Dit ben ik — Dutch (Netherlands)

Dit ben ik

Opties
Goedemorgen
Ik ben Myriam en ik ben 47 jaar. Op 30 juni 2014 ben ik gestart met Atkins. Van 89 ben ik naar 68 kg gegaan. Volgens Atkins zou 62 kg voor mij ideaal zijn, maar als ik op 65 zit, ben ik tevreden. Ik ben artritis psoriatica patiënt en mijn medicatie heeft er in het verleden voor gezorgd dat ik van een flink ondergewicht (47 kg) naar een flink overgewicht (91 kg max) ben gegaan. Ik kan je vertellen dat een overgewicht prettiger voelt dan een ondergewicht, maar geen van twee is natuurlijk goed. Bij ondergewicht ben je altijd zwak en heb je het altijd kou, bij overgewicht wordt je beperkt in je bewegingsvrijheid en ben je veel kortademig. Ik voel me nu prima en minder gewicht komt ook mijn reuma ten goedde.
Ik was op zoek naar een goede app om mijn eetgedrag bij te houden en er zijn maar weinig apps die het eten van koolhydraten bijhouden op een manier zoals ik het wil.
Ook deze app is hoofdzakelijk gericht op calorieën. Ik tel dus geen calorieën, die lijn is bij mij vaak rood. Hij staat ook wel heel laag ingesteld met zijn 1200. Maximaal heb ik nu 1396 gehad, dus eigenlijk valt dat ook nog wel mee.
Ik heb hier na veel puzzelen, mijn koolhydraten mooi in kunnen stellen op 60 per dag. Hier via de website kan ik alles bijhouden, maar ook onderweg via mijn gsm of tablet.
Het mooie van deze app is dat je je wandelprestaties en je fietsprestaties kunt koppelen. Deze neemt hij dan ook meteen mee. Het streven is om 2x per week minimaal 12 km te wandelen en als ik zin heb maak ik ook nog een fietsrondje van een km of 25. 2x wandelen lukt niet altijd, maar dan wordt het 1 wandeling van 18.

Het zijn voor mij dus de laatste loodjes om die laatste 3 kg er af te krijgen. Ik ben al aan het opbouwen in mijn kh, en nog val ik af, dus het gaat goedkomen. Mijn doel staat op dit jaar 30 juni en eigenlijk kost het me geen moeite om me aan deze levensstijl te wennen. Ik ben zeer content.

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    k heb hier na veel puzzelen, mijn koolhydraten mooi in kunnen stellen op 60 per dag.
    Heb je een specifieke reden dat je zo weinig koolhydraten eet?
  • famdecibel
    famdecibel Berichten: 9
    april 2015 aangepast
    Opties
    Het Atkinsdieet is gebaseerd op koolhydraten . Je start met 20 kh per dag. In fase 1 blijft dat ook op 20 kh. Na fase 1 ga je weer opbouwen. In fase 4 aangekomen, de laatste fase, ga je onderzoeken wat voor jou het omschakelpunt is van afvallen en aankomen. Ik val dus op dit moment met die 60 kh per dag nog steeds af.
    Koolhydraat is een verzamelnaam voor zetmeel en voor diverse suikers. Deze koolhydraten worden in ons lichaam omgezet tot glucose
    Atkins is overigens geen dieet, maar een levensstijl. Als je stopt met Atkins (dus weer teveel koolhydraten gaat eten), krijg je het jojo-effect. Het is dus voor de rest van je leven en niet voor even.
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    Welkom famdecibel, en succes! Zelf ben ik niet zo van de diëten. Ik eet de "gewone Hollandse pot" alleen met mate. Verder weinig snoepen en matig met alcohol. Dat gaat allemaal tot nog toe prima: sinds half januari ben ik nu 6,5 kilo kwijt. Da's sneller dan dat het eraan gekomen is! ;)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    @famdecibel; ik ben bekend met het dieet... :wink: Ik was benieuwd naar je reden, omdat ik geen hoge pet op heb van dit soort dieten. Vaak omdat ze kortstondig werken en bepaalde macro's weglaten. Dit is uiterst ongezond (op lange termijn). Maar je weet dat afvallen te maken heeft met een negatieve energiebalans en dat de rol van koolhydraten geen rol spelen?
    Atkins is overigens geen dieet, maar een levensstijl. Als je stopt met Atkins (dus weer teveel koolhydraten gaat eten), krijg je het jojo-effect. Het is dus voor de rest van je leven en niet voor even.
    Fout... je komt aan doordat je een calorie-overschot creeert, niet omdat je koolhydraten eet :wink: Op dit forum heb ik meerdere artikelen gepost, wellicht interessant om te lezen? Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren, dus als jij je prettig voelt bij Atkins, dan houden zo. Echter houd ik zelf niet zo van onwaarheden, vandaar dat ik je verwijs naar de geposte artikelen.
  • famdecibel
    famdecibel Berichten: 9
    Opties
    Ik ga geen welles nietes spelletje spelen. Je hebt mensen die voor dit soort levenstijlen zijn en tegen. Het zijn altijd gekleurde brillen. Ik voel me prima en ik hoor alleen maar goede ervaringen. Degene die een slechte ervaring hebben, zijn teruggevallen. Al die artikelen die ik hier lees zijn ook met een gekleurde bril. Lees je het forum van atkins en de fb pagina's van koolhydraatarme diëten, zul je artikelen tegenkomen die juist die artikelen die hier staan tegenspreken. Het is dus maar net wat je wilt geloven. Ook bij Atkins zijn artikelen met onderbouwd onderzoek. Het is maar net wat je als waarheid beschouwd. Mijn bloedonderzoeken iedere maand wijzen uit dat ik goed bezig ben. Die onderzoeken beschouw ik als betrouwbaar.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Het hoeft geen nietes-welles spelletje te zijn, of te worden, dat is totaal niet mijn intentie. Het gaat er mij meer om dat mensen onwaarheden geloven en daarom een dieet volgen "sinds ik geen koolhydraten eet, val ik af... zie je nu wel dat je dik wordt van koolhydraten". Dit is simpelweg incorrect! Je valt af omdat je een negatieve energiebalans hebt. Een flink bord aardappelen of pasta heeft snel al zo'n 300-400kcal. Wanneer men dit ineens weglaat, dan ontstaat er een "gat" van 400kcal.

    Het gaat mij dus in essentie over afvallen, niet of een levensstijl goed bij iemand past. Het is wetenschappelijk bewezen dat men afvalt wanneer men een energietekort creëert en of dit nu middels atkins of de Mac bestaat maakt niets uit. Of het gezond is, is een ander verhaal. Het betreft de wet van de thermodynamica; kcal in vs kcal out. That's it. Je kunt niet onder deze natuurwet uit, dus als jij of iemand anders afvalt heb je simpelweg een calorietekort en ligt dit écht niet aan het vermijden van koolhydraten. Daarnaast zeg ik ook; als jij je hier goed bij voelt is het prima en daar is ook niets mis mee. Ik wil er alleen voor waken dat mensen dit doen met de verkeerde en onjuiste gedachte.
  • sonjaadriaanse
    sonjaadriaanse Berichten: 9 Member
    Opties
    itzanne82 bedoelt het goed hoor. heeft veel kennis en ik heb de afgelopen maanden heel veel van haar opgestoken onderaan de streep gaat het ook om kcal in vs kcal out.

    Heel mijn leven een gevecht gehad tegen de kilo's en al veel diëten gevolgd maar koolhydraatarm/suikerarm werkt voor mij ook het beste. ik merk namelijk dat als ik koolhydraat rijk eet, ik na het eten nog behoefte heb om te eten en dat is gewoon de verslaving aan koolhydraten en suikers. Als ik gewoon netjes mijn groentjes/eiwitten en vetten eet heb ik daar geen last van en heb ik wel een voldaan gevoel. Ons voedsel word aan alle kanten ongevraagd volgestopt met suiker (dus koolhydraten). bijna overal zit tegenwoordig suiker in en de ontwikkeling in de levensmiddelenindustrie en overgewicht gaan samen hand in hand. ook merk ik dat doordat ik geen sterke schommelingen meer heb in mijn suikerspiegel, ik veel meer energie heb en geen gaapdipjes meer heb. suikerverslaving word wel vergeleken met cocaineverslaving en ik denk dat heel veel mensen zonder dat ze het weten gewoon suiker verslaafd zijn. ik was het dus ook.

    Van de week las ik dit bericht van de world health organisation dit bericht;
    http://www.who.int/mediacentre/news/notes/2014/consultation-sugar-guideline/en/

    het gaat niet om diëten dat weten we allemaal wel, het gaat om je levensstijl aan te passen, inzicht te krijgen en blijven houden in je calorie-inname en calorieverbruik.
    Bewust zijn van wat je naar binnen stopt en wat dat met je lichaam doet. lekker te bewegen maar bovenal te genieten van het leven!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    @sonjaadriaanse; hé, wat leuk om te horen! Dank je wel :smiley:

    En ik bedoel het zeker goed, ik vind het eerder jammer dat mensen dingen geloven (of dat er dingen worden belooft) die écht niet kloppen. En wat ik bedoel te zeggen is dat het één voor iemand goed werkt, maar voor de ander weer niet. Als mensen zich lekker voelen bij low carb, daar is verder niets mis mee... alleen dat men dit doet omdat men beweerd dat je dik wordt van koolhydraten, is onjuist. Men wordt dik doordat men teveel calorieën consumeert.

    Goed, dat gezegd hebbende; 31 maart was er in Brandpunt een item over sluipsuikers, erg interessant. De maatschappij heeft echt het punt bereikt dat mensen onderlegd moeten zijn of kennis moeten bezitten om te bepalen wat er nu in een product zit. Mensen dienen labels te lezen, om inzicht te krijgen in wat er allemaal in een product wordt gestopt. Heel jammer en verdrietig. Dat is ook echt de reden dat ik geen pakjes of wat dan ook aanraak en als ik dat wel doe, lees ik het label en kan ik aan de hand daarvan bepalen of ik het ga eten of niet.
  • famdecibel
    famdecibel Berichten: 9
    Opties
    @itzhanne82 Ik weet wel dat je het niet verkeerd bedoelt, maar we hoeven het niet met elkaar eens te zijn. We streven tenslotte hetzelfde doel na... een gezond en fit leven. Hoe iedereen dat doet moeten ze zelf weten. Als je mijn intro goed gelezen hebt, heb ik moeite om aan de calorieën te komen. Op max nog geen 1400. Maar ik tel ze niet (deze app doet dat toevallig), ik doe immers Atkins en daar tel je de kh en daar is het waar het uiteindelijk bij mij om draait. Mijn meetpunt blijven mijn maandelijkse bloeduitslagen, als die goed zijn, ben ik tevreden. Mijn anto-biologicals (medicatie) is rommel en daar ben ik in het verleden van aangekomen. Je wordt dikker, kunt minder goed bewegen, je beweegt dus te weinig, gevolg.. je wordt weer dikker. Nu op dit moment is het omgekeerd. Ik ben afgevallen, bewegen gaat makkelijker, je verlegt je grenzen en wandelt daardoor ook verder, gevolg.... je blijft je goed voelen en op gewicht.
  • famdecibel
    famdecibel Berichten: 9
    april 2015 aangepast
    Opties
    6hziu4vp3qev.png

    Volgens mij doe ik het echt niet zo verkeerd hoor. Ik kreeg net zelfs een waarschuwing.... ik zat pas op 846 cal. Gauw wat blokjes kaas genomen en wat blokjes salami. Geen kh, wel calorieën.
  • ReneKootstra
    ReneKootstra Berichten: 4 Member
    april 2015 aangepast
    Opties
    @famdecibel Ik volg ook het Atkins dieet maar na het lezen van verschillende artikelen en rapporten ben ik wel wat bewuster geworden van de samenhang van koolhydraten, eiwitten en vetten. Daarnaast zijn de 'goede' en 'slechte' vetten ook interessant leesvoer. Plantaardige vetten zorgen een vermindere kans op hart en vaatziekten terijl dierlijke vetten een verhoogde kans geven. Tenslotte Atkins zegt ook dat je het beste in olijfolie kan bakken. Daardoor heb ik wel wat aanpassingen gedaan met betrekking tot waar de vetten en eiwitten vandan komen. In plaats van kaas en vlees, eet ik bijvoorbeeld meer noten (macadamia, pecan, pistache en cashew) om mijn vet binnen te krijgen. Eiwitten haal ik meer uit vis en mager vlees en ook de eerder genoemde noten leveren veel eiwitten.

    Zoals je ziet ben ik nog steeds een low-carber maar dat komt mede door wat @itzhanne82 zegt. Het gaat om het aantal kcal dat je binnen krijgt en wat je verbruikt. Of je nu de energie uit koolhydraten of vetten haalt doet er niet echt toe maar laten we het zo zeggen: een topsporter kan de energie beter maar niet uit vetten halen.

    Wel goed dat je vaak een bloedtest doet, dat is iets wat ik waarschijnlijk vaker moet doen... Voor de rest heb ik hetzelfde als jouw. Beweeg meer, val nog steeds af en voel me super na 18,5 Kilogram kwijt te zijn geraakt.