Wie vult elke dag zijn voeding in MFP en waarom wel of niet? — Dutch (Netherlands)

Wie vult elke dag zijn voeding in MFP en waarom wel of niet?

Opties
mailmpw
mailmpw Berichten: 1 Member
augustus 2016 aangepast in Motivatie en steun
Ik weet dat het bijhouden van elke hap geregistreerd kan worden en dat je dan exact kan zien of je onder je maximaal aantal calorieën blijft. Maar ik ben benieuwd of jij dat ook doet en welke voordelen dat voor je heeft gebracht. Zelf ben ik er wel mee gestart. Het is wat werk maar toch. Ik ben erg benieuwd!

Reacties

  • jpvliet86
    jpvliet86 Berichten: 2 Member
    Opties
    Ik doe het nu een poosje, het geeft een goed beeld weer hoeveel je ingenomen hebt. Ben tegenwoordig ook meer met voeding en sport bezig dus dan let je er wel op. Helemaal als je er mee start ondervind je in producten/maaltijden wat voor macronutriënten er in zitten. Daarnaast gebruik ik het om doelstellingen te halen en is het een motivatiemiddel.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik zit nu inmiddels 3 jaar hier op MFP en in begin was ik minder nauwkeurig met tracken van food.
    Maar vanaf eind vorig jaar ben ik echt alles gaan afwegen.
    Enige wat nog steeds niet afgewogen kan worden is als ik uit eten ga, maar die paar keer per jaar is niet zo erg.

    Zelfs als ik klein bakje chips neem, weeg ik het af. Stukje chocolade, direct op weegschaal. Alles wat mijn mond in gaat wil ik afwegen, en tot 95% lukt me dat.
  • TarikOktay
    TarikOktay Berichten: 3 Member
    augustus 2016 aangepast
    Opties
    Ik ben nog steeds bezig met het noteren van wat ik eet en afwegen natuurlijk. Dit i.v.m. mijn voedingsschema en het zeer actief fitnessen wat ik doe. Op deze manier heb ik een erg groot voordeel gehad in het overzichtelijk houden van dat ik niet te veel vetten binnen krijg om zo droog te kunnen trainen en voldoende eiwitten binnenkrijg om te herstellen. Enige dagen dat ik niet opneem is in het weekend. Dan nog let ik op mijn eten maar stop ik even met het opnemen in MFP, zo kan ik ervoor blijven zorgen dat ik er toch actief in blijf.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Op deze manier heb ik een erg groot voordeel gehad in het overzichtelijk houden van dat ik niet te veel vetten binnen krijg om zo droog te kunnen trainen en voldoende eiwitten binnenkrijg om te herstellen

    Je wordt niet droog van het minderen van je vetinname, maar van een calorietekort ('droog trainen' bestaat in feite niet). Voor herstel en behoud van spiermassa in een cut heb je niet meer nodig dan max 2gr. eiwit per kg lichaamsgewicht.

    Juist in een cut is het belangrijk altijd in een tekort te blijven, omdat je anders alsnog in het weekeind overeet en de kans bestaat dat het tekort wat je in de voorgaande week hebt aangehouden teniet wordt gedaan.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Op deze manier heb ik een erg groot voordeel gehad in het overzichtelijk houden van dat ik niet te veel vetten binnen krijg om zo droog te kunnen trainen en voldoende eiwitten binnenkrijg om te herstellen

    Je wordt niet droog van het minderen van je vetinname, maar van een calorietekort ('droog trainen' bestaat in feite niet). Voor herstel en behoud van spiermassa in een cut heb je niet meer nodig dan max 2gr. eiwit per kg lichaamsgewicht.

    Juist in een cut is het belangrijk altijd in een tekort te blijven, omdat je anders alsnog in het weekeind overeet en de kans bestaat dat het tekort wat je in de voorgaande week hebt aangehouden teniet wordt gedaan.

    Dit dikgedrukte is zo waar.
    Ik merk dat ik in een cut wel beter minder koolhydraten kan eten (als het op gewicht aan komt) qua overige metingen is een negatieve energiebalans belangrijk en daar houd ik me dan ook aan.

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Dat komt enkel en alleen omdat je vocht verliest & je minder vocht vasthoudt, niets meer niets minder. Dan weeg je natuurlijk wel minder, maar in feite komt dat enkel omdat je minder vocht in je spieren hebt.
  • Lieke565
    Lieke565 Berichten: 2 Member
    Opties
    Al een tijdje maak ik gebruik van MFP. In het begin deed ik vooral het hoofdzakelijke, maar het snacken deed ik niet. Ik voelde mij hierdoor op een gegeven moment slecht door. Het voelde alsof ik bepaalde dingen aan het verbergen was voor mijzelf. Dit was het eigenlijk ook. Nu probeer ik alles te wegen en dat super fijn. Alleen woon ik nog thuis bij mijn ouders en ik vind het raar om bij het avondeten, wanneer we allemaal aan tafel te zitten, alles af te wegen. Dan probeer ik het op de gok. Het geeft mij een fijn gevoel om alles te noteren, zo weet ik waar ik aan toe ben en het helpt mij beter dan wat dan ook om af te vallen. Helaas heeft dit voor mij ook een keer zijde. Als ik op een gegeven moment resultaat zie, dan trakteer ik mijzelf rijk. Dan heb ik dus gauw een terugval. Hier mag ik zelf nog aan werken.
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    Hoi Lieke,

    Afwegen tijdens het eten kan inderdaad raar overkomen. Nou is het eigenlijk ook zo, dat je de producten onbereid moet wegen, dus voor het koken. Dan is het al een stuk minder raar toch?

    En over het trakteren als je een mijlpaal hebt bereikt: doe dat NIET met eten/chocola of wat ook. Bedenk wat anders: die mooie schoenen die je laatst zag, of die blouse. Of een boek of abonnement op een tijdschrift. Lekkere doucheschuim, parfum, dagje sauna. Meer die kant op dus!

    Succes, je kan het hoor!
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Dat komt enkel en alleen omdat je vocht verliest & je minder vocht vasthoudt, niets meer niets minder. Dan weeg je natuurlijk wel minder, maar in feite komt dat enkel omdat je minder vocht in je spieren hebt.

    Was deze voor mij bedoeld?

    Ik bedoel namelijk dat met dezelfde kcal op een dag, ik betere resultaten boek met minder koolhydraten, terwijl een ander juist misschien betere resultaten haalt op juist veel koolhydraten.
    Elk lichaam is anders en reageert anders op voeding, het is uitzoeken wat voor jou lichaam werkt.

    Daarnaast, niet alleen mij gewicht gaat omlaag bij minder koolhydraten, ook mijn maten worden minder.

    Ben nu afgelopen maand 3 centimeter kwijt op heup, middel en borstomtrek doordat ik beter op mijn koolhydraten let.
    De cut hiervoor waarbij ik me wel aan mijn kcal totaal hield, maar minder op macro's daar viel ik en nauwelijks af en ik verloor in 2 maanden tijd nog geen centimeter op mijn middel.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ja, maar dat komt omdat je minder vocht vasthoudt. Je wordt 'droger' zeg maar. Dat je beter reageert op minder kh is natuurlijk persoonsgebonden, maar dat je maten minder worden komt dus door je vochtverlies. Je verliest niet meer vet op een low carb dieet als je kcal gelijk zijn aan die van bijv. een high carb dieet. Je 'ziet' er alleen anders uit zeg maar.
  • Inia72
    Inia72 Berichten: 13 Member
    Opties
    Ik ben nu een paar weken begonnen met alles wat ik eet te registreren in het logboek en ik merk dat dit voor mij erg goed werkt. Ik heb mezelf op bepaalde punten al andere gewoonten aangeleerd. Daarnaast merk ik nu pas hoeveel koolhydraten ik naar verhouding binnenkrijg. Het stimuleert mij ook meer te gaan bewegen, want dan kan ik soms iets extra's eten. Ik begrijp je laatste bericht niet zo goed itzhanne82. Zou je dit verder kunnen uitleggen?
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Ja, maar dat komt omdat je minder vocht vasthoudt. Je wordt 'droger' zeg maar. Dat je beter reageert op minder kh is natuurlijk persoonsgebonden, maar dat je maten minder worden komt dus door je vochtverlies. Je verliest niet meer vet op een low carb dieet als je kcal gelijk zijn aan die van bijv. een high carb dieet. Je 'ziet' er alleen anders uit zeg maar.

    Ik teken daarvoor haha :smiley:
    Dat droger worden is juist iets wat ik wil.

    Qua vetpercentage zou ik echt moeten meten straks, maar dat wil ik pas na 2 maanden doen.
    Mijn vermoeden is echter wel dat ik vet verlies, aangezien ik nu ook weer wat meer steady naar beneden ga qua gewicht. Schommelingen zijn er wel, maar minder heftig als hiervoor.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Vaak zie je dat ook met mensen die paleo gaan eten en ook redelijk laag in KH zitten (wat ze soms voor de eerste keer doen). Zij zien er ineens ook afgetrainder uit, terwijl ze niet eens in een tekort zitten. Dat komt dus puur door het minder vasthouden van vocht vanwege het 'gebrek' aan KH. Je ziet de spieren dus beter. Dat betekent overigens niet dat ze vet aan het verliezen zijn; het is dus puur esthetisch.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Het stimuleert mij ook meer te gaan bewegen, want dan kan ik soms iets extra's eten.
    Dat ligt er maar net aan of je eet op basis van je BMR of van je TDEE.
    Ik begrijp je laatste bericht niet zo goed itzhanne82. Zou je dit verder kunnen uitleggen?
    Waar wil je meer uitleg over?
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    @itzhanne82
    Ja snap ik.
    Denk ik mijn geval, aangezien ik daadwerkelijk in een cut zit, ik ook wel wat vet aan het verliezen ben.
    En ik zit overigens nog steeds niet laag in koolhydraten, tenminste ik vind 180-200 gram niet echt een paleo dieet :tongue:
  • Lenteliedjes
    Lenteliedjes Berichten: 58 Member
    september 2016 aangepast
    Opties
    Ik heb 't via Fat Secret, en 't laatste jaar via MFP 8 jaar volgehouden om iedere dag mn voedingsmiddelen en gewichten daarvan in te voeren. Dat hielp me minder met echt afvallen, maar des te meer om inzicht te krijgen waar mijn zwakke plekken zitten. En 't geeft me nog steeds inzicht over welke hoeveelheden, en op welke etenswaren ik goed / minder goed reageer.

    Zo ontdekte ik bijv. een aantal jaar geleden dat, terwijl ik dacht gezonde keuzes te maken, er heel veel troep zat in de etenswaren die ik at. Inmiddels weten zelfs Jip en Janneke dat, maar een jaar of acht geleden was het voor mij echt een eyeopener.
    Door maandelijks terug te lezen wat ik gegeten en gedaan heb, en welk resultaat dat geeft, ontdekte ik bijv. dat ik laks wordt als ik een paar kilo kwijt ben. Dan sport ik weer wat minder, eet ik wat meer... Resultaat: hoger gewicht :wink:

    Vanaf mn vakantie afgelopen juli (geen internet/stroom/telefoon alleen voor 'nood'situaties bewaren) is de klad erin gekomen...Manjana manjana ga ik weer wegen en invoeren. Ben sinds afgelopen week weer echt begonnen met invullen, en zie nu al dat mn eetpatroon weer een hopeloze berg kloolhys is verworden... en de Eiwitten lijken nog steeds op vakantie te zijn :neutral: Dus ik weet weer waar ik aan kan werken!
    Wel grappig, nu ik weer begonnen ben met wegen en meten merk ik dat ik 't eigenlijk best gemist heb! 't geeft toch wel steun zeg maar.
  • jongeriusmike2656
    jongeriusmike2656 Berichten: 11 Member
    Opties
    Ik vul alles in en probeer zoveel mogelijk recepten aan te maken en te gebruiken. Dat help om alles een stukje sneller te registreren. Bijvoorbeeld heb ik een standaard dressing, hoef ik niet alle ingrediënten apart in te voeren. De combinatie van MFP en mijn apple watch blijkt een goede combinatie te zijn. Met TMP zie ik keurig hoeveel ik al gegeten heb en hoeveel ruimte ik nog heb :) Het helpt me ook om inzicht te krijgen wat wel handig is om te eten en wat ik zeker moet laten staan. En de Apple watch verteld me genadeloos wat ik nog heb doen. Die gekke cirkels die je beweging en je doelen aangeven helpen me echt! Ik denk niet dat ik zonder logboek mijn kilootjes zou kwijt raken.
  • Lenteliedjes
    Lenteliedjes Berichten: 58 Member
    Opties
    Jaaaa apple watch is fijn hè?
    op de watch vind ik MFP niet heel verrijkend, maar idd voor je beweging/ activiteiten doel is ie super fijn!

    Back on topic... ik schreef tot vorig jaar alles heeeeel nauwkeurig op. Maar sinds november heb ik het zo mega druk (overwerken, verbouwen bij mn broers, enz.) dat ik er niet heel erg meer mee bezig ben.
    Heb mn gewicht ook best aardig onder controle. Dus... ga weer invullen op het moment dat de rust is wedergekeerd en ik weer serieus aan de slag ga met mn 'bikini figuur' bewerken :wink:
  • Naruya
    Naruya Berichten: 23 Member
    Opties
    Zolang ik nog met m'n cut bezig ben registreer ik alles netjes elke dag. Door mijn eerdere ervaring met MFP en calorieën tellen heb ik inmiddels een goed inzicht in het schatten hoeveel calorieën er in bepaalde voeding zit, maar als ik actief bezig ben met het wegen en noteren van alles merk ik toch dat ik het allemaal wat serieuzer neem en ik minder geneigd ben om wat extra's te pakken. Dus we houden het zo even vol, ook al is het wat meer werk.
  • tillyvanzuidland
    tillyvanzuidland Berichten: 69 Member
    Opties
    Ik vult elke dag in en bijna op mijn streef gewicht
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Ik had het lekker bijgehouden maar nu gaat het wat minder...
  • tillyvanzuidland
    tillyvanzuidland Berichten: 69 Member
    Opties
    Ik vult elke dag in en ben nu op streef gewicht.maar blijf invullen.motiveerten je weet precies wat je eet
  • Anver77
    Anver77 Berichten: 46 Member
    Opties
    Ik vul het ook elke dag in en je wordt wel bewust met wat je eet ;)
  • 27wendy
    27wendy Berichten: 12 Member
    Opties
    Ik probeer bij te houden wat ik eet om een goed beeld te krijgen van wat je binnen krijgt. Vaak ben je er niet van bewust wat je allemaal eet.
    Ik hou niet elke hap of elk grammetje bij, maar vind het wel fijn om te zien wat ik eet zodat ik erop kan letten wat beter wel kan of wat niet enzo