Weg met de Weegschaal — Dutch (Netherlands)

Weg met de Weegschaal

Opties
mariskakokstaps
mariskakokstaps Berichten: 116 Member
Wie volgt ook Webworkshops bij Visiom of heeft de boeken gelezen van Meijke van Herwijnen?
bv Het boek afvallen met meer succes! Meijke geeft ook aandacht aan alle blokkades die je tegen kunt komen. Zo heb ik laatst de Webworkshop meer Energie en de workshop Energiegebrek gevolgd. Een valkuil van mij is als ik moe ben dat ik meer ga eten.

Nu zorg ik dat ik regelmatig beweeg en niet te lang zit. Door de afwisseling krijg ik meer energie en het buiten wandelen zorgt voor meer rust in mijn hoofd.
Dus zowel lichamelijke rust als geestelijke rust houd ik nu in de gaten.




Reacties

  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Bezig blijven is mijn truc geweest om het "snaaien" te vermijden
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    Inderdaad: bezig blijven is er goed tegen "snaaien". Verder heb ik het niet zo met de, goedbedoelde (?), adviezen in diverse boeken. Ik ben er inmiddels achter dat je, om af te vallen, minder kcal moet binnenkrijgen dan dat je verbruikt. En waar die kcal vandaan komen (koek of sla) maakt niet uit.
    Ik kan wel zeggen dat een gezonde voeding er ook voor zorgt dat je meer energie krijgt/minder gauw moe bent. Maar ook hier werkt bewegen weer het beste: van bewegen krijg je energie!
  • Patrickhard
    Patrickhard Berichten: 46 Member
    Opties
    Weg met de weegschaal is natuurlijk wederom onzin. Een dieet trouwens ook. Het is geld klopperij puur sang.
    Lieve Mariska ik weet niet wat je doel is. En waar je naar opzoek bent. Maar al de energie die je nu gebruikt. Met zoeken naar cursussen / diëten / en andere oplichterij. Zou ik als ik jou was. Anders gebruiken
    1 normaal eten ( heb al aan gegeven wat)
    2 bewegen.
    3 stoppen met excuses van slapen en andere onzin.
    Iedereen snapt wel dat als jij afvalt door normaal eten en bewegen Dat je je dan beter gaat voelen.
    Daar ga je toch geen workshop voor volgen??
    Denk als je de tijd gebruikt dat je daar zit. Om even te surven op Google. Je na een uur een stuk verder bent dan 5 workshops bij elkaar. Stuk voordeliger ook trouwens

    Wondermiddelen/ diëten bestaan niet.
    Je hebt overgewicht omdat :" je teveel eet en te weinig doet". En daar kom je alleen vanaf als je: "minder eet en meer doet".
    Van excuses en andere dooddoeners val je gewoon niet af. Zo simpel is het. De rede dat al die Libelle diëtisten dat niet vertellen. Is omdat ze dan niks meer aan je kunnen verdienen.

    Ik hoop echt dat je de tips van mij en andere forummers aan de slag gaat. En die andere onzin naast je neerlegt

    Ik weet zeker dat je dan zult afvallen. Duurt misschien een week of twee voordat er wat gebeurd . Maar afvallen zul je. Mits je je aan de tips houd.
    Nogmaals succes
  • Yuxel1978
    Yuxel1978 Berichten: 66 Member
    Opties
    Patrickhard schreef: »
    Weg met de weegschaal is natuurlijk wederom onzin. Een dieet trouwens ook. Het is geld klopperij puur sang.
    Lieve Mariska ik weet niet wat je doel is. En waar je naar opzoek bent. Maar al de energie die je nu gebruikt. Met zoeken naar cursussen / diëten / en andere oplichterij. Zou ik als ik jou was. Anders gebruiken
    1 normaal eten ( heb al aan gegeven wat)
    2 bewegen.
    3 stoppen met excuses van slapen en andere onzin.
    Iedereen snapt wel dat als jij afvalt door normaal eten en bewegen Dat je je dan beter gaat voelen.
    Daar ga je toch geen workshop voor volgen??
    Denk als je de tijd gebruikt dat je daar zit. Om even te surven op Google. Je na een uur een stuk verder bent dan 5 workshops bij elkaar. Stuk voordeliger ook trouwens

    Wondermiddelen/ diëten bestaan niet.
    Je hebt overgewicht omdat :" je teveel eet en te weinig doet". En daar kom je alleen vanaf als je: "minder eet en meer doet".
    Van excuses en andere dooddoeners val je gewoon niet af. Zo simpel is het. De rede dat al die Libelle diëtisten dat niet vertellen. Is omdat ze dan niks meer aan je kunnen verdienen.

    Ik hoop echt dat je de tips van mij en andere forummers aan de slag gaat. En die andere onzin naast je neerlegt

    Ik weet zeker dat je dan zult afvallen. Duurt misschien een week of twee voordat er wat gebeurd . Maar afvallen zul je. Mits je je aan de tips houd.
    Nogmaals succes

    Exact. Goed verwoord.
    Tegenover eten, moet beweging staan. En inderdaad, diëten, bestaat niet.
    Stel eerst je BMR vast. Noteer elke keer wat je eet in MFP en houd je activiteiten bij (lees: sport en houd het bij). Er moet er niet meer in komen dan dat er uit gaat. Je zult afvallen.
    En laat vooral de workshops links liggen. De kracht zit namelijk in jezelf en niet in wat een ander je vertelt. En alles staat op internet.

    Succes.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    @Patrickhard ik had het niet beter kunnen omschrijven! Nice!
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    @itzhanne82 en @Patrickhard:

    Wat heb ik dit soort uitspraken van m.n. itzhanne82 gehaat!!!! Natuurlijk wilde ik dat er WEL een wonderdieet bestond...
    Inmiddels weet ik dat zij het bij het rechte eind hebben: minder kcal naar binnenwerken dan dat je verbruikt. En dat kan alleen met een goede registratie. Ik ben zo inmiddels 20 kilo afgevallen en weet je??? Het heeft eigenlijk niet eens heel veel moeite gekost.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Haha... @ave1969 :sunglasses: Lekker te horen... :smirk: Soms kan het ook erg onduidelijk zijn allemaal, omdat je in al die (hippe) bladen wat anders leest... en het gekke is; er is áltijd wel iets nieuws wat men verzint om het afvallen weer nieuw leven in te blazen. Dan zijn het koolhydraten, dan vet, dan weer superfood en nu het laatste; suiker (nieuwe docu in opkomst "That Sugar film") waar er allerhande onjuistheden worden verteld. Zo jammer dit, maar als je eenmaal beter weet dan is zo'n docu eigenlijk alleen maar vermakelijk!
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    Hebben jullie nooit van psychische dingen gehoord? Weg met de weegschaal is een leefwijze aanleren hoe je goed omgaat met je basisbehoeften, geen dieet!!!!
    Het boek (Afvallen met meer succes) is voor mij een goede psychische ondersteuning!

    Ik zal even de inhoudsopgave hier neerzetten. Volgens mij kom ik dingen tegen die mij meer inzicht geven in mijn eigen denkpatroon.
    Hieronder zet ik even de inhoudsopgave.

    Deel 1 : Moeite met starten.
    Deel 2: Moeite met volhouden
    Deel 3: Je eetpatroon
    Deel 4: geen honger toch eten
    Deel 5:je lichaam werkt niet mee
    Deel 6: gezond versus genieten
    Deel 7 :lastige omstandigheden

    Psychische steun en meer inzicht leer ik bij Weg met de weegschaal. En dat psychische inzicht heb ik echt nodig!!!
    Meijke van Herwijnen is een voedingswetenschapper. Universitaire achtergrond. Universiteit is niet niks als je dat als studie hebt gedaan.
    Wat hebben jullie zelf als studie gehad ? Ook voedingswetenschappen, opleiding HBO diëtetiek, medische opleiding???

    Hebben jullie een vooroordeel tegen hulp accepteren van geschoolde mensen? :'(


    Groetjes Mariska
  • Patrickhard
    Patrickhard Berichten: 46 Member
    Opties
    je komt hier met vragen op een forum. Je krijgt dan antwoorden. En dan weet je het beter :o

    Stuur Meijke anders even een mail. En leg haar voor wat wij hier zeggen.
    Haar antwoord wel even hier vermelden he.

    Voor de rest succes met je Libelle wijsheid. Wil graag mensen helpen en tips geven.
    Maar als ik dan terug krijg. Met dat ik niet open sta voor geschoolde mensen. Neem ik even pas op de plaatst.

    Ik denk dat een beetje zelf reflectie bij jou geen kwaad kan.
    Want als hier iemand nergens voor open staat. Ben jij dat volgens mij.

    Succes en ik wacht graag op het antwoord van Meijke.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    @mariskakokstaps
    Ik snap jou wel eerlijk gezegd. Als ik naar mijn vriendin kijk, zit er meer achter het afvallen als alleen het kcal in vs kcal out.

    Voor het afvallen is dit wel leidend, maar soms moet je ook eerst de oorzaak achterhalen waarom je al die jaren meer gegeten hebt dan nodig was.
    Dan krijg je het psychische deel erbij.

    @itzhanne82 en @Patrickhard
    Ik weet niet hoe jullie altijd geweest zijn qua bouw, en of je ook echt "veel" te zwaar bent geweest, En dan heb ik het niet over een kilo of 10-20 overgewicht, maar echt bijna 2 keer zo veel als voor je lengte goed zou zijn op de BMI schaal.
    De psychische kant van het pesten ondervonden hebben?

    Je kan soms wel heel makkelijk zeggen, je moet gewoon minder eten, maar het is lang niet altijd zo zwart/wit.
    Ik heb ook jaren lang veel te veel gegeten, waardoor ik tot op een gewicht van 135+ kwam, en ik wist ook wel dat ik te veel at. En wist dat ik moest minderen daarin, maar om tot dat punt te komen is voor ieder persoon verschillend. Bij mij is het pas jaren later gekomen, na mijn middelbare school (wat een echte hel was voor mij) dat ik de knoop voor mezelf kon doorhakken.

    En ik heb het zelf kunnen doen, maar er zijn zat mensen die daar hulp bij nodig hebben, omdat ze nog steeds in ontkenning zitten.
    Eten, en met name te veel of te weinig eten, is een verslaving en een mentale stoornis (kijk maar naar anorexia of boulimia nervosa, wat letterlijk honger als een rund en geestelijk betekent). Een eetstoornis is een geestelijke stoornis. Die zal je eerst moeten doorbreken voordat je verder kan.

    Begrijp me niet verkeerd, kcal in vs kcal out is leidend voor afvallen en aankomen, maar om tot dat punt te komen, zullen sommige mensen eerst een andere weg moeten afleggen.
  • Patrickhard
    Patrickhard Berichten: 46 Member
    Opties
    Afvallen (lichamelijk) is wel zwart wit. Kan er ook niks anders van maken.

    Maar de problemen die jij opnoemt. Zijn psychische problemen. En hebben infeite niks met(lichamelijk ) afvallen te maken.

    En dan nog . Voor psychische problemen hebben we in Nederland de ggz Die je daar kunnen helpen.

    En dus niet op 1 of andere "workshop " .
    Want als die hadden gewerkt. Hadden die wel in de ggz gezeten lijkt mij

    Mensen kunnen over het algemeen slecht tegen kritiek Zeker als het hier omgaat.
    En schieten gelijk in slachtoffer rol. Om vanuit daaruit nog een kleine sneer uit te delen ook.
    En waarom ?? Omdat ik/andere een goed bedoeld advies geeft. Wat het "slachtoffer" niet bevalt .

    Dat vind ik nou pas jammer gustaf. En omdat ik niet van me dubbele gewicht afkom. Mag ik eigenlijk niks zeggen. Op een vraag van een fitness forum?
    Dat vind ik ook een beetje kort door de bocht
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik snap het zeker wel, maar dat gaat het werkelijke probleem niet verhelpen. Als je hulp wilt met afvallen dan is het afvalproces zeker wel zwart/wit zoals Patrick aangeeft. Ik vind het persoonlijk een beetje vreemd dat wanneer je niet van overgewicht komt ineens of eigenlijk geen recht van spreken hebt. Waarom niet? Hebben we dan minder inzichten? Of is dat meer dat men dan niet weet hoe dat voelt?

    In feite is het erg makkelijk. Als je af wilt vallen moet je minder eten dan je verbruikt en beweging helpt daarbij. Als je daarbij mentale struggles hebt of in bepaald gedrag valt als dingen wat lastig gaan, ga daar dan hulp voor zoeken. Beide hebben natuurlijk hun weerslag op elkaar, maar ik ben het wel eens met Patrick dat het lijkt alsof er continue excuses worden aangedragen waarom het niet gaat, of moeilijk gaat. Mariska vraagt om hulp of vraagt handvatten en krijgt daarop antwoord, maar het lijkt wel alsof dat niet naar wens is en zij enkel bevestiging wil hebben in hoe lastig en moeilijk het allemaal is. Dan denk ik... wat wil je nu? Je weet wat je te doen staat en ga daarmee aan de slag. Wil je dat niet? Dan niet, ook prima, maar kom dan niet met dezelfde vraag maar dan net even anders verpakt en verwoord.

    en voor jouw informatie dan nog:
    De psychische kant van het pesten ondervonden hebben?
    Ja heb ik... Ik ben mijn hele leven lang, basisschool & middelbare school, gepest en buitengesloten en ging met lood in mijn schoenen die jaren naar school. Dit heeft alleen bij mij geen invloed gehad op eetbuien of iets...
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    Dankjewel itzhanne. Ik ben hard bezig met extra beweging en minder eten. 1500 kcal en de 10.000 stappen. Beweging is mijn beperking, helaas. Bewegen is pijnlijk .
    Extra overleg van hoe om te gaan met bepaalde situaties. Een pestverleden , vanaf mijn 4 jaar al bezig. Altijd te horen gekregen je hebt een dikke buik!!!
    En ja, dat is zwaar...
    Het werkelijke probleem zit veel dieper en overgewicht is het gevolg daarvan.

    Beweging gaat vooruit gelukkig en het eten gaat ook goed bij de 1500 kcal. Ik luister echt wel naar letten op de voeding en beweging.

    Ik zoek maatjes die ook extra met die psychische kant bezig zijn. Want mentale steun kan ik heel, heel goed gebruiken.
    Liever geen gekibbel van wie gelijk heeft of niet, daar helpen we niemand mee.
    Iedereen heeft zijn eigen visie, ervaring en leest en interpreteert het forum op zijn eigen manier.

    Ik ga vrolijk verder. :)





  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    @Patrickhard en @itzhanne82
    Mijn comment was zeker niet om jullie af te vallen, en mijn punt van dubbele gewicht is waarschijnlijk niet terecht, maar je moet het met me eens zijn. Iemand met heel veel overgewicht, zeker in tienertijd, zal eerder gepest worden als iemand die er "normaal" uit ziet. Dat bedoelde ik daar eigenlijk mee te zeggen. Zeker niet dat jullie ongelijk hebben. Dus zoals je zegt itzhanne, het gevoel dat daaruit voort vloeit.

    En ik heb het inderdaad over de psychische kant. Dat was volgens mij waar mariskakokstaps het ook over had namelijk.
    Zeker dat je dan beter bij ggz terecht kan, maar niet iedereen wil dat schijnbaar, en denken oplossing te zoeken in een workshop. Als het voor die personen werkt om het psychische deel aan te pakken, dan zeg ik, doe maar! Persoonlijk zou ik dat niet doen, zie ik als weggegooid geld, en volgens mij bedoelde jij dat ook met jou eerdere comment.

    Jullie adviezen zijn zeker goed. En ik heb afgelopen jaar heel veel gehad aan de links en artikelen die itzhanne hier op forum heeft gepost.

    En lichamelijk afvallen is idd zwart/wit, maar wilde alleen aankaarten dat het psychische deel misschien nog wel moeilijker aan te pakken is.

    Wat betreft pesten, bij mij heeft dit wel tot eetbuien geleid, en een gigantische onzekerheid opgeleverd over mijzelf (nog steeds)

    Dat Mariska om hulp vraagt en niets lijkt te willen doen met jullie adviezen, dat is haar keuze. Jullie hebben het geprobeerd.
  • Patrickhard
    Patrickhard Berichten: 46 Member
    mei 2016 aangepast
    Opties
    @ Mariska
    Als je nou met alles zo standvastig was geweest . Had je al die problemen niet gehad ;)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ja daarom, no hard feelings hoor. Het is zeker goed dat bepaald gedrag tot eetbuien kan leiden, maar ga daar bijvoorbeeld eerst aan werken. Neem in ieder geval zoveel mogelijk ten harte over de adviezen die worden aangedragen en dan langzaam maar zeker zul je verschil moeten merken!
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    Ja, doe ik thanks.
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    Zo met ongeveer 1500 kcal gaat het goed. Geen hongergevoel tussendoor.
  • gerwindenbesten
    gerwindenbesten Berichten: 21 Member
    Opties
    Wat een interessante discussie!! Jullie vertegenwoordigen zo ongeveer alle uitersten van het spectrum. @Patrickhard en @itzhanne82: Alles wat jullie zeggen is natuurlijk helemaal waar: het lichaam is een (weliswaar complexe) machine die energie verbrandt. Stop je er minder in dan dat nodig is, dan gaat je lichaam over op energiereserves. Mensen met een flinke zelfdiscipline, zoals jullie, snappen dit en handelen ernaar. Doel stellen, hard werken en vervolgens het doel ook halen. Werkt altijd! En zo werkt het voor mij ook. Doel stellen (meer spiermassa, lager vetpercentage), dieet aanpassen, veel bewegen en dat net zo lang volhouden en tweaken totdat je de gewenste resultaten haalt.

    Maar het is niet voor de hele wereld zo eenvoudig. Immers, om te kunnen doen wat hierboven staat, heb je een flinke dosis doorzettingsvermogen nodig en daarnaast kennis van zaken. Google kan je daar bij helpen, maar zaait ook ontzettend veel verwarring, dankzij alle zelfverklaarde profeten en dieetgoeroes. Ik heb laatst de documentaire "Fed Up" gekeken, waarbij je te zware Amerikanen ontbijtgranen en Nutella en hamburgers en patat en "less fat"-producten ziet eten en je ziet de verwondering op hun gezicht: ze snappen oprecht niet waarom ze niet afvallen. De documentaire stelt vervolgens de vraag of de mensen of de voedselindustrie verantwoordelijk is. Het antwoord is misschien minder relevant dat de constatering dat er in ieder geval een flinke psychologische component verbonden is aan gezond eten. Kennis, keuzes, doorzettingsvermogen.

    @mariskakokstaps: Ik snap wat je zegt als je op zoek bent naar morele steun. Allemaal leuk die theorie maar wat heb je eraan als je je beroerd voelt? Dan is het alsnog niet vol te houden! Ik las dat je fibromyalgie hebt, dan is flink sporten niet aan de orde. En dan is het schipperen om uit te komen met je calorieën, vooral als je dat jarenlang niet gewend bent. Ik heb groot respect voor je, zeker omdat je nu de slag te pakken lijkt te krijgen (als ik het zo lees). Blijf lekker doorgaan en maak er een spelletje van om de meest gezonde, voedzame alternatieven te eten, zodat je afvalt en tegelijk zo goed mogelijk voor je lichaam zorgt. Immers, qua energiebalans maakt het niet uit of je je calorieën uit sla of cola haalt, maar voor je lichaam en je beleving maakt dat een wereld van verschil!! Dat is ook de reden waarom veel mensen hier kipfilet, tonijn, broccoli en havermout eten.

    Afijn, teveel verhaal, maar ik vond het gewoon leuk om ook even te reageren ;-)
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    @gerwindenbesten
    Dankjewel voor de morele steun. en ja, ik maak er een spelletje van. Positieve benadering werkt echt.
    "Ik kies ervoor" zinnetje werkt beter dan jezelf iets verbieden. En meer goede voedingsstoffen met de nodige vitaminen en mineralen daar voel ik me in ieder geval energieker. Soms echt last van een uitmate moe (uitgeput gevoel).
    Gister gemerkt dat even een powernap en de nodige pijnstillers ik daarna toch weer door kon.
    Wouw! Ik ben toch te voet boodschappen gaan doen en daarna nog de huiskamer gestofzuigd en gedweild. :):)

    Voorheen ging ik uitgeput op de bank zitten en deed ik de hele avond eigenlijk niks meer ( me shit voelen dus)

  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    juni 2016 aangepast
    Opties
    Een nieuw leermoment .
    Ik kwam om 17.00 uur moe en hongerig thuis. :s

    Hmm, in plaats van in de koekentrommel te graaien heb ik een sneetje brood en een gekookt eitje en een glas water op.
    Even op de bank gaan zitten en daarna op mijn gemakje gekookt.:sweat_smile:
    Ook geen last gehad van extra proeven van de gebakken aardappeltjes voor de mannen.
    Vandaag zit ik een beetje laag in de hoeveelheid kcal. Beter is tussen de 1500 en 1750 te blijven. Te weinig kan bij mij ook een trigger worden voor een snaai-bui.
    En dat wil ik niet nu het zo goed gaat!


  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    september 2021 aangepast
    Opties
    We zijn weer een aantal jaren verder.
    Zoetbehoefte is verdwenen.
    Conditie is verbeterd.
    Minder koolhydraten werkt goed voor mijn lichaam.
    Ik eet nu meer groenten. ( 500 gram per dag).
    Nu ben ik 58 dus mijn hormonen veranderen in mijn lichaam.
    Ja , helaas de wijzer van de weegschaal gaat weer de verkeerde kant op.
  • nathalieforerunner220
    nathalieforerunner220 Berichten: 50 Member
    Opties
    > @Minion_training_program zei:
    > Bezig blijven is mijn truc geweest om het "snaaien" te vermijden

    Ben mijn hobby's aan het oppakken. Door het alleen gevoel terwijl ik niet alleen ben ga ik teveel in mijn hoofd zitten.
    En voel ik me dan echt eenzaam. En ga op zoek naar eten.
    Nu door breien te leren ben ik bezig en gefocust als ik even alleen ben. En werkt echt.
  • nathalieforerunner220
    nathalieforerunner220 Berichten: 50 Member
    Opties
    > @mariskakokstaps zei:
    > We zijn weer een aantal jaren verder.
    > Zoetbehoefte is verdwenen.
    > Conditie is verbeterd.
    > Minder koolhydraten werkt goed voor mijn lichaam.
    > Ik eet nu meer groenten. ( 500 gram per dag).
    > Nu ben ik 58 dus mijn hormonen veranderen in mijn lichaam.
    > Ja , helaas de wijzer van de weegschaal gaat weer de verkeerde kant op.

    Wat leuk dat je er weer bent.
    Heb alle berichten gelezen.
    Mijn man zegt ook altijd afvallen is als er minder binnen komt dan verbruik.
    Dus heel zwart wit.
    Maar ik herken je gevoel.
    Bij mij veel triggers. Vooral eten als comfort food.
    Ga proberen die minder gezonde gewoontes te switchen.
    Soms lukt het en soms niet.
    En da's ok!
    Hoe je tegen jezelf praat heeft ook veel invloed.
    Als het eerst niet lukte was ik een mislukkeling.
    Enzovoort.
    En nu zeg ik ok jammer maar kan nu kiezen voor beter en dat zijn de leermomenten.
    Ben veel milder voor mezelf.
    Doe wat ik normaal tegen andere mensen zou zeggen nu voor mezelf.
    Ik was echt heel streng voor mezelf.
    En mocht veel niet eten van mezelf verzonnen eetregels.
    En nu is dat niet meer. Niks ik verboden.
    En zie eten als voedsel.
    Alleen nu nog de betere keuzes maken.
    En beter voor mezelf zorgen.
    Begin is er en ben lerende.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Mijn man zegt ook altijd afvallen is als er minder binnen komt dan verbruik. Dus heel zwart wit.
    Voor afvallen an sich klopt het ook op die wijze. Natuurlijk komt het in zijn totaliteit ook aan op veel randzaken die het totaalplaatje maken, maar afvallen is wat betreft heel zwart/wit= minder energie binnen krijgen dan je verbruikt.