ;)

  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    februari 2015 aangepast
    Opties
    MissMormie schreef: »

    Daarnaast is 'carb flu' heel normaal als je net overstapt op low carb. Het kost je lichaam een paar dagen om te wennen aan de verandering in dieet. Daarom voelde je je waarschijnlijk niet zo lekker. 4 dagen is dan ook te kort om daadwerkelijk te merken hoe je lichaam hierop reageert, je zou dit minstens een week tot 2 weken moeten volhouden.

    Dat heeft hier bijna 4 weken geduurd. Wat voelde ik mij beroerd