Op gewicht blijven hangen, geen vooruitgang zien... — Dutch (Netherlands)

Op gewicht blijven hangen, geen vooruitgang zien...

Opties
Op het moment blijf ik al een tijdje op hetzelfde gewicht hangen en zie ik weinig vooruitgang. Dat vind ik zo frustrerend! Sport 3 tot 5x in de week en blijf telkens onder mijn kcal aantal. Plan 1x per week een etentje of dergelijke (cheatmoment) in wat te eten/drinken wat niet onder het gezonde voedingspatroon valt. Ben wel al van 82 naar 78 kilo gegaan, waar ik uiteraard heel blij mee ben! Zou zo graag weer 75 kilo willen wegen (ben zelf 1.82 lang), maar soms denk ik dat het gewoon niet gaat lukken en dan wil ik het weer opgeven, waardoor ik weer in mijn oude patroon val, aankom en weer in dezelfde cirkel val. Heel frustrerend, want dat wil ik eigenlijk ik ook niet.
Nu kan het natuurlijk ook komen doordat ik wat spiermassa opbouw en daardoor blijf hangen. Wat ook heel goed is natuurlijk! Moet ook gewoon volhouden, want denk altijd: de volhouder wint ;) Maar met al diverse sociale uitjes, met al die lekkere dingen soms heel moeilijk!

Weeg mijzelf expres maar 1x in de week, omdat ik ook weet dat het heel erg kan wisselen door diverse factoren.

Hoor graag tips & adviezen! Ook om gemotiveerd door te gaan.


Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Iedereen, waaronder ik recentelijk, zit of zat in exact hetzelfde schuitje. Ik heb weet ik niet hoe lang lopen jengelen tussen de 67-68kg en het leek wel gewoon niet te werken. Punt is wel; energiebalans is en blijft leidend (mits medische uitzondering). Blijf je je ding doen, maar zit je bijvoorbeeld al 3-4 weken op een plateau? Ga dan exact na of je inname klopt. Weet ook dat dergelijke cheat-momenten je total kcalinname verhoogd hè, waardoor dus je tekort misschien van die week niet klopt. Stel jij plant 1 dag een cheatmeal/day in waardoor je bijvoobeeld een overschot creëert, en je je de dagen ervoor in een tekort hebt gezeten, dan is je tekort wellicht van die week geen tekort geworden, maar een onderhoud of zelfs overschot. Daarom dus; energiebalans is leidend. Spiermassa in een vetverlies periode is bijna niet mogelijk, omdat spieren alleen kunnen groeien in een overschot.

    Mijn advies; ga nu 2-3 weken zónder cheatmomenten de weken door, dus dat je tekort een tekort blijft. Blijf je na die 3 weken alsnog stilstaan, dan zou ik je kcal omlaag brengen met zeg... tussen de 50-100kcal en ga dit 3 weken doen. Verander niet te snel, want je verandering kan soms even duren.

    Succes.
  • BlueEyez1984
    BlueEyez1984 Berichten: 67 Member
    Opties
    Dank voor je uitgebreide antwoord! Fijn te horen dat ik niet de enige ben ;) Hoe lang heeft het uiteindelijk bij jou geduurd dat je onder de 67-68 ging zitten?

    Ik zit dagelijks circa 500kcal onder mijn onderhoud. Ik bouw mijn cheatmeal zo in dat ik alsnog mijn onderhoud zit. Eet dan over de rest van de dag een stuk minder, alleen met de cheatmeal meer en andere dingen. Zodat mijn lichaam er niet aan 'gewend' raakt.

    Zal het inderdaad de komende 3/4 weken aankijken. De aanhouder wint :p

    Daarbij hou ik ook goed mijn taille en buikomtrek bij! Aangezien dat beter de resultaten aangeeft dan de weegschaal :)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik heb iets van 2-3 maanden gedaan over dat het eindelijk verder ging... dus echt... de aanhouder wint.