Crossfit, spieropbouw & Afvallen — Dutch (Netherlands)

Crossfit, spieropbouw & Afvallen

Opties
dnkruijer
dnkruijer Berichten: 1 Member
Hai,

Ik ben op zoek naar mensen die ook bezig zijn met Crossfit en graag wat spieren op willen bouwen, terwijl ze toch ook nog vet willen verliezen!

Zelf ben ik 32, een half jaar bezig met Crossfit en moeder van twee kinderen. Ik sport 3 dagen in de week en ben vanaf vandaag maar weer gestart met MFP. Omdat die buik toch zomaar weer dikker is geworden :( sinds ik vóór januari ook al lekker bezig was met MFP. ( Nu toch weer 4 kilo zwaarder... en nee... dat zijn geen spieren!)

Lijkt me lekker om het af en toe eens te bespreken met anderen die er ook mee bezig zijn.

Groetjes Jo

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik CrossFit zelf ook, maar voor spieropbouw dien je eigenlijk in een overschot te zitten qua energiebalans. Vet verliezen en spieren opbouwen gaat heel lastig en eigenlijk zou men of eerst voor het een moeten kiezen en daarna het andere. Het is niet geheel onmogelijk om spieren te bouwen en vet te verliezen, het kán samengaan, maar dan nog zul je in een (klein) overschot moeten zitten, anders groeien je spieren niet.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Er is ook een verschil tussen spieren opbouwen en dat men een sixpack wil zien (om maar even wat te noemen)

    Ik ken mensen met sixpack, maar die stellen qua kracht weinig voor, hebben wel een laag vetpercentage, waardoor de spieren goed zichtbaar worden.
    Wil je dus echt vergroten van je spieren, of je spieren zichtbaar maken.

    In laatste geval is het namelijk vet verliezen, en dus een calorietekort te creëren.
    Wil je echt spiermassa opbouwen zal je in een calorieoverschot moeten zitten, en erbij trainen.

    Spiermassa bouwen en vet verbranden kan zeker wel, alleen is best moeilijk, zeker voor een leek.
    Beter is het om eerst vet te verlagen (een cut) en dan spiermassa te bouwen (bulk) en dit afwisselend te doen tot je op gewenste resultaat zit.

    Bij bulken zal je namelijk ook weer wat vetmassa erbij krijgen, hoeveel dit is, is afhankelijk van je voeding en training.

    Hoelang je moet cutten en bulken is per persoon afhankelijk.
    Ik zit nu een jaar in een calorietekort, maar denk dat ik nog wel paar jaar te gaan heb voor ik mijn vet% bereikt heb.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Bij bulken zal je namelijk ook weer wat vetmassa erbij krijgen, hoeveel dit is, is afhankelijk van je voeding en training.
    Klopt, je kunt een surplus ook heel geleidelijk toepassen (waar ik dus mee bezig ben), waarbij je je inname continue bijsteld en de toename qua vet zoveel mogelijk probeert te reduceren. Ik ben inmiddels bijna 1,5 kilo zwaarder, maar mijn metingen zijn hetzelfde.

    Even offtopic:
    Ik zit nu een jaar in een calorietekort, maar denk dat ik nog wel paar jaar te gaan heb voor ik mijn vet% bereikt heb.
    Wil je zo lang in een tekort blijven? Ik heb ook meer dan 2 jaar (zo bleek) onder mijn onderhoud gegeten, maar was er op een bepaald moment echt wel klaar mee doordat ik echt kracht begon te verliezen. Moet je nog zoveel kilo's kwijt dat je aan meerdere jaren denkt?
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    maart 2016 aangepast
    Opties
    @itzhanne82
    Het is voornamelijk vet wat ik wil verliezen, mijn gewicht ben ik tevreden over, is zelfs aan lage kant.
    Maar droge massa wil nog niet echt lukken (november en december hebben me geen goed gedaan, eigen schuld!)
    Mijn doel is uiteindelijk platte buik (sixpack hoeft niet, maar misschien dat ik daar tegen die tijd anders over denk)

    Maar mijn cut is niet groot ook, wekelijks tekort van 2600 kcal ongeveer.

    Het zal bij mij ook voornamelijk op een recomp uit komen weer, aangezien gewicht bij mij zo erg fluctureert.

    Vanmorgen gewogen en aantal punten gemeten, en tov mijn meting op 14 januari ben ik 2.3 kg zwaarder (maar wat ik zeg, gewicht zegt bij mij niet zo veel meer, omdat ik zo ene dag 3-5 kg zwaarder of lichter kan zijn) maar mijn middel was paar centimeter af, mijn borst ook, mijn heupen helaas niet (maar ik heb gewoon brede heupen, zeker voor een man)
    Mijn bovenbenen was ik 1 cm kwijt. bovenarmen waren gelijk gebleven maar heb het idee dat mijn huidplooien ook minder dik zijn (heb dat alleen niet gemeten, maar feit dat ik centimeters kwijt was, zegt al best veel)

    EDIT! Als ik echt zou kijken naar gewicht en het vetpercentage wat ik wil bereiken, zou ik dan ruim 12 kg moeten afvallen (78 kg) maar met mijn lengte (1,93) is dat gewoon niet mooi in mijn ogen, dan word ik dun. Vandaar dat ik liever zie dat weegschaal gelijk blijft, of in een bepaalde range, maar wel centimeters verlies op bepaalde plekken.

    Officiële meting zal in de week van 14 april zijn, dan zit ik op 12-13 weken namelijk en vind ik het wel tijd voor een evaluatie.