Ovenfriet minder zwaar na bakken — Dutch (Netherlands)

Ovenfriet minder zwaar na bakken

Opties
Heb net 250 gram overfriet afgewogen. Toen ik het na het bakken weer woog was het nog maar 130 gram. Wat een verschil! Wat vul ik nu in de app in? Heb meermalen gewogen dus ben zeker dat het klopt.

Reacties

  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Het onbewerkte product invoeren, plus eventuele toevoegingen als kruiden, olie etc.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Altijd onbewerkte voeding ingeven zoals Gustaaf zegt. Is het een samengesteld gerecht; dan alles afzonderlijk ingeven.
  • nienkevannispen
    nienkevannispen Berichten: 9 Member
    Opties
    Heb niks toegevoegd. Maar waar is die 120 gram dan gebleven na ovenbakken? Kan toch niet zoveel verdampen? Dus voor de oven ingaat wegen?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Gewicht van voedsel veranderd altijd als het bereid is. Zo wordt spaghetti bijvoorbeeld dubbel zo zwaar als het bereid (gekookt) is.

    En ja... alles vooraf, dus onbewerkt, afwegen en invoeren. Anders houd je jezelf voor de gek qua calorie inname.
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Tipje wat ik mee neem, bedankt.
  • nienkevannispen
    nienkevannispen Berichten: 9 Member
    Opties
    Toch vind ik het veel. Zekwr een afname van de helft in gewicht
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Of het veel is of niet, toch is het zo... :sunglasses:
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Of het veel is of niet, toch is het zo... :sunglasses:

    En daarom, meten = weten
  • ManonMariska
    ManonMariska Berichten: 18 Member
    Opties
    Dit neem ik ook mee. Ik heb toevallig vanavond ovenfrites gemaakt, en het na het bereiden gewogen :(. Verdikkeme heb ik mezelf aardig in de maling genomen.
  • ManonMariska
    ManonMariska Berichten: 18 Member
    Opties
    Een vraagje; hoe zit het dan met de pasta? Zoals Hanne hierboven zegt, spaghetti bijv wordt tijdens het koken veel zwaarder.
    Dus als je de pasta onbereid afweegt en die calorieën aanhoudt, heb je in principe mazzel? Want je afgewogen 100 gr wordt dan laten we zeggen 150 gram. Ik vond dat van de week al lastig met mijn volkoren penne. Had ik achteraf gewogen en toen heel ingewikkeld het onbereide uitgerekend.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Volgens mij verzwaard pasta vanwege het vocht wat het 'opzuigt'. Als je 100gr ongekookte spaghetti afweegt is dat vaak rond de 350kcal. Als je het dan af zou wegen naderhand, dus bereid, dan weegt het bijna dubbel zoveel. Als je de producten onbereid afweegt, zit je altijd goed. Volgens mij staat er bij spaghetti ook vaak "onbereid" of "bereid" op de verpakking.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Dit neem ik ook mee. Ik heb toevallig vanavond ovenfrites gemaakt, en het na het bereiden gewogen :(. Verdikkeme heb ik mezelf aardig in de maling genomen.
    Inderdaad, dit soort 'foutjes' kunnen soms de boosdoener zijn als je bijvoorbeeld niet afvalt en je niet snapt waarom... :wink:
  • nienkevannispen
    nienkevannispen Berichten: 9 Member
    Opties
    null
    Na bereiden is het lichter dus heb je meer driet. Heb je jezelf zeker niet negatief in de maling genomen haha
  • Patrickhard
    Patrickhard Berichten: 46 Member
    Opties
    De patat word natuurlijk lichter om dat er vocht uit verdampt. En pasta word zwaarder omdat dat droog is en dus vocht opneemt. Haha is allemaal vrij logisch
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Patrickhard schreef: »
    De patat word natuurlijk lichter om dat er vocht uit verdampt. En pasta word zwaarder omdat dat droog is en dus vocht opneemt. Haha is allemaal vrij logisch

    Wiskunde is zo moeilijk nog niet haha :smile:
  • Yuxel1978
    Yuxel1978 Berichten: 66 Member
    Opties
    Weer wat wijzer. Dit neem ik ook mee. Bedankt allemaal ;)
  • Jenny512016
    Jenny512016 Berichten: 9 Member
    Opties
    Een goede tip! Bedankt. Ik wist soms ook niet goed wanneer te wegen. Zo worden we allemaal steeds wijzer.