Ben ik op de goede weg? — Dutch (Netherlands)

Ben ik op de goede weg?

mijnfitnessdoelen
mijnfitnessdoelen Berichten: 2 Member
Dag allemaal,

Ik heb wat vraagjes en ik hoop dat er iemand is die een minuutje van zijn kostbare tijd kan missen om mij te helpen. Ik heb de resultaten terug van 2 maanden afvallen. Mijn doel was om voornamelijk lichaamsvet te verbranden met zo veel mogelijk behoud van spieren.

Leeftijd: 33, man, lengte: 1m77, zittend beroep, 3x per week full-body workout van 45 minuten. Volgens MFP moest ik zo'n 1600 calorieën per dag eten (op trainingsdagen at ik mijn verbrande calorieën terug).

De metingen (d.m.v. biometrische impedantie oftewel weegschaal met elektrische meting):

Begin datum: 01-09-2016

Gewicht: 76,8 kg
BMI: 24,5
Vetpercentage: 14,7%
Vochtpercentage: 61,7%
Spiermassa: 62,2 kg
Visceraal vet level (vet om organen): 4,0
Lean Body Mass (zelf berekend): 65,51 kg

2e meting: 31-10-2016 (2 maanden later)

Gewicht: 75,3 kg
BMI: 24
Vetpercentage: 13,7%
Vochtpercentage: 62,5%
Spiermassa: 61,7 kg
Visceraal vet level (vet om organen): 3,5
Lean Body Mass (zelf berekend): 64,98 kg

Ik weet niet goed hoe ik deze resultaten moet interpreteren en ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen. Als ik het zo lees ben ik inderdaad wat vet kwijt maar ook ten koste van (relatief weinig?) spiermassa. Maar een vermindering van 1% lichaamsvet in 2 maanden is erg weinig of niet? Betekent dat dat ik te weinig heb gegeten? Ik heb me namelijk goed aan mijn dieet gehouden.

Reacties

• itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Enkele punten en vragen die bij mij opkomen:

1. Hoe is je training geweest, heb je je vooral gericht op KT? Of meer cardiogericht getraind?
    2. Weegschalen die dit meten zijn verre van nauwkeurig en wat daar staat is lastig te interpreteren. Je kunt het wel als meetinstrument gebruiken om te kijken of je vooruit gaat, maar de data zelf die klopt vaak niet.
    3. Het beste is om op basis van je TDEE te eten (dat is je BMR incl. je activiteiten c.q. sport & beweging), omdat het bijeten van kcal een grotere error-marge bevat. Je BMR & TDEE kun je op meerdere sites uitrekenen. Let wel; dit is en blijft een soort startmeting. De getallen zullen bijgesteld moeten worden naarmate je steeds verder komt.
    4. Afvallen, vet verliezen, doe je door in een tekort te eten. Je kunt dit meten door o.a. je gewicht in de gaten te houden en je omvang te meten. Gaan beide naar beneden dan ben je goed bezig. In een tekort zul je altijd spiermassa verliezen, alleen hoeveel dit is hangt af hoe een groot tekort je hanteert.
  • mijnfitnessdoelen
    mijnfitnessdoelen Berichten: 2 Member
    Dankjewel voor je reply Hanne!

1.: KT (ik dans ook 1 of 2 avonden salsa in de week, maar dat tel ik er niet bij)

Bedankt voor de toelichting in punt 2 t/m 4! Ik ga meteen mijn TDEE uitrekenen.
  • Michael_Visser
    Michael_Visser Berichten: 74 Member
    Die weegschalen zijn idd nog wel is onnauwkeurig, koop een (goede) niet te dure caliper en meet daarmee je vetpercentage via een huidplooimeting, als je de meting in een (gratis) app gooit zoals "BodyTracker", rollen er veel nauwkeurige waardes uit waar onder andere je vetvrije massa en dergelijk.

Advies is vaak met eiwitten om op op 1.7 tot 2.3 gram per kilo lichaamsgewicht te gaan zitten als je aan kracht training doet en wilt afvallen, dus ff spelen met je macro's op MFP want standaard staan ze anders ingesteld.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Calipers zijn wat dat betreft net zo onnauwkeurig als weegschalen, omdat je zó nauwkeurig moet zijn in je meting (denk aan altijd dezelfde plek en hetzelfde aan huidplooi vastpakken). Maar zo is iedere tool een instrument om je progressie bij het houden, zolang je het maar bij dezelfde tools uit en altijd op hetzelfde moment je meting doet.

Hieronder nog een video van Richard Bell (mijn coach) over het bijhouden van progressie:

https://www.youtube.com/watch?v=q8iXVs5CbcA