Goedkoop Koolhydraatarm — Dutch (Netherlands)

Goedkoop Koolhydraatarm

Opties
fartstreets
fartstreets Berichten: 2 Member
Goedendag! Ik weeg 117 kilo en ben 180 cm lang. Ik wil graag afvallen door meer te bewegen en door koolhydraten te minderen. Wie heeft goedkope koolhydraatarme gerechten en wil deze hier delen?
«1

Reacties

  • fxmhaast
    fxmhaast Berichten: 189 Member
    Opties
    Hey heb je een specifieke reden waarom je hoolhydraat arm wil eten? Om af te vallen gaat het uiteindelijk om in een negatieve energie balans te zitten (dus minder kcal eten dan je lichaam eigenlijk nodig heeft om op gewicht te blijven). Hoe je dit dan invult moet je zelf weten natuurlijk.

    Maar er zijn zat sites voor specifieke hoolhydraat arme maaltijden enzo
    Voorbeeldje:
    gobento.nl/wp-signup.php?new=gobento.nl
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Exact wat fxmhaast zegt; waarom koolhydraten minder? Koolhydraten zorgen niet voor gewichtsverlies, maar een calorietekort. Sowieso het uitsluiten of drastisch verminderen van één bepaalde macro is niet slim, gezien je alle macronutriënten nodig hebt om goed te kunnen functioneren.
  • ketotribal
    ketotribal Berichten: 1 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Exact wat fxmhaast zegt; waarom koolhydraten minder? Koolhydraten zorgen niet voor gewichtsverlies, maar een calorietekort. Sowieso het uitsluiten of drastisch verminderen van één bepaalde macro is niet slim, gezien je alle macronutriënten nodig hebt om goed te kunnen functioneren.

    Je lichaam heeft geen koolhydraten van externe bronnen nodig, je lichaam kan deze zelf maken van eiwitten. Kijk maar eens naar hoeveel mensen er ketogeen dieet eten, minder dan 20g koolhydraten per dag en erg veel vet.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Je lichaam heeft geen koolhydraten van externe bronnen nodig, je lichaam kan deze zelf maken van eiwitten. Kijk maar eens naar hoeveel mensen er ketogeen dieet eten, minder dan 20g koolhydraten per dag en erg veel vet.
    Ik weet wat keto is en ben daar geen voorstander van. In mijn ogen moet je een gegronde reden hebben zoiets te doen (bijvoorbeeld een wedstrijd), maar voor een normaal, goed functionerend, mens is dit geen dieet wat ik op lange termijn aan zou raden. Het compleet wegvagen van 1 specifieke macro is onzin en niet gezond. Je lichaam functioneert simpelweg het makkelijkst op koolhydraten, zo is het lichaam ingericht. Dat het op een andere energieleverancier zou kunnen functioneren is correct, maar dat komt omdat het lichaam een intelligent orgaan is en zich altijd wel van brandstof kan voorzien als het ene niet voor handen is. Of dit slim is of iets wat je zou willen is een tweede.

    Dus... waarom zou je jezelf en je lichaam kwellen met een keto dieet als het voor afvallen niet nodig is? Ik kan mij niet voorstellen dat mensen een ketodieet voor hun plezier volgen. Daarnaast zou het voor mij als fanatiek sporter absoluut een no-go zijn, omdat ik de energie nodig heb voor mijn trainingen en herstel.
  • saskia3399
    saskia3399 Berichten: 1 Member
    Opties
    Hoi
    De website www.supersnelgezond.nl vind ik top.... veel gezonde recepten, makkelijk en snel te bereiden. Zonder "snelle" koolhydraten. Succes
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    oopsies zijn koolhydraatarm en hier favoriet http://www.lowcarbchef.nl/recept/oopsie-brood/. Daarnaast kan je gewoon vlees en (veel)groente zonder aardappelen eten
  • biesje450
    biesje450 Berichten: 3 Member
    Opties
    Hoi
    Ik eet ook koolhydraat arm en werkt prima. Ik eet gemiddeld tussen de 20 en 60 koolhydraten per dag. Ben daar ondertussen 30 kilo mee afgevallen. Heb het vervolgens weer anders gedaan met calorie beperkt maar helaas toch weer 11 aan gekomen. Twee weken geleden weer gestart en weeral 3 kwijt. Ik voel me veel beter! In de eerste dagen wat moeilijk omdat je het minimale aan suiker binnen krijgt maar nu voel ik me vet goed net als vorig jaar toen ik dertig kwijt was. Het is wel een levensstijl die je altijd moet handhaven. Maar ik kan er goed mee leven. Als je tips wil doe maar een vriendschap verzoek dan delen we ervaringen en wat recepten betreft ik maak vaak eigen creaties. Zoals gehakt prut met boontjes hmm heerlijk. Veel soorten soepen van groentes en eet koolhydraat arm brood twee keer per week. Voor de rest natuurlijk geen aardappels pasta en zo tenzij het zero is.
    Veel succes. .... het gaat zeker lukken hoor
    Petra
  • JanDeWachter
    JanDeWachter Berichten: 2 Member
    Opties
    Ik ben ook voorstander van Khd arm eten, ik eet geen pasta, rijst, brood, ed.. gaat heel goed om af te vallen.
    Ik sport dan ook nog elke dag ( hardlopen) conditie boksen, fitness,
    Heb totaal geen last van weinig Khd te eten.
    Vers fruit eet ik wel beperkt 1 stuk per dag, elke dag veel verse groenten, wit en rood vlees en vis.
    Veel eiwitten eten voor de spieren.
    Het belangrijkste is leren luisteren naar je lichaam dan komt dat in orde.
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Redelijk wat reacties, goed bezig allemaal!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ben daar ondertussen 30 kilo mee afgevallen. Heb het vervolgens weer anders gedaan met calorie beperkt maar helaas toch weer 11 aan gekomen.
    Weten mensen nog steeds niet dat KH-arm niet de reden is dat je afvalt, maar dit door het calorietekort komt? Laat ik voorop tellen dat iedereen moet doen waar hij/ zij zicht prettig bij voelt, maar verkeerde informatie is niet echt wenselijk. Voor ieder mens hier op aard, uitzonderingen daargelaten door bijv. medicijngebruik of alvleesklierproblemen, geldt de wet van de thermodynamica en dat houd in dat men afvalt met een tekort aan energie en aankomt door een overschot aan energie.
  • PaulValkiers
    PaulValkiers Berichten: 3 Member
    Opties
    Beste Itzanne82, Koolhydraten hebben totaal niks met calorieën te maken hé.
    Maar wat je daar zegt ( Laat ik voorop tellen dat iedereen moet doen waar hij/ zij zicht prettig bij voelt.) daar geef ik je ook volkomen gelijk in.
    We zijn op de wereld om mekaar, om mekaar, om te helpen niewaar.

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Koolhydraten hebben totaal niks met calorieën te maken hé
    Care to elaborate? Hoezo hebben koolhydraten niets te maken met calorieën? Koolhydraten hebben in feite gewoon 4kcal per gram, net als eiwitten. Vetten hebben er 9.

    En uiteraard zijn we hier om elkaar te helpen! :smile:
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    mei 2017 aangepast
    Opties
    PaulValkiers schreef: »
    Beste Itzanne82, Koolhydraten hebben totaal niks met calorieën te maken hé.
    Maar wat je daar zegt ( Laat ik voorop tellen dat iedereen moet doen waar hij/ zij zicht prettig bij voelt.) daar geef ik je ook volkomen gelijk in.
    We zijn op de wereld om mekaar, om mekaar, om te helpen niewaar.

    Koolhydraten hebben niets met calorieën te maken...excuse me?

    Voedsel bestaat uit calorieën, deze calorieën zijn opgebouwd uit macro's
    De macro's zijn:
    Vetten (9kcal per gram)
    Koolhydraten (4kcal per gram)
    Eiwitten (4kcal per gram)

    En om het even duidelijk te maken, hierbij een link naar het voedingscentrum, waarbij de rest van voedingswaarde vaak ook worden weergegeven:
    Voorbeeld van een boerenbrood per 100 gram onbewerkt product:
    https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=214

    Hierin zie je dat het totaal aantal calorieën 307 is.
    Dit is opgebouwd uit:
    Eiwit 11.3 gram (*4=45.2 kcal)
    koolhydraten 56.3 gram (*4=225.2 kcal)
    Vet 3.1 gram (*9=27.9 kcal)
    45.2+225.2+27.9=298.3 kcal

    Nu zit er dus een kleine afwijking van 9 kcal (ongeveer 3% bij producten bestaande uit voornamelijk koolhydraten), ik heb het voedingscentrum al eens aangeschreven waar dit in zit, en schijnbaar is de 4/4/9 niet helemaal correct (er zitten nog cijfers achter de komma) maar voor snelle berekening word dit gehanteerd, en tenzij je 15000 kcal per dag eet, is die 3% te verwaarlozen.
  • pascal8923
    pascal8923 Berichten: 23 Member
    Opties
    > @ValkyrieP zei:
    > ja, zo snap ik het ook wel, ja in feite heeft alles wel met calorieën te maken.
    > Maar calorieën daar heb je er +1000 p/d van nodig om voldoende om te functioneren.
    > En als je daarbij 10 koolhydraten p/d neemt dan kan je ook perfect functioneren.
    > En in die context bedoelde ik het dat Koolhydraten eigenlijk niks met calorieën te maken hebben.
    > Kijk vandaag maar eens in mijn dagboek, ik heb nog nooit zoveel energie in mijn lijf gehad.
    > Op 15 mei woog ik nog 105kg. nu op 1 juni(mijn startdatum hier) weeg ik nog exact 100kg.

    Hoi Paul, van calorieën heb je er wel meer dan 1000 per dag nodig om goed te functioneren. Verdiep je eens in bmr want de hoeveelheden die jij eet zijn niet genoeg voor een man van 100 kilo.Ik snap wat je bedoelt hoor, als je je Koolhydraten beperkt én binnen je calorieëndoel blijft dan val je wel af. Echter is de denkwijze​ achter koolhydraatarm dat je dan je verbranding overschakelt op zogenaamde vetverbranding dus lchf (low carbs high fat) en dat gaat niet lukken als je calorieën telt, het is zegmaar het een of het ander. Koolhydraten halen uit goede bronnen ben ik wel absoluut voorstander van dus geen koekjes, (wit) brood en witte rijst maar wel noten, (zoete) aardappels en zilvervliesrijst.
    Goed dat je al 5 kilo kwijt bent, waak er alleen voor dat je dit ook doet op een manier die je de rest van je leven vol kan houden anders zit het er zo weer aan als je stopt met deze eetwijze en dat zou zonde zijn!
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    ValkyrieP schreef: »
    ja, zo snap ik het ook wel, ja in feite heeft alles wel met calorieën te maken.
    Maar calorieën daar heb je er +1000 p/d van nodig om voldoende om te functioneren.
    En als je daarbij 10 koolhydraten p/d neemt dan kan je ook perfect functioneren.
    En in die context bedoelde ik het dat Koolhydraten eigenlijk niks met calorieën te maken hebben.
    Kijk vandaag maar eens in mijn dagboek, ik heb nog nooit zoveel energie in mijn lijf gehad.
    Op 15 mei woog ik nog 105kg. nu op 1 juni(mijn startdatum hier) weeg ik nog exact 100kg.

    Sorry, maar je verhaal slaat echt als een tang op een varken...
    Ten eerste, hoe kom je erbij dat je +1000 kcal p/d nodig hebt om te functioneren.

    Je dient minimaal je BMR te eten om je vitale organen functioneel te houden.
    Doe je dit lange tijd niet, breng je je lichaam ernstige schade toe (weet ik uit ervaring helaas)

    Dit kan 1000 kcal per dag zijn (voor mensen die klein zijn en al laag gewicht hebben) maar kan ook 3000 kcal per dag zijn (voor atleten bijvoorbeeld)

    De reden dat je 5 kg kwijt raakt in 2-3 weken tijd is niet gek met laag in koolhydraten eten.
    Als je net begint met low carb dan raak je veel vocht kwijt.
    Niet voor niets dat ik kan schommelen van 90 naar volgende dag 93 kg (en niet omdat ik 15000 kcal heb gegeten)
    Gewoon puur vocht vasthouden door het eten van meer koolhydraten de dag ervoor.

    Ik zou zeggen, verdiep je eens in voeding, en dan bedoel ik niet dat je leest over verschillende dieten, maar echt verdiepen in wetenschappelijke studies, dan zul je ontdekken dat afvallen niet complex hoeft te zijn, maar dat voeding zeer complex is!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Gustaaf85 schreef:
    Ik zou zeggen, verdiep je eens in voeding, en dan bedoel ik niet dat je leest over verschillende dieten, maar echt verdiepen in wetenschappelijke studies, dan zul je ontdekken dat afvallen niet complex hoeft te zijn, maar dat voeding zeer complex is!

    Held. Had het niet beter kunnen verwoorden! Duimpje kerel :smile:
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Paul, mijn vraag aan jou is waarom je zo laag in kh zit. KHA is op lange termijn erg slecht voor je lichaam, omdat het lichaam gemaakt is om goed te functioneren op koolhydraten. Of men dat nu leuk vindt of niet. Ook bestaat er geen 'metabole switch' de er zogenaamd zou optreden als je in ketose komt. Je lichaam haalt simpelweg zijn energie uit andere bronnen omdat suikers niet voorhanden zijn. Zou ik niet heel tof vinden als spieren worden aangesproken als energieleverancier. Voor het afvallen dient men in een tekort te zitten en dat kan prima mét koolhydraten. Hel, al zou je alles compleet uit kh halen val je nog af. Is alleen niet verstandig, omdat je alle macro's nodig hebt voor een goed functioneren.

    Of je nu elke dag hetzelfde eet maakt ook niet uit; ik eet al jaren hetzelfde ontbijt omdat ik het simpelweg lekker vind :smile:

  • pascal8923
    pascal8923 Berichten: 23 Member
    Opties
    > @ValkyrieP zei:
    > hoi Pascal,
    > Ja, ik ben wat te vingervlug geweest gisteravond.
    > Van die 1000+ maak ik 1200+ calorieën p/d
    > Van 10+ maak ik 20+ koolhydraten p/d.
    > Daar kan een mens dus perfect op functioneren.
    > En ja ik doe precies of ik er veel vanaf weet, maar in feite weet ik er nog heel weinig van.
    > Maar ik had van een koolhydratendeskundige(ik wil haar naam wel noemen maar ik weet niet dat dat eigenlijk mag)
    > gelezen dat koolhydraatarm tussen de 20 en 50 moet zitten.((zoete) aardappels 21kh./100g en zilvervliesrijst 75kh.p/100g horen hier dus zeker nog niet bij, kijk maar in de voedingsmiddelenlijst.
    > Koolhydraatbeperkt daarentegen zit dan tussen de 50 en de 100.
    > Na een maand ofzo kan je dan van kha. naar khbp gaan (dat betekend dat ik dan o.a. al 1à 2 stuks fruit p/d mag eten . Maar uit mijn eigen weet ik er nog heel weinig van.
    > Het is bij mij nog allemaal van horen lezen hé :)
    > Ik ben nu dus op 15 dagen 5 kg. afgevallen en dat zonder enige activiteit want ik stap en zit al meer dan 2maanden met een blok aan mijn been (gebroken voet).
    > Je hebt ook gelijk dat ik het wel moet kunnen volhouden want ik betrap me er wel op dat ik vaak hetzelfde eet.
    > Mijn ontbijt is net hetzelfde als gisteren en mijn 1ste tussendoortje gaat weer 500cl bouillonsoep zijn en mijn middagmaal gaat ook weer 50g.verse sla en 50g.bloemkoolrijst en 50g. broccolirijst en......overgoten met 20g. slaolie of iets dergelijks. Mijn zelfgemaakte zaden en granenkoek (zonder toegevoegde suiker of bloem natuurlijk).
    > van tussendoortje2 van gisteren die gaat ook bijna dagelijks terugkomen. Vandaag ga ik ook wel 2 kha. pro-body boterhammetjes eten met beleg (totaal 4 kh g.). Daarom deed ik een oproep of er nog anderen zijn die kha. bezig zijn om te zien wat zij eten.
    > Maar vertel me eens wat of waar ik er nog een caloriebom moet insteken in mijn logboek van gisteren.
    > Ik dacht toch wel dat ik alleen maar gezonde dingen had gegeten en meer dan voldoende eigenlijk.
    > Weet je dat ik 's avonds om 11u. nog wat verschillende noten(tegen mijn zin in) heb zitten knabbelen want anders zat ik net aan 1000 calorieën, dus je ziet ik ben nog wat zoekende naar iets anders hé.
    > maar vandaag zal dat wel wat meer worden dankzij het kha. brood.
    > Maar aan zulke reacties als de jouwe daar heb ik wel veel aan, bedankt

    Calorieën toevoegen is niet zo heel moeilijk, je ontbijt was 1 ei, komkommer en sla. Dus dan haal je eigenlijk alleen maar calorieën uit ei want in sla en komkommer zit nauwelijks iets. Je kan op zo'n moment prima meer eieren eten (als ik gebakken ei eet, dan zijn dat er meestal 3). Dat eieren slecht zijn is allang achterhaald. Ik eet gemiddeld 3 eieren per dag, de ene keer gebakken als ontbijt een andere keer gekookt als tussendoortje of in mijn salade.
    Je kan ook wat extra olie toevoegen aan je salade, tel je überhaupt je bakvetten en dressing ook mee in je eetdagboek? Je zou ook kunnen kiezen voor wat vettere vis bijvoorbeeld zalm of makreel of bijvoorbeeld avocado in je salade of als tussendoortje.Dat zijn allemaal goede vetten.

    Nogmaals ik eet zelf niet (meer) koolhydraatarm maar je kan altijd even in mijn eetdagboek kijken als je wat inspiratie wilt, ik probeer wel zo veel mogelijk af te wisselen namelijk. Vooral om het voor mezelf een beetje leuk te houden.. ik eet ook al tijden hetzelfde ontbijt op werkdagen (soms moet je ook voor gemak gaan).
    Als je je afvraagt hoe ik dingen heb gecombineerd in mijn dagboek mag je ook wel een berichtje sturen hoor, soms kan ik me voorstellen dat het een onsamenhangend geheel lijkt maar dan is het gewoon een maaltijd.

    Oh en nog 1 ding, dat je kan functioneren op een bepaald aantal calorieën betekent niet dat het ook goed is voor je organen en lichaam. Probeer even je bmr te berekenen, ik hoor graag hoeveel dat is. Misschien kan ik je dan helpen om aan je calorieëndoel te komen qua eten!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Nu is mijn hongergevoel weg, ik zat gisteren zelfs een heel stuk onder de 1200 grens
    Wat bedoel je met 1200 grens? Ik mag toch hopen dat jij als volwassen man meer dan 1200kcal eet. :anguished: Anders ben je pure roofbouw op je lichaam aan het plegen. Daarnaast begrijp ik nog niet helemaal waarom je denkt dat koolhydraten niks met calorieën te maken hebben. Koolhydraten leveren wel degelijk calorieën op; namelijk 4kcal per gram. Om af te vallen moet je simpelweg in een tekort zitten dat heeft niks met koolhydraten te maken.
    Maar ik heb jarenlang met overgewicht gelopen(nu nog trouwens) en toen had ik koolhydraten en calorieën genoeg.
    Koolhydraten bestaan ook uit calorieën, dus begrijp even niet waarom je zegt "koolhydraten en calorieën genoeg". Als je toen niet afviel dan at je simpelweg nog teveel en zat je niet in een tekort.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Dus Hannelore laat me gewoon genieten van dit (ongezonde) nieuwe leven en wees niet altijd zo boos op mij.
    Ik ben niet boos op je, verre van. Het is meer dat ik weet wat KHA kan doen en welke uitwerking dit heeft op een lichaam. Wellicht is het een idee om iets van hulp te zoeken? Gezien de middenweg niet voor je werkt. Twee uitersten zijn verre van ideaal namelijk.

    Daarnaast val ik je niet aan op persoon, maar geef de feiten weer die je mij geeft. Omdat daar enkele onjuistheden in zitten, kaart ik dat aan. Ik ben gewoon oprecht geïnteresseerd hoe je aan bepaalde informatie komt.

    Ik heb geen perfect lijf; ik werk hard voor hoe ik eruit zie en ben verre van tevreden. Ik zou persoonlijk nooit kiezen voor een ongezonde levensstijl, omdat het snel resultaat levert of van korte duur is. Ik heb mijn lichaam langer nodig en zou, hoe verleidelijk soms, niet zwichten voor een quick fix. Mindset is hierbij belangrijk.

    Ik vind het alleen maar top als je je goed voelt bij wat je doet, maar dat betekent nog niet dat ik achter je keuzes sta die je hiervoor gebruikt.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    juni 2017 aangepast
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Mindset is hierbij belangrijk.

    Dit is zeker de key
    @ValkyrieP
    Ik kom van een gewicht van 145 kg en heb zelfs een tijdje op 82 kg gezeten, inmiddels ongeveer 8 kg erbij maar sterker als ooit!

    Het heeft tijd en discipline nodig om geleidelijk af te vallen, en ook al voel je je nu (nog) goed, Trust me! That won't last
    Ik ben het eerste jaar zeer ongezond bezig geweest met afvallen, viel van 145 kg naar 100 kg af in eigenlijk 9-10 maanden tijd, ik at bijna niets (periodes van 800-900 kcal per dag) en ik was 6-8 keer per week in de sportschool te vinden en daarnaast fietste ik elke dag 30 km naar mijn werk heen en terug.

    Als ik had geweten wat ik nu wist, had ik dat allemaal nooit gedaan.
    Ik heb sindsdien meerdere medische onderzoeken gehad, en wat bleek, als ik nog een jaar op die tour was verder gegaan, had ik hoogstwaarschijnlijk een hartaanval gecreëerd!
    Ik heb permanente schade aan mijn lever (gelukkig drink ik sowieso geen alcohol meer) en mijn nieren functioneren ook nog maar op 70-80%

    Ik zeg niet dat bovenstaande bij iedereen zal gebeuren, maar ik hoop wel dat het je realiseert wat het voor schade het doet aan je vitale organen en wat voor risico's eraan vastzitten om zo laag in calorieën te zitten.

    Ik zeg overigens niet dat je geen KHA moet/kan doen. Het is zeker niet voor iedereen, maar als je het vol kan houden prima.
    Maar zorg dan tenminste dat je boven je BMR eet.
    Vul je calorieën aan met 2-3 gekookte eieren per dag, een bakje gemixte (ongebrande) noten (70-100 gram)
    Dat geeft je zeker 600-800 kcal meer op een dag, en je eet nog steeds KHA.
    Je zal zien, je blijft afvallen, je blijft je hetzelfde voelen, maar je richt iig geen schade aan, aan je vitale organen, want zou niet graag hier lezen dat je een hartinfarct hebt gehad, of bent opgenomen met nierfalen.

    Gr Gustaaf