Gezonder drinken? — Dutch (Netherlands)

Gezonder drinken?

Opties
BiggerMistake
BiggerMistake Berichten: 1 Member
Hallo allemaal,

Ik probeer al een tijdje beter te eten en te drinken. Nou begint het eten wat makkelijker te worden, maar vooral met drinken gaat het het mis. Ik ben gewend om veel frisdrank te drinken. Nou probeer ik om over te stappen naar alleen water, maar na zoveel jaren te hebben geleefd op frisdrank is het gebrek aan smaak voor mij erg moeilijk om mezelf ervan te weerhouden alsnog de fles Spa of Pepsi te pakken. Nou ben ik ondertussen overgestapt van flessen naar blikjes (met de gedachte, het is makkelijker om bij te houden hoeveel ik binnenkrijg) waar ik mezelf dan aan het einde van de dag met eentje beloon, maar dat blijft nog wel eens niet bij een.

Heeft iemand tips/hints om gezonder te drinken? Ik heb ook dingen geprobeerd als Spa Bruisend met de verschillende smaken (hoort 0kcal te zijn), maar dit is vaak met een flauw smaakje en krijg ik echt niet weggedronken.

Reacties

  • jeffreyderooy55
    jeffreyderooy55 Berichten: 13 Member
    Opties
    crystal clear, geen calorien en lekkere smaken. eventueel gewoon spa rood.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Je kunt toch ook Pepsi max of cola light pakken? En dan bijvoorbeeld minder kopen dan voorheen?
  • gerwindenbesten
    gerwindenbesten Berichten: 21 Member
    Opties
    Welkom bij het fenomeen "conditionering", een mooi woord voor verslaving. We wennen ons lichaam aan van alles en nog wat (in mijn geval snoepgoed, taart en koekjes, in jouw geval frisdrank) en dan gaan je hersenen dat associëren met beloning.

    De truc is toch om het langzaam af te bouwen en zoveel mogelijk te vervangen door water. Neem jezelf voor om dagelijks één of anderhalve liter water te drinken, dan hou je in je maag simpelweg minder ruimte over voor frisdrank. Dat klinkt als veel, maar je went er snel aan. Qua calorieën kun je nu al overschakelen naar light-producten, zodat je die in ieder geval niet binnen krijgt.
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Sourcy is water met een smaakje met prik. Ook Spa heeft nu veel van dit soort water met smaakje en prik.
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    Je kunt ook je eigen water met een smaakje maken: doe kraanwater in een lege fles (of gebruik een volle fles bronwater), doe daar wat schijfjes citroen bij en/of wat takjes munt. Minimaal een uurtje laten trekken en schudden voor gebruik (natuurlijk niet met koolzuurhoudend water!!!)
  • Lenteliedjes
    Lenteliedjes Berichten: 58 Member
    Opties
    Mijn man had er ook moeite mee om de frisdrank te laten staan. Light varianten waren sowieso geen keus. En inderdaad, hij vond de overstap naar waters met een smaakje van bijv. Crystal clear of Spa ook te eh... smaakloos ;) De zelfgemaakte watertjes met munt en citroen vond hij te groen, dus... Als tussenstap hebben we toen "Karvan Cevitam 0% toegevoegd suiker" in huis gehaald. Die mixt hij met Bruiswater. In het begin gooide hij er een flinke scheut (zeg maar dubbel van de geadviseerde hoeveelheid) in z'n water dus dat was per glas nog steeds zo'n 20 Kcal, maar dat is al aanzienlijk minder dan een glas cola oid. Op een gegeven moment is hij de hoeveelheid siroop af gaan bouwen, dus nu blijft er nog zo'n 5 Kcal over per glas, en is de overstap naar een 'kant en klaartje' 0% van Crystal clear in zicht. :)
    Wie weet helpt het voor jou ook wel. Zag dat ze nu zelfs 'Ice Tea' van KC hebben zonder toegevoegd suiker, toch weer leuk voor de zomer!
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik heb mezelf inmiddels aangeleerd veel water te drinken. Bidon op bureau. En thuis flesje water in koelkast leggen en deze eruit halen als ik drinken pak en aanvullen als die leeg is. Werkt voor mij goed omdat ik dan sneller en meer drink als een glas water.
    Ook lekker (vooral bij warm weer) zo'n kan water in koelkast met citroen erin, of bij gebrek aan verse citroen, uit zo'n flesje een scheutje erin
  • jennnblonde
    jennnblonde Berichten: 2 Member
    Opties
    ik merk, zeker op mijn werk dat ik makkelijker water drink, als mijn glas groter is.
    Dit klinkt waarschijnlijk stom, maar met een glas van een halve liter hoef ik er maar 3 a 4 te drinken.
    Ik pak bij binnenkomst een groot glas water en koffie, en zolang dat glas met water op mijn bureau staat drink ik ervan! daarbij hoef ik hem nog maar 3 x te vullen, (begin dag, lunch en smiddags koffietijd).
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    @BiggerMistake
    Stapje voor stapje. Een vaste gewoonte doorbreken heeft zijn tijd nodig.
    Ik drink ook regelmatig warm (gekookt) water , dat verdraagt mijn maag beter dan koud water.
  • TarikOktay
    TarikOktay Berichten: 3 Member
    Opties
    Probeer water met een sneetje citroen. Kijken of je dat wat vind.
  • Lieke565
    Lieke565 Berichten: 2 Member
    Opties
    Ik heb een aantal jaar alleen maar frisdranken gedronken, net zoals bij jou. Maar merkte dat mijn eten en drinken veel verschil kunnen brengen bij het afvallen. Mij toenmalige vriend dronk slimpie. Daar ben ik op over gegaan. Op een gegeven moment ben ik zelfs bijna alleen maar water gaan drinken. En dit gaat tot op heden goed. Alleen bij het ochtend en middag eten melk of jus d'orange en voor de rest water. In het begin vond ik water vaak vies, maar tegenwoordig vooral op een hete dag als deze vind ik water heerlijk! Vooral uit de kraan. Wat een rage is geweest, voeg wat fruit of groente toe aan je water. Dan kan je een heerlijk smaakje creëren.
  • neliepelie
    neliepelie Berichten: 3 Member
    Opties
    Wat citroensap en stevia bij het water en je hebt limonade.
  • Inia72
    Inia72 Berichten: 13 Member
    Opties
    Ik pers zelf twee limoenen uit in een waterkan en vind dit heerlijk. 's Avonds drink ik Chai tea met 'n beetje ahornsiroop en opgeklopte sojamelk of golden milk. Volgens mij ben je al een heel eind, omdat je het jezelf bewust bent. Een mooie stap!
  • ireentje67
    ireentje67 Berichten: 15 Member
    Opties
    Verschillende soorten kruidenthee. Doordat het gewoon heel iets anders is als frisdrank, ga je het daar ook niet mee vergelijken. Ik heb wel 10 verschillende soorten in mijn kastje staan.
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Probeer water met wat fruit in zo'n beker ding... ?