Extra calorieën door sport — Dutch (Netherlands)

Extra calorieën door sport

Opties
Dag iedereen,
Ik ben redelijk nieuw hier, toch actief ;-).
Ik ben 1.60 groot (of klein) en weeg 61kg, zittend beroep en zo kom ik op 1200 calorieën per dag! :open_mouth: Weinig toch?
Nu, extra info: ik sport veel! 1 à 2 X per week een intensieve groepsles van een uur (type insanity), en 2 à 3 keer per week een fitnessprogramma van +/- anderhalf uur, met intensieve cardio- en krachtoefeningen.
Ik vul deze activiteiten in, waardoor ik op deze dagen wat extra calorieën mag eten, dat is dan prima om een dag door te komen, echter, de dagen zonder workout (2 à 3 dagen per week) vind ik heeeeeeel moeilijk om mij aan die 1200 calorieën te houden. Zoals vandaag, het is 14u en ik heb nog 80 calorieën over en ben mij nergens aan te buiten gegaan.
Nu is mijn vraag:
Zou ik ook een gemiddeld aantal calorieën per week kunnen bepalen voor mijn workouts, deze dan delen door 7 dagen en dit aantal gewoon toevoegen aan mijn dagtotaal? Uiteraard zal ik de activiteiten dan niet nog extra ingeven...
Wat denken jullie?
Alvast bedankt voor de reacties!
Groetjes,
Katleen

Reacties

  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Wat je nu aangeeft komt eigenlijk neer op je TDEE (Total Daily Energy Expenditure) en houdt in je dagelijkse gemiddelde energiebehoefte op basis van je (sport) activiteiten.

    Deze kun je met verschillende sites berekenen.
    Zelf gebruik ik meestal 2 sites en pak daarvan het gemiddelde:
    http://1percentedge.com/ifcalc/ en
    http://iifym.com/iifym-calculator/

    Ik zou zeggen, probeer het eens.
    Houd het 2 weken netjes bij en kijk dan pas naar meetbare resultaten (niet alleen weegschaal)
  • katleenaerts
    katleenaerts Berichten: 11 Member
    Opties
    Hallo Gustaaf, bedankt voor je snelle reactie.
    Ik ben, vrees ik, niet vertrouwd met deze afkortingen, heb wel je linken gevolg en kom uit op een gemiddelde TDEE van 2300. Dit is dan, veronderstel ik, het gemiddeld aantal calorieën dat ik per dag zou moeten eten indien ik niet zou willen afslanken?
    Ik weet uiteraard dat het getal op de weegschaal niet alles zegt, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik vaak mijn intensief sporten als een vrijgelijde zie voor onbeperkt eten en dat is niet in evenwicht!
    Groetjes,
    katleen
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Je TDEE van 2300 is inderdaad inclusief je verbrande calorieën van sporten en als je dan op gewicht zou willen blijven.
    Om af te vallen word veelal geadviseerd om hier 15% onder te zitten. Dan kom ik op 2300 * 85% = 1955 kcal.

    Let wel, dit is dus je dagelijkse inname, dus ook op niet sportdagen.
    Je gaf aan nu nog maar 80 kcal over te hebben, dan zou je dus ook op niet sportdagen meer mogen eten, namelijk die 1955 kcal.

    Ik weet niet wat je nu aanhield als verbranding, en hoe je dit berekend (machines schatten vaak hoog in, omdat dit dus schijnbaar motiverend werkt).

    De fiets in mijn sportschool zou al aangeven dat ik op 700-800 zit bij een uur fietsen met lichte weerstand en 25 km/u

    Ik heb al diverse keren een sportkeuring gedaan, waarbij je verbranding een stuk nauwkeuriger word gemeten, en kwam dan na een uur fietsen op 25 km/u met hellingspercentage van 5% (zoals die op de weg ook zou zijn) op een verbranding van 390 kcal.

    Dat is dus bijna de helft van wat sportschool weergeeft.
    Als je dit dus terug eet, kan het maar zo dat je nog steeds teveel eet en niet afvalt.

    Daarnaast zou ik, zoals ik al zei ook je omvang meten (meten = weten). Borst, buik, heupen zijn de 3 punten die het meest in de weg zitten bij de mens en waar je graag resultaat wilt zien.
    Daarnaast kan je andere punten uiteraard ook meten, benen, armen, huidplooi op al die punten
  • katleenaerts
    katleenaerts Berichten: 11 Member
    Opties
    Bedankt Gustaaf!
    Hier kan ik mee verder!
    We gebruiken in de fitness de toestellen van technogym, maar ik werk vooral met losse gewichten.
    Voor een workout van +/- 90 minuten (+/- 50min cardio en de rest kracht) krijg ik ongeveer 400 à 450 colorieën, ik denk dat dat OK is.
    Van dat meten ga ik werk maken, al heb ik spijt dat ik dit 2 maanden geleden al niet gedaan heb :wink: .
    Mijn armen zijn sinds het werken met de vrije gewichten wel wat "uitgezet" :smiley:
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ach, je moet een startpunt hebben, laat dan dit nu je startpunt worden.

    Foto's maken is ook leuk om progressie te zien (doe ik zelf ook, en ik durf ze zelfs inmiddels in blogs te zetten).
    Wat betreft die workouts, dat zal wel ongeveer kloppen idd. Toch zou ik voortaan gewoon je workouts loggen als 1 kcal hier op MFP (die mag je dan wel terug eten, lol :P)
    Zo doe ik het nu sinds kort ook weer, heb tijdje niet gedaan omdat ik aan het recompen was (ook weer zo'n leuke term, zoek maar eens op).
    Nu ik weer voor afvallen ga wil ik weer echt onder die TDEE zitten en dus houdt ik die -15% ook aan voor mezelf.
  • katleenaerts
    katleenaerts Berichten: 11 Member
    Opties
    Amaai! Geweldig!
    Bedankt voor deze nuttige informatie!
    Ik heb enkele maanden geleden de "voor" foto's gemaakt, al zijn deze "niet voor publicatie" :no_mouth:
    ps: recomp opgezocht :+1:
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Wacht maar tot je zoiets hebt van, wauw wat een verschil met vroeger, dan deel je dat soort foto's maar wat graag (been there done that) :smiley:
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Opties
    Hoi katleen

    Ik persoonlijk vind 1200 cal p.d ,gezien je lengte en gewicht niet eextreem laag, en ik zou daarom de verbrande callorieen door sporten niet bij eten. Ligt er natuurlijk aan hoe je je voelt onder die 1200 cal. Maar dit is mijn persoonlijke mening
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    september 2015 aangepast
    Opties
    katleenaerts schreef: »
    Hallo Gustaaf, bedankt voor je snelle reactie.
    Ik ben, vrees ik, niet vertrouwd met deze afkortingen, heb wel je linken gevolg en kom uit op een gemiddelde TDEE van 2300. Dit is dan, veronderstel ik, het gemiddeld aantal calorieën dat ik per dag zou moeten eten indien ik niet zou willen afslanken?
    Ik weet uiteraard dat het getal op de weegschaal niet alles zegt, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik vaak mijn intensief sporten als een vrijgelijde zie voor onbeperkt eten en dat is niet in evenwicht!
    Groetjes,
    katleen

    Euhm...ik ben zo vrij geweest om jou gegevens ook even in te vullen, maar kom dan niet op 2300 TDEE uit, maar op 2071, zeg maar even voor het gemak 2000.
    Dan zou je dus 2000-15% = 1700 per dag kunnen eten 7 dagen per week

  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Opties
    Volgens mijn berekening is Katleen's BMR 1360 cal.p.d. Is 1700 callorieen dan niet erg veel?
  • katleenaerts
    katleenaerts Berichten: 11 Member
    september 2015 aangepast
    Opties
    Dag Gustaaf, ik had het ondertussen ook al aangepast.
    Ik had mezelf wat overschat en het ook maar rap rap ingegeven.
    Ik heb nu mijn dagtotaal op 1700 staan.
    En nog bedankt om het voor me uit te zoeken! :blush:
  • katleenaerts
    katleenaerts Berichten: 11 Member
    september 2015 aangepast
    Opties
    Bedankt ook Janeck, maar op 1200 calorieën hou ik me niet recht hoor :tired_face:
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Opties
    succes
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    janeckbear schreef: »
    Volgens mijn berekening is Katleen's BMR 1360 cal.p.d. Is 1700 callorieen dan niet erg veel?

    Welke site heb je hiervoor gebruikt.
    Ik gebruik altijd die 2 die ik hierboven genoemd heb.

    Maar zelfs met een BMR van 1360 is 1200 kcal dus te weinig
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Opties
    een goed artikel in deze diskusie van hoeveel callorien je moet nemen om af te vallen
    http://www.guydroog.com/2012/07/09/afvallen-alles-wat-je-moet-weten-en-meer/
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Even offtopic;
    Grappig Janeck dat je nu ineens allerhande artikelen van dit soort mensen aan gaat halen, terwijl deze juist lijnrecht tegenover jouw geloofsovertuiging staat (GI index en afvallen, langzame vs snelle kh bij afvallen, minder kh voor afvallen etc.)

    Guy Droog en consorten werken allemaal evidence based, dus het verbaasd mij enigszins...
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Opties
    G.I. laat ik even buiten beschouwing, omdat het hier niets mee te maken heeft. We spreken nu over het aantal koolhydraten dat je binnen moet krijgen. En of dit uit snelle of langzame koolhydraten moet bestaan laat ik even buiten beschouwing