Hoe lang op de hometrainer om vet te verbranden? — Dutch (Netherlands)

Hoe lang op de hometrainer om vet te verbranden?

Opties
Nao1985
Nao1985 Berichten: 2 Member
Tja, mijn titel is eigelijk al mijn vraag. Ik heb een hometrainer zonder computertje waarop je de afstand enzo kan zien. Meestal ga ik 50 minuten op een lage intensiteit fietsen. Maar wel hoog genoeg om te gaan zweten natuurlijk. Klopt het dat dit de beste manier is om vet te verbranden, en is 50 minuten daarvoor genoeg, of moet ik dan nog langer?

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Je verbrandt altijd vet als traint. Het is inderdaad zo dat men op lagere intensiteit meer vet verbrand, maar dit stopt ook meteen zodra je met je training stopt. Het is bijvoorbeeld een fabel dat men na 20min. vet begint te verbranden. Om ver te verliezen heeft het meer nut om in een tekort te gaan zitten betreffende je energiebalans.
  • ellenclyro
    ellenclyro Berichten: 27 Member
    Opties
    Je kunt ook gewoon korter op hoge intensiteit sporten. Dan verbrand je meer calorieën dan wanneer je op lage intensiteit sport en de 'afterburn' duurt langer. Nog beter: interval training. Afwisselen in snelheid of weerstand.
  • BertjeRun74
    BertjeRun74 Berichten: 4 Member
    mei 2016 aangepast
    Opties
    Korte trainingen van ongeveer 30 minuten zijn voldoende, HIGH INTENSITY INTERVAL TRAINING of HIIT genoemd. Deze training ben ik nu gestart om tegen de zomer iets droger te staan, maw wat scherper. Ik start met 5 min opwarmen gevolgd met 1 minuut voluit en 1 minuut rustig rustig aan, dit doe ik 10 keer en sluit af met 5 min rustig uitbollen, ideaal is de spinning bike, crosstrainer of lopen, dan wel buiten lopen want op een loopband is interval lopen niet zo praktisch.
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Mijn sportschool heeft een leuke HIIT training die ik elke maandag doe. 7 oefeningen elk 50 seconden en 10 seconden om naar de volgende oefening te gaan. En dan dat 3 rondes. Daarna nog een kwartiertje buikspieren.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    HIIT kan prima, alleen is dit niet per definitief 'beter' om vet te verliezen. Dat blijft altijd nog de energiebalans.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik ben nu via mijn HRM gaan bijhouden wat het meest effectief is voor vetverbranding.
    LET OP! zeg specifiek vetverbranding, totale verbranding is uiteraard hoger bij hogere hartslag
    Hieronder even wat voorbeelden uit mijn huidige statistieken, zijn overigens allemaal trainingen van 60 minuten:

    Heartrate zone 1 = t/m 130 BM
    Heartrate zone 2 = 131 t/m 159 BMP
    Heartrate zone 3 = >160 BPM

    Training 1:
    50 minuten zone 1
    10 minuten zone 2

    Totaal verbranding 411 kcal, percentage vet is 37%
    Totale vetverbranding is 152,07 kcal
    152,07/9 = 16,9 gram vet

    Training 2:
    10 minuten zone 1
    45 minuten zone 2
    5 minuten zone 3

    Totaal verbranding 517 kcal, percentage vet is 26%
    Totale vetverbranding is 134,42 kcal
    134,42/9 = 14,94 gram vet

    Training 3:
    5 minuten zone 1
    15 minuten zone 2
    40 minuten zone 3

    Totaal verbranding 683 kcal, percentage vet is 15%
    Totale vetverbranding is 102,45 kcal
    102,45/9 = 11,38 gram vet

    Bij training 3 vs training 1 verbrand ik dus 5,52 gram minder vet
    5,52 * 9 =49,68 kcal
    Maar mijn totale verbranding is maar liefst 272 kcal hoger! Dat betekend dus ook gewoon weer meer kunnen eten die dag.

    Mijn voorkeur zal bij trainen puur voor totale verbranding dan ook eerder uitgaan van training 3

    Echter train ik ook wel eens op duur en hartslag laag houden, en dan zit ik dus ongeveer als in training 1 (zal hier en daar paar minuten afwijken per zone)

    Meten = weten
    Dat blijkt dus ook maar weer uit deze statistieken, en vind het altijd erg interessant om te zien die verschillen.
  • ManonMariska
    ManonMariska Berichten: 18 Member
    Opties
    Wat doe jij dan om in heartrate zone 3 te komen (en 40 min te blijven) als ik vragen mag? Om op 160 BPM te komen, moet je wel een aardige inspanning leveren.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Wat doe jij dan om in heartrate zone 3 te komen (en 40 min te blijven) als ik vragen mag? Om op 160 BPM te komen, moet je wel een aardige inspanning leveren.
    Goeie vraag! 40 minuten lang boven de 160bpm blijven is wel behoorlijk intens als je het mij vraagt. Als ik een lange crossfit workout doe (langer dan 30 minuten) dan zit ik ook vaak boven de 160bpm, maar nooit niet de gehele workout... dus ben ook wel benieuwd hoe jij 40 min, lang boven de 160bpm blijft...
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Hardlopen op 11 km/u gemiddeld zit ik tussen de 160 en 180 BPM. Ik heb dan uiteraard mijn warming up en cooling down, en zit natuurlijk niet binnen 2 minuten op die 160, maar meestal na minuut of 5-8 wel. En tijdens mijn cooling down van 2 minuten verlaagt die weer naar 110-120.

    Ik heb sowieso een hoge hartslag, mijn normale hartslag ligt al op de 70-80 (dus tijdens werk achter PC)
    Mijn slaaphartslag ligt op 50-60 (gemeten in ziekenhuis)

    Ook een spinning class ligt mijn hartslag gedurende 60 minuten zo tussen de 30-40 minuten op 160-180 met zelfs uitschieters naar de 200 toe.

    Overigens, een hoge hartslag zegt lang niet alles hoor. Gaat ook om hoe snel je herstelt en door verschillende ademhalingstechnieken kan ik inmiddels mijn hartslag na intensieve workout (lees 160 BPM) binnen 5 minuten verlagen naar mijn normale hartslag.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Het is inderdaad belangrijker hoe snel je hartslag weer gedaald is na je inspanning. Ik heb ook redelijk snel een hoge hartslag, maar hersteld zich redelijk snel als mijn training klaar is.
  • ikhier
    ikhier Berichten: 24 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Het is inderdaad belangrijker hoe snel je hartslag weer gedaald is na je inspanning. Ik heb ook redelijk snel een hoge hartslag, maar hersteld zich redelijk snel als mijn training klaar is.

    Ik ook, precies datzelfde. Mijn herstel is gelukkig snel. Dus na een korte pauze kan ik weer verder.

    Om boven die 160 te gaan zitten, met bijv. een crosstrainer, moet ik de intensiteit hoog zetten, maar ik hou geloof ik 40 minuten niet zo vol. Automagisch daalt mijn hartslag weer naar onder de 160, als ik langere tijd ga crosstrainen (gemeten met HRM)
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Bij de sportkeuring stonden ze ook raar te kijken toen ik een uur moest fietsen en mijn gemiddelde hartslag op 158 zat gedurende dat uur met een piek naar bijna 200. Inmiddels kan ik mijn hartslag de eerste 10-15 minuten beter onder controle houden, waardoor mijn gemiddelde in een uur nu meestal rond de 140 ligt.

    Alleen vorige week toen ik voor het eerst mee ging squashen zat ik bijna constant boven de 160 na eerst 10 minuten opwarmen