Heb ik de corecte kcal (2000) ingesteld om af te vallen? — Dutch (Netherlands)

Heb ik de corecte kcal (2000) ingesteld om af te vallen?

Beste,
Ik weeg ongeveer 100 kg ben 1.80m en 38 jaar oud.
Ik heb mijn dieet ingesteld op 2000 kcal is dit ok ?
Ik sport normaal 3 a 4 keer per week 1 u met een crostrainer.
Als ik sport blijf ik max 2000 kcal houden is dit ok ?

Alvast bedankt

Mvg,

David,

Reacties

• Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Als ik jou BMR en TDEE uitreken via de sites die ik gebruik kom ik (gemiddeld genomen) op een BMR van 1941 (dit is je Basal Metabolic Rate en is je verbruik als je de hele dag stil zou liggen, dus je minimale verbranding.

Het is niet verstandig om daar onder te zitten met je inname.
    Je TDEE (wat je zou moeten eten om op gewicht te blijven met je activiteiten van sporten meegerekend) kom ik op 2622.

Om op een verstandige manier af te vallen zou je hier 15% onder kunnen gaan zitten, waarbij je je verbrande sport calorieën dus niet terug eet.

Dat zou dus betekenen 2622 * 85% = 2229 calorieën per dag.
    Hoe je dit indeelt qua macro's (koolhydraten, vetten en eiwitten) maakt in principe niet zo heel veel uit.

Qua eiwitten word aangeraden tussen de 1,5 en 2 keer je lichaamsgewicht in gram eiwitten, dus in jou geval 150-200 gram.
    Daarnaast vetten, probeer zo veel mogelijk de gezondere vetten te eten, dus uit ongebrande en ongezouten noten, vis, melk (speur het forum even af, staat er wel ergens).
    Zou hier niet overmatig veel van eten, maar in basis maakt het voor het afvallen niet uit, zolang je maar in negatieve energiebalans zit (minder eten als dat je verbruikt).
    Meestal word voor mensen met jou lengte en gewicht een vet van 65-75 gram aangehouden geloof ik.
    De rest kun je opvullen met koolhydraten waarbij je deze het beste kunt halen uit verse producten, zoals fruit en groente omdat die het meeste vullen. (en nee janeack geen GI producten perse :tongue: )

Mocht je nog wat willen weten, vraag het maar, er zijn er hier genoeg die al goede resultaten hebben gehaald en je advies kunnen geven.
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Verse groenten (behalve aardappels) en fruit . bevate langzame koolhydraten Gustaaf. en zijn dus super haha :D
    lol gaan we weer, aardappelen kun je prima eten (hoewel ik ze na 27 jaar bij ouders zat ben) alleen ook niet te veel aangezien ze ook best hoog in kcal zitten, waardoor je snel over je doel heen kan gaan.

Echter ik maak zo af en toe zelf friet, aardappelen in repen met schil in oven, beetje kruiden erover. Erg lekker hoor.

IIFYM! zo heb dat er ook ff uitgegooid. Zolang je minder eet als verbruikt zul je afvallen, het zal niet lineair zijn, maar je zult afvallen. Probeer een realistisch doel voor jezelf te stellen.

Je kan in principe alles eten, zolang het maar binnen je caloriedoel blijft.
  • janeckbear
    mee eens Gustaaf, nix mis mee, maar niet te veel
  • janeckbear
    met dat `je kan alles eten`zou ik wat voorzichtiger mee zijn. K had gisteren een goed gesprek met mn trainer over voeding, maar daar heb ik nu geen tijd voor om op in te gaan :)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    IIFYM is juist een methode om alle voeding in je patroon op te nemen en toch binnen je caloriedoel te blijven (afvallen, aankomen of op gewicht blijven). Of dit echter "gezond" is, is een ander onderdeel van voeding. Men dient dit niet door elkaar te halen. Om dus een bepaald gewicht te behouden of na te streven staat los van of iets gezond of voedzaam is, omdat de energiebalans hierin leidend is. Mensen halen dat vaak door elkaar.

Als ik echter 50% van mijn voeding uit 'slechte' voeding zou halen (bijv. fastfood), welke niet voedzaam is en mij geen energie geeft, zal ik ook bagger presteren in mijn trainingen (laat staan herstellen of progressie boeken). Ik ben dus genóódzaakt de juiste voeding tot mij te nemen. Voor je gewicht maakt de bron van je voeding niets uit. Wél voor je gestel/ gezondheid/ fitheid etc.
    Ach iedere voedingsdeskundige heeft een ander verhaal.
    Ik ken hier echter genoeg mensen op MFP die IIFYM aanhouden en echt volledig ripped zijn
  • itzhanne82
    Ik ken hier echter genoeg mensen op MFP die IIFYM aanhouden en echt volledig ripped zijn
    Daarom is IIFYM een prima tool. :wink:
    itzhanne82 schreef: »
    Daarom is IIFYM een prima tool. :wink:

Absoluut, het is iets dat werkt voor mij
    Heb ook wel eens koolhydraatarm geprobeerd, maar daar werd ik gewoon echt niet vrolijk van, futloos, waar ik altijd met gemak een uur kon sporten (cardio) was ik nu na half uur al echt moe aan het worden.

Toen IIFYM ontdekt, en nog steeds aan het ontdekken eigenlijk.
    Stoei vaak met mijn macro's (vooral het vet vind ik lastig om binnen te blijven)
    Maar het werkt wel, blijf ik binnen mijn macro's voor paar dagen op rij (dat is voor mij al prestatie) dan voel ik me gewoon echt lekkerder, misschien ook stukje zelfbedrog omdat ik dus mijn doelen haal, maar als het werkt dan werkt het
  • itzhanne82
    Macro's en het effect daarvan is zooooo lastig en per persoon zo verschillend dat het soms echt even duurt voordat je jouw verhoudingen hebt gevonden. Ook ik heb low carb geprobeerd, hoog in eiwitten, laag in vet etc. Nu ik echter de laatste onderzoeken heb gelezen ben ik alleen maar blij dat Anne mij in het begin op 40% vet heeft gezet. Is uiteraard ook voor het doel waar ik naartoe wil (sterker en spieren kweken along the way) en heeft testosteron daar uiteraard invloed op. Laten we daar nu weinig van hebben en gezonde vetten spelen een rol in de aanmaak ervan. Ook dit is natuurlijk weer uitproberen hoor. Momenteel zijn mijn carbs weer het hoogst voor de extra energie die ze mij wil geven tijdens de trainingen. Maar macro's worden vooral van belang, maar dat hoef ik jou niet te vertellen, als je echt hele specifieke doelen hebt en je doel niet zozeer 'plain afvallen' is zeg maar.
  • klabdavid
    klabdavid Berichten: 9 Member
    Alvast bedankt voor de vele reacties.
    ik ben nog volop aan het opzoeken maar intussen is de eerste kilo er af
    ik weet dat het maar na een paar weken zal moeilijk worden dus we zien wel.
    ik eet nu dus 2000 kcal zou ik die aanhouden of verhoog ik die best naar 2229 zoals jullie aanraden ?
    ik heb niet echt honger maar wel soms suiker verlangen.
  • janeckbear
    Je moet gewoon afkicken van de suiker. (kan je zien hoe verslavend het is)
    geloof me over een poosje vind je suiker vies. En als je echt geen honger hebt ,zou ik mn callorieen inname niet verhogen, of het moet te snel gaan naar je zin