Hoeveel stappen? — Dutch (Netherlands)

Hoeveel stappen?

Opties
bolleke82
bolleke82 Berichten: 6 Member
Even een vraagje, ik ben leerkracht en fulltime mama, na de 2de Ben ik men kilo,s niet kwijt geraakt, nu heb ik mfp geïnstalleerd en heb ik een Fitbit, maar vanaf hoeveel stappen krijg je extra calorieën bij? Niet dat ik ze wil opgebruiken, maar das voor mij een extra motivatie.

Reacties

  • fxmhaast
    fxmhaast Berichten: 189 Member
    Opties
    ehm dat is per persoon verschillend denk ik. een zwaarder iemand verbruikt namelijk meer energie om bijvoorbeeld 5 km te wandelen dan iemand die een stuk lichter is. maar of hier nou precies een aantal stappen aan verbonden is heb ik geen idee.

    Een fitbit houdt toch ook je hartslag bij enzo? en op basis daarvan kan hij dan aangeven hoeveel extra kcal je verbruikt hebt? denk dat dat nauwkeuriger is dan stappen tellen.
  • bolleke82
    bolleke82 Berichten: 6 Member
    Opties
    Mijn Fitbit is de one en die zit gewoon in men zak en heeft geen hartslagmeter.
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Hoi @bolleke82

    Welkom op MFP!

    Ik geloof dat bijna iedere tracker gewoon van een standaard verbranding rekening doet per gemaakte stap. Tevens, als je bijvoorbeeld fietst, telt hij dat ook als stappen, terwijl het een ander soort inspanning is. Dus dat maakt de cijfers niet zo nauwkeurig.

    Succes!
    Als je vragen het, hoor ik dat graag.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    maar vanaf hoeveel stappen krijg je extra calorieën bij
    Bedoel je dan dat je met je huidige calorieën in een tekort komt te zitten?

    Ik denk dat je accurater uit bent als je je BMR & TDEE berekend, zodat je weet hoeveel calorieën je nodig hebt om op gewicht te blijven, aan te komen of af te vallen. Zo'n fitbit is denk ik meer een leuk tooltje op te zien hoe actief je bent.
  • Naruya
    Naruya Berichten: 23 Member
    Opties
    Je Fitbit heeft aan het einde van de dag een nummer met verbrandde calorieën (op basis van je BMR en je stappen), MFP heeft dit ook (op basis van je instellingen - je TDEE). Als deze cijfers niet overeenkomen dan krijg je er ofwel calorieën bij (als je veel gelopen hebt), ofwel negatieve calorieën (omdat je minder hebt bewogen dan MFP denkt dat je op een gemiddelde dag beweegt).

    Je moet overigens wel Fitbit selecteren als stappenteller (niet alleen koppelen) anders zul je geen correctie op je calorieën krijgen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik zou sowieso nooit uitgaan van een Fitbit, omdat deze maar een gemiddelde 'meten'. Je komt dichter in de buurt als je je kcal inname uitrekent op basis van je TDEE (waar je beweging al bij zit). Ik zou zelf nooit bijeten, omdat een stappenteller aangeeft dat ik meer kcal verbrand zou hebben dan je ingesteld hebt.
  • Naruya
    Naruya Berichten: 23 Member
    januari 2017 aangepast
    Opties
    Ehh, niet helemaal.

    Fitbit geeft geen gemiddelde maar de totaal verbrandde calorieën op een dag. Hij pakt je BMR op basis van je gegevens net zo goed als een andere tool en vult dit aan met stappen en andere activiteiten op basis van HR (als je die hebt). In het weekend heb ik dus een veel lagere "eindscore" dan doordeweeks wanneer ik erg actief ben.

    Een TDEE is juist een gemiddelde want hier krijg je een nummer uit die je gebruikt voor heel de week, terwijl je sommige dagen meer zal bewegen dan andere.

    Persoonlijk vind ik een TDEE veel minder handig omdat ik van week tot week erg verschil in de hoeveelheid beweging die ik krijg en dus calorieën die ik verbrand. Weinig trek om dit elke keer bij te stellen dus een activiteitenmeter die het voor je bijhoudt en optelt bij je BMR werkt dan beter. Persoonlijke voorkeur I guess.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Als je gewoon een vast ritme hebt, wat het lichaam trouwens erg fijn vindt, dan is het juist handig om met je TDEE te werken omdat je dan altijd safe zit. Je kunt hetzelfde principe toepassen; op de ene trainingsdag zul je net iets meer verbranden dan de andere, maar dat is allemaal in de marge van je TDEE meegenomen. Ik heb week in week uit hetzelfde regime, dus ik heb niets aan die sporadische verschillen en om mijn voeding daarop aan te passen. Ik heb enkel een verschil tussen een rust- en trainingsdag.

    Maar ik kan mij voorstellen als je geen vast ritme hebt en afwisselend sport, je dan op die wijze wellicht wat makkelijker uit bent.

    Ik ben alleen wel van mening dat het bijeten van kcal risico met zich meebrengt, omdat je daar snel in een overschot zou kunnen zitten.
  • Naruya
    Naruya Berichten: 23 Member
    Opties
    Absoluut, een vast schema is zeker fijn en dan is een TDEE ideaal - je hoeft niet na te denken en weet altijd zeker hoeveel je binnen moet/mag krijgen. Scheelt ook met het voorbereiden van voeding. Uiteraard krijg ik ook echt wel resultaat als ik het op die manier aan pak, maar ik heb gemerkt dat het op deze manier beter werkt voor mij omdat mijn schema nu gewoon te erg schommelt.

    Ik zie echter niet helemaal waarom je vind dat er een verschil is tussen een TDEE uitrekenen, waarbij je al je beweging en sport etc meeneemt, en via een activiteiten tracker die in wijze hetzelfde doet. Het enige is dat je met een activiteiten tracker niet elke dag hetzelfde cijfertje hebt, maar hier is het net zo min "bijeten" dan bij een TDEE, omdat hij altijd begint met een BMR en daarop verder gaat. Eigenlijk is het zelfs zo dat wanneer je TDEE goed berekend is, dit hetzelfde cijfer zou moeten zijn als het gemiddelde van de uitkomst van je activiteiten tracker. En ja, het is uiteindelijk nooit 100% nauwkeurig maar dat is een TDEE net zo min.

    Wat uiteraard wel een risico is, is het bijeten van calorieën van activiteiten die je hier op MFP toevoegt terwijl MFP juist je TDEE gebruikt. Dan ben je dubbel bezig.
  • jurgendelys
    jurgendelys Berichten: 4 Member
    Opties
    ik zit gemiddeld dagelijks aan een 15.000 stappen maar dit staat hier niet geregistreerd dacht ik?
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Als je linkt met MFP dan wel, bijvoorbeeld met Apple en dan kan je het terugvinden in de Gezondheid app. Wel even koppelen. Welke telefoon gebruik je?
  • jurgendelys
    jurgendelys Berichten: 4 Member
    Opties
    Huawei P9
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Heeft die wel een eigen stappenteller? Staat de Fitbit met je telefoon gelinkt/gekoppeld en dan zou je telefoon die gegevens moeten kunnen doorzetten naar MFP. Of ze zo anders koppelen. Laat maar weten.