Mijn MFP Ervaring - 1200kcal te weinig? plateau bereikt? — Dutch (Netherlands)

Mijn MFP Ervaring - 1200kcal te weinig? plateau bereikt?

Opties
m170
m170 Berichten: 3 Member
Hoi allemaal,

Iets meer als een jaar terug besloot ik aan MFP te beginnen omdat ik wilde afvallen, ik ben 169cm en was destijds 70kg - niet verkeerd maar toch een BMI aan de ietwat hoge kant. Ik besloot destijds omdat ik snel wilde afvallen 1200kcal per dag aan te houden, de ene dag was ik wat soepeler als de ander maar over het algemeen heb ik dit voor een lange tijd aangehouden (ik gok sowieso zo'n 5-6 maanden). In een jaar tijd ben ik inmiddels in totaal zo'n 10 kg kwijtgeraakt, en sinds kort zijn daar wel weer 2 bijgekomen. Mijn doel is om tussen de 58-60kg te wegen en dit vast te houden, maar van de laatste kilo's schijn ik maar moeilijk af te komen ondanks het feit dat ik meer ben gaan bewegen.
Toegegeven moet worden dat ik momenteel druk bezig ben met een Master en hoge stresslevels zeker voor dagen hebben gezorgd waarin ik veels te veel kcal at (ik eet glutenvrij en veganistisch maar bingen gaat nogsteeds makkelijk op noten, pindakaas, pure chocolade of zelfs granola). Maar dit gebeurd niet met regelmaat (sowieso niet vaker als 1x per week) verder probeer ik me nog aan de 1200kcal per dag te houden maar recentelijk heb ik veel gelezen over hoe 1200kcal helemaal niet goed is. Ik wil graag mijn streefgewicht bereiken maar wil niet minder als 1200kcal gaan eten en ben bang dat zodra ik meer consumeer ik gelijk aankom. Heeft iemand raad?
Volgens een online calculator is mijn BMR ongeveer 1450 en mijn TDEE 1740 (dit is echter berekend zonder mijn bootcamp training in te voeren 3 keer per week ongeveer 45 minuten intensief trainen).

Liefs,

Sam

Reacties

  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Heel eerlijk gezegd, gaan mijn nekharen hiervan overeind staan.
    Je wil "snel" afvallen, maar gebruikt hiervoor een manier die in mijn ogen zeer onverantwoord is.

    5 tot 6 maanden onder je BMR eten! Ik hoop voor jou dat je jezelf geen schade hebt aangericht aan je organen (nieren, hart, lever, longen)
    Want zo'n lange tijd onder je BMR eten is echt niet goed voor een mens.
    Je TDEE bereken je overigens altijd met je trainingen, anders is het effect daarvan een beetje weg.

    Als je TDEE zonder bootcamp al 1740 is, dan schat ik zo met bootcamp dat je wel boven de 2000 uit gaat komen. Ga je dan maximaal 500 onder je TDEE zitten, zit je nog steeds boven je BMR.
    Maar zou eerst TDEE (met bootcamp) minus 200 beginnen, dit 2 weken vol houden, alles correct registreren (afwegen) en jezelf opmeten (want weegschaal zegt niet alles en is een momentopname) Is er geen verschil na die 2 weken, verlaag dan nog eens met 100 kcal per dag. Net zo lang tot je op een punt komt dat je wel afvalt/in omvang verminderd.
  • m170
    m170 Berichten: 3 Member
    Opties
    Beste Gustaaf85,

    Bedankt voor je reactie, ik heb destijds inderdaad een beslissing gemaakt die nergens op gebaseerd was enkel de calculatie van MFP die 1200kcal per dag aangaf nadat ik mijn gegevens had ingevuld en binnen hoeveel tijd ik wilde afvallen. Pas vrij recentelijk ben ik me hier meer in gaan verdiepen omdat het afvallen niet meer zo gemakkelijk ging, en las toen veel over dat 1200kcal niet echt een goed besluit is dus het is destijds wellicht geen slim idee geweest. Ik ben inderdaad van plan om mijn kcal inname per dag te verhogen met ingang van vandaag en zal je advies opvolgen en meer focussen op meten als wegen. Merci!
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Hoi Sam,

    Goed om te horen dat je het bewuster wilt gaan aanpakken. Voor meer adviezen, lees hier het forum, of stuur even een prive bericht, ik ben altijd bereid je te helpen tot zover mijn kennis reikt. Daarnaast zijn itzhanne en PatrickHard hier op dit forum ook 2 personen die veel (meer als ik) weten over voeding en ook altijd bereid zijn te helpen (is mijn ervaring)

    Succes in het behalen van je doelen

    Gr, Gustaaf
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    juni 2016 aangepast
    Opties
    Je inname altijd baseren op je TDEE. Stel dat dit incl. bootcamp rond de 2000 ligt, zou ik beginnen met een tekort van -200 en dus 1800kcal eten. Houd in ieder geval je sport hetzelfde aan, zodat je verbruik iig hetzelfde blijft. 1200 kcal gaat natuurlijk nergens over. Je metabolisme past zich in hele kleine mate aan, aan dit lage verbruik maar het is niet zo dat je een spaarstand hebt of krijgt. Als dit zou zijn dat zou er geen hongersterfte zijn :wink:

    Enfin; Even voor de record; je eet nu dus voor een lange tijd al 1200? Dan raad ik je aan om eerst een een kleine reverse te doen om je kcal langzaamaan op te schroeven. Anders kom je inderdaad aan. Ga voor een week of 2 met 100 omhoog... gaat dit goed, verhoog dan na 2 weken weer met 100 etc. Blijf je steady op meerdere weken met 2000 steady qua gewicht, dan kun je wellicht een tekort gaan hanteren. Je hebt nu met 1200 namelijk geen enkele marge meer om bij te stellen.

    Nog een kleine toevoeging; als je namelijk nu nog wat wilt afvallen zul je dus of NOG minder moeten gaan eten of je verbruik omhoog gooien. En dan nog een kleine side note; als jij teveel kcal eet (dus die cheat waar je het over hebt wat 1x per week ongeveer gebeurd), dan is je tekort van die week dus weg hè... Dan heb je in feite je tekort van die week 'verspeelt'.
  • m170
    m170 Berichten: 3 Member
    Opties
    Heel erg bedankt, ik wil inderdaad niet nóg minder gaan eten dat is gekkenwerk. Ik zal langzaamaan mijn kcal gaan opschroeven tot een gezondere inname op basis van mijn TDEE. Het is geen slimme zet geweest om destijds een nogal onoverwogen beslissing te nemen en me niet verder te verdiepen in wat 'gezonde' gewichtsafname daadwerkelijk inhoud. Ik ben in ieder geval blij dat ik toch erover ben gaan inlezen, beter laat dan nooit, en ben jullie erg dankbaar voor het advies. Al een tijdje speelde ik inderdaad met de gedachte dat 1200kcal misschien niet de goede aanpak was maar jullie bevestiging hiervan is doorslaggevend geweest. Ik ga ermee aan de slag!
  • dezolderhoeve
    dezolderhoeve Berichten: 1 Member
    Opties
    Hoi allemaal ik ben nieuw hier en lees iets over TDEE, wat is dat precies? Groetjes, Cindy
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    dezolderhoeve schreef: »
    Hoi allemaal ik ben nieuw hier en lees iets over TDEE, wat is dat precies? Groetjes, Cindy

    TDEE staat voor Total Daily Energy Expenditure
    En dit houdt in je verbruik inclusief je activiteiten van sporten/fitness.

    Stel ik verbruik dagelijks 2000 kcal bij niets doen (BMR)
    Bij mijn dagelijkse activiteiten van gewoon werken komt daar zo'n 300 kcal bij en daarnaast train ik 3 keer per week waarbij ik zo'n 500 kcal per keer verbruik.
    Mijn TDEE komt dan op 2000+300 = 2300 * 7 = 16100 + 500*3 = 17600
    17600 / 7 = 2514 kcal als dagelijks verbruik.

    Om op gewicht te blijven zou ik dus elke dag 2514 kcal per dag moeten eten (is een schatting uiteraard, dus kan iets afwijken)

    Wil ik aankomen in gewicht zou ik bijvoorbeeld TDEE + 200 kcal kunnen gaan eten.
    Om af te vallen ga ik op TDEE - 200 kcal kunnen eten. Het word aangeraden om niet meer als 500 kcal onder je TDEE te eten. En sowieso niet onder je BMR te gaan zitten, mocht je een geval zijn dat je weinig beweegt, ligt je TDEE vaak dichter bij je BMR. In mijn geval zit hier zo'n 800-900 kcal tussen.

    Er zijn genoeg calculators te vinden op internet (google is your friend) om je BMR, TDEE te berekenen.

    Hopelijk is hiermee je vraag beantwoord.
  • ikhier
    ikhier Berichten: 24 Member
    Opties
    Gustaaf85 schreef: »
    dezolderhoeve schreef: »
    Hoi allemaal ik ben nieuw hier en lees iets over TDEE, wat is dat precies? Groetjes, Cindy
    <knip>

    Er zijn genoeg calculators te vinden op internet (google is your friend) om je BMR, TDEE te berekenen.

    Hopelijk is hiermee je vraag beantwoord.
    Ik gebruik bijv. deze : https://tdeecalculator.net