Valkuilen — Dutch (Netherlands)

Valkuilen

Opties
De vakantie-valkuil

Heerlijke vakantie gehad. Gemerkt dat mijn ‘stappentraining” goed heeft geholpen.
Giga veel trappen en steile hellingen en stappen voor mij. Soms een beetje rustiger aan bij 34 graden de trappen van het strand weer helemaal naar boven. Het was een steile trap en dan merk dat mijn conditie en de astma toch nog een rol spelen.

Voortreffelijke gegeten.
Ontbijt met croissantjes, zoete (broodjes, cake, chocolade croissantjes) , fruit, yoghurt, kaas.
Voor de liefhebbers spek, worstjes , roerei .
Sap.
Mijn keuze was een bakje naturelyoghurt, een schaaltje fruitsalade, 1 tomaat, kaas,
koffie en uiteraard ook gezwicht voor 2 croissantjes , en 1 zoet dingetje.
Tussen de middag had ik 1 broodje met kaas. Bruin broodje met lijnzaad bij de Lidl gevonden.

En het diner half negen s ’avonds met water (geen wijn) . Dat was een 4 gangen diner gestart met een salade van verschillende groenten en zalm.
14 keer voor de vis gekozen en enkele avonden het dessert overgeslagen.

Heerlijk genoten en ontspannen en de schade is + 2kg. :(


Reacties

  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    Lekker he! Vakantie!!! En al dat eten is vaak ook zo lekker en dan valt het niet mee om "de minst erge" dingen eruit te zoeken. Lekker veel bewegen dan maar, en dat heb je dus ook gedaan met die trap :)

    Die 2 kg "schade" wordt waarschijnlijk voor een groot deel veroorzaakt door het vasthouden van vocht: door de warmte en doordat restaurant-eten vaak meer zout bevat dan wanneer je zelf kookt.

    Bij mij in 1 week vakantie 2 kg erbij... Ik ga ervan uit dat 1 kg vocht is, maar dat zal de weegschaal me in een dag of 2 laten weten.
  • Lenteliedjes
    Lenteliedjes Berichten: 58 Member
    Opties
    Ik sluit me helemaal aan bij wat Ave1969 zegt!
    En, denk maar zo: als je wel voor al die extreem lekkere dingen gezwicht was, was de schade véél groter geweest :wink:
    Dus gewoon hartstikke goed gedaan!
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    En hoe is het na 2 weken weer in normale omstandigheden?
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    Mooi weer naar de 80 kg. Die 2 vakantiekilo`s zijn er weer af!
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    :)
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    chocoladevalkuil

    Heerlijk stukje melkchocolade .... maar schrikken van het aantal kcal dat 40 gram chocolade levert 227 kcal.

    Gelukkig eet ik geen hele reep chocolade meer!

  • ireentje67
    ireentje67 Berichten: 15 Member
    Opties
    Ik mag over vier weken een weekje op vakantie. Heerlijk maar lastig wat het eten betreft. Ik probeer me bij het ontbijt iig in te houden met zoetigheid. Neem altijd wel een ei of roerei met tomaat. Slechts 1 stukje brood en zeker geen croissant.
    Maar dan....'s avonds gaat het mis. Vooral met een paar wijntjes dan gaat de rem eraf en kan het me ineens niks meer schelen. Ik probeer idd de schade ook wat te beperken door veel te zwemmen en 2 x in die week te hardlopen.
    Ik hoop dat de schade dan dit jaar ook weer meevalt. Maar er zal vast wat aankomen. Dat heb ik al na ieder weekend!
  • nellekel1
    nellekel1 Berichten: 3 Member
    Opties
    Ik denk dat je jezelf ook weer niet alles moet gaan ontzeggen. Volgens mij wordt het leven dan ook wel lastig. Het draait in mijn beleving om keuzes maken. Bijv.: afgelopen zaterdagavond heb ik 3 biertjes gedronken, maar alle hapjes afgeslagen en verder niks gesnackt. Vroeger zou ik me vast vreten bij de borrel maar ik merk nu ik mezelf af en toe wat gun het afvallen makkelijker gaat.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Het is maar net hoe je er mentaal in staat. De keuze om "los te gaan" maak je uiteindelijk wel zelf. Niemand hoeft zichzelf dingen te ontzeggen en alles kan prima passen in je voeding. Denk dat veel mensen zich daar eens aan moeten wagen. Je kunt er namelijk gewoon niet omheen dat je bepaalde dingen moet opofferen als je wilt afvallen. Je HOEFT niet af te vallen, daar kies je uiteindelijk zelf voor, maar als je hiervoor kiest weet dan wel dat hier bepaalde consequenties aan vast zitten. Je bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk wat je in je mond stopt.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    @itzhanne82
    Ik kan ook aankomen op de weegschaal zonder meer te eten dan mijn TDEE

    Ik merk namelijk dat als ik veel koolhydraten eet ik direct een kilo of meer aankom op de weegschaal...

    Dat "los gaan" hoeft dus helemaal niet te betekenen dat je heel veel meer eet.
    Maar als ik een week lang weer 2000 kcal eet waarvan 50% koolhydraten, kom ik wel aan op de weegschaal. En dan is dat misschien "water weight" het kan voor sommige die minder over voeding weten, wel demotiverend zijn.

    Ben het zeker eens dat als je wilt afvallen, je bepaalde keuzes zal moeten maken wat betreft voeding. Maar je daarnaast echt niet heel veel dingen weg hoeft te laten. Gewoon minder grote hoeveelheden en dan kan je er ook komen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    oktober 2016 aangepast
    Opties
    Als jij in een tekort aankomt omdat je je koolhydraten opschroeft, dan is dat enkel omdat je wellicht voor die tijd een stuk minder hebt gegeten qua koolhydraten en dat dat inderdaad vocht is. Maar het kan niet zo zijn dat jij aankomt in een tekort waarbij je voeding uit 50% koolhydraten bestaat. Ook met 100% koolhydraten val je in een tekort af. Een tekort is een tekort, dus uiteindelijk zul je echt wel afvallen. Consistentie is key, dus wanneer je bij wijze van spreken om de zoveel weken je voeding weer omgooit kan dat wellicht ook een storende factor zijn. Want gewicht, of het aankomen ervan zegt namelijk niets over je samenstelling. Het zou bijvoorbeeld heel goed kunnen dat je wel degelijk vet verliest, alleen omdat je vocht ineens hoger is, het lijkt alsof dit niet het geval is.

    Met opofferen bedoelde ik meer het laten staan van dingen, nee leren zeggen of kleinere porties nemen. Niet dat je je dingen moet gaan ontzeggen "omdat je nu eenmaal wil afvallen".

    Dat "losgaan" was meer in de zin van dat mensen, bij wijze van spreken, na 1 glaasje wijn al denken "fuck it" en de hele fles achterover gooien. Het achterover gooien van die fles is dan je eigen keuze.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    @itzhanne82

    Een week lang in een tekort en veel koolhydraten eten, geeft voor mij op de weegschaal wel hogere cijfers, maar dat is maar een week. Blijf ik dat een maand of 2-3 doen, zal ik idd wel afvallen, als ik kijk naar mijn cijfers van mijn cut van afgelopen 2 maanden dan viel ik ook af met die hoge koolhydraten, alleen zijn de pieken naar boven en beneden wat groter (door het vochtgehalte dus)
    Nu ik wat minder koolhydraten ben gaan eten, gaat het net wat geleidelijker.
    Dat bedoelde ik eigenlijk.

    En als je wilt afvallen zul je idd keuzes moeten maken.
    Ik ben gek op chocolade, maar sinds ik serieuzer ben gaan letten op mijn voeding eet ik het echt niet meer dagelijks of zelfs wekelijks. Maar des te meer waardeer ik het als ik het wel eet.
    Het lijkt ook wel of mijn smaak is toegenomen, ik proef dingen veel beter. Eerder stopte ik het gewoon in mijn mond, hap, slik, weg, net een hond. Nu proef ik het echt.

    En ja losgaan moet af en toe kunnen, als je maar bewust bent van het gevolg ervan en je daarna weer oppakt.
    Afgelopen zomer een BBQ met familie gehad, en ja dan ga ik echt niet afwegen, en tuurlijk let ik onbewust wel op bepaalde dingen (sauzen neem ik bijna niet meer) maar ja de dag erna zie je het evengoed op de weegschaal. Jammer dan. Oppakken en binnen een week was dat er ook weer af.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    oktober 2016 aangepast
    Opties
    Een week lang in een tekort en veel koolhydraten eten, geeft voor mij op de weegschaal wel hogere cijfers, maar dat is maar een week. Blijf ik dat een maand of 2-3 doen, zal ik idd wel afvallen, als ik kijk naar mijn cijfers van mijn cut van afgelopen 2 maanden dan viel ik ook af met die hoge koolhydraten, alleen zijn de pieken naar boven en beneden wat groter (door het vochtgehalte dus)
    Nu ik wat minder koolhydraten ben gaan eten, gaat het net wat geleidelijker.
    Dat bedoelde ik eigenlijk.

    Ah zooo... dat is inderdaad duidelijk :smile:

    En inderdaad, een keertje losgaan is zeker niet erg... het maakt iemand ook mens vind ik. Gewoon weer oppakken where you left off :smiley:
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    If you did it once, you can do it again!
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    Verleidingsvalkuil.
    iemand neemt speciaal iets lekkers voor jouw mee! Heel lief bedoelt dus.
    Bolussen en eierkoeken...
    Ik vind het nog steeds giga moeilijk om daar nee tegen te zeggen als ze voor mijn neus gehouden worden of in de kast liggen. Zelf koop ik ze niet uitzelfbescherming maar ja, de omgeving werkt niet echt mee.

    Mijn probleem even op papier gezet, werkt mooi verhelderend.

  • sylvialevi
    sylvialevi Berichten: 20 Member
    Opties
    Verleidingsvalkuil.
    iemand neemt speciaal iets lekkers voor jouw mee! Heel lief bedoelt dus.
    Bolussen en eierkoeken...
    Ik vind het nog steeds giga moeilijk om daar nee tegen te zeggen als ze voor mijn neus gehouden worden of in de kast liggen. Zelf koop ik ze niet uitzelfbescherming maar ja, de omgeving werkt niet echt mee.

    Mijn probleem even op papier gezet, werkt mooi verhelderend.

    Ik ken dat gevoel, het is niet omdat je het niet meer eet dat je het niet meer lust hé. Soms is dat best wel moeilijk om dan vol te houden, maar geeft het wel een goed gevoel als het je lukt om aan de verleiding te weerstaan.
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    Nee , lukt nog niet ....
  • fxmhaast
    fxmhaast Berichten: 189 Member
    Opties
    Naja als je geen nee wil/kan zeggen kan je later op de dag ook iets anders minder van eten toch?
    Of (als je niet te veel pijn hebt) wat meer bewegen die dag.

    Je kan ook duidelijk vertellen aan je omgeving dat je bezig bent met afvallen en of ze je daarbij willen helpen/supporten. Misschien nemen ze dan voor jou wat anders mee of niks.
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Of je deelt het geschenkje met degene die jouw het bracht! Dan eet je er minder van, eet je het wel en hebben ze zelf ook wat.
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    Klopt, maar dat neemt niet weg dat ik het moeilijk vind.
    Support in mijn omgeving. Helaas nog niet zoveel.
    Daarom ben ik blij met jullie reacties. Door dingen te beschrijven worden ze helderder. Hierdoor leer ik steeds meer weerstand te geven tegen teveel eten.