Hardloop app ios — Dutch (Netherlands)

Hardloop app ios

Opties
Goedendag allemaal

Sinds een aantal weken ben ik fanatiek aan het sporten in de sportschool. Wat elke keer weer een plezier is om te doen;)

Ik zou ook graag willen beginnen met hardlopen, een halve marathon is me uiteindelijke doel.
Alleen welke applicaties gebruiken jullie hiervoor? en wat zijn jullie ervaringen ermee?

Het zou er prettig zijn als de app me motiverend toespreekt, en dat ik zelf mijn Spotify afspeellijst kan gebruiken.

Ben in bezit van een Apple iPhone 6 plus.

Groetjes
Ewout Tolboom

Reacties

  • fxmhaast
    fxmhaast Berichten: 189 Member
    Opties
    ik gebruik endomondo
  • A_nouk
    A_nouk Berichten: 4
    Opties
    Dat is wel een flinke afstand die halve marathon!
    Wat wil je precies met de app doen? Wil je via de app ook een schema volgen of enkel je route, aantal afgelegde kilometers en tijd bijhouden?

    Ik maak zelf gebruik van de app Nike+ en Runtastic pro. Bij die laatste vind ik het heel makkelijk dat je zelf een interval run kunt samenstellen. De Nike+ app heeft gratis schema's die je kunt volgen voor het lopen van een 5k, 10k halve marathon en marathon op drie verschillende niveau's. Runtastic heeft meer verschillende schema's maar die kosten wel geld. Ik ben zelf niet zo fan van de schema's (die aangeboden worden door apps) omdat ik soms wat moeite heb om ze te volgen, bijv. omdat het schema met strikte dagen werkt. Overigens wel goed om met een schema te beginnen als je start met hardlopen zodat je het rustig opbouw en geen blessures oploopt.
    Voor het bijhouden van afgelegde kilometers etc werken beide apps prima en is het afhankelijk van je persoonlijke voorkeur.

    Succes!
  • EwoutTolboom
    EwoutTolboom Berichten: 3 Member
    Opties
    Ik zou graag een schema willen volgen, echter wil ik wel graag zelf bepalen op welke dagen ik ga lopen.
    Tevens zou het prettig zijn dat die ook alles geregistreerd.
  • johan346
    johan346 Berichten: 23 Member
    Opties
    Ik kan de Adidas MiCoach app aan raden, je kan een schema kiezen of er een maken. Ze hebben al schema's opgesteld, waaronder een voor een halve marathon. Wel een ERG grote telefoon om mee te gaan hardlopen, misschien heb je een contra gewicht nodig aan je andere arm ;)
  • EwoutTolboom
    EwoutTolboom Berichten: 3 Member
    Opties
    Johan346:
    Hahahah ik zal een stukje lood aan me andere arm bevestigen.

    Bedankt voor de tips iedereen! Ik ga er mee aan de slag en hou jullie up-to-date
  • JorrinH
    JorrinH Berichten: 11 Member
    Opties
    Ik maak gebruik van runkeeper. Ik vind dit een super app. Makkelijk in gebruik, zelf je schema invullen is heel makkelijk.

    Als je een beginnend loper bent, zou ik eerst kiezen voor een kortere afstand (10 of 15 km) en van daaruit verder trainen naar de halve marathon. Het voordeel hierbij is dat de meeste schema's voor de halve marathon zich vooral richten op duurloop en te weinig (naar mijn idee) op intervaltraining. En dat is nou juist het beste om te doen.

    Ik ben toen ik begon met lopen lid geworden van Dutchrunners (De hardlooptak van de atletiekunie), hier kon je makkelijk verschillende schema's downloaden in PDF formaat. Deze schema's hebben mij heel erg goed geholpen. (Heb inmiddels meerdere 10kms en 10 miles gelopen, maar door omstandigheden elke keer moeten stopppen met het trainen naar de halve)

    Heel veel plezier met lopen.
  • johan346
    johan346 Berichten: 23 Member
    Opties
    Maar Ewout wil een halve marathon gaan lopen, waarom zou hij zich dan niet op duurloop richten? Als afvallen zijn hoofddoel is is intervaltraining inderdaad beter.
  • JorrinH
    JorrinH Berichten: 11 Member
    Opties
    Intervaltraining is een zeer goede basis voor je training. Het helpt je met snelheid, uithoudingsvermogen en je herstel tijdens het lopen. Uiteraard zul je als je gaat trainen voor de halve marathon, je steeds meer gaan richten op het duurlopen. Maar Ewout geeft aan dat hij een beginnend loper is, dan is het heel belangrijk om je lichaam te laten wennen aan de beweging en de inspanning. Deze is namelijk totaal anders dan op de sportschool.

    Er staan een heleboel tips voor de beginnende loper op www.runnersweb.nl .

    Meest belangrijk in mijn ogen is ook het plezier houden in het lopen. Als je zonder plezier loopt, zul je minder snel je doelen halen.

    Een goede 2e is uiteraard je kleding, maar nog meer je schoenen. Laat ze aanmeten in een hardloopwinkel (Je hoeft ze niet aan te schaffen natuurlijk). Zij kunnen je goed adviseren welke schoenen bij je passen. (Pronatie, anti-pronatie) Dit helpt blessures te voorkomen.
  • Zenow
    Zenow Berichten: 22 Member
    Opties
    Hoi Ewout, welkom! Ben je inmiddels begonnen met hardlopen? Ik kan het aanraden! Er zijn allerlei apps, het hangt echt af van wat je wilt. Ik zou zeggen: bekijk er een paar, runkeeper, endomondo, strava, de app van Evy Gruyaert (die heeft ook mp3-podcasts; muziek afgewisseld met motiverende praatjes). Begin vooral met het aanschaffen van goede hardloopschoenen - en inderdaad: laat je adviseren. De aankoop van schoenen is duur, maar een paar afgetrapte gymschoenen leiden gegarandeerd tot blessures en ondermijnen het plezier in het rennen. Overigens kun je na het kiezen van de juiste schoen op internet vaak een aanbieding vinden; maar reken op minimaal 70-80 euro; het kan oplopen tot zo'n 150 euro. Houd ook bij hoeveel km je aflegt; na zo'n 800-1000km heb je weer nieuwe schoenen nodig, omdat ze dan onvoldoende dempen. Je merkt dat eigenlijk vanzelf, als je vaker pijntjes krijgt terwijl er niets aan je schema veranderd is, moet je even naar je schoenen kijken.

    Met de meeste programma's begin je als beginnend hardloper met afwisselend hardlopen en wandelen: bijv. 2 minuten hardlopen, 2 minuten wandelen o.i.d, en dat dan in totaal een half uur lang. Door de weken heen verschuift die tijdsverdeling, natuurlijk, en zo kun je binnen 10 weken 5 km zonder wandelen afleggen, als je 3 x per week een half uurtje vrijmaakt voor het hardlopen. Erg bevredigend! Als je basis van 5km eenmaal een tijdje rent, kun je gaan uitbouwen naar de 10km, dan naar de 15, en dan naar de halve (of verder). Een halve marathon zou je, bij regelmatig trainen, binnen nu en een jaar onder de knie moeten kunnen hebben- als tenminste niet op de bank komt te zitten met blessures. Zorg dus voor goede hardloopschoenen, en: neem het advies ter harte dat je niet te snel moet rennen; dat doet nl. bijna elke beginnende hardloper. Je moet tijdens het hardlopen nog gewoon een gesprek kunnen voeren (en dan niet woordje voor woordje of hijgend). Lukt dat niet, dan ren je te snel en riskeer je overbelasting. In het begin hoef je niet na te denken over interval- of duurlooptraining, dat zit in al die trainingsprogramma's afwisselend opgenomen.

    Ik heb het zelf op deze manier opgebouwd, en ren inmiddels 1 a 2 keer per maand een halve marathon of verder, en beleef er erorm veel plezier aan. Ik hoop dat je ervoor gaat!