Super niet meer gemotiveerd... — Dutch (Netherlands)

Super niet meer gemotiveerd...

Opties
ave1969
ave1969 Berichten: 336 Member
Afgelopen week ben ik op wintersport geweest. Ik ben gediplomeerd skilerares en ski best fanatiek. Dit heb ik vrij nauwkeurig (qua tijd) ingevoerd in mfp.

Mijn dagelijks doel als ik wil afvallen is 1250 cal, als ik op gewicht wil blijven 1750 cal. (TDEE volgens caloriecalculator.nl). 2 uur skiën (niet de lift-tijd meegeteld!) levert 900 cal op.
Ik kom zo tot de conclusie, dat als ik in mijn vakantie niet hoef af te vallen, en ik dagelijks 2 uur ski, dat ik dan 1750 + 900 = 2650 cal mag nuttigen. Ik heb dagelijks ca. 1500 tot ca. 2400 cal genuttigd.

En guess what? Ik ben ik een week tijd 2 kilo aangekomen!!! :s

De motivatie is daarom momenteel errugh ver te zoeken.... Hebben jullie zoiets ook al eens meegemaakt?



Reacties

  • LiesbethCouperus
    LiesbethCouperus Berichten: 76 Member
    maart 2015 aangepast
    Opties
    Ja! Ik val niet altijd af als ik sport. Na rust is het er meestal af. Maak je niet druk! :)
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Ik heb het regelmatig meegemaakt dat ik niks was afgevallen, of zelf iets was aangekomen, terwijl dat onmogelijk zou moeten zijn als ik keek naar mijn calorieverbruik.
    Als ik dan mijn buikomtrek ging meten was die wel naar beneden gegaan. Ik was dus wel degelijk afgevallen, maar om de een of andere reden was ik op het moment van wegen net wat zwaarder.

    Staar je dus niet blind op het cijfer wat je weegschaal geeft, er zijn zoveel factoren die dat kunnen beïnvloeden. Je zal zien dat je volgende week misschien wel heel veel bent afgevallen.
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    Je zal daar ook wel eens uit eten geweest zijn. Dat is altijd een valkuil omdat je geen idee hoe zij het eten klaar maken. Extra boter in de aardappelpuree of zout in de soep. Wacht een weekje af. Vochthuishouding kan er ook mee te maken hebben (ik krijg altijd enorme dorst op een berg).
    En heb je wel een lekkere vakantie gehad? Geniet nog een beetje na. Als die 2 kilo er snel aanzitten, krijg je ze er ook weer sneller af. Bovendien zijn spieren zwaarder dan vet :) Misschien is het wel 2 kilo spieren :p
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    @ mrs_hekate: 2 kilo spieren!!! Dat zei mn man ook al. Maar ja, 't drilt nog steeds allemaal...

    Ik ben inderdaad wel vaak uit eten geweest, maar heb voornamelijk voor gegrild vlees gekozen, gekookte groente of rauwkost (jaja, foute dressing natuurlijk) en geen frites. Ik heb in mfp telkens voor het product met de meeste cal gekozen, als er meerdere opties waren.

    De vakantie was heerlijk: 's nachts sneeuw en overdag heerlijke poedersneeuw en een zonnetje. Lekker een volle week niet aan mn werk gedacht. :) En.... lekker aan mn conditie gewerkt. Ik merkte eigenlijk dagelijks vooruitgang in uithoudingsvermogen. Jammer dat ik niet zo'n skihelling in mn achtertuin heb.

    @ Nepq: Helaas is er in de cm niks te merken. Eerder iets bij gekomen dan er af...

  • dcav0304
    dcav0304 Berichten: 230 Member
    Opties
    Het is soms niet te snappen. In tegenstelling tot voorgaande periode is het de laatste weken bij mij ook echt een jojo, dan weer bij, dan weer af en dat zonder iets aan het eet-leef-drink-bewegingspatroon te veranderen. Je wordt er dan ook soms moedeloos van. Mijn raad aan ave1969 is van de moed niet te laten zakken, wacht het even af, er zal wel een deel spieren bij gekweekt zijn die deels je gewichtstoename verklaart en de rest werk je er in de komende dagen toch weer af door terug je normale levensstijl te volgen. Volhouden en succes!!!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Het is zéker geen 2 kilo spieren, als dat zo was ben je een superhuman! :wink:
    Mijn eerste gedachte is vocht... maar het kan heel goed zijn dat je toch teveel hebt geconsumeerd. Het aantal kcal dat men verbrand met sport wordt soms nogal aan de hoge kant geschat. Daarnaast is het wel zo dat wanneer jij al een lange tijd op 1250 leeft en je plots gaat verhogen dat je lichaam daar niet de tijd voor krijgt om zich aan te passen. Je zult daardoor dus van aan kunnen komen (ondanks dat de berekening iets anders zegt).

    Geef je lichaam eens een week de tijd om zich weer aan te passen en kijk dan wat er gebeurt.
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    Ik vind zelf hoeveelheden inschatten bij een restaurant ook heel lastig. En bij groente is dat niet zo erg, maar vlees is al snel lastiger. Ik heb het heel vaak in onze bedrijfskantine. Dan staat daar sla met zalm of garnalen, plakjes ei en stukjes brood. Maar hoeveel zalm of garnalen het is weet ik niet. Altijd een beetje gokken.

    Fijn dat je vakantie leuk is geweest. Geniet nog even na en ik ben benieuwd wat je gewicht volgende week is :)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Naast dat je het gewicht moet gokken, vergeet je ook mee te nemen in welk vet het gebakken is... De exacte waardes van het voedsel in een restaurant weet je nooit.
  • Kuusjuh
    Kuusjuh Berichten: 40 Member
    Opties
    Misschien geen 2 kilo spieren, maar zeker ook geen twee kilo vet! Was het eten misschien extra zout zonder dat jij dat direct gemerkt hebt?

    Ik zou eerst rustig afwachten voor je de moed laat zakken. Ik ken dat gevoel erg goed. Volgens de weegschaal woog ik anderhalve kilo meer na een feestje van zaterdag. En vanmorgen was het er nog steeds niet vanaf. Frusterend. Maar diep van binnen weten we wel dat het echt wel goed zit. Een week weer on track en dan moet het wel weer goed zitten.
  • Miss_Burgers
    Miss_Burgers Berichten: 3 Member
    Opties
    Wat mijn tip is dat je naast dat je je gewicht bij houdt ook afmetingen gaat bijhouden, zoals bjivoorbeeld benen, buik en borst. Zo kun je zien dat terwijl er soms qua kg niets af gaat je toch afslankt! Kilogrammen zijn gewoon heel erg verwarrend, en houden je soms voor de gek.
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    maart 2015 aangepast
    Opties
    Bedankt voor de bemoedigende woorden allemaal! Tja, 't zal gewoon nog wel een paar flinke maanden duren voordat ik
    <-- zo ben.

    @ itzhanne82: hoezo ben ik geen superhuman??? :p
    zonder gekheid: ik denk dat je wel eens gelijk kunt hebben, over dat mn lichaam zich te plotseling zou moeten aanpassen aan de hoeveelheid calorieën. Ik heb hier al vaker iets gelezen over een "zachte landing" als je bijna bij je streefgewicht bent.

    @‌ hekate: de hoeveelheden inschatten gaat mij geloof ik wel aardig af. 't Probleem zit 'm er eerder in, dat je niet weet welke ingrediënten ze gebruiken. Bv. sladressing of dat ze olie/boter smeren op vlees dat gegrild wordt.

    @ Burgees1992: ik houd de cm van heupen en taille bij, en mn taille leek iets toegenomen. Maar bij een tweede meting, met de cm iets strakker o:) was het toch nog gelijk.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    @ave1969; ik ook :wink: Als je een lange tijd in een (behoorlijke) calorierestrictie zit dan went je lichaam toch enigszins aan de hoeveelheid. Verhoog je plots dan weet het lichaam eigenlijk niet zo goed wat het ineens met zoveel meer kcal moet doen. Als ik naar mezelf kijk zit ik denk ik al zo rond de 1,5-2 jaar in een calorierestrictie (als je de cijfers moet geloven). Als ik straks bij mijn streefgewicht ben, dan ga ik een reverse-diet doen. Dit is eigenlijk omgekeerd 'diëten'. Elke week of 2 weken verhoog je je aantal kcal met ongeveer 50kcal, zodat je lichaam langzaam kan wennen aan meer kcal. Je zult dan wel iets aankomen, maar je lichaam kan hierdoor er wel anders uit gaan zien. Meer voedsel, meer voeding voor spier, spiergroei etc. Ik ben blij als ik daar eenmaal ben, dan kan ik straks eindelijk weer op mijn onderhoud eten!
  • AuroreVL
    AuroreVL Berichten: 50 Member
    Opties
    Lastig hè? Ik vind het soms ook moeilijk gemotiveerd te blijven als ik een maand lang echt goed mijn best doe, elke hap die ik eet bijhoud, sport en dan "maar" 4 ons verlies of erger nog: bij kom. Soms zou ik mijn weegschaal het liefst het raam uit flikkeren ;-). Gewoon doorzetten is het devies. Dat weten we denk ik allemaal wel, maar het ook zo vóelen... Dat is af en toe lastig. Uiteindelijk komt het goed. Dat móet gewoon!