Koolhydraten en vezels — Dutch (Netherlands)

Koolhydraten en vezels

Opties
Graag had ik een aanpassing gezien in het berekenen van totalen op het einde van een dag.
Momenteel worden de koolhydraten en vezels apart gerekend, waardoor je op het einde van je dag een teveel aan koolhydraten hebt ingenomen volgens je vooropgestelde doelen.

Vezels moeten namelijk afgetrokken worden bij koolhydraten aangezien het lichaam deze niet kan verteren.

voorbeeld:

Mijn koolhydratendoel is 15gr.
Ik geef een avocado in als middagmaal en deze bevat 17gr KH en 14gr vezels.

Dit geeft mij bij "resterend" een negatief saldo bij de koolhydraten, namelijk -2.
In werkelijk heb ik maar 3gr KH ingenomen (17-14) en heb ik er dus nog 12 over...

Reacties

  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Ik ben niet heel erg bekend met het berekenen van voedingsvezels (de exacte vertering daarvan) en het aantal koolhydraten welke dit oplevert/kost.
    Maar is het dan zo erg dat je, mogelijk, 10 gram te weinig aan koolhydraten binnenkrijgt? Ik bedoel, waar hebben we het over.
  • Commot
    Commot Berichten: 168 Member
    februari 2015 aangepast
    Opties
    Toevallig net in een andere discussie ook even eengehaald. Volgens mij komt het door verschillende standaarden over de wereld. In de VS staan op het etiket fibers altijd als onderdeel van carbs. In Nederland vermelden we meestal de vezels apart.

    Zolang de etiketten niet overal het zelfde zijn heeft het ook geen nut voor MyFitnessPal om gegevens anders te berekenen.

    Sowieso zijn dit soort gegevens nooit 100% nauwkeurig, en advocado zal ook al verschillen op basis van soort, afkomst, seizoen, etc. Wat Nepq zegt.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Klopt, officieel tellen vezels niet in je aantal kcal, omdat deze in een later stadium (geloof ik) worden afgebroken (of zelfs niet). In Amerika hebben ze inderdaad op het label vermeld wat je netto carbs zijn.

    Ook blijkt er soms onduidelijkheid over koolhydraten. Koolhydraten ZIJN suikers, alleen bestaan ze uit enkelvoudige en meervoudige. Mensen schrikken vaak bij het woord suiker, maar suikers zijn toch echt koolhydraten. :wink: