Zorgen over BMR — Dutch (Netherlands)

Zorgen over BMR

Hallo,

Ben enkele weken begonnen aan MFP. Ik eet nu met een tekort van 500kcal per dag. Op zich gaat dat goed. Alleen ben ik erachter gekomen dat ik door mijn tekort op wel onder mijn BMR zit. Hoe erg is dat? Want als je afvalt gaat je BMR ook omlaag dus uiteindelijk zal calorie inname per dag wel gaan matchen met je BMR.

Reacties

• itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Nooit voor lange tijd onder je BMR gaan eten, dit kan schadelijk zijn op lange termijn. Je BMR is het aantal kcal wat je lichaam minimaal nodig heeft voor het juist functioren. Voor een paar weekjes is dit waarschijnlijk niet erg, maar wanneer je voor een lange tijd hieronder gaat zitten, is dit uiterst ongezond. Plus heb je totaal geen marge meer om je kcal naar beneden te brengen als je stilstaat qua gewicht. Waarom eet je onder je BMR als ik vragen mag? Beweeg je nauwelijks?
  • anitagirl8
    anitagirl8 Berichten: 4 Member
    Had tekort berekent vanuit mijn TDEE en geen rekening gehouden met BMR. waarom -500 omdat Een 500 calorieën per dag tekort x 7 dagen = 3500 calorieën = 1 pond gewichtsverlies per week.

Als ik onder mijn TDEE will zitten maar boven BMR heb ik dan maar max 250 cal
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Dan is max 250 wat verstandig is. Waarschijnlijk zit je niet op een dusdanig hoog gewicht dat het mogelijk (en verstandig) is om 500 gram per week te verliezen op basis van je 500 kcal * 7
    Daarnaast, gewichtsverlies is nooit lineair. Dus als zou je -500 gaan zitten, betekend echt niet dat je ook 500 gram lichter bent eind van de week.

Beter kun je het geleidelijk doen, als -500 en daardoor onder je BMR komen, wat zeer schadelijk kan zijn voor je organen, waaronder je nierfuncties (nierfalen behoort tot een gevolg van langdurig onder BMR)

Dus als je op een verantwoorde manier wilt afvallen, doe dan je TDEE - 200 of ga meer bewegen, waardoor je TDEE dus hoger word en je wel op TDEE-500 kan gaan zitten.

5 dagen per week een wandeling van 30-60 minuten kan je TDEE al omhoog brengen met bijna 200 per dag.
    Ga je intensief erbij sporten 3-5 keer per week, wielrennen, hardlopen, fitness, kan het maar zo dat je TDEE straks 600-700 meer is, waardoor je dus wel op TDEE-500 kcal kan gaan zitten.
  • itzhanne82
    -500 is het max wat je moet aanhouden, het liefst begin je met een calorie of 100/150 als tekort. In feite moet je zoveel mogelijk blijven eten en eerder je activiteiten omhoog krikken dan aan je calorieën sleutelen. Maar als jij met -500 al onder je BMR zit, dan beweeg je vrij weinig?

Die berekening van het verliezen van gewicht is mooi, maar zo werkt je lichaam niet... Je lichaam is geen machine en zo'n berekening zegt niet zoveel. Gewicht verliezen is nooit linear en je kan op sommige momenten zelfs weer zwaarder zijn, terwijl je 'berekening' dat niet aangeeft. Het gaat om een langere periode en dit is het beste als dit steady en slow gaat.
  • anitagirl8
    Bedankt voor alle tips, ik beweeg inderdaad vrij weinig dus ik zal van tactiek veranderen en nodig aanpassingen doen meer cal te eten om boven BMR te zitten en dan meer te gaan bewegen om toch TDEE van -500 te bereiken. Misschien ben ik te enthousiast begonnen maar ik wil het wel op een verantwoord manier dus liever -200 dan langere termijn nierfalen krijgen.
  • itzhanne82
    Nee, geen tekort van -500 meteen handhaven... dan heb je mijn bericht niet goed begrepen... Begin eerst met een tekort van 100/150 kcal. -500 is gelijk heel groot waar je de kans hebt dat je na een tijdje geen ruimte hebt om hier iets aan te veranderen.
  • anitagirl8
    ok, telkens mezelf moeten herinneren steady en slow :smile: