MFP Story Time — Dutch (Netherlands)

MFP Story Time

Opties
WegMetDieKilos
WegMetDieKilos Berichten: 6 Member
augustus 2015 aangepast in Motivatie en steun
Hey hallo allemaal,

In deze topic wil ik graag mijn ervaring delen en hoe de gewichtsverlies verloopt. Dit doe ik door regelmatig een berichtje toe te voegen aan deze topic. Hierin vermeld ik wat ik gegeten heb aan Calorieën, Koolhydraten, Vetten, Eiwitten, Natrium en Suikers.

Ik heb mijzelf al voorgesteld in een andere post, maar doe het nogmaals hier. Mijn naam is Jordy, Ik ben 24 jaar jong, 1.78 meter en weeg 110.3 kilo. Mijn doel is om 30 kilo af te vallen en rond de 80 te wegen. Dit wil ik graag bereiken voor de zomer van 2016.

Vandaag (zondag 23 augustus 2015) herstart met MFP. Niet echt de perfecte dag om te beginnen, maar als ik wacht tot de perfecte dag, komt het er nooit van.

Het is een mooi dagje vandaag, lekker aan het genieten in de zon. Ben vandaag op bezoek en je raadt het al, lekkere dingen op tafel! Mijn ontbijt bestond uit: (Kcal) 197, (KH) 31, (V) 6, Eiwit 7, (Na) 123, (s) 2.

Een prima ontbijtje lijkt me zo...

Mijn middageten/hapjes waren als volgt: (Kcal) 67, (KH) 65, (V) 30, Eiwit 7, (Na) 514, (s) 33.
Heerlijk van alle hapjes genoten maar met mate gegeten!

Mijn avondeten zal er ongeveer zo uit komen te zien: (Kcal) 1.271, (KH) 103, (V) 55, Eiwit 89, (Na) 900, (s) 40.

Al met al een redelijk dagje qua voeding.

Vanaf aanstaande week zal ik beginnen met sporten (sportschool) om conditie op te bouwen en mijn spieren te trainen.

Hierbij laat ik het voor nu, wees vrij en deel je mening en tips zijn altijd welkom!

Afkortingenlijst:
(Kcal) = Calorieën
(KH) = Koolhydraten
(V) = Vetten
(Na) = Natrium
(s) = Suikers
«1

Reacties

  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Even een vraag, maar je kcal bij je middageten/hapjes lijkt me niet te kloppen

    (65*4)+(30*9)+(7*4)=558 kcal Ontbijt net avondeten kloppen redelijk (foutmarge van 10kcal)
    Ook hoe bereken je die hapjes? Heb je gevraagd welke verhoudingen erin zitten? Meestal zijn andere waar je op visite bent namelijk niet zo erg bezig met dat soort dingen. Dus is het bij benadering, en je onderschat heel snel wat je daadwerkelijk eet.

    Daarnaast, je zegt. Mijn avondeten zal er ongeveer zo uit te komen zien.

    Dan denk ik meteen. Weeg je je eten wel af? Ongeveer is in mijn eigen ervaring namelijk dat ik er dan 20-30% boven kom te zitten, waardoor je alsnog niet in een tekort zit, waardoor je alsnog niet zult afvallen
  • WegMetDieKilos
    WegMetDieKilos Berichten: 6 Member
    Opties
    Ik had het geluk dat ik op bezoek was bij mensen die ook bezig zijn met het letten op eten.

    Mijn avondeten was een redelijke gok. Het is iets hoger uitgevallen dan ik hierboven schreef. Ik schreef dit bericht voordat ik mijn avondeten op had. Ik zal in vervolg ook aan het einde van de avond posten om zo een nauwkeurig beeld te scheppen.

    Vandaag mijzelf inschrijven bij de sportschool en sportspullen aanschaffen om aan de slag te gaan!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Wat zijn je kcal betreffende die maaltijden? Ik lees alleen verhoudingen...
  • Commot
    Commot Berichten: 168 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Wat zijn je kcal betreffende die maaltijden? Ik lees alleen verhoudingen...
    Ik zie in de eerste post gewoon kcals staan hoor.

    Maar dat middageten gaat inderdaad iets fout. 67 kcal is sowieso heel laag voor een maaltijd, misschien een cijfer weggevallen bij het typen? In de buurt van 670 zou eerder kloppen.

  • WegMetDieKilos
    WegMetDieKilos Berichten: 6 Member
    Opties
    Klopt, er mist inderdaad een 0 in mijn middageten.

    Tevens ben ik ook begonnen met het drinken van minimaal 2 liter water per dag. Dit deed ik bij lange na niet.

    Woensdag zal mijn eerste sportmoment zijn. Even dat luie lichaam in actie brengen!
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Opties
    Jordy even voor de duidelijkheid. Hoeveel callorieen gebruik je per dag, wat is de verhouding van je macronutrieenten, en hoeveel maaltijden eet je per dag?. Ik denk dat het beste is dat je je doelen zoveel mogelijk verdeeld over het aantal maaltijden dat je per dag eet, zodat je zo min mogelijk pieken en dalen krijgt want ik zie dat je erg veel verschil in callorieen in je maaltijden hebt

    En natrium en suiker is niet belangrijk om af te vallen ( suikers zijn koolhydraten)

    En over het sporten, ik denk dat als je veel af wil vallen , je je zo veel mogelijk op cardio moet richten. Dus spinning of hardlopen. Maar een goede sportschool zal je daar zeker op wijzen

  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    janeckbear schreef: »
    Jordy even voor de duidelijkheid. Hoeveel callorieen gebruik je per dag, wat is de verhouding van je macronutrieenten, en hoeveel maaltijden eet je per dag?. Ik denk dat het beste is dat je je doelen zoveel mogelijk verdeeld over het aantal maaltijden dat je per dag eet, zodat je zo min mogelijk pieken en dalen krijgt want ik zie dat je erg veel verschil in callorieen in je maaltijden hebt

    En natrium en suiker is niet belangrijk om af te vallen ( suikers zijn koolhydraten)

    En over het sporten, ik denk dat als je veel af wil vallen , je je zo veel mogelijk op cardio moet richten. Dus spinning of hardlopen. Maar een goede sportschool zal je daar zeker op wijzen

    Euhm natrium is zeker wel belangrijk. Een echt te hoge inname houd je veel vocht vast waardoor je op de weegschaal niet afvalt.

    Daarnaast, ik ben begonnen met veel cardio in begin. Ik had gewild dat ze mij anders hadden geadviseerd en dat ik me juist voornamelijk op krachttraining moest richten.

    Je valt er misschien minder hard van af, maar je bouwt meteen aan een sterker lichaam, en je vormt je lichaam meteen. Als je eerst cardio doet, krijg je veel meer los vel, wat weer veel moeilijker is om strak te krijgen.
    Dat laatste is bij mij namelijk het geval. Merk wel dat het beter word nu, maar ik had op sommige plekken echt veel los vel
  • fxmhaast
    fxmhaast Berichten: 189 Member
    Opties
    gejat van https://fitness-tips.nl/afvallen/methode-vet-verbranden

    Het korte antwoord: gewicht verliezen en vet verbranden gaat het beste middels langdurige cardio en/of door minder te eten. Vetvrije massa (spiermassa) opbouwen gaat het beste met krachttraining. De combinatie van beide is het beste om vet te verbranden én spiermassa op te bouwen. Als je vet wilt verbranden moet je simpelweg minder eten dan je nodig hebt (negatieve energiebalans). Wil je weten hoe het precies zit? Lees dan het hele artikel op de site
    .
    czdgg1bkwp52.jpg

    als je naar het diagram kijkt zie je dat als je echt puur gewicht wilt verliezen je inderdaad het beste kan cardioën echter zal je dan ook de meeste spiermassa verliezen.

    voordeel van grotere spieren is dat je in rust ook meer cal zal verbranden. echter als je in een negatieve energie balans zit zal spieren opbouwen zeer moeilijk gaan maar dmv kracht training zal je minder spieren verliezen.

    Caloriebeperking, oftewel minder eten dan je nodig hebt, kan leiden tot een flink gewichtverlies. Onderzoekers lieten een groep mensen 12 weken minder eten dan ze nodig hadden; deelnemers vielen gemiddeld 10 kilogram af. Opvallend is echter wel dat mannen 2.9 kilogram vetvrije massa verloren. Vrouwen verloren in dit onderzoek 2.2 kilogram vetvrijemassa. Als hetzelfde dieetregime gevolgd wordt met krachttraining, blijkt dat de vermindering in vetvrije massa maar 1.7 kilogram was. De onderzoekers geven aan dat dit verschil komt doordat sport ervoor zorgt dat de vetvrije massa beter beschermt blijft omdat het lichaam meer kalium en water vasthoudt.

    uit een overzichtsartikel blijkt dat calorierestrictie de meest effectieve methode is om gewicht te verliezen en vet te verbranden. De onderzoekers geven aan dat kracht- en duurtraining de vetverbranding kunnen versnellen en bovendien ook nog een aantal belangrijke gezondheidsvoordelen opleveren (beter uithoudingsvermogen en een beter werkend hart- en vaatstelsel).

    Maar het ligt er allemaal aan wat je doel is.
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    augustus 2015 aangepast
    Opties
    Ik weet gelukkig niet alles over voeding en afvallen, maar volgens mijn bescheide mening is het bijna onmogelijk om vet te verliezen, en gelijkertijd spiermassa op te bouwen.Het is net waar je prioriteit ligt. Wil je veel afvallen dan moet je veel callorieen verbranden door cardio, of heel weinig callorieen eten.

    Ik persoonlijk ben eerst veel cardio gaan doen met een beetje bodybuilding, en nu zit ik op een vetpersentage van 7%, en doe ik veel bodybuilding en een beetje cardio. Ik denk dat je ook in stappen moet denken,

    En wat natrium betreft, als je gezonde voeding neemt ( dus geen Knorr en Maggi) dan zal je natriuminname waarschijnlijk vrij laag liggen. Vooral als je stopt met brood eten ( zie voedselzandloper)
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Niks mis met brood hoor. Wat dacht je van het vlees uit de supermarkt, daar zit meer natrium in (en ja ik koop dat vanwege financiële middelen)

    Mijn brood bak ik zelf en er zit nooit meer als 3000 mg natrium in een heel brood. Hier haal ik gemiddeld 15 sneetjes uit. Waarvan ik er meestal maar 2 mee heb. Dat betekend 400 mg natrium.

    Koop ik echter een kipschnitzel, of gewoon kipfilet dan zit er per 100 gram al 1000 mg in
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Opties
    Ik ben vegetarier gustaaf :) en wat brood betreft, als t je intereseerd moet je eens googelen op glycemische index
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ja denk dat in dat geval van vegetariër je dat probleem niet snel zal hebben
    Ik ben echter van mening dat de mens een alleseter is, daarnaast vind ik vlees gewoon veel te lekker
    Ieder zijn keuze lijkt me ook zo.

    En ja dat glycemische index is toch met langzame en snelle koolhydraten, hoe snel het word opgenomen in je lichaam en wat word omgezet in glucose en wat niet.
    Ja sorry, maar 40 jaar geleden zeiden ze ook dat brood slecht was, vervolgens 10 jaar later weer niet, vervolgens 10 jaar later weer wel

    Is een cyclus die zich steeds herhaalt.
    Zelfde bijvoorbeeld met eieren, word ook elke keer weer wat anders over gezegd. Ik neem dat met een korreltje zou (niet meer als 1000 mg natuurlijk :tongue:)
    Ik houd van brood, en ik weet gewoon dat ik afval ook door het eten ervan. Meel is een voedingsstof die al duizenden jaren word gebruikt, en nu zou het ineens slecht zijn.

    10 jaar geleden werd bij mij gediagnotiseerd dat ik verhoogde kans had op diabetes
    Ik ben bewuster gaan eten afgelopen 5 jaar, sporten erbij ben bijna 50 kg kwijt (ben op MFP begonnen met 125 kg, maar heb 135+ gewogen)
    Vorig jaar een sportmeting gehad, en mijn lichaam is in goede vorm, geen diabetes verhaal meer. Mijn bloeddruk is perfect, mijn rusthartslag is verlaagd van 98 naar 63

    Nogmaals, iedereen mag geloven en eten wat die wilt, maar ik baseer het liever op eigen ervaring. Daarnaast ken ik genoeg mensen die brood eten en een bodybuilders lichaam hebben. Wel let ik erop dat ik geen witbrood neem (maar meer omdat het niet vult) tenzij ik er echt een keer zin in heb, maar normaliter gesproken niet.

    Wat ik al zeg, ik bak mijn eigen broden, veel hoger vezelgehalte (bijna 3 keer zo hoog als supermarktbrood) geen toevoegingen om het langer houdbaar te maken. Meel(meestal meergranen), gist, water, zout that's it. Soms noten erbij, of cranberries om een wat zoeter brood te maken, maar de basis zijn die 4 ingrediënten.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Glychemische index is niets mis mee... Een stuk biefstuk heeft een veel hogere insuline-piek en dat bestaat voornamelijk uit eiwitten. Daarnaast is er met brood ook niets mis. Het is leuk allemaal die ditjes en datjes, maar mensen zouden gewoon eens 'normaal' moeten eten. Als jij je voeding goed afstelt is er niets mis. Arnold e.d. is ook groot geworden met kip, broccoli & witte rijst... en laat dat laatste nu hoog in de GI zitten. Een hoge GI zegt meer of iets snelle KH heeft en wat niet.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Precies hanne. Las pas nog ergens mooie vergelijking:

    Als je om 3 uur ’s middags echt trek krijgt en je kunt kiezen uit:
    Reep chocolade van 50 gram met 250 kcal (chocolade is lage GI waarde volgens de experts)
    Of
    2 sneetjes brood met kipfilet met ook 250 kcal (brood is hoge GI waarde)

    Welke zou je dan kiezen?

    Nou ik dus 100% voor brood met kipfilet
    En wel om de volgende reden, het geeft een veel voller gevoel, waardoor je pas uur of 2-3 later weer trek krijgt.
    Eet je de reep chocolade, krijg je even een piek, maar dat daalt zo snel weer, waardoor je binnen het half uur weer trek hebt.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    augustus 2015 aangepast
    Opties
    Inderdaad. Voed gewoon je lichaam naar zijn doel. Neem bijvoorbeeld een banaan voor of na je workout ipv tussendoor, zodat het zijn doel kan dienen. Maar als jij een banaan lekker vindt als tussendoortje, waarom zou je dat niet op zo'n moment kunnen eten? Al dit soort dingen maakt voeding soms complexer of moeilijker dan het daadwerkelijk is.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    "Hoogleraar Voedingsleer Martijn Katan vertelt dat je als gezond persoon weinig hebt aan de glycemische index. Het is volgens hem alleen nuttig voor diabetici bij het plannen van de medicijnen of de insuline."

    dus...
    Om even te laten zien dat elk argument over voeding een tegenargument kan hebben. Er zijn zoveel verschillende verhalen over voeding.

    Ik ben het met hanne eens, stem je voeding goed af.

    Kijk inmiddels zijn we erachter dat als je 7 dagen per week bij de McDonalds gaat eten dit niet bevordelijk zal zijn voor je lichaam omdat je niet alle voedingsstoffen binnen zal krijgen. Kan je er niet van afvallen, nee, voor afvallen maakt het niet uit, zolang je maar in een enrgietekort zit.

    Echter prefereer ik "normale" voeding (want wat is normaal?) boven 7 dagen per week fast food. Ik eet liever stuk kipfilet met broccoli en daarnaast banaan, appel en een perzik als een hamburger bij McDonalds (ongeveer evenveel kcal)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik had het niet beter kunnen verwoorden Gustaaf! :wink:

    En inderdaad, stel je hebt een bepaalde intolerantie of diabetes, dán zou je kunnen gaan kijken naar dit soort dingen of effecten die voeding(sproducten) kunnen hebben, of bepaalde producten links kunnen laten liggen.

    Ik zou mij tevens niet eens kunnen veroorloven om voedingsloze, zo noem ik het maar even, producten te eten. Dit zal mijn prestatie voor mijn training absoluut niet ten goede komen. Dus afgezien van dat, heb ik de juiste voeding ook gewoon nodig en is bijv. planning van maaltijden en voeding voor mij een belangrijke factor.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Niet voor niets dat sporters juist voor het sporten koolhydraten eten. Ik kan ook nog steeds dat koolhydraatarme dieet niet begrijpen. Ik denk dat mijn deadlifts nooit boven de 60 kg waren uitgekomen als ik dat zou doen haha

    En wanneer je het eet, zeker op trainingsdagen, is denk ik wel van belang. Zo heb ik mijn maaltijden ook als volgt ingedeeld:
    Ontbijt
    Lunch
    Dinner
    Pre-Workout
    Post-Workout
    Snacks/Drinks

    Mijn lunch vandaag is net voor ik ga sporten, en vul dat dus in onder Pre-Workout. Ook neem ik dan een reep met havermout en eiwitten zodat ik net ff wat meer koolhydraten=energie binnen krijg voor mijn training.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    augustus 2015 aangepast
    Opties
    Ik heb bijvoorbeeld van Anne als tip gekregen om Skyr te eten, met wat walnoten, voor het slapen gaan. Niet alleen voor herstel, maar ook voor de langzame afgifte van de walnoten. Ik sliep wat slechter en zowaar door dit toe te passen helpt mij dat meer... Call me crazy, maar dit soort zaken zijn op zo'n moment echt belangrijk.
    Daarnaast ook tips qua voeding rondom mijn trainingen. Dat kan soms de missende factor zijn.

    Normaal eet ik overigens geen zuivel, mijn huid reageert daar erg op, maar van Skyr (wat heel natuurlijk is) krijg ik niets... dus dat is wel heel prettig dat ik dat kan eten als 'kwark'.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Skyr, zie ik daar recentelijk niet elke keer reclame van. Dat is ijslands toch?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ja klopt, IJslandse 'kwark', alleen is het geen yoghurt of kwark, maar het lijkt er wel op.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ja het zit er beetje tussenin
    Maar waarschijnlijk kan jij dan wel tegen hangop? Of ook niet? Dat vind ik echt zo verrekte lekker
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Wel apart, zat ff naar voedingswaarde van Skyr te kijken en 65 kcal, maar er zit 4 gram koolhydraten in en 11 gram eiwitten...kom ik toch echt op 60 kcal. Bij natuurlijke producten zou dit niet af moeten wijken lijkt me zo.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Hoe bedoel je dit Gustaaf?
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Nou ik heb altijd geleerd (correct me if i am wrong) dat je kcal bestaan uit koolhydraten, vetten en eiwitten

    Volgens het label van Skyr is dit 0 gram vet, 4 gram koolhydraten en 11 gram eiwitten.
    Zowel eiwit als koolhydraat geld voor, 1 gram is 4 kcal
    Dus (4+11)*4 = 60
    Maar label zegt 65 kcal

    Dat zou betekenen dat er toevoegingen inzitten die zorgen voor die extra 5 kcal lijkt me
    Maar Skyr zegt een natuurlijk product te zijn, dus dat kan dan niet. Bij natuurlijke producten geld de formule namelijk Eiwit*4+koolhydraat*4+Vetten*9=totaal kcal