Hartslagzones — Dutch (Netherlands)

Hartslagzones

Opties
Vraagje:
Hoe verbeter ik mijn cardio-conditie op een verstandige manier, kijkend naar hartslagzones?

Voorbeeld:
Als ik een kwartier op de roeimachine bezig ben (weerstand 7/10; 28-29 slagen per minuut) ziet mijn hartslagfrequentie er zo uit:

adc12ybrjc4k.png

Een minuut gebeurt er niet veel; dan blijft mijn hartslag ongeveer 2 minuten in de 'fat burn zone'; en daarna springt hij naar 'cardio'. Na in totaal 12 minuten verhoogt de frequentie opnieuw en komt hij in 'peak'. Dat voel ik ook gebeuren. Dan moet ik echt doorbijten naar mijn doel (zoals ik die tevoren heb ingesteld op een timer).

Mijn intuïtieve interpretatie is dat de paar minuten met een hartslag van >=150bpm het opzoeken en overschrijden van de grens is van mijn huidige conditie, waarmee ik mijn cardio-conditie op termijn verbeter. Werkt dat zo? Of zie ik dat helemaal verkeerd.

PS: Eerder roeide ik met 24slagen/minuut om vet te verbranden. Inmiddels ben ik nagenoeg op mijn streefgewicht aangeland en is mijn interesse verschoven naar het verbeteren van mijn cardio-conditie en het aankweken van spiermassa.

Reacties

  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Ik zou zeggen, meer cardio doen (en goed eten) ;)

    Ik ben zelf niet zo'n fan van hartslagmeters (niet meer in ieder geval). Zolang je geen (semi)topsporter bent (en je ieder kleine beetje extra nodig hebt om beter te worden) heb je er niet zo heel veel aan om te trainen in hartslagzones.
    Je cardio wordt beter als je meer cardio doet, doe je geen cardio wordt het niet beter.
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    maart 2015 aangepast
    Opties
    In het algemeen zul je gelijk hebben, @Nepq. Maar autist die ik ben, steunt het zíen van wat er gebeurt en heel nauwkeurig kunnen volgen, zeker op een visuele manier, mij enorm in het realiseren van de nodige prestaties om überhaupt wat aan mijn conditie te doen :) Zaken als MFP en fitbit met hartslagmeter zijn een zegen voor me. Zonder dat voel ik me ziende blind en verlies ik grip op waar ik mee bezig ben. Dan is de motivatie ook gauw vertrokken en loop ik vast. Dus.... ;)

    Trainen in mijn cardio-zone wordt het en gezond eten. Maar ik monitor wel wat er gebeurt :)
  • dcav0304
    dcav0304 Berichten: 230 Member
    Opties
    Als hartpatiënt vind ik hartslagmeting geen overbodig element.
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    Opties
    A. Ja. Ook een valide reden met een HRM te sporten.

    Overigens is het voor autisten behoorlijk relevant om met een HRM te sporten, omdat de feedback die fysieke signalen normaal gesproken geven, door een autist niet of slecht wordt geïnterpreteerd. Ik weet dat ik vroeger wel eens op 220bpm uitkwam in een sportschool en de trainer een rolberoerte kreeg. Of ik me wel lekker voelde om zover door te gaan? Ik had niets in de gaten :)
  • johan346
    johan346 Berichten: 23 Member
    Opties
    Ik vind het heerlijk om gebruik te maken van de technologie die inmiddels ruimschoots beschikbaar is en redelijk betaalbaar. Ook ik put er motivatie uit. Na een paar keer hardlopen zie je je gemiddelde hartslag naar beneden gaan en weet je dus dat je conditie vooruit gaat (voelt niet altijd zo als je bezig bent ;). Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van roeien en ga liever hardlopen. Wel doe ik altijd intervaltraining, dus bijv. 3 min "langzaam", 1 min snel, 20 sec sprinten. Je zal zien dat je conditie hier goed van vooruit zal gaan, mijn inziens een stuk sneller dan met roeien.