welke site — Dutch (Netherlands)

welke site

Volgens mfp mag ik 1520 kcal eten per dag om 1 kg in de week af te vallen
Nu staat overal dat ik bmr en tdee moet berekenen ipv mpf aanhouden
sportschoolweegschaal: tdee 2100 kcal (om op gewicht te blijven)
site a: geeft een bmr van 2002 kcal http://rubriek.nl/gezondheid/bereken-je-bmr
site b: bmr van 2093 kcal en tdee van 2407kcal
site c: bmr van 2059 kcal http://fitnessjunk.nl/droogtrainen-cutten/calorieen-behoefte/
site d: bmr van 2053 kcal en tdee van 2464 kcal http://10xgezonder.nl/bmi-en-bmr-berekenen/
site e: tdee van 2421 kcal

kijk tussen site c en d zit maar 6 kcal tussen dat vind ik in mijn eten niet terug. Maar of ik nu 1520 of 2093, daar zit nogal verschil tussen.
Wat is verstandig om aan te houden? Middelen? (sorry ik ben nogal een nerd qua cijfers, dat moet kloppen :p)

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    MFP zou ik nooit aanhouden, omdat deze helemaal geen rekening houdt met je vorm van training of je activiteit of wat dan ook. Daarnaast blijft je TDEE en BMR een 'om en nabij' getal en zul je dit moeten testen in de praktijk, want elk mens is anders (ook die sites berekenen je inname met alleen cijfers). Mijn TDEE klopt ongeveer met wat ik uitreken op dergelijke sites.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Het blijft trial en error.
    Ik ben door schade en schande erachter gekomen dat bij berekening op dergelijke sites mijn TDEE 2600-2650 zou moeten zijn met mijn activity level.

    Echter door proberen, weet ik nu dat mijn TDEE rond de 2300-2350 zit.
    Is dus al verschil van 300kcal
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    oke duidelijk :)
  • Commot
    Commot Berichten: 168 Member
    Zoveel verschil zit er niet tussen al die sites. Een lap aan nummers:

    ---
    • Je BMR ligt tussen de 2002 en 2093 (verschil: 91, gemiddeld: 2052 kcal)
    • Je TDEE met de door jou aangegeven activiteitsniveau ligt tussen de 2407 en 2464 (verschil: 57, gemiddeld: 2436 kcal)
    Die verschillen tussen die sites zijn verwaarloosbaar. Er zijn verschillende formules die iets andere waardes geven. Maar wat mensen hier al aangeven, het blijft een benadering.
    • Wat MFP (budget) betreft: Je hebt aangegeven 1 kg per week te willen afvallen. De vuistregel is dat je 3500 kcal 'cut' (onder je TDEE zit) voor iedere 500 g die je wilt afvallen. Je zou dus 7000 kcal moeten cutten, wat neerkomt op 1000 kcal per dag. Je gemiddelde TDEE was 2436. Dan zou je 1436 kcal per dag moeten eten, MFP zit met 1520 dan nog steeds redelijk in de buurt (verschil: 84 kcal).

    Al die sites zitten dus niet meer dan 91 kcal van elkaar af. Of beter gezegd: een afwijking van 4 a 6%, dat is acceptabel. Het is wel belangrijk dat je termen niet door elkaar haalt. BMR, TDEE, en je budget (het nummer dat MFP hanteert wat je dagelijks zou moeten innemen om je doel te bereiken) zijn 3 verschillende nummers. Tussen die 3 hoort dus een verschil te zitten.

    De enige afwijking is de weegschaal die een TDEE van 2100 kcal aangeeft. 2100 kcal zit meer in de buurt van je BMR. Misschien dat de weegschaal toch BMR aangeeft? Anders is de vraag, wat voor activiteitsniveau stond er ingesteld op de weegschaal. Ik zou in ieder geval niet uit gaan van de cijfers die deze weegschaal geeft. Dan zou je 1100 kcal per dag moeten eten om je doel te bereiken, wat heel laag is.

    Over het algemeen: 1 kg per week verliezen is vrij veel. Er zijn zeker mensen die het kunnen, er zijn er ook die nog sneller gaan... Maar doorgaands is het advies om voor 500 g of minder verlies per week te gaan. Persoonlijk ben ik meer dan 40 kg afgevallen, Ik ben begonnen met de waardes die MFP aangaf om 500 g per week af te vallen. Uiteindelijk ben ik steeds meer gaan sporten en uitgekomen op een gemiddeld verlies van 778 g per week. Ondanks dat dit behoorlijk meer is dan 500 g kan ik me niet voorstellen dat ik het gered had om 1 kg per week te verliezen.

    ---

    Kort samengevat: Die sites zitten allemaal niet zo ver van elkaar af. Die weegschaal geeft wel een afwijkende waarde, tenzij dat toch BMR is. Om een kg per week af te vallen zou ik voor een waarde ergens tussen de 1436 en 1520 kcal per dag gaan en na een paar weken kijken wat het gewicht doet. Maar persoonlijk zou ik meer op 500 g verlies per week mikken, dan zou je een budget van rond de 1900 kcal hebben.

    Maar welke waarde je ook prikt, het blijft een kwestie van nauwkeurig tracken, kijken wat het gewicht op lange termijn doet, en op basis daarvan je budget naar boven of beneden bijstellen.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Je kan ook meer gaan sporten om zo een groter calorietekort te creëren, alleen denk ik dat je dat dan weer niet heel lang gaat volhouden, je lichaam zal snel om voeding gaan vragen
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Inmiddels al vooruitgang gemerkt?
  • JokevanLeeuwen1
    JokevanLeeuwen1 Berichten: 5 Member
    Sorry, ik zie hier termen voorbij komen die mij niet helemaal duidelijk zijn. Van BMR heb ik wel eens gehoord. Van TDEE niet. Wat betekenen deze termen en hoe bereken je BMR en TDEE?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Joke, op deze vraag is al meerdere keren antwoord gegeven, gebruik even de zoekfunctie :wink: