Verdeling calorieën over de gehele dag — Dutch (Netherlands)

Verdeling calorieën over de gehele dag

Opties
Ik las laatst (weet niet meer waar) dat het verstandig is om per maaltijd je calorie-inname te verkleinen.
Dus met je ontbijt werk je meer naar binnen dan met de lunch en de lunch is weer meer calorieen dan het avondeten.

Is dit waar? Want ik heb erg veel moeite om boven de 300 uit te komen met ontbijt. 's Ochtends gaat er bij mij gewoon niet zoveel in.

Ergens lijkt het me onzin, zolang je maar aan het eind van de dag op de juiste hoeveelheid zit.

Reacties

  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ze zeggen wel eens:
    Ontbijten als een koning
    Lunchen als een landheer
    Dineren als een boer

    Zit misschien kern van waarheid in, maar voor de een werkt het wel, de ander weer niet
    Ik ben wel een ontbijtpersoon, maar ook mijn ontbijten zijn niet heel hoog in calorieën, wel vullen ze goed.
    Mijn lunch is meestal hoogste in calorieën, maar vaak omdat ik brood eet als lunch

    Avondeten is iets wat ik bijvoorbeeld weer makkelijk kan overslaan, maar ik eet het wel gewoon
  • fxmhaast
    fxmhaast Berichten: 189 Member
    Opties
    volgens mij maakt het niet zoveel uit hoe je het uiteindelijk verdeeld voor het afvallen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    september 2015 aangepast
    Opties
    Klopt, als je je eindtotaal op de dag maar haalt. Beter is nog om te kijken naar je week-inname. Ik werd juist weer geadviseerd mijn diner (op een trainingsdag, dat dan weer wel) het grootste te laten zijn. Maar goed, dat dient dan wellicht een ander doel.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Klopt, als je je eindtotaal op de dag maar haalt. Beter is nog om te kijken naar je week-inname. Ik werd juist weer geadviseerd mijn diner (op een trainingsdag, dat dan weer wel) het grootste te laten zijn. Maar goed, dat dient dan wellicht een ander doel.

    Ligt er dan ook weer aan wanneer je training is, die zal dan na je diner zijn in jou geval denk ik?

  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Opties
    Ik heb een exel betstand aangemaakt waarop ik iedere dag mijn inname van callorieen en macronutrienten invul en dit betsand berekend automatisch een gemiddelde, zo zie ik aan het eind van de week heel snel of ik een beetje op schema zit.

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    @Gustaaf85; nee, juist erna... :wink:
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    @Gustaaf85; nee, juist erna... :wink:
    Euhm dat zei ik toch? Of bedoel je diner na je training? Want dat kan ook, als je direct je lichaam wil voeden na een training, persoonlijk heb ik liever voor mijn training veel eten, dan presteer ik beter namelijk.

    Op een lege tank rijd een auto ook niet :wink:
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Huh? Haha... je zei "na je diner in jouw geval?"... ik interpreteerde dat als dat ik mijn training pas ga doen als ik mijn diner op heb... maar ik eet mijn diner dus ná training :)
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik heb dat wel eens geprobeerd, maar ik kan dat echt niet, op een nagenoeg lege maag trainen, ga ik bijna over mijn nek
    Maar heb meer mensen gehoord die dat doen, dus als het werkt dan werkt het
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Nou, ik moet écht iets hebben voordat ik ga trainen. Ik heb natuurlijk wel een pre workout maaltijd, maar het échte diner ná de training. Straks bijvoorbeeld 50gr havermout met 1 eiwit gegeten voor het trainen.
  • evapfneisel
    evapfneisel Berichten: 95 Member
    Opties
    Het enige wat ik eet als ik ga sporten is 2 rijstwafels, een banaan oid en een glas melk/water.
    Maar ik heb er ook geen uur tussen eten en sporten zitten. Ik sta om 08:00/08:15 op. Ga 08:30 ontbijten en om 09:00 sta ik in de sportschool. Vind het dan echt niet fijn om met een volle maag te sporten, krijg dan ook vaak steken e.d. in mijn zij.
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Opties
    Als je bijna geen ontbijtt neemt zou ik na het trainen wel een eiwitshake nemen.
    http://www.dutchfitnesscommunity.nl/maaltijd-timing/
  • evapfneisel
    evapfneisel Berichten: 95 Member
    Opties
    Vergeten toe te voegen: na het sporten neem ik altijd 250 gr. kwark met muesli en fruit. Dus op zich heb ik een opgesplitst ontbijt.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Een eiwitshake gelijk na de training is zo overrated... Je kunt prima als je thuis bent wat eten. Daarnaast 'wilt' je lichaam niet eens als eerste eiwitten, maar koolhydraatjes. Eiwitten een uurtje of twee erna is prima.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Aangezien ik op me werk kom na training is voor mij een eiwitshake echt ideaal.
    Me baas gaat het niet leuk vinden als ik eerst nog eens een bak kwark naar binnen werk namelijk
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Haha... ieder zijn ding hoor. Maar het was dat je vaak (nog steeds) ziet dat mensen zowat panisch naar een shake grijpen na de training, omdat ze denken dat hun 'gains' er anders aan gaan... :smiley:
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Gaat mij wel op eiwit inname na mijn training, maar hoe dat boeit naar mijn idee niet. En hoeveel tijd erna is geloof ik 20 minuten wel geadviseerd, maar hoe dat onderbouwd is geen idee. Zal vast onderzoek naar zijn gedaan ergens
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Nee, dat is wederom een fabel. Er is geen magisch window voor inname van eiwitten of überhaupt voeding. Je spieren staan inderdaad de eerste 2 uur goed open voor opname (en wordt er idd geadviseerd een maaltijd te nuttigen binnen het uur), maar deze opname houdt voor meer dan 48 uur aan geloof ik.
  • evapfneisel
    evapfneisel Berichten: 95 Member
    Opties
    Ik heb ook niks met shakes eigenlijk. Sportschool adviseerde mij het ook, maar ik doe het liever met "normaal" eten en drinken :) Maar snap waarom het een toegevoegde waarde zou kunnen zijn.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik eet persoonlijk liever bak kwark met wat fruit er doorheen, maar wat ik zeg, daar word mijn baas niet gelukkig van als ik dat doe