honger na beoogde caloriëen — Dutch (Netherlands)

honger na beoogde caloriëen

Opties
Hallo iedereen,

Ik ben juist terug begonnen met powertrainen. ik weeg nu 83kg, ben 1,80m en ben 32 jaar oud. Mijn vetpercentage (volgens internet) zou rond de 19,5% zijn. Mijn gewicht maakt niet echt zoveel uit, wat me vooral interesseert is kracht en spiermassa. Wel had ik graag mijn vetpercentage rond de 15% gekregen.
Het probleem is dat ik echt (naar mijn normen) vrij weinig kan eten om aan 2600kcal te zitten waardoor ik dus nog steeds honger heb. ik eet (naar mijn denken) vrij gezond (magere melk, fruit, bruin brood,...) maar toch.

Kan iemand me helpen of heb ik een abnormale verbranding?

Reacties

  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    sport jij zoveel? Ik mag ongeveer de helft maar heb zelden honger (gekookt eitje, noten, groente) Maar ik sport dan ook niet zoveel. Ik merk als ik te weinig water drink, ik te veel ga snacken
  • Ajoin007
    Ajoin007 Berichten: 3
    Opties
    Wel ik sport nu 3x per week (powertraining) en mogelijks zal ik dit naar de zomer toe nog opdrijven met nog 1x duurloopje van ±30 minuten met hartslag aan 60 à 70%.
  • Kuusjuh
    Kuusjuh Berichten: 40 Member
    Opties
    Kom je ook aan de juiste hoeveelheid eiwitten? Bruin brood neemt trouwens veel calorieen in beslag, maar op de lange termijn vult dit echt niet zo goed als mensen denken. En het levert je vooral koolhydraten op. Ik heb mijn bruinbrood vervangen door andere dingen, griekse joghurt, banaan met pindakaas en meer groenten, noten, tonijn en avocado. Ik mag meer eten, en heb minder snel weer trek dan na mijn 4 bruine boterhammen.

    Als je het gevoel hebt honger te krijgen bij 2600 calorieen moet je toch dat wat je eet eens goed bekijken. Want daarmee zou je toch eigenlijk geen "honger" gevoel moeten hebben. Is de verdeling vet/carbs/eiwit wel goed? Of zitten de meeste calorieen in koolhydraten?

    Magere melk bijv. Waarom magere melk? Je sport veel, je hoeft geen 20 kilo af te vallen. Magere melk heb je dus niets aan. Gewoon halfvolle melk dus.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Als je honger hebt, dan zou ik het in de vorm van producten zoeken én in je verhoudingen kh/ei/vet. Het is wel voor iedereen heel verschillend waar hij/ zij goed gevuld van raakt, dus dat is helaas een eigen zoektocht. Over het algemeen wordt gezegd dat men langer verzadigd blijft of is door het eten van eiwitten. Dat is in mijn geval dus totaal niet zo. Het enige waar ik langer verzadigd blijf is van havermout en dat zijn complexe kh. Als ik op noten ga kauwen of eiwitten eet, heb ik kort daarna gewoon weer trek. Wat bij mij ook helpt is de combinatie eiwitten & koolhydraten. Die combi zorgt ook voor verzadiging. Als ik bijv. kh weglaat tijdens mijn avondeten, heb ik een uur later gewoon weer trek.
  • Ajoin007
    Ajoin007 Berichten: 3
    Opties
    @Kuusjuh, thx voor de reply. Ben nu begonnen met rauw voedsel als tussendoortje mee te nemen en dit helpt wel al. bv 100gr koolrabi is slechts 25 kcal en praktisch koolh/vet neutraal. Volgens de voedingswijzer op deze site zit ik elke dag iets boven mijn maximale dagelijkse vetinname.
    Wat betreft de magere melk. Ik drink (van kinds af aan) ongeveer dagelijks tussen de 0,5 en 1l melk. Alle vetten die hierin zitten zijn nutteloos aangezien we al meer dan genoeg vetten halen uit andere voedingsstoffen en aangezien ik de smaak van magere melk volledig dezelfde vind dan volle of halfvolle melk zie ik niet goed in waarom extra vetten in te nemen. (koolh en eiwitgehalte is bij magere melk hetzelfde dan bij de vollere varianten.)

    @itzhanne82: ik denk dat ik een beetje met hetzelfde probleem zit. Ik probeer nu te zoeken naar vezelrijke voeding. Dit zou naar het schijnt een "vol" gevoel geven. Kokosnoot blijkt te helpen maar is ZEER vetrijk.
  • Kuusjuh
    Kuusjuh Berichten: 40 Member
    Opties
    Het inderdaad een persoonlijke zoektocht. Honger en genoeg cal betekend meestal dat je voor jou de verkeerde eet. Eet je koolrabi rauw? Is dat lekker haha?
    Ik eet wel graag brocolli mango avocado rode ui rozijnen salade helemaal rauw. Als je toch naar rauw eten kijkt misschien een lekkere tip.

    Ik zou me overigens niet al te druk maken over dat beetje te veel vet. Mits je het uit de juiste producten haalt natuurlijk.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Goed vet is zeker een ondergeschoven kindje. Hoeveel % aan vet neem je in per dag?
  • Ajoin007
    Ajoin007 Berichten: 3
    Opties
    mijn dagelijks % vet weet ik niet goed (ik volg de voedingsschema's van my fitnesspal). Ik haal toch rond de 100gr vet per dag (vandaag zal het meer zijn want het is frietjesdag :-p)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Je % vet kun je in de app wel inzien door in je menu op "voeding" te klikken. Als je dan op de "pizzapuntjes" klikt, dan zie je dus een schijfverdeling van je macro's, alleen dan in percentages.
  • johan346
    johan346 Berichten: 23 Member
    Opties
    Ajoin007 schreef: »
    Wel ik sport nu 3x per week (powertraining) en mogelijks zal ik dit naar de zomer toe nog opdrijven met nog 1x duurloopje van ±30 minuten met hartslag aan 60 à 70%.

    Hm, waarom een duurloop? Doe intervaltraining, dus met sprintjes er tussen, dat heeft veel meer effect voor je vetpercentage.