Polar app berekening verbrande calorieën vs MFP — Dutch (Netherlands)

Polar app berekening verbrande calorieën vs MFP

Opties
Goedenavond,

Sinds kort heb ik de A300 polar watch samen met een hartslagband om nauwkeuriger mijn verbranding bij te houden. Nou geven de MFP en de Polar app zulke verschillende uitslagen:

Ik heb MFP zo ingesteld dat ik 1400 calorieën mag eten plus wat ik aan calorieën verbrand met trainen.

Hier een voorbeeld van zo een verschil:

Op vrijdag heb ik in totaal 678 calorieën verbrand met activiteiten (allen gemeten via mijn horloge: stappentellen en hartslag bij het sporten)

Als ik dan op MFP kijk dan zegt de app: Je mag 1400 cal plus 678 cal eten.

Maar als ik in mijn polar app kijk dan zegt hij dat ik 2505 calorieën heb verbrand over de dag.

Hier ontstaat de kortsluiting bij mij :neutral: ......

Heb ik dan volgens de polar app maar 2500 calorieën verbrand incl de 678 cal van sporten en heb ik dus standaard minder calorieën nodig dan de gemiddelde 2000 die aangeraden wordt door voedingscentrum?

En zo ja; moet ik dan maar 500 cal bij eten i.p.v. 678....

Hellupppp. Deze dyscalculie nerd wilt het heel graag doen maar komt er niet helemaal uit :smiley:

gr,

Sara

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Die 2505 kcal is je gehele verbranding voor die dag, dus inclusief je sport/ beweging. Ik heb de Polar M400 en die rekent ook je dagelijkse verbruik uit. Let wel; ondanks dat Polar redelijk accuraat is met deze cijfers, blijft het globaal en een richtlijn.

    Laat het voedingscentrum maar links liggen, die verkopen een hoop onzin. Je kunt veel beter je TDEE uitreken en aanhouden dan het bijeten van voeding, omdat de verbrande kcal die mensen vaak bijeten behoorlijk overschat worden. Je TDEE is je dagelijkse verbruik incl. je training en sport. Dit wordt aangeduid als activiteitenlevel. Als je even googled op BMR & TDEE berekenen, weet je (globaal) wat je dagelijks aantal kcal zullen zijn zonder dat je afvalt of aankomt. Als je wilt afvallen ga je hier max 500 onder zitten, maar probeer eerst -300, omdat je eigenlijk wilt dat je zoveel mogelijk kunt blijven eten en afvallen. Dit zal je helpen om het beter vol te houden en je houdt tevens een grotere marge om (indien dit later nodig zal zijn) je kcal naar beneden bij te stellen.
  • SaraTanzer1982
    SaraTanzer1982 Berichten: 3 Member
    Opties
    Hi Itzhanne,

    Thanks voor je reply!

    Ik heb net mijn TDEE berekend. Ik kom dan uit op 1945 kcal per dag op basis van 1-3 keer sporten per week. Dus als ik het dan goed begrijp is dit wat ik dagelijks mag met al meegerekend dat ik sport. Dus als ik dan wil afvallen dan zou ik op 1400 moeten gaan zitten. En dan hoef ik dus niet bij te eten als ik sport? Is dat dan omdat dit een gemiddelde is van wat ik over een week nodig heb omdat ik 1-3 keer sport en dus op de rustdagen dan dat gelijk trek?

    Thanks alvast voor je hulp :-)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Dus als ik dan wil afvallen dan zou ik op 1400 moeten gaan zitten
    Nee, want dan zit je zowat op -600. Dat is een veel te grote drop (en gelijk weer heel erg extreem). Ik zou eerst enkele weken op -300 gaan zitten.
    En dan hoef ik dus niet bij te eten als ik sport?
    Nee, omdat je je (extra) energieverbruik al hebt meegerekend.
    Is dat dan omdat dit een gemiddelde is van wat ik over een week nodig heb omdat ik 1-3 keer sport en dus op de rustdagen dan dat gelijk trek?
    Als je je activiteitenlevel hebt berekend is je gemiddelde energieverbruik sowieso hoger dan je BMR (je ruststofwisseling zónder enige activiteit), dus eet je elke dag in feite ook hetzelfde aan kcal. Omdat je op de ene dag wel sport zal je verbruik dus ietsje hoger liggen, maar als je dus rustdag hebt lager... dan is het weekgemiddelde ongeveer dus je TDEE. Maar omdat je wil afvallen dien je hier dus iets onder te zitten.
  • SaraTanzer1982
    SaraTanzer1982 Berichten: 3 Member
    Opties
    Helemaal duidelijk nu! Thanks voor je uitleg! Ik ga dan komende weken op 1600-1700 Want doe al twee weken 1400 op rust dagen en eet bij op traindagen zit ik een beetje in het midden. En dan kijken wat er gebeurt.

    gr, Sara