Even voorstellen — Dutch (Netherlands)

Even voorstellen

Opties
Hai allemaal,

Even een kort voorstel, aangezien ik ook meteen met een vraag binnen wil vallen, leek het me netjes om even "hallo" te zeggen.

Ik ben 31, weeg 134kg en ben al jaren te dik. Het is allemaal (nog) niet levensbedreigend, maar ik begin meer en meer last van mijn eet- en gebrek-aan-bewegings-patroon te krijgen. Niet lang geleden mat de huisarts een bloeddruk van 180 over 100 op en ben ik van alles om gaan gooien. In praktische zin let ik veel meer op mijn voeding en sport ik daarnaast 3x per week (fitness) bij de plaatselijke sportschool.

Ik doe daar zowel cardio als kracht. Ik lees overal dat je geen spieren kunt opbouwen wanneer je te weinig eet. Als je bijv. 2500kcal moet binnenkrijgen en je krijgt maar 1500kcal binnen, dat het dan niet lukt om spiermassa op te bouwen. Klopt dit? Of haalt mijn lijf momenteel nog genoeg 'reserves' uit de huidige massa?

Anyhow, hallo! En ik hoop dat jullie me alvast met de 1e vraag kunnen helpen ;)

Streefgewicht is overigens richting de 100kg, maar dan wel zo sterk als een beer ;)

Grt. Jurgen

Reacties

  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    Hoi Jurgen,

    Ik weet het antwoord op je vragen niet, maar: welkom hier en succes!
  • Commot
    Commot Berichten: 168 Member
    Opties
    Het is niet onmogelijk, maar spiermassa opbouwen gaat op z'n minst langzamer als je onder je TDEE eet.

    Zelf eet ik 500kcal onder mijn TDEE en merk dat ik meer kracht heb dan toen ik ongeveer een jaar geleden begon. Ik doe voornamelijk cardio afgewisseld me krachttraining. Al zou ik me kunnen afvragen of ik daadwerkelijk meer spiermassa heb of dat het door minder vet mee te zeulen lijkt of ik sterker ben geworden.

    Mensen die puur voor kracht/spiermassa trainen eten over het algemeen juist boven hun TDEE. Maar dat is niet bevorderlijk voor iemand die wil afvallen. Persoonlijk zou ik me in het begin niet focussen op het aanmaken van spiermassa. Blijf wel gewoon je (kracht)training doen, maar maak je niet druk over welke gewichten je heft. Tegen de tijd dat je op je streefgewicht komt kan je meer gaan eten en zal je merken dat je (nog) sterker bent dan je dacht.

  • Teefje3k
    Teefje3k Berichten: 14
    Opties
    Hoi en welkom! Ik ben ook net hier begonnen een wens je heel veel succes. 14 jaar gelden woog ik 135 kg, dus ik heb een idee voor welke taak jij staat. Gelukkig voor jou ben jij man waardoor jij toch iets sneller afvalt als een vrouw.
    Misschien laat jij je even door en diëtiste op het goede spoor brengen want te veel calorieën is niet goed, te weinig ook niet.
  • dcav0304
    dcav0304 Berichten: 230 Member
    Opties
    Welkom Soqchaos en veel succes!
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    Welkom mede-west-fries. Je ziet er niet uit alsof je 135 kg weeg (voordelige foto) Veel succes hier
  • MissMormie
    MissMormie Berichten: 35
    Opties
    http://www.nerdfitness.com/blog/2015/02/02/just-how-fast-can-i-get-the-body-i-want/
    Als je Engels kunt is dit een goed blog om te beginnen :)

    De korte samenvatting --> Om spieren op te bouwen moet je meer eten, om af te vallen moet je minder eten. Als je die twee tegelijk wil doen maak je het jezelf dus moeilijk. Met jou gewicht zou ik absoluut eerst focussen op afvallen met behoud van huidige spierkracht door krachttraining.
  • soqchaos
    soqchaos Berichten: 1
    Opties
    Ontzettend leuke blog en zeer leerzaam, dank je wel!
  • Rientje1975
    Rientje1975 Berichten: 58 Member
    Opties
    Gezellig dat je mee doet. Welkom en succes!