Nieuw — Dutch (Netherlands)

Nieuw

Opties
vickyvanpassel
vickyvanpassel Berichten: 21 Member
Hallo iedereen,

Ik ben hier nieuw en kom uit België. Gebruik de app al een paar weken, maar vind het toch nog moeilijk om op mijn eten te letten. Vooral in het weekend. In de week valt het wel mee. En soms heb ik echt moeilijke dagen. Ik zou toch een 10kg willen/moeten afvallen. Hoe doen jullie dat?
Hebben jullie leuke tips, recepten...? Jullie mogen me ook altijd toevoegen.

groetjes
Vicky
«1

Reacties

  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Hoi Vicky en welkom,

    Ja weekenden zijn bij mij ook altijd de blegh momenten.
    Ik probeer tegenwoordig gewoon echt van te voren te plannen wat ik wil gaan eten, dus die tip wil ik je meegeven.

    Iets waar ik nog wel moeite mee heb ik het water drinken in het weekend, om een of andere reden kom ik vaak niet boven een liter uit.

    Recepten zijn er genoeg te vinden op internet denk ik zo, heb zo 1,2,3 niet iets waarvan ik zeg, dat zou je eens moeten proberen.

    Gr,
    Gustaaf
  • vickyvanpassel
    vickyvanpassel Berichten: 21 Member
    Opties
    Hey Gustaaf,

    Ik was me net ook aan het afvragen of ik genoed kcal ineem. De app heeft voor mij berekent dat ik er 1200Kcal mag innemen per dag, maar heb soms het gevoel dat dit te weinig is. Misschien moet ik er ook nog aan gewoon worden.
    In het weekend betrap ik er mezelf ook op dat het water drinken niet zo vlot als door de week. Hier op mijn werk heb ik mijn flesje van 0.75L en als dit leeg is vul ik het gewoon bij aan de waterfontein. Maar thuis heb ik er echt soms moeite mee om water te drinken. Ik probeer dat dan op te lossen door spuitwater met wat grenadine te drinken. Dan drink ik toch nog water.

    Ik ben ook een emo-eter :( en dat is helaas niet ok. Ik grijp meestal naar zoete dingen of nootjes (Duyvis).
    Ik hoop dat ik kan volhouden en eindelijk eens wat meer dan 500gr zie dalen op de weegschaal.

    gr,
    vicky
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    oktober 2015 aangepast
    Opties
    Hoe lang ben je, en wat weeg je, hoe oud ben je?
    Wat MFP berekent klopt lang niet altijd namelijk.

    Probeer je overigens niet te veel te fixeren op de weegschaal, dit kan (zeker in begin) demotiverend werken. Helemaal als je een emo eter bent (ken ik maar al te goed).

    Nog een tip.
    Weeg jezelf zo veel mogelijk op hetzelfde moment, op dezelfde dag, op dezelfde plek in huis. Elke dag wegen geeft heel veel schommelingen, en dat kan dus frustrerend werken. Mijn tip is dus om eens per week te wegen. Als je geen probleem hebt met de schommelingen is het dagelijks wegen geen probleem, je zal een trend gaan zien, bijvoorbeeld op vrijdag je zwaarste moment van de week, dat kan best interessant zijn om over jezelf te ontdekken.

    Daarnaast hebben vrouwen hun menstruatie waardoor ze ook nog eens extra schommelen.

    Mijn weegmoment is bijvoorbeeld donderdagochtend, na opstaan en wc bezoek en voor het douchen.
    Echter weeg ik mijzelf maar een keer per 10 weken (heeft heel wat moeite gekost om daar naar toe te werken).

    Nog een tip, meet jezelf.
    Dus meetlint voor heupen, buik, borstomvang. Maar ook je armen, bovenbenen.
    En schaf een caliper aan (kost echt maar paar euro) dan kun je aan de hand daarvan je vetpercentage opmeten.
    Je zal zien, dat je namelijk soms wel in vet afneemt, maar niets tot nauwelijks op de weegschaal.

    Voor de rest, sport je naast het minder eten?

    Sorry, hoop vragen voor je misschien, maar om te kunnen helpen heb ik genoeg info nodig
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Hoe doen jullie dat?
    Afvallen doe je in ieder geval door minder kcal te nuttigen dan het aantal dat je verbrand (consumeert). Een negatieve energiebalans heet dat. Je zult je voeding dus accuraat dienen te registreren en bij te houden hoeveel je eet, dus ook je cheats en drinken e.d. De eerste stap, naast de vragen die Gustaaf je stelde, is het inzichtelijk krijgen van je voeding.
  • vickyvanpassel
    vickyvanpassel Berichten: 21 Member
    Opties
    Gustaaf,

    Ik heb me vanmorgen gewogen en resultaat was 64.6 kg. Ik probeer me maar 1x per week te wegen. Dus dinsdagochtend. Net zoals jij na toiletbezoek, voor de douche.
    Ik ben 158 cm groot en ben 34 jaar.

    Mezelf meten moet ik inderdaad nog doen. Qua sporten doe ik niks. Ik ga met het openbaar vervoer werken dus moet ik wel stappen naar de bushalte/trein. En 's avonds terug dan stap ik wel wat meer. En de hond uitlaten.
    Maar ik zou wel iets meer moeten doen qua buikoefeningen ofzo. Zodat het ook wat strakker word allemaal.
    Qua eten probeer ik het allemaal wel bij te houden ook de cheats, maar bv in het weekend kan ik soms maar 2x eten aangezien ik soms tegen 11u-12u "ontbijt".
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ok, zal straks eens even kijken of ik voor je kan berekenen hoeveel je ongeveer zou moeten eten.

    Wat hanne zegt, afvallen is minder eten als verbruiken.

    Qua sporten, heb je er voor de rest geen tijd voor, dus echt sportschool?
    In dat geval zou je thuis oefeningen kunnen gaan doen, met eerst alleen lichaamsgewicht. Die zijn er genoeg te vinden op internet. En anders wil ik je wel een schema geven wat ik zelf in begin gebruikt heb (gemaakt door een gecertificeerde trainer). Kost je ongeveer 30-40 minuten per dag op gegeven moment. In het begin iets minder.

    Daarnaast is het inderdaad belangrijk inzicht te krijgen in je voeding.

    Buikspieroefeningen is om je buikspieren sterker te maken, maar heeft niets te maken met dat je het strakker maakt.
    Je lichaam bepaalt (helaas) zelf waar je vet verliest op je lichaam, en bij de meeste mensen is de buik als laatste aan de beurt.
    Betekend niet dat je geen buikspieroefeningen kan doen. Je maakt je core hiermee sterker en dat is zeker belangrijk. Daarnaast, ga je op gegeven moment wel vet verliezen op je buik, en heb je al die tijd gewoon je core getrained, dan zal je eerder buikspieren te zien krijgen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Het gaat om je kcal-inname Vicky, niet om hoe vaak je eet. Afvallen is geen rocket science; kcal in vs kcal out. Ik kan je voedingsdagboek niet inzien, dus geen idee hoe je je voeding registreert.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik kom uit dat jou BMR op ongeveer 1300 kcal ligt.
    Dit is het minimale verbruik als je de hele dag stil zou liggen.

    Aangezien je aangeeft niet te sporten heb ik dat voor de rest op 0 gezet. En qua dagelijkse activiteit voor de rest ook op het laagste niveau, ging er even gemakshalve vanuit dat je een kantoorbaan hebt.

    Waar ik dan op uitkom dat je zou mogen eten en op gewicht blijft is 1550 kcal.

    Om af te vallen zal je dus onder die 1550 moeten eten. Maar probeer wel boven de 1300 te blijven.
    Een keer onder de 1300 is niet erg, maar langdurig onder je BMR eten, kan schade opleveren aan je organen.

    Mijn advies zou zijn om 1350 aan te houden voor een week of 2-3 en dan kijken of er wat af is.

    Gr, Gustaaf
  • vickyvanpassel
    vickyvanpassel Berichten: 21 Member
    Opties
    ok...ik weet niet of je hier iets aan hebt.
    Ik zit er vaak wel over, maar mss omdat ik te weinig ineem
    http://www.myfitnesspal.com/food/diary/vickyvanpassel
    Ik hoop dat ik juist doe...
    Ik heb inderdaad een kantoorjob dus zit redelijk veel aan mijn bureau. Qua activiteit is het inderdaad laagste niveua.
    Je mag me dat schema altijd doorsturen.

    En kan ik het aantal kcal veranderen bij MFP?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Je hebt je dagboek op privé staan :wink:
    Ik zit er vaak wel over, maar mss omdat ik te weinig inneem
    Dit is een contradictie... het kan niet zijn dat je óver je aantal kcal heen gaat als je te weinig inneemt. Zoals Gustaaf als aangaf; ga 2-3 weken op ongeveer 1350-1400 kcal zitten, waarbij voor nu de macro's even niet uitmaken. Registreer alles tot op de kruimel, dus ook je dranken, bakboter, hapjes, snacks en je cheats. Maak je eigen database aan, dan weet je in ieder geval 100% zeker hoeveel een voedingsmiddel bevat.
  • vickyvanpassel
    vickyvanpassel Berichten: 21 Member
    Opties
    hij staat op openbaar...en kan ik dit aanpassen in MFP?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Je dagboek staat niet op openbaar, dit kun je aanpassen in MFP
    u8pllekf05yh.jpg
  • vickyvanpassel
    vickyvanpassel Berichten: 21 Member
    Opties
    ok sorry verkeerde gekozen. nu openbaar, vorige alleen vrienden
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Even aanvulling op hanne haar bericht, aangezien je nieuw bent hier en waarschijnlijk nog niet zo goed weet hoe alles werkt.

    Je kan eigen voedsel aanmaken in MFP

    Handigste is om dit op de PC te doen.

    Ga bovenaan naar Voedingsmiddel -> Mijn Voedingsmiddelen - > Groene knop, Voedingsmiddel aanmaken
    Dan vul je een Merk/restaurant in. Wat ik doe tegenwoordig is Database Gustaaf daar invullen. Voor jou dus Database Vicky
    Dan bij 2e vakje vul je in Beschrijving Voedingsmiddel

    Bijvoorbeeld Kaas 30+ Lidl dan weet je dat het de kaas is die jij altijd haalt (pak nu even eigen voorbeeld)

    Dan klik je op doorgaan en kan je het etiket 1 op 1 overnemen
    Let op dat je bij portiegrootte 100 gram invult, en dan bijvoorbeeld 10 porties.
    Dan krijg je later namelijk altijd de mogelijkheid om het per gram in te vullen.

    Daarnaast, weeg alles inderdaad af. Ik doe 's ochtends altijd alles op de keukenweegschaal en vul het direct in, in MFP.

    Daarnaast, heb je natuurlijk producten zonder etiket (zoals groente)
    Dan adviseer ik de volgende site om te kijken wat de voedingswaardes zijn:
    http://www.voedingswaardetabel.nl/

    Voor het wijzigen van je kcal ga je naar:
    Mijn Home -> Doelen -> Onder eerste kopje, dagelijkse voedingsdoelen op bewerken klikken en dan kan je daar je gewenste dagdoel instellen

    Hopelijk kun je hiermee een beetje uit de voeten.
  • vickyvanpassel
    vickyvanpassel Berichten: 21 Member
    Opties
    ok...ik heb mijn kcal aangepast aan 1350. En zal mijn eigen database aanmaken indien ik het niet vind, want de meeste dingen die ik thuis gebruik (aldi, ah,...) kan ik wel terugvinden. Inderdaad wat groenten betreft soms niet.
    Ik ga me vanavond ook meten.
    En dan toch een paar keer per week de oefeningen proberen te doen. Kan ik ergens een schema vinden met ook een beetje krachttraining in ?

    Ik dank jullie alvast voor de hulp.

    Vicky
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik zou sowieso je database aanmaken

    Probleem is dat als je de database van MFP gebruikt, en iemand vult dit verkeerd aan, je dit dus fout gaat gebruiken.

    Ik zou ten alle tijde dus alles zelf eerst invoeren.

    Je zou kunnen zoeken op bodyweight circuit training beginner, zowel op google als op youtube (youtube vaak beter omdat je dan uitleg erbij hebt hoe je de oefening moet doen)
    Dan kom je best veel verschillende tegen. Kijk wat je leuk lijkt en gewoon beginnen
  • vickyvanpassel
    vickyvanpassel Berichten: 21 Member
    oktober 2015 aangepast
    Opties
    Ok bedankt voor de info.
    Ik heb vanmorgen wat dingen aangemaakt, maar snap soms niet goed de portie per verpakking en de portiegrote daar zet ik het totale gewicht op.
    Ik scan ook wel de streepjescode dan heb ik het direct juist.
    Vind het soms moeilijk om zo in te geven, maar ja...wie schoon wil zijn moet lijden hebben ze me altijd verteld. :wink:

    Ga dadelijk is kijken naar de filmpjes :smiley:
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    De barcodes kloppen ook lang niet altijd.

  • vickyvanpassel
    vickyvanpassel Berichten: 21 Member
    Opties
    oh ok...ging er van uit dat als ik iets in de winkel kocht en scande dat het wel zou kloppen.
    Maar ik kan dan toch van de verpakking uitgaan dat het klopt.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    oktober 2015 aangepast
    Opties
    Ja de verpakking klopt wel, maar vaak als je scant klopt het niet wat die in de app laat zien.
    Sowieso laat die het zout bijna nooit zien. En daarnaast vaak afwijking met suikers en vetten.

    Dus dan even aanpassen. Als het producten zijn die je vaker koopt zou ik het dus gewoon invoeren in je eigen database, dan hoef je het daarna niet meer te scannen.

    In begin is dit misschien hoop extra werk, maar op den duur profiteer je ervan

    PS ik heb je een beginners workout gestuurd in een berichtje, welke ik zelf ook nog wel eens doe, maar dan aangepast naar mijn eigen kunnen.
  • vickyvanpassel
    vickyvanpassel Berichten: 21 Member
    Opties
    Hey Gustaaf,

    Ik voeg ze zelf toe, dan ben ik zeker. Maar zout staat niet vermeld in de lijst van MFP kan dat? of kan je meer waarden toevoegen. Ik probeer alles in te vullen wat ik op de verpakking vind.
    Ja het moeilijke vind ik dat je alles moet afwegen. Als ik thuis ben is dat geen probleem maar op mijn werk is dat niet altijd handig.
    Weet jij ondertussen al op het zicht wat alles weegt of moet jij ook nog steeds afwegen.

    Ik ga de oefeningen dadelijk is bekijken. :)
    Ik vul ook wel mijn activiteiten in al is het maar van mijn werk naar het station wandelen. Het is beweging niet waar...
  • vickyvanpassel
    vickyvanpassel Berichten: 21 Member
    Opties
    Gustaaf,

    Waar kan ik ze vinden? Ik vind geen berichtje van jou of kijk ik helemaal verkeerd?

    bedankt

    groetjes
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    oktober 2015 aangepast
    Opties
    Weet jij ondertussen al op het zicht wat alles weegt of moet jij ook nog steeds afwegen
    Je zult altijd je eten moeten afwegen wil alles goed en accuraat registreren. Als je op zicht producten gaat invoeren, dan laat je teveel aan je verbeelding over en is het giswerk. Ik zou dit niet aanraden, voor niemand die bezig is met afvallen. Meten is weten en je dient zoveel mogelijk uit te sluiten. Dat kan er namelijk voor zorgen dat er hiaten of onjuistheden in je registratie komen.

    En nog een tip, plan je maaltijden van tevoren en neem je afgewogen en geregistreerde eten mee naar je werk.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Het komt soms voor dat ik geen weegschaal bij de hand heb, dan moet ik het inderdaad eens op het zicht bekijken, maar dan schat ik altijd hoog in. Plus ik heb aardig gevoel voor gewicht als ik het vasthoud, dat scheelt soms nog wel.
    Maar wat hanne aangeeft, meten is weten, en wil je het nauwkeurig hebben, zal je alles moeten afwegen.

    Wat betreft berichtje dat ik gestuurd heb, als je op je eigen pagina kijkt heb je bovenaan een envelopje, daar zou een rode 1 achter moeten staan, hij staat bij mij namelijk nog als ongelezen. Maar anders daar iig op klikken

    In de app op mobiel heb je in menu een staan dat berichten heet, dus daar zou je hem ook moeten kunnen zien
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik vul ook wel mijn activiteiten in al is het maar van mijn werk naar het station wandelen. Het is beweging niet waar...

    Die stukjes naar station wandelen zou ik niet invullen als oefening.
    Dit valt al onder je normale activiteiten niveau

    Het gaat echt om de extra dingen die je doet.
    Dus na het avondeten nog een wandeling maken, het sporten in de sportschool.
    Dat soort dingen