Fitstar & MFP — Dutch (Netherlands)

Fitstar & MFP

Opties
soulswife
soulswife Berichten: 3 Member
Hallo

Ik ben net begonnen met fitstar, een programma met een zogenaamde personal trainer die je oefeningen op maat geeft.
Tot nu toe heb ik enkel met mfp gewerkt (dus 1420 kcal per dag en alles invoeren). Nu is het voor mij zeer verwarrend omdat al mijn trainingsessie's ook op mfp komen te staan (adhv mijn fitbit) en ik dan meer mag eten. Maar ik snap het nut hier niet van? Zo kan ik blijven eten en geen resultaat zien. Is het misschien beter dat ik mijn fitbit niet meer met MFP verbindt en mij enkel focus op de 1420 kcal per dag zonder rekening te houden met mijn verbrande calorieën?

Reacties

  • fxmhaast
    fxmhaast Berichten: 189 Member
    Opties
    De bedoeling is dat als je gesport hebt je lichaam ook meer moet voeden om zich te laten herstellen.
    dus als je die 1420 kcal niet op basis van je TDEE is maar op basis van je BMR dan zou je een deel van wat je gesport hebt zeker bij kunnen eten.

    Kort gezegd sport je meer mag je meer eten.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Inderdaad zoals fxm al aangeeft; is het aantal kcal gebaseerd op je TDEE of BMR? Is het op basis van alleen BMR dan kun je wat bijeten, maar als dit op basis van je TDEE is opgesteld dan is je training hierin al meegenomen en dien je niet bij te eten. Mijn voorkeur zou altijd uitgaan naar het berekenen van je TDEE, omdat de verbrande kcal die wel eens worden aangegeven verre van accuraat zijn. Kans is dan dat je 'teveel' bij eet en dus aankomt of niet afvalt (als je doel afvallen is).
  • soulswife
    soulswife Berichten: 3 Member
    Opties
    Even mijn berekening gedaan, mijn BMR is 1417 kcal (berekening MFP geeft 1420kcal aan) en mijn TDEE is 1948 kcal. Dus in principe zou ik 1948 kcal moeten eten of om af te vallen een aantal % minder moeten eten dan mijn TDEE aangeeft?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    april 2016 aangepast
    Opties
    Je TDEE is het aantal kcal dat je nuttigt om op gewicht te blijven. Dit blijft echter wel een 'schatting' en dat moet blijken in de praktijk. Ga eerst eens -200 kcal op je TDEE zitten en doe dit 2-3 weken. Val je af? Dan heb je dus een tekort gecreëerd. Val je niet af, dan doe je nogmaals -100 en houd dit weer 2-3 weken vast etc.

    Daarnaast is het niet aan te raden om enkel je BMR te eten en daarbij te sporten. Je eet dan onder je BMR en dat kan op lange termijn schadelijk zijn. Je BMR is namelijk het aantal kcal dat je lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren.
  • soulswife
    soulswife Berichten: 3 Member
    Opties
    Super, bedankt voor de uitleg, hier kan ik mee verder. ;)
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Hier heb ik ook wat van geleerd jongens!