fibromyalgie en bewegen — Dutch (Netherlands)

fibromyalgie en bewegen

Opties
mariskakokstaps
mariskakokstaps Berichten: 116 Member
Hoi Hoi,
Door de vivofit2 te gebruiken wil ik graag inzicht krijgen in mijn slaap en beweegpatroon. Verder let ik ook op mijn voeding. Gestart 7 mei 2016.
Ik ben Mariska, 53 jaar.

Reacties

  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Hoi Mariska,

    Welkom en veel succes.
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    Dankjewel. het is wel even een gepuzzel voor mij met al die instellingen. Net geprobeert een vriendin uit te nodigen via mail.
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    Hoi hoi,
    het valt op dat ik best veel zit op mijn werk, boek lees, film kijk of zoals gisteren bezig ben met broeken korter te maken.
    Gistermorgen een extra blokje gewandeld van 25 min en na het eten een blokje van 20 min. Want ik heb ik verschillende rode streepjes gezien van te veel zitten :oops:

    eetdagboek nog steeds volgehouden op my fitnesspal. Die app is gekoppeld aan mijn stappen tellen.

    Bij de account van de stappenteller kan ik mijn slaappatroon in de gaten houden. Zo zie wat meer diepe slaap. Goed teken !
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    zondag 7 aug flink stuk gelopen . Vanuit het station naar het Rijksmuseum ongeveer 3 km heen en 3 km terug.
    Wel fijn dat ik dat kan. Ik blijf ijverig mijn avondwandelingetje volhouden. Mijn beenspieren worden sterker daardoor. Trappenlopen gaat ook al goed. Zonder hijgen al naar de derde verdieping in het rijksmuseum!
  • Jenny512016
    Jenny512016 Berichten: 9 Member
    Opties
    Ik denk dat ik dat vanaf morgen ook maar ga instellen.
    Beginnen met een kwartiertje na het eten wandelen.
  • Jenny512016
    Jenny512016 Berichten: 9 Member
    Opties
    Vanmiddag lekker gefietst en later ruim een half uur met kleinzoon gewandeld. Ben zo blij dat dat weer gaat. Een half jaar geleden kwam ik zonder hulpmiddel niet verder dan de brievenbus aan de overkant.
  • neliepelie
    neliepelie Berichten: 3 Member
    Opties
    Hallo ik ben een 30jarige verpleegster. Ik heb al enkele jaren mijn vivofit. Omdat ik al zolang als ik weet, pijn heb bij bewegen en altijd een moeilijke slaper ben geweest. Sinds 11maanden de diagnose Fibromyalgie en Chronische vermoeidheid. Maar eigenlijk was dit al jaren aan de gang. Mijn vivofit stimuleert me om toch die extra beweging te doen. Bijv. als ik 's avonds na m'n lateshift maar 8.000 stappen heb, ga ik nog wandelen tot ik aan 10.000 zit.
    Ik moet van m'n kinesist een half uur goed doorstappen op de loopband, maar heel eerlijk gezegd, sla ik dit vaak over. Bewegen als je pijn hebt en moe bent, is niet eenvoudig.
    Verder stretch ik alle dagen en zorgt voor minder pijn in de grote gewrichten.
    En probeer ik zo af en toe zelf wat yoga te doen, al is het moeilijk om hier een regelmaat in te vinden.
    Als jullie nog tips hebben....
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    @neliepelie
    In je hoofd het woordje "moeten" weglaten en ervoor in de plaats zetten "ik kies ervoor" .
    Deze andere gedachte zorgt bij mij ervoor dat ik de pijn beter verdraag.

    Tijdens mijn vakantie kon ik nu mooi goed lopen zelfs veel trappen oplopen!! Mijn stappentraining zorgt er dus voor dat mijn conditie is verbeterd.
    Verder heb ik het geluk dat ik achter de computer mijn werk doe, lichamelijk heel veel minder zwaar dan verpleegster. Daarnaast ook minder stress omdat de werkdruk absoluut niet zo hoog ligt . Stress werk ook negatief door bij fibromyalgie.
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    Mentale kracht om te bewegen miste ik deze week. Het ging gewoon niet. De pijn was te heftig.
    Vandaag gaat het .... nou ja .... dus toch op de fiets naar mijn werk en straks naar de yoga.
    Oei het valt toch zwaar. Resultaat is een gewichtstoename. Grrr
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    oktober 2016 aangepast
    Opties
    Mariska, ik denk dat het voor jou belangrijk is dat wanneer je niet tot nauwelijks kan bewegen, je minder kcal dient te eten die dag. Je verbrandt op zo'n dag een stuk minder, waardoor je (onbewust?) toch meer eet en je dus aankomt.
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    Klopt , troosteten dus. Het eet zo makkelijk weg een stukje chocolade, een handje noten.
    Goed kunnen bewegen is ook een uitlaatklep voor de stress.
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    Gelezen op het internet bij foodlog dat het heel verstandig is om na het avond eten nog een blokje om te gaan.
    Goed om diabetes te voorkomen.

    Gisteravond mooi weer 40 min baantjes gezwommen en vandaag weer 30 min na het eten gewandeld.
    En dat bewegen ontspant en dat zorgt weer dat ik geen snoepneigingen krijg. Heerlijk die positieve wissel werking in mijn hoofd en lichaam.
  • fxmhaast
    fxmhaast Berichten: 189 Member
    Opties
    goed bezig! En zeker als het je een positief gevoel geeft dat helpt natuurlijk.
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    Gelukkig weer een nieuw horloge de Vivosport van Garmin. De stappen inzichtelijk motiveert mij echt goed
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    2021 ik wandel nu ook met ommetje.nl en ik doe mee met de Diabetes challenge.
    Ik kan nu:
    : 5 km wandelen en daar ben ik heel blij mee.
    : 40 min zwemmen.
    Afgelopen zondag zelfs 50 heen en 50 min terug naar de Efteling gefietst. Echt fijn dat bewegen beter gaat.
    En ja, echt doorzetten is het wel vanwege de dagelijkse pijn en regelmatig gevoel van uitgeput zijn.

    Geduld is een schone zaak.
  • vanleeuwenmiriam1
    vanleeuwenmiriam1 Berichten: 19 Member
    Opties
    Zeker en vraagt ook om moed...