calorieën innemen en meer calorieën verbruiken — Dutch (Netherlands)

calorieën innemen en meer calorieën verbruiken

Ik ben nieuw hier, maar weet wel dat je meer calorieën moet verbruiken dan je aan calorieën opeet.
Met deze app Myfitnesspal.nl gekoppeld aan de app Endomondo.com krijg je echt een heel goed inzicht in waar je mee bezig bent. Zo kun je telkens je doel bijstellen.
Mijn doel komt uit op 1200 calorieën en dat betekent dat ik 1300 of 1400 calorieën moet verbruiken als ik wil afvallen. Dat is best veel, maar door 15 km te lopen in een rustig tempo heb ik dat gehaald. Vandaag heb ik niets gedaan, dus heb ik mijn doel bijgesteld op 1.000 calorieën. Ik hoop dat ik het goed doe. In ieder geval is het resultaat 2,1 kilo in 4 dagen.
Is mijn redenering de juiste? Graag reacties.
«134

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    1000kcal lijkt mij wel heel erg laag Betty. Wat is je BMR en/ of TDEE?
  • 19Betty50
    19Betty50 Berichten: 45 Member
    itzhanne82 schreef: »
    1000kcal lijkt mij wel heel erg laag Betty. Wat is je BMR en/ of TDEE?

    Mijn geschatte BMR is: 1.355 calorieën / dag* , maar als ik een nieuw gewicht invul (nadat ik op de weegschaal heb gestaan) en dan bekijk waar mijn Doel op staat, dan staat er 1200 calorieën per dag.
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Ik merkte laatst inderdaad ook dat "mijn doel" door MFP niet onder de 1200 kcal wordt gezet. Dat zal wel om gezondheidsredenen zijn lijkt mij. Netzo als dat je je dagboek niet kunt afsluiten als je onder de 1000 kcal zit.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Betty, ik zou iets anders te werk gaan als het gaat om gewichtsverlies en dit niet laten bepalen door MFP.

    Als jouw BMR (dus je minimaal aantal kcal welke je nodig hebt goed te kunnen blijven functioneren) 1355kcal is, dan vraag ik mij waarom je in hemelsnaam maar 1000kcal tot je neemt! Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat je hartstikke goed je best doet, maar dagelijks leven op 1000kcal is bijna niet vol te houden. Laat staan dat je dit voor een langere tijd goed kan aanhouden.

    Mijn advies zou zijn;
    * reken je TDEE uit (je BMR incl. je activiteitenlevel)
    * je dagelijks aantal kcal om op gewicht te blijven wordt hierdoor hoger
    * ga in het begin hier ongeveer 200-300 kcal onderzitten en houd dit voor 3-4 weken aan
    * val je af, dan is dit top en blijf dit aantal aanhouden totdat je 3 weken stilstaat (dus niet afvalt)
    * gebeurd er niets, stel je activiteiten bij (meer beweging) of stel je kcal iets naar beneden af
    * Houd ook dit weer 3-4 weken aan
    * Blijf dit patroon zo aanhouden tot je het gewenste gewicht hebt bereikt.
  • Commot
    Commot Berichten: 168 Member
    19Betty50 schreef: »
    Mijn doel komt uit op 1200 calorieën en dat betekent dat ik 1300 of 1400 calorieën moet verbruiken als ik wil afvallen. Dat is best veel, maar door 15 km te lopen in een rustig tempo heb ik dat gehaald.
    19Betty50 schreef: »
    Mijn geschatte BMR is: 1.355 calorieën / dag

    Hier gaat duidelijk iets fout. Een BMR van 1355kcal betekend dus dat als je een hele dag op bed blijft liggen 1355kcal verbrand. Alle activiteit die je op een dag doet komt daar bovenop. Ga je 15km wandelen, dan heb je die dag dik boven de 2500kcal verbrand. Op zo een dag maar 1200kcal eten geeft een wel heel groot verschil wat je in de lange termijn inderdaad niet gaat volhouden.

    Als je het niet erg vind om je leeftijd, lengte en huidige gewicht te plaatsen kunnen we het eventueel narekenen welke nummers nu echt kloppen.
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Ik denk dat commet je goed begrepen heeft. Het is niet dat je 1200 kcal eet en dus ook voor 1200kcal of meer moet bewegen om af te vallen. In de 0 stand (dus geen beweging) heeft je lichaam al minimaal 1200 kcal nodig om bijvoorbeeld je lichaam op temperatuur te houden, naar het toilet te lopen, was op te hangen enz.
    Er onder gaan zitten is niet gezond, daarom werkt MFP ook niet als je onder de 1000 kcal invult

    Ik heb ook Endomondo, maar ik denk dat die wat gunstig rekenen met verbruikte kcal. Ik zou gisteren met 3 uur rustig lopen 2100 kcal verbruikt hebben. Lijkt mij wat veel. Op een ander site was het 1875 kcal. Ik vind het een groot verschil. Houdt overigens niet in dat ik dan die 2100 kcal er weer bij eet, maar 3 uur wandelen valt bij mij dan ook niet onder dagelijkse bewegen :p
  • 19Betty50
    19Betty50 Berichten: 45 Member
    itzhanne82 schreef: »
    Betty, ik zou iets anders te werk gaan als het gaat om gewichtsverlies en dit niet laten bepalen door MFP.

    Als jouw BMR (dus je minimaal aantal kcal welke je nodig hebt goed te kunnen blijven functioneren) 1355kcal is, dan vraag ik mij waarom je in hemelsnaam maar 1000kcal tot je neemt! Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat je hartstikke goed je best doet, maar dagelijks leven op 1000kcal is bijna niet vol te houden. Laat staan dat je dit voor een langere tijd goed kan aanhouden.

    Mijn advies zou zijn;
    * reken je TDEE uit (je BMR incl. je activiteitenlevel)
    * je dagelijks aantal kcal om op gewicht te blijven wordt hierdoor hoger
    * ga in het begin hier ongeveer 200-300 kcal onder zitten en houd dit voor 3-4 weken aan
    * val je af, dan is dit top en blijf dit aantal aanhouden totdat je 3 weken stilstaat (dus niet afvalt)
    * gebeurd er niets, stel je activiteiten bij (meer beweging) of stel je kcal iets naar beneden af
    * Houd ook dit weer 3-4 weken aan
    * Blijf dit patroon zo aanhouden tot je het gewenste gewicht hebt bereikt.

    Waarom ik maar 1000 calorieën eet?
    Ik weet uit ervaring dat als ik 1355 calorieën ga eten en ik drie kwartier per dag zou sporten (dat heb ik ingevuld en is ook haalbaar d.m.v. fitness of LAW) dat ik dan niet afval. Ik kom al aan van de wind.

    Maar ik heb het e.e.a. opgezocht en dit is de berekening.
    Your BMR is: 1355 Calories/Day
    Your TDEE is: 1919 Calories/Day
    Hoe nu verder? Ik snap er eigenlijk niet veel van als ik de reacties allemaal zo lees en ik weet ook niet wat TDEE is, dus hulp kan ik zeker gebruiken en ik wil dat wel uitproberen.
  • 19Betty50
    19Betty50 Berichten: 45 Member
    mrs_hekate schreef: »
    Ik denk dat commet je goed begrepen heeft. Het is niet dat je 1200 kcal eet en dus ook voor 1200kcal of meer moet bewegen om af te vallen. In de 0 stand (dus geen beweging) heeft je lichaam al minimaal 1200 kcal nodig om bijvoorbeeld je lichaam op temperatuur te houden, naar het toilet te lopen, was op te hangen enz.
    Er onder gaan zitten is niet gezond, daarom werkt MFP ook niet als je onder de 1000 kcal invult

    Ik heb ook Endomondo, maar ik denk dat die wat gunstig rekenen met verbruikte kcal. Ik zou gisteren met 3 uur rustig lopen 2100 kcal verbruikt hebben. Lijkt mij wat veel. Op een ander site was het 1875 kcal. Ik vind het een groot verschil. Houdt overigens niet in dat ik dan die 2100 kcal er weer bij eet, maar 3 uur wandelen valt bij mij dan ook niet onder dagelijkse bewegen :p

    Ik wist niet dat je zoveel calorieën verbrandt door helemaal niets te doen. Ik heb altijd gehoord dat je meer moet verbranden dan je opeet.
  • 19Betty50
    19Betty50 Berichten: 45 Member
    19Betty50 schreef: »
    mrs_hekate schreef: »
    Ik denk dat commet je goed begrepen heeft. Het is niet dat je 1200 kcal eet en dus ook voor 1200kcal of meer moet bewegen om af te vallen. In de 0 stand (dus geen beweging) heeft je lichaam al minimaal 1200 kcal nodig om bijvoorbeeld je lichaam op temperatuur te houden, naar het toilet te lopen, was op te hangen enz.
    Er onder gaan zitten is niet gezond, daarom werkt MFP ook niet als je onder de 1000 kcal invult

    Ik heb ook Endomondo, maar ik denk dat die wat gunstig rekenen met verbruikte kcal. Ik zou gisteren met 3 uur rustig lopen 2100 kcal verbruikt hebben. Lijkt mij wat veel. Op een ander site was het 1875 kcal. Ik vind het een groot verschil. Houdt overigens niet in dat ik dan die 2100 kcal er weer bij eet, maar 3 uur wandelen valt bij mij dan ook niet onder dagelijkse bewegen :p

    Ik wist niet dat je zoveel calorieën verbrandt door helemaal niets te doen. Ik heb altijd gehoord dat je meer moet verbranden dan je opeet.
    Mijn man en ik lopen zo'n 15 km en Endomondo geeft dan aan dat je zo'n 1200 aan calorieën hebt verbruikt. Dus ik begrijp het verschil niet in jouw Endomondo en die van mij.

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    k weet uit ervaring dat als ik 1355 calorieën ga eten en ik drie kwartier per dag zou sporten (dat heb ik ingevuld en is ook haalbaar d.m.v. fitness of LAW) dat ik dan niet afval. Ik kom al aan van de wind
    Dat laatste klopt niet. Als je aankomt dan eet je teveel (of je registraties kloppen niet of je registraties zijn niet volledig). Als jouw BMR echt zou kloppen dan eet je dus (veel) meer dan 1355 kcal. Mensen overschatten hun kcal heel snel of geven niet de juiste registraties op. Weeg je alles af? Neem je alles mee? Zijn je voedingsmiddelen die je gebruikt juist, of vul je je kcal in middels de database van MFP?

    Je TDEE is je BMR + activiteitenlevel (dus incl. sport & beweging).

    Er klopt dus ergens iets niet... ga even bij jezelf na of je eerlijk alles afweegt, JUIST en correct registreert, je drinken invoert, je cheats invoert ect. Alles moet tot op de kruimel kloppen en wees hierin ook eerlijk. Voor afvallen geldt een energietekort, de wet van de thermodynamica. Deze geld voor mij, maar voor jou ook. Dat je dus aangeeft met een BMR van 1355kcal niet te kunnen afvallen kan simpelweg niet.
  • 19Betty50
    19Betty50 Berichten: 45 Member
    Commot schreef: »
    19Betty50 schreef: »
    Mijn doel komt uit op 1200 calorieën en dat betekent dat ik 1300 of 1400 calorieën moet verbruiken als ik wil afvallen. Dat is best veel, maar door 15 km te lopen in een rustig tempo heb ik dat gehaald.
    19Betty50 schreef: »
    Mijn geschatte BMR is: 1.355 calorieën / dag

    Hier gaat duidelijk iets fout. Een BMR van 1355kcal betekend dus dat als je een hele dag op bed blijft liggen 1355kcal verbrand. Alle activiteit die je op een dag doet komt daar bovenop. Ga je 15km wandelen, dan heb je die dag dik boven de 2500kcal verbrand. Op zo een dag maar 1200kcal eten geeft een wel heel groot verschil wat je in de lange termijn inderdaad niet gaat volhouden.

    Als je het niet erg vind om je leeftijd, lengte en huidige gewicht te plaatsen kunnen we het eventueel narekenen welke nummers nu echt kloppen.

    Geen probleem:
    Leeftijd 65
    Lengte 172
    Gewicht76.6
  • 19Betty50
    19Betty50 Berichten: 45 Member
    Commot schreef: »
    19Betty50 schreef: »
    Mijn doel komt uit op 1200 calorieën en dat betekent dat ik 1300 of 1400 calorieën moet verbruiken als ik wil afvallen. Dat is best veel, maar door 15 km te lopen in een rustig tempo heb ik dat gehaald.
    19Betty50 schreef: »
    Mijn geschatte BMR is: 1.355 calorieën / dag

    Hier gaat duidelijk iets fout. Een BMR van 1355kcal betekend dus dat als je een hele dag op bed blijft liggen 1355kcal verbrand. Alle activiteit die je op een dag doet komt daar bovenop. Ga je 15km wandelen, dan heb je die dag dik boven de 2500kcal verbrand. Op zo een dag maar 1200kcal eten geeft een wel heel groot verschil wat je in de lange termijn inderdaad niet gaat volhouden.

    Als je het niet erg vind om je leeftijd, lengte en huidige gewicht te plaatsen kunnen we het eventueel narekenen welke nummers nu echt kloppen.
    ave1969 schreef: »
    Ik merkte laatst inderdaad ook dat "mijn doel" door MFP niet onder de 1200 kcal wordt gezet. Dat zal wel om gezondheidsredenen zijn lijkt mij. Netzo als dat je je dagboek niet kunt afsluiten als je onder de 1000 kcal zit.

    Ja inderdaad, als je te weinig eet krijg je een waarschuwing. Dan neem ik 1 of 2 stuks fruit. Lijkt me niet goed eigenlijk, maar ga ik wel inpassen bij de maaltijden.
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    19Betty50 schreef: »
    Mijn man en ik lopen zo'n 15 km en Endomondo geeft dan aan dat je zo'n 1200 aan calorieën hebt verbruikt. Dus ik begrijp het verschil niet in jouw Endomondo en die van mij.

    Het verschil zit al grotendeels in mijn lengte en gewicht. Met mijn 1,83 en 125 kg verbruik ik bij een beweging meer dan jij. Daarom is wat ik minimaal op een dag moet eten ook anders dan dat van jou. Ik heb bijv een veel groter lichaam om te warm te houden.
    Dus mijn tdee en bmr is heel anders dan dat van jou. Daarom werkt een gemiddelde dieet in een tijdschrift ook niet voor mij. Dat is voor de gemiddelde vrouw. Ik lijdt dan honger. Daarom werkt mfp al veel beter voor mij.


    19Betty50 schreef: »
    Ja inderdaad, als je te weinig eet krijg je een waarschuwing. Dan neem ik 1 of 2 stuks fruit. Lijkt me niet goed eigenlijk, maar ga ik wel inpassen bij de maaltijden.

    Waarom zou fruit niet goed zijn? Het is altijd beter dan te kort eten. Enig waar je op moet passen is dat je niet te veel fruit gaat eten. (ik hou 2 stuks maximaal aan)

    En hecht niet te veel aan gewicht. Tuurlijk bij mij is het grootste deel overgewicht, heel simpel. Mensen die bijna op hun gewicht zitten maar ergens niet te vreden mee zijn (arm, buik oid) zouden misschien beter bij de sportschool kunnen vragen naar specifieke oefeningen om je lichaam te vormen. Maar soms kan je dieten en sporten tot je een ons weegt en weigert je lichaam je gewenste vorm aan te nemen

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Maar soms kan je diëten en sporten tot je een ons weegt en weigert je lichaam je gewenste vorm aan te nemen
    Als er geen gewichtsafname plaatsvindt, dan klopt er een aantal factoren niet. Het is namelijk niet zo dat men van lucht aankomt of niet kan afvallen door een of andere wazige reden. MITS er dus geen gezondheidsaspecten aanwezig zijn (dus medische aangetoonde traag werkende schildklier etc.)
  • 19Betty50
    19Betty50 Berichten: 45 Member
    mrs_hekate schreef: »
    19Betty50 schreef: »
    Mijn man en ik lopen zo'n 15 km en Endomondo geeft dan aan dat je zo'n 1200 aan calorieën hebt verbruikt. Dus ik begrijp het verschil niet in jouw Endomondo en die van mij.

    Het verschil zit al grotendeels in mijn lengte en gewicht. Met mijn 1,83 en 125 kg verbruik ik bij een beweging meer dan jij. Daarom is wat ik minimaal op een dag moet eten ook anders dan dat van jou. Ik heb bijv een veel groter lichaam om te warm te houden.
    Dus mijn tdee en bmr is heel anders dan dat van jou. Daarom werkt een gemiddelde dieet in een tijdschrift ook niet voor mij. Dat is voor de gemiddelde vrouw. Ik lijdt dan honger. Daarom werkt mfp al veel beter voor mij.


    19Betty50 schreef: »
    Ja inderdaad, als je te weinig eet krijg je een waarschuwing. Dan neem ik 1 of 2 stuks fruit. Lijkt me niet goed eigenlijk, maar ga ik wel inpassen bij de maaltijden.

    Waarom zou fruit niet goed zijn? Het is altijd beter dan te kort eten. Enig waar je op moet passen is dat je niet te veel fruit gaat eten. (ik hou 2 stuks maximaal aan)

    En hecht niet te veel aan gewicht. Tuurlijk bij mij is het grootste deel overgewicht, heel simpel. Mensen die bijna op hun gewicht zitten maar ergens niet te vreden mee zijn (arm, buik oid) zouden misschien beter bij de sportschool kunnen vragen naar specifieke oefeningen om je lichaam te vormen. Maar soms kan je dieten en sporten tot je een ons weegt en weigert je lichaam je gewenste vorm aan te nemen
    Ik bedoelde eigenlijk dat het niet zo'n goed idee is om 's avonds fruit te eten. Heb altijd gelezen dat je 's avonds niks meer moet eten, maar dat zal dan ook wel een fabeltje zijn?

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    september 2015 aangepast
    Ja Betty dat is een fabel... Je stofwisseling stopt niet magisch na 20:00, die gaat gewoon 24/7 door...

    Dit vind ik het jammere in deze 'wereld'. Er wordt heel wat onzin en fabels de wereld in geholpen om afvallen mooier te maken dan het is. Het drinken van citroensap op de nuchtere maag helpt niet met afvallen, low carb helpt je niet met afvallen, superfoods kunnen geen plaatselijk vet verbranden, je hormonen in balans helpt je niet met afvallen en zo kan ik er nog wel 100 opnoemen. Afvallen is niet moeilijk; minder eten dan je verbrandt; een energietekort creëren dus. De energiebalans is in bijna 100% van de gevallen leidend.
  • 19Betty50
    19Betty50 Berichten: 45 Member
    itzhanne82 schreef: »
    Maar soms kan je diëten en sporten tot je een ons weegt en weigert je lichaam je gewenste vorm aan te nemen
    Als er geen gewichtsafname plaatsvindt, dan klopt er een aantal factoren niet. Het is namelijk niet zo dat men van lucht aankomt of niet kan afvallen door een of andere wazige reden. MITS er dus geen gezondheidsaspecten aanwezig zijn (dus medische aangetoonde traag werkende schildklier etc.)
    Aantoonbaar is in ieder geval dat ik niet "normaal" naar de wc kan. Als ik eenmaal ben geweest, dan scheelt dat soms wel 1 - 1,5 kilo.
  • 19Betty50
    19Betty50 Berichten: 45 Member
    itzhanne82 schreef: »
    Ja Betty dat is een fabel... Je stofwisseling stopt niet magisch na 20:00, die gaat gewoon 24/7 door...

    Ok dank je, het leek me ook eigenlijk te gek voor woorden. Ik ga lekker mijn laatste calorieën 's avonds eten en neem dan een lekker stukje fruit.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    september 2015 aangepast
    Aantoonbaar is in ieder geval dat ik niet "normaal" naar de wc kan. Als ik eenmaal ben geweest, dan scheelt dat soms wel 1 - 1,5 kilo.
    Als zoiets inderdaad medisch is aangetoond, dus dat er medisch is geconcludeerd dat er lichamelijk iets niet klopt wat gewichtsverlies bemoeilijkt, dan dien je je in ieder geval daarop aan te passen.

    Hoe is je vezelinname & waterinname Betty? Of ben je dat station al gepasseerd?
  • 19Betty50
    19Betty50 Berichten: 45 Member
    Vezelinname en waterinname is allemaal bekend hoeveel dat moet zijn. Daar is al genoeg op gehamerd door de internist, daarnaast extra vezels via hem voorgeschreven gekregen.
    Ik ben sinds te reacties op deze discussie meer gaan eten (1100-1200 calorieën) met als gevolg dat ik aangekomen ben. Ik ben daar niet blij mee en constateer maar weer eens dat o.a. daardoor en die problemen met de stoelgang mijn lichaam niet standaard in elkaar zit. Ik schijn alles te moeten overdoseren, anders val ik niet af.
    Ik ben nu klaar voor mijn ochtendwandeling van 10 km en daarna ga ik klussen op de camping, dus ik kom vandaag denk ik niet meer online.
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Hoi Betty

    Het is onmogelijk dat je met een gewicht van 76kg en een callorie inname van 1200 aankomt. Dan moet er bij het noteren van je logboek grote fouten gemaakt worden. En gewicht kan van dag tot dag sterk wisselen, dus moet je het op de lange termijn bekijken.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Het is onmogelijk dat je met een gewicht van 76kg en een callorie inname van 1200 aankomt.
    Inderdaad... het is fysiologisch écht niet mogelijk Betty dat jij met een inname van 1200 (of zelfs daaronder) aankomt. Kun je eens aangeven hoeveel je van wat op een dag eet?
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Wat zijn we t weer met elkaar eens he Itzhanne :D
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Hoi Betty

    Ik vraag me af hoe je komt op een BMR van 1355 komt. Ik heb nog wat artikelen van Guy Droog gelezen, en volgens zijn berekening moet je tussen 2000call. en 2300 call zitten ,als je heel wienig beweging hebt. Ik weet niet hoe aktief je bent en of je veel aan sport doet maar als dat wel zo is dan denk ik dat je met 1200cal. veel te laag zit . Je lichaam kan je nl. als je te laag zit met je callorieen gaan beschermen tegen hongeresnood
  • fxmhaast
    fxmhaast Berichten: 189 Member
    nou denk dat een BMR van 2000 wel erg hoog voor haar is. Ik zit met mijn 100 kilo op een BMR van 1978

    ik kom voor haar uit op een BMR van 1406