Hoeveel gram avondeten? — Dutch (Netherlands)

Hoeveel gram avondeten?

Opties
Ik zit erg te worstelen hoe ik het avondeten moet invoeren. Neem je de grammen voor of na het koken? Bijv. rijst is voor het koken 80 gram, en daarna 100 (door het water wat is opgenomen). Terwijl vlees is voor het bakken 100 gram en daarna 90 (door het water wat verdampt is). Wat voer je dan in? Want het maakt nogal uit voor het totale aantal calorieen.

Reacties

  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    Je neemt de grammen van de onbereide (rauwe) producten. Dat is dan ca. 60-70 gram rijst voor 1 portie, en ca. 100 gram pasta (droog nog). Vlees waarin gebruikelijk een bot zit, weeg je rauw en met dat bot (ook al eet je het niet).
  • nicolet789
    nicolet789 Berichten: 25 Member
    Opties
    En hoe zit het met de volledige maaltijden op MFP? Stel ik kies pasta met tomatensaus, moet ik er dan vanuit gaan hoeveel het rauw zou wegen of hoeveel het daadwerkelijk op mijn bord weegt?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Wat bedoel je met "volledige maaltijden"? Hopelijk toch niet die kant en klare zooi? Als dat zo is, staan de voedingswaarde altijd op de verpakking.

    Daarnaast gewoon je producten vooraf wegen en invoeren. Als je kant en klare saus gebruikt, weeg je het aantal grammen af van hoeveel saus je gebruikt. Om een voorbeeld te noemen; 100gr afgewogen ongekookte pasta, weegt ineens na het koken bijna dubbel zoveel.
  • nicolet789
    nicolet789 Berichten: 25 Member
    Opties
    Ik bedoel daarmee dat ik een volledig gerecht op MFP kies, zodat ik niet zelf alles af hoef te wegen... De maaltijd zelf is versgekookt. Dus ik kies een gerecht op MFP dat heel erg op de mijne lijkt.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik bedoel daarmee dat ik een volledig gerecht op MFP kies, zodat ik niet zelf alles af hoef te wegen
    Waarom zou je dat willen doen? Dan krijg je toch nooit inzicht in hoeveel je eet?? Als je op die wijze al je eten "tracked", dan is dit verre van secuur en geeft in mijn ogen niet realistisch weer wat je consumeert.
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    Ik zou niet voor "volledige gerechten" op MFP gaan. Deze zijn door anderen ingevoerd, en wie zegt dat jij dezelfde ingredienten en hoeveelheden gebruikt? Gewoon alles afwegen (vooraf/rauw) en apart in MFP invoeren, of je eigen gerecht aanmaken.
    Bij mij is Bolognesesaus bv. 1/4 liter ingekookte tomaten, 1/2 eetlepel olijfolie, knoflook, ui, 75 gram mager rundergehakt (rauw dus) en Italiaanse kruiden en een theelepel suiker. Wedden dat jij een ander recept hiervoor hebt? :p
  • nicolet789
    nicolet789 Berichten: 25 Member
    mei 2015 aangepast
    Opties
    Tsja ik snap dat idealiter... Maar mijn vraag was niet wat het beste is om te doen, maar hoe ik het moet interpreteren. In ieder geval dank voor jullie antwoord en nu ben ik toch weer een stukje verder.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Hele maaltijden zijn niet te interpreteren, omdat - zoals ave1969 al zegt - dit voor iedereen anders is (mits je de maaltijd natuurlijk zelf als geheel hebt ingevoerd :wink: ). Als jij MFP wilt gebruiken om je eten/drinken te tracken en daarmee gewicht te verliezen, is het niet de juiste manier om dat op jouw wijze te doen. Niet omdat een "andere" manier beter is, maar vanwege de accuraatheid van de ingevoerde gegevens. Ik begrijp sowieso niet waarom je dat zou willen doen... als je iets wilt bereiken zul je er toch energie in moeten steken. Er is geen easy road, of shortcut. Het is hard werken :wink: