Weer een nieuwe... — Dutch (Netherlands)

Weer een nieuwe...

81muisje81
81muisje81 Berichten: 5 Member
Heej hoi! Ik zal me ook es voorstellen. Ik ben muisje en sinds 2 weken gebruik ik MFP om m'n kcal bij te houden, naar de macro's te spieken en zojuist ook dit forum ontdekt.
Jammer dat er niet zo veel activiteit op het forum is. Lijkt me een leuke manier om elkaar zo een beetje te steunen!
Verder over mezelf, ben 35 jaar, 1m66 en momenteel weeg ik 55kg. Door eetstoornissen die wisselend actief aanwezig waren (en zijn), ben ik niet echt op een gezonde manier op dit gewicht gekomen, maar wil het wel graag behouden.
Sinds 2 weken eet ik 6x per dag, maar ben nog wel voorzichtig met de kcal (tussen de 1100 en 1299 - 1x een uitschieter gehad). Kcal wil ik zeker nog gaan ophogen, maar dat is echt nog wat eng.
Sporten doe ik thuis. Dagelijks buikspieren en 2x per week een schema billen, benen en armen (triceps) erbij. Soms een wandeling buiten en wil over een paar maanden, als het niet meer zo donker is als ik klaar ben met werken, ook vaker op de fiets naar het werk gaan.

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Welkom muisje. Ik kan momenteel een heleboel roepen en vragen, maar gezien je situatie vraag ik mij af of het niet beter is om professionele hulp in te schakelen met je probleem? 1100kcal is heel erg weinig en gezien je bang bent meer te eten, weet ik niet of dit forum wel de juiste plek is?
  • 81muisje81
    81muisje81 Berichten: 5 Member
    Ik snap je punt, maar mede dankzij deze app ben ik beter dan ooit bezig! Die kcal gaan echt wel naar boven, want ik zie wat dit eten en de oefeningen nu al met m'n lijf doen en ik snap heel goed dat zonder energie, het niet mogelijk is om een killerbody te krijgen ;)
    Maar vraag en roep gerust hoor! Kan wel tegen een beetje kritiek en kan er ook niet slechter van worden ;)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Oké dan... allereerst;
    Eet op basis van je TDEE, niet BMR. Heb je deze al uitgerekend? Wat is je doel? Spiermassa? Afvallen? Op gewicht blijven?

    Toch blijft dit zorgelijk:
    Door eetstoornissen die wisselend actief aanwezig waren (en zijn), ben ik niet echt op een gezonde manier op dit gewicht gekomen, maar wil het wel graag behouden

    Hierin spreek je jezelf dus tegen. Je bent op een ongezonde manier op dit gewicht gekomen, maar je wilt het wel behouden? In welk opzicht ben je dan bezig om beter voor jezelf te zorgen? Dat begrijp ik even niet. Vandaar dat ik ook zeg; ik twijfel of je hier aan het goede adres bent. Een eetstoornis heeft te maken met gedrag en ik denk dat dat eerst in goede lijnen moet zijn. Plus, wat versta jij onder een killerbody? Als je refereert naar Fajah haar boek, dan hoop ik dat je daar een objectieve blik op werpt. Zij heeft behoorlijk wat kritiek hierop gekregen en terecht.

    Een 'droog' lichaam krijg je feitelijk door een tekort te hanteren. Meer massa krijg je door krachttraining en een overschot.
  • 81muisje81
    81muisje81 Berichten: 5 Member
    Dit gewicht is er nu eenmaal, de manier waarop ik heb behaald is jammer, maar nu niks meer aan te doen. Wil nu door middel van goed en gezond eten, dit gewicht behouden. En ben zelfs bereid om (in spieren) wat aan te komen als dat mooier blijkt.
    In welk opzicht ik verder bezig ben om voor mezelf te zorgen? Ehm, als je bekijkt dat ik 2,5 week geleden nog leefde op 1 appel en wat worteltjes op een dag, ben ik inmiddels flinke stappen aan het zetten. En omdat het toch niet heel realistisch is om in zo'n korte tijd 2000 kcal omhoog te gaan, zit ik nu nog veilig rond de 1200.
    Wat ik wil is een mooi slank en licht gespierd lichaam, die term killerbody noemde ik vooral omdat dát voor mij een killerbody is. Niet specifiek refererend naar Fajah.
    Net nog ff berekend... BMR is 1317, TDEE 1853
    Ik hou wel echt van een droog lichaam.
    Ben ik zo iets duidelijker?
    De afgelopen 2 weken ben ik nog ietsje afgevallen met de huidige kcal die ik aanhoud (niet gek, snap ik ook...), dus wil eigenlijk volgende week gaan ophogen naar 1300/1400kcal. Kijk, dat klinkt gelijk al wat beter, toch? ;)
  • 81muisje81
    81muisje81 Berichten: 5 Member
    En dan kijk ik vandaag bij mn dagtotaal en zie dat ik op 1380 zit :)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Oké, helder. Het werken naar een doel maakt je proces er naartoe makkelijker. Ik denk dat het voor jou wellicht eerst belangrijk is om een 'gezonde' verhouding te krijgen/ hebben met voeding en wat dit kan doen voor je lichaam. Dat heeft wellicht tijd nodig. Om massa aan te zetten dien je eigenlijk in een overschot te zitten, dus meer energie binnen krijgen dan je verbruikt i.c.m. krachttraining (dus niet bodyweight exercises). Een voorbeeld; ik ben al sinds januari in een 'lean' bulk waarbij ik momenteel 3200 kcal dien te eten op trainingsdagen. Zo'n 6 kg aangekomen, waarvan ietsje vet (maar dat is niet te vermijden), maar het overgrote deel spier. Straks veranderd mijn doel en komt de focus te liggen op het verliezen van de aangekomen baby vetjes.

    Heb je begeleiding bij je eetstoornis?
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,472 MFP Moderator
    Hoi Muisje,

    Welkom op MFP. Ik was erg bezorgd toen ik je bericht las, en raad je aan dit te lezen: https://myfitnesspal.desk.com/customer/portal/articles/1575987-eating-disorder-resources

    Ik raad aan om zeker hulp te gaan zoeken of ernaar te informeren, de ongezonde geschiedenis achter je te laten en te zorgen dat je goed om kunt gaan met voeding. Succes.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Ehm, als je bekijkt dat ik 2,5 week geleden nog leefde op 1 appel en wat worteltjes op een dag, ben ik inmiddels flinke stappen aan het zetten. En omdat het toch niet heel realistisch is om in zo'n korte tijd 2000 kcal omhoog te gaan, zit ik nu nog veilig rond de 1200.
    Een appel en wat worteltjes hebben bij elkaar wellicht 100kcal... wat is er in 2,5 week veranderd dat je 'ineens' naar 1200 bent gegaan? Ik wil je niet bashen of iets, maar het feit dat het aanwezig is (en wellicht zal blijven) en het pas 2,5 week geleden is dat je daarop leefde vind ik het moeilijk te geloven dat het plotseling een turn for the better heeft genomen. Ben wel benieuwd hoe dat is gekomen.
  • 81muisje81
    81muisje81 Berichten: 5 Member
    Ik heb een paar keer hulp gehad, de kennis is al jaren aanwezig, had een trigger nodig om echt 180 graden om te draaien en het toe te passen in de praktijk. Die trigger heb ik ondervonden door een urenlang, nachtelijk gesprek met iemand (tevens personal coach, hij heeft ook een opzetje gegeven over hoe en wat te eten) en sindsdien besef ik dat ik voor mezelf moet kiezen, dat ik op deze manier mezelf kapot blijf maken en dat kán gewoon niet de bedoeling zijn!
    Het is inderdaad nog maar 2,5 week, maar ben echt zó gemotiveerd en het gaat zó lekker!
    En ja, ik zal vast momenten gaan krijgen dat het moeilijk is, dat is bijna logisch, maar heb de afgelopen 2,5 week ook op papier gezet wat nu zoveel beter voelt nu ik meer eet, beter eet. Dat nalezen op moeilijke momenten, steun van vrienden opzoeken...
    Echt, ik noemde het stukje eetstoornis omdat dat nu eenmaal mee heeft gespeeld, maar het staat steeds verder en verder van me af en deze veranderde levenswijze geeft al zoveel voldoening!
    Zit nu weer op 1380 kcal voor vandaag. Nog een paar dagen volhouden en dan gaat het volgende week richting 1500/1600kcal.
    Ben echt blij met jullie commentaar. Het laat je nog meer nadenken over waar je mee bezig bent en het maakt me alleen maar gemotiveerder om dit door te zetten!