gezonder eten - van snoep blijven :-) — Dutch (Netherlands)

gezonder eten - van snoep blijven :-)

Opties
lesley212016
lesley212016 Berichten: 5 Member
Goeiemorgen, ik ben ook weer met volle moed begonnen. Ik zou er graag tien afkrijgen.
enige probleem ik kan niet goed van snoep en koekjes afblijven.
Hoe motiveren jullie je om alleen gezond te eten? Tips? (sta nu op 69.8 na mijn zwangerschap en zou graag aan 59 graken)

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Lesley, het komt helaas toch allemaal neer op discipline en 'niet te doen'. Er bestaan geen trucjes hoe je er vanaf blijft.
  • lesley212016
    lesley212016 Berichten: 5 Member
    Opties
    lap laat dat nu net ni hebben hahaha :-)
  • fxmhaast
    fxmhaast Berichten: 189 Member
    Opties
    Denk dat het vooral begint met in begin voorzichtig kcal afbouwen en niet in 1 keer 500 of zoals sommige mensen zelfs 800kcal minder gaan eten je bent het tenslotte toch gewend om een stuk meer te eten. als je in 1 keer zo weinig gaat eten zal je wss wel veel trek en honger krijgen en veel mensen gaan hierdoor toch snoepen tussen door als ze dat kunnen.

    Verder is het inderdaad wel zoals itzhanne al zegt goede discipline om nee te zeggen.
    bijvoorbeeld tegen het stukje taart dat op je werk word uitgedeeld of zoiets dergelijk.
  • lesley212016
    lesley212016 Berichten: 5 Member
    Opties
    ik moet vooral mijne NEE aan mezelf trainen denk ik. En op kantoor idd, altijd wel iemand jarig! Of een gelegenheid dat er getracteerd wordt ... met 40 man op de werkvloer is er dus altijd wel snoep! Gelukkig staat er ook een fruit doos! Vroeger bewoog ik heel veel. Maar zwangergeweest, prematuurtje waar ni mee buiten mag... en als de dochter slaapt en papa staat met de late kan ik helaas ook niet gaan joggen.
    Mss moet ik maar sporten door programmakes op ipad in de living ofzo...
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    maart 2016 aangepast
    Opties
    Lesley, niet om vervelend over te komen, maar het enige wat ik hierboven lees zijn excuses of redenen dat je 'zwicht'. Kijk, ik ben iemand die van de stempel is "niet lullen maar poetsen". Wil je wat bereiken? Dan dien je e.e.a. op te geven om dit te bereiken. Alles is mogelijk, zo lang je je inzet en je doel voor ogen houdt. Zwicht je een keer? Geen probleem, pak de draad weer op, maar maak wel een plan om je doel te bereiken.

    Denk in mogelijkheden, i.p.v. beperkingen.
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    Wat mij ook heeft geholpen, is bedenken waarom je naar snoep graait? Gewoonte? Verveling? Verdriet of stress weg eten?

    Ik ben ook een snoeper, vooral hartige dingetjes, 's avonds liefst bij een glaasje wijn. Nu ben ik gaan bedenken wat ook lekker is, en niet zoveel calorieën heeft. We doen nu tegenwoordig veel tafelzuur bij het blokje kaas (dat is een 30+ kaas), blokjes ham (ipv salami) en pepperoni's, stukjes snoepppaprika enz.

    En we borrelen niet meer 7 dagen per week, alleen nog in het weekend. Dat scheelt ook!

    Maar inderdaad: De enige manier om te stoppen met snoepen, is door NEE tegen jezelf te zeggen. Je bepaalt immers zelf wat je eet, toch? Dus niet anderen/situaties de schuld geven. Je bent je eigen baas!
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    lesley212016 schreef: »
    Goeiemorgen, ik ben ook weer met volle moed begonnen. Ik zou er graag tien afkrijgen.
    enige probleem ik kan niet goed van snoep en koekjes afblijven.
    Hoe motiveren jullie je om alleen gezond te eten? Tips? (sta nu op 69.8 na mijn zwangerschap en zou graag aan 59 graken)

    Bezigheidstherapie!
    Ik merkte bij mij dat het "snaaien" vooral kwam omdat ik niks aan het doen was
    Ik ben nog steeds af en toe een snoeper, maar weet nu wanneer het kan, en ik compenseer dat weer door extra bewegen, of mijn overige kcal van de week goed te verdelen.

    Heel simpel, als je "trek" krijgt, zorg dat je iets doet, ga ff rondje lopen, zelfs al is het op kantoor (als je kantoor werk zou hebben) even de benen strekken, gedachten verzetten, is nog goed voor je ook, voorkomt namelijk klachten aan schouders en rug doordat je even uit de werkhouding gehaald word, dus als je baas erover begint, breng je dat naar voren als reden :smile:

    Daarnaast, drink genoeg water, ook dit voorkomt het trek gevoel

    Je zal zien dat als je dit een paar weken volhoudt, je trek naar snoep en koek al minder zal worden

    @itzhanne82 jij bent iemand van discipline, niet iedereen heeft dat. Zeker de eerste stappen zijn moeilijk, vooral als je altijd met overgewicht te maken hebt gehad, jij bent namelijk volgens mij niet iemand die ooit boven de 100 kg gezeten heeft, waardoor je dus van "nature" al meer discipline hebt

    Ben met je eens dat je het beste plan van aanpak kan maken, maar voor de een is dat nu net wat makkelijker als de ander. En de "tips" hierboven, hebben mij in verleden geholpen om van mijn "sweet teeth" af te komen, of in ieder geval zelf de controle daarover te krijgen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    @itzhanne82 jij bent iemand van discipline, niet iedereen heeft dat. Zeker de eerste stappen zijn moeilijk, vooral als je altijd met overgewicht te maken hebt gehad, jij bent namelijk volgens mij niet iemand die ooit boven de 100 kg gezeten heeft, waardoor je dus van "nature" al meer discipline hebt
    Dat ik nooit boven de 100kg heb gezeten betekent niet automatisch dat ik van nature al meer discipline hebt. Ik vind het een beetje vreemd om te stellen dat mensen die allemaal overgewicht hebben, geen discipline hebben. In veel gevallen weten mensen simpelweg geen maat te houden, of dat men geen idee heeft wát ze allemaal eten. Dit staat niet in alle gevallen gelijk aan lak aan discipline (soms ook gewoon onwetendheid). In veel gevallen is overgewicht een onderliggend probleem van iets anders en/ of heeft het te maken met gedrag.

    Afgezien van dat snap ik je punt dat elk begin lastig is, maar op de vraag hoe men van zoetigheid af moet blijven is in mijn ogen vragen naar de bekende weg. Het komt allemaal neer om het niet doen, niet meer niet minder... Dat de een dit wat makkelijker kan dan de ander ben ik met je eens.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ja is beetje kort door de bocht gezegd misschien, maar you get my drift :smile:
    Maar de tips die ik aangaf, helpen echt om er af te blijven.

    Zeker dat het kwestie blijft van niet doen, maar om dat te bewerkstelligen zul je eerst manier moeten vinden om er af te blijven, zodat de drang ernaar weg neemt (suiker is tenslotte ook een soort van "verslaving")
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik denk dat in sommige gevallen 'honger' ook parten kan spelen als het om snaaien gaat. Op mijn lowdays bijvoorbeeld, dan moet ik bijvoorbeeld ook bezig zijn of dingen doen, of mijn maaltijden slim inplannen. Alleen geef ik inderdaad wel toe dat ik goed van bepaalde dingen af kan blijven, omdat ik weet waarvoor ik het doe of waarvoor ze noodzakelijk zijn.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Eten is net als met drinken, op het moment dat je dorst of trek krijgt, ben je eigenlijk al te laat.

    En dat zijn de valkuilen waardoor je dus gauw iets makkelijks pakt, wat vaak toch weer hoog in calorieën zit, waardoor je niet onder je kcal doel van die dag kan blijven.
    Dit word, hoe langer je er mee bezig bent, makkelijker om te plannen, maar voor iemand die net begint is dit gewoon nog moeilijk.

    Alle begin is moeilijk!

    En je zal falen, maar probeer een dag dat je "faalt" niet alles te laten bepalen.
    Als je in 1 week tijd 1 keer gefaald hebt, betekend het ook dat je 6 keer goed gedaan hebt.

    Tel je zegeningen, niet je verliezen, want dan kan je in een negatieve spiraal terecht komen
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Neem een glasje water als je honger begint te krijgen? Wellicht dat dat iets helpt.
  • Lenteliedjes
    Lenteliedjes Berichten: 58 Member
    Opties
    Kan idd Gustaaf's tips beamen! Even een rondje lopen, al is het maar dat je even koffie voor de directe collega's haalt, of naar een collega toe loopt ipv te mailen.

    Daarnaast zorg ik dat ik altijd cherrytomaatjes, plakjes komkommer, stukjes paprika, wat ongezouten nootjes o.i.d. bij me heb. Ik zit zo'n beetje naast de snoeppot op het werk, dus iedereen staat altijd bij mij te rammelen met dat ding :neutral:
    Sterke wil of niet... rond een uur of 16:00 wil ik ook gewoon iets snaaien! Als je dan een gezond alternatief bij je hebt, voel je je een stuk minder schuldig, en heb je ook nog es een vitaminenbommetje verorberd :wink:
  • ireentje67
    ireentje67 Berichten: 15 Member
    Opties
    Bij mij helpt het een stuk om geen suiker te nemen. Als ik 's ochtends bijv. een stuk ontbijtkoek bij de koffie neem, sta ik om half twaalf te shaken van de lage bloedsuiker. Terwijl ik, als ik niks neem of een crackertje met magere smeerkaas, ik met gemak half één haal zonder trillerig te worden. Dus ook bij het ontbijt neem ik al geen dingen met suiker. Havermout met bosbessen en een eitje.
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Goede tips dames!
  • Prim87
    Prim87 Berichten: 4 Member
    Opties
    Zorg dat je bezig blijft inderdaad, als je 's avonds op de bank zit doe iets met je handen (bijv. breien of wat dan ook, dan wil je sowieso geen chipsvingers :D ) of ga een stuk wandelen.

    En zweer het ook niet totaal af, dat is wachten tot het 'mis' gaat, zoek gezondere alternatieven die beter vullen zodat je lijf niet na een half uur weer wat anders wil, bijv. wat amandelen met gedroogde cranberries, suikervrije havermoutkoekjes etc. Het is ook hartstikke leuk om zelf (suikervrije) koekjes of repen te maken en uit te proberen met gedroogd fruit, noten, rauwe cacaopoeder etc, dan weet je ook precies wat erin zit.

    Gun jezelf ook af en toe iets lekkers of ongezonds (niet dat dat per definitie hetzelfde is), maar doe het dan beheerst. Weeg af en registreer het. Zelfs al ga je een keer over je max van die dag, laat je daardoor niet afleiden en opgeven, als je het alleen al registreert is dat een goede eerste stap. Je zult zien dat hoe meer je daarmee bezig bent (nadenken, plannen, wegen), dat het onbewust al invloed heeft op je totale calorieën inname. Als je eenmaal in die routine zit ga dan concretere doelen stellen.

    Wordt je ook bewust van de momenten waarop je het moeilijk hebt, waardoor wordt dit getriggerd en welke momenten van de dag? Denk na over hoe je daar mee om kunt gaan, dus bijv. afleiding zoeken of zorgen dat je altijd betere alternatieven in huis/bij je hebt.
  • jongeriusmike2656
    jongeriusmike2656 Berichten: 11 Member
    Opties
    Wat mij geholpen heeft is om uit te zoeken hoeveel calorieën al dat lekkers is en ze to noteren in mijn logboek. Dat zakje drop in de auto is toch echt killing, 750 kcal is niets... Over een pak koekjes maar niet te spreken. Zodra ik begonnen ben met elke gram op te schrijven in mijn logboek werd snoepen toch een stukje minder lekker.

    Nu een ben ik al een tijdje bezig merk ik dat het steeds minder mis, zal met name het suiker zijn. Sterker nog ik reageer steeds heftiger op suiker.

    Voor mij was het meten is weten...
  • 030derya
    030derya Berichten: 26 Member
    Opties
    Ik ben ook een vreselijke snoeperd.. het is zooo moeilijk om van al die zoete dingen afte blijven. ik heb vandaag gefaald helaas,.en ik wil zo graag afvallen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Tip van Flip; koop geen snoep voor in huis... Wat je niet hebt, kun je ook niet op eten...
  • v1cj3
    v1cj3 Berichten: 1 Member
    Opties
    Hoihoi,
    Ik heb hier al veel zinvolle reacties gelezen.
    Mijn advies: zorg ervoor dat je gemakkelijk aan gezonde snacks kan door bv groentjes voor te snijden, fruit bij te hebben, een boodschappenlijst op te maken.
    Probeer je ook op 'nieuwe' voedingsmiddelen te focussen, zoals bv verse gemberthee/muntthee te maken en perfect op jouw smaak te brengen.
    Daarnaast kan lichaamsbeweging helpen. Met een baby is het gemakkelijker om thuis te oefenen. Een goede exercice is die met de kettlebell. Je vindt allerhande filmpjes via you tube.
    Veel succes!
  • semtex69
    semtex69 Berichten: 2 Member
    Opties
    Misschien kun je proberen duidelijk te krijgen wat voor soort honger je hebt. Hoofd honger, buik honger of mond honger.
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Nu ik op mijzelf woon koop ik ook haast geen snoep meer, alleen gezonde varianten zoals snoeptomaatjes... Werkt echt!