langer worden door sport? — Dutch (Netherlands)

langer worden door sport?

Opties
Oke, dit klinkt misschien raar, maar ik ben benieuwd of er meer mensen langer geworden zijn sinds ze sporten.

Het zit namelijk zo; Ik ging laatst mijn id vernieuwen, nou ben ik sinds mijn 18e altijd 1.70 geweest en ook vijf jaar geleden (24 jaar) was ik 1.70. Wat schept mijn verbazing, nu was ik ineens 1.74. Nou lijkt het me stug dat iemand verder in de twintig nog groeit, dus zit ik te denken dat het aan postuur ligt.

Het zorgden in ieder geval voor een bijzonder moment bij de gemeente, waarbij ik zelfs mijn schoenen moest uittrekken en ik een boek op mijn hoofd kreeg :p

Reacties

  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Het kan zijn dat je net als vele andere te maken hebt met verkorte spieren.
    Hierdoor heb je al die andere jaren met een iets verbogen lichaam gelopen (redelijk minimaal maar toch)

    Door het sporten zijn je spieren gaan oprekken, en kan je nu dus wel volledig rechtop staan, waardoor het lijkt alsof je langer bent geworden.
  • Commot
    Commot Berichten: 168 Member
    Opties
    Sinds dat ik een ID kaart heb (16e?) ben ik al 1.80. Was een snelle schatting van de mevrouw achter de balie en bij vernieuwen voldoet een vage knik als ze vragen of die informatie nog klopt. In werkelijkheid heb ik de 1.80 nog nooit aangetikt. Wel grappig dat ze bij jou echt meten :).

    Maar wat Gustaaf zegt lijkt me aannemelijk. Doorat je spieren zich ontwikkelen neem je een ander postuur aan waardoor je waarschijnlijk rechter staat. Daarnaast heb ik weleens gehoord dat 's ochtends of later of de dag meten ook een verschil kan geven.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    's cohtends ben je geloof ik langer, heeft met je tussenwervels te maken die tot 10% langer kunnen zijn
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Wat betreft de spieren. Ik weet dat bij mij mijn beenspieren te kort zijn, waardoor ik mijn benen ook niet kan strekken (iig niet zonder pijn) en dus altijd met iets gebogen knieën loop.

    Ik heb jaren geleden mee gedaan aan een Medisch Experiment waarbij ze gingen proberen deze spieren permanent op te rekken door een goedje in mijn benen te spuiten (via de voet). Aan begin van dit experiment waren de spieren in mijn linkerbeen 4 cm te kort en rechterbeen 5 cm.
    Na het experiment 2 cm links en 2,5 cm rechts

    Verder dan dat konden ze niet gaan helaas.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    's cohtends ben je geloof ik langer, heeft met je tussenwervels te maken die tot 10% langer kunnen zijn
    Dat komt door het vocht in je ruggenwervels, dat hersteld zich volgens mij gedurende de nacht. Na een dag lopen, staan e.d. krijgen je wervels e.e.a. aan druk te verwerken. Hoe dat precíes in elkaar steekt zou ik moeten opzoeken.
  • maartenleeflang
    maartenleeflang Berichten: 3 Member
    Opties
    Waarschijnlijk is je houding idd verbeterd. Een hartstikke goed teken, want dat betekent ook dat je minder kans hebt op rugklachten.
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    FF een geintje: je bent 's ochtend inderdaad langer, omdat je tussenschijven (of hoe heten die dingen) nog niet "ingezakt" zijn. Ik weeg mij ook altijd 's ochtends, dus als ik nu ook mijn lengte eens meet.... Dan zou het maar zo een puntje op mn BMI kunnen schelen!!!!! :*
  • Lenteliedjes
    Lenteliedjes Berichten: 58 Member
    Opties
    Yep, als rugpatient weet ik er 'alles' van: na 1,5 jaar plat liggen en de chirurgische verwijdering van een tussenwervelschijf was ik 5(!!!) cm korter... Vond ik toen heel bizar omdat zo'n schijfje ca. 2-3 cm is. De arts vertelde mij dat, omdat ik zó lang stil heb moeten liggen, mn spiermassa ook ingeteerd is, dus dat je dat ook terug ziet in de lengte. Met veel bewegen 'pomp' je zowel je spieren als je ruggengraad weer op.
    Had er eigenlijk nooit meer aan gedacht, maar ik ga me toch ook maar weer es opmeten. Waarschijnlijk moet ik ook mn schoenen uit moet bij de volgende verlenging van mn paspoort :lol:
  • Lenteliedjes
    Lenteliedjes Berichten: 58 Member
    Opties
    Whohoo, toch 3,5 cm "aangekomen!" ik is blij :star:
  • rachelps22
    rachelps22 Berichten: 40 Member
    Opties
    Hoi, ik ben niet langer geworden maar het voelt wel zo. Doordat ik wat smaller ben geworden..Apart wat je schrijft. Scheelt weer een paar cm's. Succes!!
  • rachelps22
    rachelps22 Berichten: 40 Member
    Opties
    Heb ik ook. Het voelt alsof ik langer ben geworden..Je wordt smaller. Er verdwijnt vet..het ' volle pofferige gevoel 'verdwijnt.
    Blij dat ik dit eens van iemand anders hoor.
  • Lenteliedjes
    Lenteliedjes Berichten: 58 Member
    Opties
    Ja dat speelt denk ook wel mee ja!
    En... als je niet sport 'zak' je toch een beetje in elkaar, laat je makkelijker je schouders hangen. Door te sporten ga je ook je rug meer rechten, dus dat zal ook wel schelen ;)