Calorieën, macro's? De weg kwijt... — Dutch (Netherlands)

Calorieën, macro's? De weg kwijt...

Ik zoek iemand die even met me wil bekijken hoeveel calorieën ik daadwerkelijk mag eten... Heb al verschillende methoden geprobeerd, maar dat lijkt mij steeds zo ontzettend veel...

Reacties

  • IngeHechtermans
    IngeHechtermans Berichten: 16 Member
    Bericht onvolledig, hier volgt de rest:
    Als ik al 50-400 stappen zet per dag is het veel.
    Hoe zit het met slapend calorieën verbranden? Hoeveel minder verbrand je dan?
    Hoe bereken je macro's met procenten en grammen ?
    Meer info nodig? Vraag gerust! Ik heb geen geheimen, ik wil gewoon hulp
  • fxmhaast
    fxmhaast Berichten: 189 Member
    als je hele dag in bed ligt verbrand je in principe je BMR dit kan je uitrekenen op:
    http://fitnessjunk.nl/vet-verbranden-droog-trainen/calorieen-behoefte/
  • Yvoooo
    Yvoooo Berichten: 18 Member
    Als je niet meer dan 50-400 stappen per dag verzet, dan zou ik een serieuze overweging maken om meer te gaan bewegen. Niet alleen voor je gewicht is dat beter, maar voor je totale lichamelijke conditie (uithoudingsvermogen, weerstand, gesteldheid, gezondheid).
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    mei 2015 aangepast
    Eens met @Yvoooo ; daarnaast bestaat er geen magische verhouding qua macro's (althans, niet in eerste instantie). Het voedingscentrum raad volgens mij de verhouding 60/20/20 aan, waarvan 60% dus KH zijn. Voor iemand die nauwelijks beweegt is 60% wat overdreven. Maar wat ik al eerder zei; macro's maken voor een negatieve energiebalans niet veel uit. Waar je mee kunt starten is een verhouding van 50/25/25 bijvoorbeeld, of 50/30/20. Wellicht is het ook beter om eerst eens een paar weken je verhoudingen (en kcal natuurlijk) te tracken en te kijken hoe je eet en in welke verhoudingen.

    Daarnaast ben ik een voorstander van de quote "knowledge is power", dus ik raad ook aan om zelf e.e.a. op te zoeken en je in te lezen, i.p.v. alles bij een ander te leggen en uit te laten rekenen. Kennis van zaken zal je in een later stadium helpen om inzicht te geven en ook bepaalde dingen te begrijpen.
  • IngeHechtermans
    IngeHechtermans Berichten: 16 Member
    @ivo en @itzhanne ik sportte vroeger veel, dat kan nu jammer genoeg niet meer, en voorlopig echt helemaal niet. Ik hoop dat dat snel betert. Ik had dergelijke negatieve reactie niet verwacht. Ik zeg toch duidelijk dat ik al veel gelezen heb en berekend heb maar dat ik bang ben dat ik omwille van mijn medische toestand, zijnde in bed, bang ben dat dat alsnog te veel is? Ik zou je wel is 4o-500 stappen willen zien zetten zonder benen. Volledig op je handen/armen met krukken dus. In theorie de rolstoel, om toch beweging te hebben neem ik de krukken. Ik vroeg ook niet om iets voor mij te berekenen, ik vroeg gewoon een beetje inzicht. Jammer dat je dat ervaart als alles bij een ander leggen. Dat is zeker niet mijn bedoeling. Ik heb oo hele korte tijd moeten leren om gluten lactose en bepaalde suikers te schrappen. Ik heb dus al heel erg veel geleerd, op eigen initiatief. Ik vroeg enkel naar de berekening van macro's en of dat een bmr voor bedlegerigheid hetzelfde blijft. Mijn excuses.
  • IngeHechtermans
    IngeHechtermans Berichten: 16 Member
    Oei, nu lijkt het of ik geen benen heb. Ik heb wel benen hoor, ze zijn alleen meestal volledig onbruikbaar.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Als je al e.e.a. hebt uitgerekend, dan heb je in feite een getal waar je mee vooruit kunt? Het is trial en error, ik kan dus niet zeggen of je teveel of te weinig eet. Ga af op je kcal die je hebt berekend voor je BMR (TDEE zou ik in dit geval achterwegen laten omdat je vrijwel niet beweegt. De reden waarom is hierin even niet belangrijk) en start. Val je af? Dan ben je goed bezig. Val je na 3 weken niet af? Dan eet je nog teveel en stel je je kcal naar beneden af.
  • IngeHechtermans
    IngeHechtermans Berichten: 16 Member
    Trial en error zal het zijn dan.
    1762, veel te veel, in mijn redenering dan toch.
    Ondertussen al wat kwijt dus dan zal ik het wel goed doen zeker...
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    mei 2015 aangepast
    Trial en error zal het zijn dan.
    1762, veel te veel, in mijn redenering dan toch.
    Ondertussen al wat kwijt dus dan zal ik het wel goed doen zeker...

    Als je afvalt met 1762 is dit blijkbaar toch genoeg. Hoe meer je mag eten en daarmee toch blijft afvallen hoe beter toch? ;)

    Wat vervelend om te horen dat je je benen vrijwel niet kan gebruiken. Is dit iets blijvends of kan dit weer beter worden?
    Ik weet niet hoe fit je bent, maar je zou bijvoorbeeld qua activiteiten langere ritten kunnen maken in je rolstoel. Ik weet, toen ik zelf enkele maanden in een rolstoel zat door een flinke beenbreuk, dat dat ook flink inspannend kan zijn.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Trial en error zal het zijn dan.
    1762, veel te veel, in mijn redenering dan toch.
    Ondertussen al wat kwijt dus dan zal ik het wel goed doen zeker...
    Ik vind het jammer dat je het wetenschappelijk bewijs dat je gewicht kwijt raakt, en dus het aantal kcal wat je nu tot je neemt je in een negatieve energiebalans brengt, niet vertrouwd. Als je afvalt met dit aantal calorieën, waarom twijfel je dan aan je inname? Je valt af en dat is wat je wilt. En waarom is 1762 kcal veel te veel? Ik zou momenteel een moord doen om dat aantal te kunnen en mogen eten :wink:

    Daarnaast wat Nepq zegt; je zou willen afvallen met het hoogst aantal kcal, zodat je in ieder geval zoveel mogelijk kan blijven eten.
  • IngeHechtermans
    IngeHechtermans Berichten: 16 Member
    Omdat ik er nu maar 1200 eet :) ik zou niet graag de boel verpestte door zelf te bedenken dat ik er maar 1200 mag omdat ik stil lig. Ik had liever een onderbouwde reden waarom ik er een bepaald aantal mag eten. Maar goed, wat eraf is, is eraf he!
  • IngeHechtermans
    IngeHechtermans Berichten: 16 Member
    Nepq, hopelijk niet blijvend maar dat valt nog te bekijken. Wat de restschade zal zijn is nog niet duidelijk. Dat van die rolstoeltripjes is zeker geen slecht idee! Ik zou me een rolmaatje moeten aanschaffen, want alleen on the road is nog niet verantwoord. Maar alles gaat de goede richting op, dus ik ben positief! Komt goed.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Ik had liever een onderbouwde reden waarom ik er een bepaald aantal mag eten.
    Dat je afvalt met 1200 is geen rocket science; dat is heel erg weinig. Wat is jouw reden of berekening dat je 1200 kcal eet?

    Er IS een onderbouwde reden welke calorie-inname je mag hebben, namelijk die van je BMR. D.m.v. je lengte, gewicht & leeftijd kan men een inname krijgen die als leidraad kan dienen. Dus als jij je BMR hebt berekent en deze is (ik noem maar wat) 1450kcal, dan kun je hiermee van start gaan. Hoe groter en zwaarder je bent (in het begin) hoe meer kcal je lichaam nodig heeft om te functioneren. Hoe gek het ook klinkt; iemand die 10kg zwaarder is dan ik zal altijd meer mogen eten.
  • IngeHechtermans
    IngeHechtermans Berichten: 16 Member
    Ik weet dat dat te weinig is, maar ik moest ergens beginnen. Dit is mijn 3e dag, ik ben dus nog maar een aftastend leekje.
    Er is een reden waarom ik raad kwam vragen uiteraard.
    Mijn bmr heb ik al berekend, toch bedankt voor de info ! :)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Ik snap dat je ergens wil beginnen, maar als je zo laag begint heb je straks erg weinig ruimte over om nog lager te zakken als je stil komt te staan. Begin daarom juist zo hoog mogelijk en zak dan geleidelijk als je een tijd stil staat.