Hoe stofwisseling op gang houden? Help — Dutch (Netherlands)

Hoe stofwisseling op gang houden? Help

Opties
mamalin2015
mamalin2015 Berichten: 13 Member
Hallo allemaal.

Ik ben met behulp van het weight watchers programma 30 kilo afgevallen. Elke week ging er 500 tot 700 gram af. Nu sinds een maand dat ik naar de sportschool ga ( 3 a 4 x per week) gaat het zeer moeizaam. Het is frustrerend. Daarom nu begonnen met deze app. Volgens de sportschool is mijn BMR 1860 en heb ik als doel aangegeven kilo per week af te willen vallen ( zo zal het niet lopen) de app zegt dat ik dus op dagen dat ik niet sport 1440 calorieen mag eten. Krijgt mijn stofwisseling dan nu eindelijk weer een boost? Wie heeft er tips? Graag hoor ik ook tips hoeveel % ik het beste aan vet eiwit en koolhydraten kan eten... Bedankt!

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Er is geen magisch getal voor je macro's. De een voelt zich prettiger met wat meer eiwitten of koolhydraten, de ander doet het beter op vet. Qua afvallen maken de verhoudingen in eerste instantie niet veel uit, omdat het draait om de (negatieve) energiebalans. Je stofwisseling blijft gewoon draaien en er bestaat niets zoals "starvation mode"; dat is een fabel. Als je minder weegt, gaat je BMR en je energiebehoefte omlaag en heeft je lichaam minder nodig dan mét die 30kg. Reken je BMR & TDEE eens uit op een van de al eerder aangegeven sites.
  • mamalin2015
    mamalin2015 Berichten: 13 Member
    Opties
    Hoi hoi
    Bedankt voor je reactie. Mijn weegschaal geeft een BMR aan van 1818 (sportschool 1860) mijn TDEE is 2499.
    Hoeveel calorieen per dag zou je mij asnraden? Ik gebruik nu 1440 per dag (op sportdagen gebruik ik meer)

    Bedankt
  • johan346
    johan346 Berichten: 23 Member
    Opties
    En wat doe je in de sportschool? Voornamelijk cardio lijkt me?
  • mamalin2015
    mamalin2015 Berichten: 13 Member
    Opties
    Hoi johan

    Ik volg 1 x per week een groepsles total shape en de andere 2 a 3 x 5 kwartier fitness. De sportschool zegt dat ik moet investeren in kracht vanwege de vetverbranding. Ik doe dus dan 20 min kracht (buik, benen, armen) en 40 min crosstrainen met me hartslag op de 141 ook vanwege de vetverbranding..
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Er zijn hier wat video's geplaatst door mij (en ook artikelen) over je vraag. Ga die eerst eens lezen zou ik zeggen. Afvallen is een proces van trial & error en er bestaat geen magisch of goed antwoord op je vraag.

    Eerst je BMR & TDEE uitrekenen, dan een bepaald getal aan kcal nemen en dat enkele weken doen. Val je af? Dan houd je het aan totdat je enkele weken stilstaat. Val je niet af? Ga je er weer ietsje vanaf halen.

    Als laatste, hoe heb jij je TDEE uitgerekend? Beweeg je zoveel dat je TDEE zo hoog is?
  • mamalin2015
    mamalin2015 Berichten: 13 Member
    Opties
    Mijn TDEE is mijn BMR x 1.375 (licht actief 3 a 4 x per week sport) dus ja dan denk ik dat hij zo hoog is. Ik ga is kijken of ik video's kan vinden. Ben hier net nieuw dus vandaar mijn vraag.. Bedankt in iedergeval voor je reacties tot nu toe.
    Fijne avond
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    mei 2015 aangepast
    Opties
    Geen dank en het blijft uitproberen en om de zoveel tijd aanpassen. Ik ken mensen die cutten (ik ben daar zelf ook mee bezig) die maanden stilstaan qua gewicht. Vooral ook als ze onder een bepaald aantal kilo's (willen) komen die het lichaam niet leuk vindt. Je wilt aan de ene kant gezond afvallen en de kcal niet te snel te laag inschatten, omdat je anders in een later stadium zowat geen ruimte meer hebt om je kcal nóg meer naar beneden te schroeven. In mijn geval gaat het erg langzaam en ben bijvoorbeeld over een periode van 3 maanden 1,5-2 kg kwijt. Elke keer heb ik mijn kcal met 50kcal omlaag gebracht en weer afgewacht. Maar om vet te verliezen zul je over je hele lijf vet/ gewicht moeten verliezen, spot-reducing bestaat namelijk niet.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Oh, nog een klein puntje. Je stofwisseling past zich wel enigszins aan de geconsumeerde kcal. Stel je zit al een jaar (of langer) in een tekort dan went je lichaam hier wel op bepaalde wijze aan. Als je dan plots, na die lange tijd, 300kcal meer gaat eten, dan kom je wel aan. In mijn geval zit ik al een lange tijd in een tekort (volgens de berekeningen) en ga als ik mijn streefgewicht/ fysiek hebt bereikt een reverse doen. Dat houd in dat je langzaam maar zeker je kcal gaat ophogen (eigen hetzelfde als afvallen alleen dan omgekeerd), om uiteindelijk weer op je onderhoud te kunnen eten.
  • mamalin2015
    mamalin2015 Berichten: 13 Member
    Opties
    Super!! Bedankt weer voor je uitleg! Is het dan zels zo dat je stil kan staan bij geen reserve aam calorieen als je nog zeker 15 a 20 kilo zou moeten afvallen voor een goed gewicht? Ik snap namelijk dat als je een goed gewicht heb en jezelf nog 5 kilo af zou willen vallen je lichaam denkt ja doei!!! Maar met overgewicht lijkt me dat zo gek. Ik ga dit nu 2 wk proberen en dan beoordelen of het effect heeft. Ik zondig ook af en toe als ik uit eten ga bijvoorbeeld of een feestje heb. Maar dat deed ik ook al tijdens het afvallen van de 30 kilo. Ik ben tijdens de zwangerschap van de meiden (jongen niet) ruim 35 kilo steeds aangekomen en ook afgevallen. Ik kan me herinneren dat ik toem op dit punt (gewicht) ook moeite had. Nou ja ik.. Me lichaam. Mag ik vragen hoeveel jij nog moet/wil afvallen? Of heb je je punt al bereikt?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Op dat punt zit ik inderdaad, maar je kunt blijven afvallen totdat je doodgaat. Anders zou er geen hongersterfte zijn. Als je een tekort blijft creëeren, zul je blijven afvallen. Echt, afvallen is niet ingewikkeld, mensen willen graag dat het ingewikkeld is zodat ze kunnen zeggen dat het aan hun hormonen ligt of het eten van koolhydraten. De wet van de thermodynamica geldt voor iedereen, dus als mensen zeggen niet af te kunnen vallen eten ze gewoon nog teveel. Stel mensen doordeweek in een tekort, maar gaan in het weekeind uiteten of snaaien, dan is je weektekort dus een overschot geworden en val je alsnog niet af. Daarom is het ook belangrijk om je voeding te tracken. Kijk een keer van het padje af is heus geen ramp, maar mensen vergissen zich in wat ze naar binnen gooien. Meten = weten. :wink: Sta je 3 weken stil? Verlaag je inname dan weer met ongeveer 50kcal en houd dit ook weer een week of 3 aan. Hoe minder je weegt, hoe minder je lichaam in nodig heeft.

    Het verliezen van gewicht wordt wel steeds lastiger natuurlijk, omdat je lichaam wel wat gaat "tegenstribbelen" (vooral bij mensen die echt op het podium willen staan, dit is ook uiterst ongezond). Ik ken mensen die 4 maanden of wat stilstonden qua gewicht, maar dat het daarna ineens plots wel weer ging zakken. Daarom is doorzettingsvermogen ook zo belangrijk én discipline. Het hele jaar door kneitertjedroog is uiterst ongezond, dus vandaar mensen een "off-season" hebben en daarin dus weer langzaam hun kcal verhogen om zo weer te bouwen aan hun lichaam. Er is een tijd geleden, in 2009, een docu geweest over een kerel die mee wilde maken wat je ervoor over moest hebben om op 't podium te staan (en dus droog te worden). Zou je eigenlijk moeten zien. Het heet "I wanna look like that guy"
    Deel 1:
    Deel 2:


    Momenteel weeg ik 67/66.8 (mijn laatste weegmoment is een week geleden) en ben 1.78. Mijn eerste streefgewicht is 66, maar ik denk (om nog droger te worden) zal ik nog meer moeten zakken.
  • carola4011
    carola4011 Berichten: 28 Member
    Opties
    heb het zojuist zitten kijken @itzhanne82 wel tof om te zien .. maar idd erg lastig en zwaar allemaal
  • mamalin2015
    mamalin2015 Berichten: 13 Member
    Opties
    Wauw jaloers op jou gewicht hihihih!! Prachtig! Ik ga later vandaag filmpje kijken bedankt voor het mee denken!!
  • mamalin2015
    mamalin2015 Berichten: 13 Member
    Opties
    Ik wil jullie bedanken voor alle tips en advies. Ruim een week gebruik ik nu dit programma en ben inmiddels 1.1 kilo (totaal ruim 31 kilo) afgevallen!!!! Morgen is pas me officiële weegdag dus ik kan jullie zeggen dat ik echt onwijs blij ben. De teller gaat naar beneden..